Jawapan kpd blog Mohd Sidek

Bolehkan penglihatan melihat mata?. Sedangkan penglihatan itu sendiri adalah mata!. Mata tidak pernah mengatakan yang ianya mata. Mata tidak bersuara dan tidak berhuruf, sehingga mata tidak perna mengatakan yang dia adalah mata. Yang mengatakan dia mata it, adalah kita. sedangkan mata itu sendiri, tidak pernah mengelarkan dirinya mata!.

Bagaimana penglihatan nak melihat mata, sedangkan mata itu sendiri adalah penglihatan dan penglihatan itu, adalah mata!………………………………..

Jadilah mata melihat mata, mata menyatakan mata dan mata mengenal mata………………………………….

Bagaimana mungkin kita nak mengenal Allah, sedang yang mengenal itu sendiri itu, adalah juga yang dikenal!. Yang dikenal itu sendiri adalah juga yang mengenal.

Itu makanya Hadis Baginda Rasulullah mengatakan “Ana araftu Rabbi Bibbbi” (aku mengenal Allah dengan Allah atau aku mengenal Tuhan dengan Tuhanku)

Kitakan dah mati, kitakan bersifat dengan sifat tidak wujud (tidak  ada). Yang wujud dan yang bersifat ada itu, hanya Allah. Jika Allah sahaja yang ada, mana yang dikatakan adanya diri kita?………………………………..

Kesimpulannya disini, Allah jangan dicari dan tak perlu dicari, kerana yang mencari itu, adalah juga yangn dicari (setelah garam diri telah terlebur dalam lautan masin)…………

About these ads

8 comments on “Jawapan kpd blog Mohd Sidek

  1. Jika jawapan saya tdak tepat, carilah dan bergulah dgn guru yg tepat!. Saudara bukan ahli makrifat, jadi baggaimanna uutk memmahami makkriifat?. tuan masihada diri!. Tuan tidak faham BAHASA makrifat.. nak belajar makrifat itu, harus duduk dalamm makriffat,, bukan nak belajar makkrifat tetapi duduk dalam feqah. maafkan saya..

    Like this

  2. Salam Tuan Haji sesungguhnya diri kita adakalanya bercerai dengan tuhan tapi berapa lamanya kita ini tidak bercerai dengan tuhan , sesunguhnya beginilah engkau begitulah aku . Kalau Sudah Kamil Mengamil bersatu tidak bercerai pun tidak akhir esa, satu , tunggal akhirnya

    Like this

  3. Pendek sebab yg Ku beri itu sedikit sahaja dan tiada apa lagi yg nak di curah atau nak di rahsia kerana rahsia itu dah tidak berahsia lagi. Tk tuan guru. Amin.

    Like this

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s