Terima Kasih Johor

Kerana Johor suatu ketika dulu kitab Tok Kenali ini mendapat tentangan (dituduh sesat), kerana johor juga kitab Tok Kenali ini menjadi terkenal dan kerana Johor juga hati saya merasa bangga dan terharu. Biarpun saya bukan berjawatan menteri atau bukan berjawatan wakil rakyat, saya merasa sungguh bangga dan terharu dengan sambutan yang hebat dan sungguh luar biasa ramainya dari orang Johor, semata-mata untuk bertemu mata denngan saya.  Bagi saya, selagu cikgu kecil, kehadiran yang sebegitu ramai , hanya sekadar untuk merai kehadiran saya walaupun hanya sekadar untuk menemani saya minum kopi pada malam pertama, amat luar biasa.  Jika sekadar minum kopi, sudah menunjukan kehadiran yang begitu ramai, apa lagi kiranya mendengar ceramah saya.

 

Lagi terharu setelah masuk malam kedua, bilamana saya mengadakan ceramah di surau kota masai yang suraunya sebesar masjid.  Lebih membanggakan lagi bilamana melihat kehadiran yang sebegitu ramai. Saya tidak sanggka yang penduduk disitu sudah lama menunggu-nunggu kehadiran saya, sehingga ada salah seorang darinya yang sanggup membatalkan penerbangannya keJakarta, semata-mata untuk menemui saya. Sambutan yang begitu ramai yang luar biasa itu, saya ucapkan terima kasih.

 

Sanjungan ini, sebenarnya bukan untuk saya, tetapi semata-mata untuk ilmu Tok Kenali. Saya sedar, mereka bukan tunggu batang tubuh saya, tetapi mereka tunggu ilmu Makrifat Tok Kenali.

 

Terima kasih Johor, kerana mulah bermula dan berkembangnya ilmu makrifat Tok Kenali. amin drp hj shaari

 

Terima kasih Johor, dengan sambutan yang hebat dan dengan kehadiran yang sebegitu ramai……………………………………………..

 

 

Terima Kasih Drp Hj Shaari

Rata-rata saya dapati, kefahaman para pembaca blog sekarang ini amat tinggi. Tingginya diluar jangkaan saya. Dari tulisan-tulisan dan karangan-karangan tuan-tuan, saya dapati kenyataan serta jawapan yang tuan-tuan bagi itu, teramat matang, tinggi dan padat. Yang mengambarkan fahamnya truan-tuan sekarang terhadap ilmu amkrifat!.

 

Saya amat berbangga apabila membaca setiap tulisan tuan-tuan. Rata-rata saya dapati amat hebat. Syabas dan terima kasih kepada tuan-tuan. Dihari muka, saya harap, jawapan tuan-tuan akan lagi berbisa. Jangan berselindung-selindung  dan jangan lagi rasa takut-takut untuk bersuara. Adapun saya tidak boleh berbuat begitu, kerana menjaga fatonah, Hanya saya minta dibahu tuan-tuanlah saya tumpang berselindung fatonah itu bagi merialisasi atau menterjemahkan maksud hati saya!.

 

Tuan-tuan tak payah berlapik dalam menyatakan kalam Allah. Jika saya duduk ditempat tuan, saya akan bercakap dengan kata yang tiada lapik, biar dunia luar tahu apa itu makrifat!. Kata saya kata berlapik, bagi menjaga fatonah, kerana semua orang kenal saya, jika saya tidak dikenali, akan saya siat-siatkan kulit syariaat, bagi memperlihatkan isi makrifat.

 

Apa kita nak takut, jika ilmu kita benar!……………………………amin dan banyak-banyak terima kasih drp hj shaari

Hj. Shaari Di Johor Bharu Esuk 17hb Ogust jam 8.00 mlm Dan 14hb Sept di Kota Singapore

Kepada sahabat-sahabat yang sy muliakan, Sy nak lihat setakat mana sambutan tuan-tuan terhadap ilmu makrifat. Setakat mana pengorbanan, kesanggupan dan setakat mana tuan-tuan tempatkan ilmu makrifat didada tuan-tuan. Saya nak lihat setakat mana sambutan orang johor baru meyambut kedatangan para sahabat.

 

Kita jumpa esuk jam 8.mlm ditempat……………………………..tanya tuan guru hj.Ishak…………………………………………………

Tuduhan sesat oleh al-kelangi

maaf ulangan

Assalamualaikum, kepada tuan penulis kitab PUSAKA ILMU TOK KENALI berjudul makrifatullah) alhamdulillah buku ini telah membuka minda masyarakat untuk mengenal ALLAH melalui kaedah yang mudah di fahami, mudah-mudahan ALLAH akan memberi kefahaman kepada kita

Walaubagaimana ada beberapa kesilapan yang boleh membawa kesesatan dan tergelincir aqidah ahlis suluk yang biasa dialami oleh beberapa masyarakat melayu atau para murid kita . Penulis PUSAKA TOK KENALI MENYEBUTpada halaman 147

” Walaupun ALLAH tidak dapat di letak di hadapan kain sejadah semasa sembahyang, sebagaimana patung agama-agama lain, sesunguuhnya Allah itu tetap ada dan tetap nyata DI MANA -MANA. ALLAH ada di hadapan, di kiri, di kanan, di atas, di bawah di tepi, di tengah, dan ada di mana-mana. Barng ke mana kita alihkan muka kita, di situlah wajah ALLAH, kerana ALLAH itu meliputi sekelian yang ada”

Ungkapan ini bukan ungkapan ahli sufi tetapi ungkapan orang yang sesat. Menurut Jumhur ulama ahlis sunah dan para ulama sufi menyatakan Allah itu tidak bertempat. Perkataan ” ALLAH BERADA DI MANA-MANA” menunjukkan ALLAH itu bertempat padahal ALLAH WUJUD TANPA TEMPAT الله وجود بغير مكان atau menafikan jihah ( tempat)

Kata Maulana Hamzah Fansuri dalam kitabnya Syarabul ‘asyqin شراب العاشقين yang telah saya tahqiq dan tanslit pada manukrip di Bab Yang Ke 4 Pada Menerangkan Mengenali ALLAH berbunyi halamn 24:

Sekelian Ahli Suluk dan Hukamak dan Ahli Kalam Muwafiq (sepakat) tetapi terlebih ( lagi) ahli suluk mengatakan bahawa
Dia (Allah) tiada berhingga dan
tiada berkesudahan dan
tiada di atas akan Dia dan
tiada di bawah akan Dia dan
tiada kanan akan Dia dan
tiada kiri akan Dia dan
tiada hadapan akan Dia dan
tiada belakang akan Dia.

Yakni ( DIA) suatu wujud yang TIDAK BERENAM jihat [atas, bawah,depan,kiri, kanan dan belakang] seperti laut yang tiada berhingga dan tiada kesudahan

wallahu ‘alam

daripada
al-ghazali

Select comment makrifattokkenali
makrifattokkenali.wordpress.com
makrifattokkenali@gmail.com
180.74.36.29
Submitted on 2013/08/16 at 10:17 am | In reply to al kelangi.

 

Memang saya adalah penulis yang tersangat sesat (sesat yang diperinggkat tinggi) sebagaimana yang tuan nyatakan!. Memang saya akui tulisan tuan itulah yang sebenar-benar BENAR.Oleh itu saya minta izin untuk berguru dengan tuan. Wahai Tuan guruku, ajarkanlah kepada kami erti, makna, terjemahan serta tafsiran tentang Firman Allah didalam Al-Quraan yang berbunyi “faainama tuwallu, fasamma wajuhullh” (barang kemana kamu hadapkan muka mu, disitulah wajah Aku).Bertempat dan sesatkah kita, bilamana mempercayaai ayat itu?.

Selagi tuan terlihat adanya diri, selagi itulah Allah itu bertempat!. Tidak bertempatnya Allah itu, setelah diri terkaram, terbinasa dan terbakar dalam wajahnya. Selagi terlafas perkataan “tiada” sebagaimana kenyataan tuan, selagi itulah Allah itu masih bertempat. Setahu saya setelah diri kita tidak ada, barulah Allah itu, benar-benar tidak bertempat. Selagi tuan melafaz perkataan “tiada”, selagi itulah tuan telah menempatkan Allah!.

Terima kasih tuan guru, kerana menegur saya. Janganlah tuan baca kitab saya yang sesat itu!.amin drp hj shaari.Saya minta seluruh pembaca blog saya, supaya mari kita beramai-ramai memuhun maaf kepada tuan guru al-kelangi.

Memang benarlah tuduhan al-kelangi, kitab Tok Kenali dan penulisnya SESAT!. Terima kasih tuan guru al-kelangi. Drp hj shaari

Post yu-ka-yu reput

reput…
open.mg58@gmail.com
219.92.77.150

Salam…

Alhamdulillah sempat juga kami menelaah sedikit untaian siri makrifat dari Tuan blog yang hijaou sokmo ni… kami tak komen banyak lah cuma ada beberapa kengkawan suruh gatal tangan mengomen hahaha….

Banyak cara bermakrifat, bukan satu kaedah sahaja. Ada orang yang masa tidur dalam bermimpi sahaja sudah makrifat contohnya Nabi Yusuf AS, Ada yang melihat alam terbentang bulan, matahari, bintang-bintang lalu makrifat atas Kewujudan Penciptanya…contohnya Nabi Ibrahim AS.

Nak makrifat itu sangat mudah semudah 1,2 dan 3…hanya beberapa saat sudah bolih makrifat,…Tetapi yang payahnya untuk memperolihi RAHMAT dari Allah SWT,…dengan rahmat yang datang bersama hidayah itulah baru memperolihi pengertian keatas makna makrifah tadi … Auliya Allah ada “mengatakan aku beribadah selama hidupku, berzikir, qiamulalil, tahajut tidak tinggal … namun begitu semuanya itu tidak berguna di sisi Tuhanku,…. semuanya sebagai ritual hidup sahaja…yang meMakrifahkan serta menyelamatkan aku bukan ibadah dan amalan tetapi dengan Rahmat-Nya semata-mata…”

Jadi rahmat itulah yang susah sedikit nak dapat. Walau Tuhan sehampir urat leher ( Surah Qaaf ;16) tanpa rahmat Allah SWT tetap juga dia tidak akan makrifat/mengenal. Jadi kita sekadar menyampaikan sahajalah yang lain kita serahkan kepada Nya jua. Kami tiada apa masalah dengan tulisan Tuan blog mengenai makrifat Tok Kenali ini…. maveles, bagussss!!!….cuma beberapa hal yang masih terkait dengan pekat fahamam mujassimah, materialisme dan kebendaan.

“penadol itu pun Allah“. apa tu???

Fahaman mujassimah ini sangat merbahayakan kerana terkait dengan aliran sistem Dajjal di akhir zaman ini. Tuhan adalah Khaliq… iaitu Allah adalah Pencipta…Noktah !!!… Suka atau tidak manusia wajib menerimanya. Tuhan tidak akan sekali-sekali menjadi panadol. Atau serupa dengan mahkluk. Hari ini ilmuan Islam sudah mengemaskinikan semula kefahaman yang asalnya sangat mengelirukan. Ianya telah berzaman lamanya bercampur aduk denga fahaman filsafat. Mujassimah adalah bayang-bayang, illusi, fatamorgana… jemput masuk ke link sini:-

http://id.harunyahya.com/id/Film/2187/RAHASIA-DI-BALIK-MATERI

http://id.harunyahya.com/

Segala-galanya hanya gambaran yang bermain di dalam otak kita dan gambaran ini di pertontonkan olih ROH. Siapa yang membuat siaran/gambaran? Sudah tentu Allah… bohong kalau ada orang kata “tidak ada Allah melainkan Allah Allah Allah…” sebab ucapan ini menggambarkan pencipta sama sepertinya mahkluk. Nah! hari ini ilmu sudah sampai pada hakikatnya…. Makrifat yang sempurna bukan mematikan diri tetapi menafikan seluruh wujud mahkluk termasuk diri berdaging serta ROH yang masih ada sifat, anggota, warna, rupa, rasa, pancaindera dan wajah…sedangkan wujud Allah SWT ….Laisyaikamislihi syaiun… tidak ada suatu pun yang setara/menyerupaiNya (Surah Syura; 11)… baru kita lepas syirik seluruhnya termasuk syirik keatas badan halus kita… haiii.. takkan kita lupa dialam roh dahulu pun kita sudah ber-Alastu…

Allah SWT bukan mahkluk tetapi Allah SWT yang Maha Esa meliputi segala-segalanya termasuk panadol tadi ya…maka goncanglah habis-habisan fahaman mujassimah ini jika Tuan ingin menyempurnakan makrifat yang benar dan melepaskan umat dari cengkaman iblis/setan/dajjal…. serta memerdekakan hidup mereka yang seperti robot dizaman siber ini…. wallahualam…

tambah sedikit lagiii….bicara pasal Tok Kenali ini kami juga ada sedikit maklumat berkenaan ilmu hakikat insan, Maaf kalau tersilap…setau kami kitab ini memang dari Tok Kenali, katanya ada ramai anak murid yang lain juga mengambil sumber dari tulisan ini. Murid ini bertebaran seluruh negara, ada ilmu hakikat insan yang menjadikan alat kemaluan manusia sebagai perumpamaan dalam bermakrifah kepada Allah SWT.

Macam tu kah nak kenal Allah cara Tok Kenali? Para Rasul dan Para Nabi, Allah memperkenalkan kewujudannya dengan mengajar zakar dan faraj kepada mereka kah? Menggunakan ZAKAR DAN FARAJ sebagai satu volume mengenali Allah sahih akan terjadi kalau mahkluk pun di setarakan dengan Allah SWT. Ada yang menafikan itu ilmu Tok Kenali anehnya mereka anak murid yang belajar dari beliau juga.. Apabila di buat kajian didapati fahaman iktikad dari kemaluan ini adalah dari fahaman hindu tantra dan ajaran penyembah phallus paganisme…simbol ini ternampak jelas dalam simbol lingga dan yoni dalam tradisi hindu… bolih google sendiri dan ada beberapa link di bawah kami sertakann…sekadar bertanya… wallahualam..

https://www.google.com/search?q=lingga+yoni&client=firefox-a&rls=org.mozilla:en-US:official&channel=rcs&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=-U4HUt3_GsW5rgeHv4G4AQ&ved=0CCkQsAQ&biw=1920&bih=987

http://bedhesbiroe.blogspot.com/2009/07/paganism.html

https://www.google.com/search?q=phallus+symbol&client=firefox-a&rls=org.mozilla:en-US:official&channel=rcs&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=JlIHUuPcFMvNrQfwvoD4Aw&ved=0CAcQ_AUoAQ&biw=1920&bih=987

akhirnya…pokok KESEMPURNAAN agama kita ada tiga..Islam, Iman dan Ihsan.. Penyempurnaan rukun Islam dari didikkan syariat/fiqih, rukun Iman dari didikkan Tauhid dan Usuluddin sementara rukun Ihsan dari didikkan Tasawuf…Banyak cara bermakrifat, bukan satu kaedah sahaja.

Ahli fiqih mampu bermakrifat dengan dallil naqli (al Quran/sunnah). Ahli Tauhid mampu bermakrifat dengan kajian, buat analisa dan mantiq. Ahli Tasawuf mampu bermakrifat dengan pembersihan hati serta mukasyafah. Benarnya mereka dapat diukur apabila berjaya kembali kepada Allah SWT diatas segala rahmat dan hidayahNya jua…Sesungguhnya ada banyak lagi jalan yang …masyallah.. hanya Allah SWT sahaja yang mengetahuinya…. sesungguhnya kita harus meraikan pandangan dan pendapat saudara kita yang lain bukan dengan jalan memperlecehkan baik mereka ahli fiqih, tasawuf atau tauhidin…

wallahualam …
sekadar memberi komen dari kami yang daif dan tahap kayu reput jer…Sejahtera keatas kalian… :)

TQ

Jawapan kepada yu-ka-yu reput

 

 

Hebat tulisan tuan, sy ucap terima kasih diatas tunjuk ajar tuan terhadap kami. Apa yang dapat saya faham melalui ilmu Tok Kenali, Tok Kenali tidak pernah mengajar anak muridnya ilmu mencarut. Setahu saya Tok Kenali mengajar anak muridnya ilmu “mati sebelum mati” (Al mutu kablaan tamautu). Tetapi saudara menolak ilmu Tok Kenali dengan berkata; Makrifat yang sempurna bukan mematikan diri tetapi menafikan seluruh wujud mahkluk (Ini petikan ayat dari blog yu-ka-yu reput).

Sebelum saya menjawab soalan tuan, terlebih dahulu saya ingin bertanya kepada yu-ka-yu reput. Apa beza, apa maksud dan apa erti  perkataan “matikan diri” dengan perkataan “menafikan seluruh wujud makhluk?”.

 

Pada fahaman saya, perkataan “menafikan suluruh wujud makhluk” sebagaimana dakwaan tuan itu,  adalah membawa maksud bahawa kita sebagai makhluk manusia yang dianggap hidup ini, hendaklah menyerahkan, memulangkan dan megembalikan sekalian yang bersifat makhluk kepada Allah!.

 

Bagi pengajian ilmu makrifat Tok kenali yang bodoh itu, Tok Kenali tidak pernah mengajar anak muridnya supaya menyerah, memulang atau mengembalikan (menafikan) seluruh wujud makhluk kepada Allah!.

 

Kerana apa?, Kerana “kita bersifat tidak wujud dan kita bersifat tidak ada!”. Yang bersifat ada dan yang bersifat wujud itu, adalah hanya Allah. Bilamana Allah bersifat ada (wujud), kita selaku makhluk bersifat dengan sifat tidak ada (tidak wujud). Sifat bagi kita itu, adalah berlawanan dengan sifat Allah. Jika Allah bersifat ada dan Allah bersifat wujud, ertinya kita selaku makhluk manusia itu, semestinya adalah bersifat dengan sifat  tidak ada dan bersifat tidak wujud!. Jika kita bersifat wujud dan Allah juga bersifat wujud, bererti sudah ada dua wujud.

 

Sendainya hanya Allah sahaja yang bersifat wujud, bererti kita selaku makhluk manusia itu, hendaklah bersifat dengan sifat tidak wujud (tidak ada). Kiranya sifat kita tidak ada (tidak wujud), dari mana datangnya istilah serah menyerah dan apakah lagi ada istilah serah menyerah?. Nak serah apa jika diri kitapun tidak ada?. Maksud serah menyerah itu, bilamana ada diri dan bilamana ada Allah. Jika diri kita sudah tidak ada, apakah ada lagi istilah serah menyerah. Cuba jawab?……………………

 

Saya nak tanya yu-ka-yu reput. Mana yang dikatakan diri tuan, cuba cari, mana diri tuan?. Jika tuan kata tuan masih ada, cuba bari tahu saya mana diri tuan?. Jika tuan bersifat ada dan Allah bersifat ada, bererti tuan sudah menduakan sifat Allah, apa hukumnya bagi orang yang menduakan sifat Allah?, cuba jawab. Samaada ada itu bersifat baharu atau ada yang bersifat kadim, janji ada dua yang bersifat, bererti telah menduakan Allah (syirik).

Jika tuan kata, diri tuan tidak ada dan yang ada hanya sifat bagi Allah, jika itu jawapan tuan, saya ingin bertanya, apa lagi yang hendak tuan nafikan, apa lagi yang hendak tuan tolak, buang, singgkir dan apa lagi yang hendak  tuan kembalikan?, sebagaiman kenyataan tuan “menafikan suluruh wujud makhluk”. Cuba jawab pertanyaan saya, apa lagi yang hendak dikembalikan oleh orang yang sudah tidak ada?.

Maaf kiranya saya keterlalun, saya kira tuan ini, adalah orang yang belum tahu untuk membezakan antara perkara mati dengan perkara nafi!. Nafi itu, adalah bagi orang yang masih mengaku dirinya ada, bilamana diri masih ada dan masih wujudnya diri, maka timbulah persoalan perkara yang hendak dibuang, diserah, dikembalikan atau yang hendak dinafikan!. Cuba bayangkan diri kita mati, apa lagi yang hendak kita serah?……………………………………….

Apabila tuan mengaku yang diri tuan masih ada, masih hidup dan masih mengaku adanya diri, itu sebab tuan nak serah atau nak menafikan yang wujud kepada Allah………………………………

 

Untuk itu, mari saya ajar cara mati Tok Kenali kelantan!.

Jika kita mati (sudah mati), apa lagi yang hendak dinafikan?. Yang hendak dinafikan itu, bilamana kita sanggka kita hidup. Jika kita mati (mati sebelum mati), apa lagi yang hendak kita nafi, apa lagi yang hendak kita serah dan apa lagi yang hendak kita kembalikan?. Itu makanya Tok Kenali tak mengajar ilmu nafi tetapi Tok Kenali mengajar ilmu mati “matikan diri kamu sebelum kamu mati”.

Maksud mati disini, bukan bererti nak serah diri kepada Allah dan bukan bererti nak serah anggota tujuh kepada Allah. Allah tak perlu kepada tangan, kaki, mulut, mata, telinga dan Allah tidak perlu kepada tubuh badan kita!. Allah tidak sedikitpun mengambil faedah diatas anggota kita!. Sekalipun kita serah diri zahir dan serah diri batin kita kepada Allah, Allah tak nak!. Sebab apa Allah tak nak anggota tubuh badan kita dan sebab apa Allah tak nak isi seluruh alam, sebabnya adalah kerana kerajaan Allah itu, sudah sedia luas, sedia perkasa, sedia cukup, sedia genap dan sudah sedia besar yang tidak perlu kepada anggota tubuh badan kita.

 

Jika Allah masih berhajat kepada anggota tubuh dan berhajat kepada makhluk, bererti Allah itu lemah!. Allah itu, sifatNya tidak megambil faedah atas hamba makhlukNya!. Kalau makhluk serahkan seisi alam kepada Nya, tidak akan bertambah kerajaan Allah dan sekiranya tidak dikebalikan seisi alam kepada Allah ,tidak sedikitpun berkurang kerajaan Allah!. Jadi apa yang hendak dinafi atau apakah yang hendak dikembalikan?. Cuba jawab pertanyaan saya………………………….

 

Bagaimana mungkin kita boleh serah diri dan serah anggota tujuh kita kepada Allah, sedangkan anggota tujuh kita (diri kita) itu atau seisi maklhluk alam itu,  adalah sememangnya hak  milik kekal bagi Allah!. Jika kita nak serah diri kita dan nak serah alam makhluk kepada Allah, bererti diri kita itu pada asalnya adalah milik kita dan alam makhluk itu, adalah milik kita, sedangkan segala makhluk termasuk diri kita, sebenar-benarnya adalah milik Allah dan bukannya milik kita.  Jika sekiranya segala-gala itu milik Allah, buat apa lagi nak kita kembalikan kepada Allah, kerana sememangnya hak Allah. Apa ada kena mengena hak Allah dengan kita, sehingga nak megembalikan hak Allah kepada Allah?. Segala hak itu, adalah milik Allah, apabila segala-galanya milik Allah, kenapa sehingga sampai kepada tahap nak menyerah!. Seumpama tubuh kita, adakah tangan kita, kita nak serah kepada kita dan apakah mulut kita, kita nak serah kepada diri kita sendiri.

 

Jika kita hendak menyerah atau hendak megembalikan sifat diri dan sifat wujud alam kepada Allah, bererti diri kita itu pada asalnya adalah menjadi milik kita, lalu kita nak serah kembali kepada Allah. Jika itulah iktikad atau kefahaman yu- ka-yu reput tentang diri, disini saya nak ajukan satu pertanyaan kepada tuan,  “bilakah masanya Allah berjanji untuk menyerahkan tubuh badan (jasad anggota tujuh) kita kepada kita dan pernahkah Allah berjanji untuk menyerahkan wujud makhluk kepada tuan, supaya dikembalikan?”. Apakah pernah Allah buat surat perjanjian untuk menyerahkan sifat, afaal, asma dan zat kita itu, kepada Allah?. Pernahkah kita turunkan tanda tangan buat surat perjanjian pindah milik dengan Allah?. Daripada hak Allah, ditukar ganti menjadi milik kita, supaya dapat dikembalilkan semula?.

 

Setahu saya yang bodoh ini, Allah tidak pernah berjanji untuk serahkan segala sifat untuk kita!.Jika Allah tidak pernah menyerahkan milikNya kepada kita, bagaimana mungkin kita boleh mengaku yang jasad dan tubuh badan kita itu hak kita, sehinggga sampai kepada tahap nak serah diri supaya kembali kepada Allah?. Sedangkan Allah tidak pernah perjanji untuk menyerahkannya!.

 

Segala sifat (tubuh jasad kita), segala afaal (tingkah laku kita), segala asma (nama-nama yang kita panggil) dan segala zat  (roh) itu, adalah sesungguhnya hak milik Allah, bukannya hak milik kita. Jika ianya menjadi hak milik Allah, kenapa nak dikembalikan diri kita kepada Allah, sedangkan segala sifat itu, sememanngnya sudah menjadi milikNya?.

 

Tok Kenali tak ajar suruh menyerah diri. Tok kenali ajar suruh mati sebelum mati. Hak Allah tak perlu dikembalikan kepada Allah. Saya nak bertanya kepada tuan, mana satukah sifat tuan yang menjadi milik tuan dan mana satu anggotakah yang dikatakan hak tuan?. CUBA JAWAB?.

Jika tidak ada, bagaimana mungkin tuan nak megembalikan diri tuan kepada Allah?. Itulah makanya Tok Kenali ajar kita mengenal diri. Orang yangn mengenal diri itu, adalah orangn yangn sudah tidak lagi terllihat adanya diri. Sifat ada atau sifat wujud itu, adalah sifat bagi Allahh. Sifat bagi kita makhluk adalah berllawanan denngan sifat Allah. Jika Allah bersifat wujud (ada), bererti kita makhluk manusia itu, adalah bersifat tidak wujud (tidak ada).  BILA MANA KITA BERSIFAT TIDAK ADA, APA LAGI YANG HENDAJ DISERAH?.

 

Perkara kedua yang tuan timbulkan adalah permasaalahan penadol, sebagaimana kata tuan (saya petik dari kata yu-ka-yu reput) “Kami tiada apa masalah dengan tulisan Tuan blog mengenai makrifat Tok Kenali ini…. maveles, bagussss!!!….cuma beberapa hal yang masih terkait dengan pekat fahamam mujassimah, materialisme dan kebendaan.

“penadol itu pun Allah“. apa tu???

Pada asalnya, sedap hati saya, bilamana tuan katakan yang “Kami tiada apa masalah dengan tulisan Tuan blog mengenai makrifat Tok Kenali ini…. maveles, bagussss!. Tetapi bagi saya, perkataan tuan itu, seumpama pukul anak sindir menantu.

 

Tuan yang saya kasihi. Itu makanya mengaji itu hendaklah sampai putus, jika tidak putus, inilah jadinya. Tok Kenali tidak pernah ajar Mohd Yusof mengatakan yang penadol itu Allah dan Mohd Yusof juga tidak pernah ajar saya mengatakan yang penadol itu Allah dan saya pula tidak pernah mengatakan yang penadol itu Allah.

 

Setelah diri kita tidak ada, (lebih senang saya beri perumpamaan, jika mulut kita sudah mati atau perumpamaan mulut orang mati atau mulut jenazah), apakah lagi mulut orang mati itu, boleh lagi berkata-kata dengan perkataan penadol?. Cuba jawab pertanyaan saya…………………………

 

Jika diri kita sudah lebur, sudah karam dan sudah binasa dalam erti kata fana’ dan baqa. Apakah lagi boleh berkata-kata atau menyebutan perkataan penadol…………………..

 

Jika kita tidak ada, jika penadol tidak ada dan jika seluruh alam tidak ada (tidak wujud), sifat siapa yang wujud dan sifat siapa yang ada?. Sila jawab…………………………………………………………Tidakkah wujudnya penadol itu juga, akan binasa dalam wajah Allah, bilamana sudah karam atau sudah lebur dalam wajah Allah. Sesudah segalanya lebur, tidakkah segala-galanya Allah, Allah, Allah. Tidakkah wal akhiru, walawalu, walzahiru dan wal batinu itu Allah, Allah, Allah…………………………………………….

 

Jika tidak tuan sebut Allah, tuan nak sebut apa?.  Mengaji ilmu makrifat itu, biar sampai putus, khatam, tamat dan biar sampai boleh parking!. Bilamana makhluk sudah karam dalam wajah Allah, barulah tuan boleh sebut apa sahaja yang tuan nak sebut, sesunggguhnya yang menyebut dan yang disebut itu bukan Allah tetapi tidak lain dari Allah. Belajar nafi dan isbat itu biar rata……………………………………….Belajar mengenal garam supaya kelihatan masin dan belajar mengenal diri rata supaya mengenal Allah yang rata ………………………………….

 

Jika saya nak karang dan jika saya nak jawab secara panjang lebar, lima hari lima malampun tak habis. Saya kira tuan yu-ka- yu reput beroleh faham. Selebihnya saya minta WIRA SATRIA yang jawab bagi pihak saya.

Sahabat-sahabat saya yang lain apa kurangnya dalam berilmu makrifat, tetapi kebanyakannya tidak tahu mengarang (tahu bercakap tetapi kurang pandai mengarang). Tuan Guru Sungai Buloh, Tuan Guru Kubang Kerian, Tuan Guru Sri Gombak, Tuan Guru Melaka, Tuan Guru Kulim, Tuan Guru Sungai Bakap, Tuan Guru Pasir Gudang, Tuan Guru Johor Bharu, Tuan Guru Macang dan lain-lain, semuanya pandai dalam baba bercakap, tetapi kurang dalam baba mengarang, jadi saya serahkan kepada WIRA SATRIA.

 

Maaf wahai sahabatku yu-ka-yu reput, saya sekadar menjawab apa yang dipersoalkan tuan, jika saya tak jawab, nanti ramai anak buah saya yang diluar sana tertunggu-tunggu dan tertanya-tanya jawapan dari air tangan saya.

 

Dikesempatan ini, saya berseru kepada sahabat-sahabat saya Tuan-Tuan Guru, silalah mengarang, silalah mengarang dan silalah mengarang. Ramai murid-murid diluar sana tertunggu-tunggu hasil karya air tangan dari tangan tuan-tuan. Kepada Guru Sri Gombak merangkap Guru Johor, bila nak serah karangan tuan kepada saya untuk disemak?………………………………………

 

Jika saya jarang-jarang mengarang, jangan berkeciul hati, kerana saya  tengah sibuk menyiapakan nukilan kitab ketiga dan keempat yang akan keluar pada bulan Sept ini. Insyakallah…………………………..maaf kiranya jawapan saya tidak mendapat tempat dilubuk hati tuan. Jam sudah menunjukkan pukul 2.04 pagi, saya minta diri untuk tidur dulu ya………………………………….

Pengiktirafan dan penghargaan kepada Wira Satria Drp Hj Shaari

Syukur saya kepada Allah Taala, kerana telah mengembalikan mutiara saya yang telah hilang. Dulu saya ada seorang anak murid berpangkat Doktor, bagi saya beliau adalah seumpama mutiara yang teramat bersinar (yang sukar ditukar ganti) . Mutiara yang disangka akan bersinar sampai kepetang pada mulanya itu, kini telah kembali kepangkuan ilmu feqah dan telah menjauhi saya dengan begitu jauh.

Namun kini, Allah telah mengurniakan saya sebutir mutiara yang baru, yang lebih cemerlang lagi gemilang!. Benarlah sebagaimana pepatah melayu yang mengatakan bahawa, setiap yang patah itu, pasti akan tumbuh dan setiap yang hilang itupun juga, pasti akan tetap berganti. Pengantinya kini adalah terlebih bersinar, terlebih terang dan terlebih bermutu tinggi  berbanding mutiara yang sudah hilang.

Terima kasih ananda Wira Satria, Ananda bukan sahaja ahli makrifat yang putus, malahan lebih bernilai dan lebih berharga berbanding mutiara dulu!, dengan daya penulisannya yang sangat bernilai dan bermutu tinggi.

Ramai orang dan ramai ulamak yang pandai dan yang mengerti makrifat, tetapi tidak ramai yang  pandai dan tidak ramai yang bijak dalam berpidato. Ada setengahnya tersangat pandai dan terlebih pandai berpidato, sayangnya tidak ramai yang tahu kedua-duanya!.

Untuk mencari kedua-duanya sekali, adalah teramat sukar.Namun ananda Wira Satria telah memiliki kedua-duanya sekali, syabas saya ucapkan. Pidato ananda telah mengatasi pidato saya. Saya selaku seorang guru besar sekolah, namun ananda telah berjaya mencapai kepada tahap seorang menteri besar, yang pangkatnya melebihi pangkat saya. Syabas ananda. Atas didikan seorang guru besar, ananda telah berjaya sampai kepada tahap menteri besar. Sedikit yang saya ajar, banyak yang ananda faham.Teruskan perjuangan anannda itu, ayahnda selalu mendukung dan mendoakan ananda dari belakang.

Dikesempatan hari baik dan bulan baik ini, saya ingin menyeru kepada semua, agar marilah kita sama-sama kembali kepangkuan Allah Taala. Amin

Selamat Hari Raya Aidilfitri

Saya memohon maaf kerana tidak dapat membalas pertanyaan tuan-tuan, kerana saya berada diluar kawasan liputan internet.

Dikesempatan ini, saya ingin merakamkan ucapan ‘Selamat Menyambut Hari Kemenangan’ ( Hari Raya).

Semoga kemenangan itu, tidak berpenghujung. Bilamana selamanya bersama Allah. Amin

 

Apakah erti Taubat?………………………….

Kepada tuan-tuan, puan-puan, sahabat-sahabat, muslimin, muslimat dan teman-teman seperjuangan yang dirahmati Allah sekalian. Sudah tentu tuan-tuan merindui dan tertunggu-tunggu air kasih dari tangan saya bukan?.

Sebagai makhluk manusia biasa, terkadang saya tidak terlepas dari rasa kecewa. Dengan tidak mengira kesihatan atau kepentingan diri sendiri, siang dan malam saya bertungkus-lumus  memerah otak, tenaga dan wang ringggit, menghabur dan menjaja ilmu kesana kemari, semata-mata untuk memberi faham kepada masyarakat. Setelah sedalam-dalam dan sejelas-jelas ilmu telah saya habur dan lontarkan, ada juga suara-suara sumbang dari segelintir orang yang tidak faham!. Sudahlah tidak faham, sangggup pula melontar fitnah!.

Setelah satu mingggu berhentinya hujan dari air tangan saya, saya dapati ramai yang pada mulanya tidak pernah timbul dari ruangan enternet, sekarang keluar berama-ramai meminta saya teruskan turunkan hujan ilmu!. Jika dulu saya tidak pernah terbaca nama-nama mereka dan nama-nama mereka tidak pernah terpapar dari ruangan blog, ternyata secara diam-diam, ramai dari kalangan mereka yang mengikuti blog saya.

Dari saranan, sokongan, nasihat, doa dan dokongan serta dari semangat yang telah tan-tuan beri, membuakan saya kembali bersemangat untuk terus berkarya!.

Terhentinya hujan itu, bukan kerana terkena tomohan dari segelintir orang feqah. Tomohan segelintir dari orang feqah itu, tidak menjadi kudis gatal bagi saya. Tidak sedikitpun meluntur atau melemahkan semangat saya.Cuma sekadar makhluk biasa, saya juga ada perasaan kecewa. Kecewa hujan yang saya turunkan itu, tidak dihargai untuk ditadah. Apa-apapun setelah melihat ramai yang sebelum ini tidak pernah bersuara, kini bersuara melalui blog meminta saya teruskan berkarya, kini dengan semangat tuan-tuan sekalian dan dengan keizinan Allah, kini Hj. Shaari kembali  (Hj. Shaari come back). Betul ke bahasa orang putih saya itu?. Maaklumlah saya ini bukan orang putih (hanya gigi sahaja yang putih)………………………………Pada pagi ini, apa kata sebelum saya tafsir bab hari raya fitrah, iaitu apakah itu maksud hari raya fitrah (balik kepada semula jadi), apa kata mari kita sama-sama belajar, apakah itu taubat!………………………………………..

 

 

1)     Soal: Apaka tujuan kita bertaubat?
Jawab: Taubat pada pengertian kita orang awam itu, adalah memohun ampun dan maaf kepada Allah, atas kesalahan dan kesilapan kita yang telah lalu.

Bilamana kita melihat taubat dari sudut pandang ilmu makrifat, taubat dari sudut pandang ilmu makrifat itu, adalah bukan bertujuan untuk kita memohon ampun (pelepasan dosa), kepada segala dosa-dosa kita yang  laupau, yang sekarang dan dosa-dosa kita yang akan datang!.

2)     Soal: Apakah perbuatan baik atau buruk itu, suatu perkara baru?
Jawab: Tentang dosa atau pahala yang kita lakukan, baik yang sudah lepas, yang sekarang dan yang akan datang, pada pegertian ilmu makrifat itu, bukan suatu perkara baru (bukan perkara yang baru kita lakukan), adapun segala perbuatan baik atau buruk yang kita lakukan itu, adalah suatu perkara yang sudah lama, iaitu suatu perkara yang sudah lama Allah tetapkan (sedari azali). Berlakunya sesuatu perkara, samada ianya perkara baik mahupun perkara buruk itu, adalah mengikut ketetapan, mengikut garisan, mengikut catatan, mengikut tulisan dan mengikut kehendak yang sedia termaktub didalam ilmu Allah (luh hul mahfu).

Apa yang berlaku (apa perkara yang kita buat itu), adalah perkara yang telah tercatat oleh Allah. Allah Taala telah sedia menetapkan karanganNya sedari dulu dan mengikut apa yang dikehendaki Allah yanng sedia tercatat didalam kalam Alah di Louh Mahfuz sedari azali. Perkara baik, jahat, amar makruf, nahi mungkar, buruk atau ekok itu, adalah sesuatu perkara yang sudah lama diketahui Allah, selaku pencipta buruk dan baik hamba-hambaNya. Selaku makhluk manusia yang bersifat dengan sifat baharu itu, manalah kita ada kuasa untuk menahan, menolak, menegah atau mengubah apa yang telah tercatat oleh tangan Allah sendiri!.

3)     Soal: Apakah ketetapan Allah itu, boleh diubah-ubah atau dipadam-padam catatannya?
Jawab: Tidak layak bagi kita untuk meminta Allah memadam atau mengubah kembali apa yang sudah sedia tetapkan. Sekiranya Allah selalu menukar-nukar atau selalu mengubah-ubah  dengan apa yang telah ditetapkan, seolah-olah Allah itu buat kerja dua kali, seolah-olah Allah itu, tidak tahu apa yang dikehendaki oleh hambaNya dan tidak pandai untuk buat kerja sekali. Jika sekiranya Allah itu selalu meminda-minda apa catatan yang telah dibuat, Allah itu kena patuh, kena akur dan kena taat kepada keinginan, kemahuan atau mengikut apa sahaja hajat makhluk manusia. Sepatutnya kita selaku makhluk manusia yang sepatutnya patuh, taat dan akur kepada ketetapan Allah dan bukan sebaliknya Allah pula yang patuh dan yang mengikut kehendak kita!.

Kita memohon supaya Allah mengubah ketetapan baik buruk kita, seolah-olah  Allah itu tidak konsisten (tetap) dalam menentukan atau mengagak perkara akan datang yang akan berlaku dikemudian hari, sehingga memaksa Allah bertindak untuk menukar, mengubah, meminda dan memadam kembali ketetapanNya yang sudah sedia ada dan yang sudah sedia tercatat, untuk diganti dengan ketetapan baru!. Seolah-olah Allah itu, tidak mengetahui perkara yang akan berlaku. Allah itu, seolah-olah kena tunggu  makhluk minta, baru Allah tahu akan hajat makhluk. Sekiranya makhluk tidak minta, seolah-olah Allah tidak tahu hajat kita! (adakah setelah kita minta, baru Allah tahu). Apakah setelah lahirnya makhluk kedunia atau apakah setelah berlaku sesuatu kejahatan atau kebaikan, baru Allah tahu kehendak dan keinginann kita?, cuba jawab………………………………………….

Apakah tulisan terdahulu Allah itu, tidak lagi relevan (tidak boleh diguna pakai) lagi untuk masa-masa yang akan datang, sehingga memaksa Allah mengubah ketetapan lama kepada ketetapan baru. Apakah Allah itu, tidak Maha Mengetahui?.  Apakah Allah itu seolah-olah tiada komitmen (ketidak tanggunjawaban) diatas ketetapan yang telah ditetapkanNya sendiri. Sila jawab pertanyaan ini……………………….

Soal: Apakah maksud, makna dan erti taubat?
Jawab: Taubat mengikut suluhan kacamata ilmu makrifat itu, adalah bermaksud, bermakna dan bererti “kembali” (penyerahan). Sekali lagi saya catatkan bahawa erti taubat itu, adalah “kembali”!.

Perkataan taubat itu, adalah bahasa Arab. Manakala dalam bahasa Melayu, taubat itu adalah bermakna, bermaksud atau bererti “kembali”. Bahasa Arab menyebut taubat manakala bahasa Melayu menyebut “kembali”.  Tafsiran maksud atau tafsiran makna  tersebut, bukan saya yang buat-buat ikut pandai saya. Maksud, makna dan erti perkataan itu, adalah dari terjemahan bahasa Arab yang betul. Tuan-tuan boleh rujuk kepada pakar bahasa Arab dan tuan-tuan boleh rujuk sendiri kepada bahagian penyelidikan bahasa di JAKIM Putera Jaya!.

Mengikut suluhan dari sudut pandang ilmu makrifat, erti taubat, maksud tabat atau makna taubat itu, bukanya bererti meminta dosa diampun Allah!. Ingat itu……………………………………………………………

Tuan-tuan tidak akan yakin dan tidak akan percaya kepada kata-kata saya, kerana saya bukan orang yanng berbangsa Arab. Tetapi percaya dan yakinlah bahawa, tulisan karangan saya ini, adalah mengikut terjemahan bahasa Arab yang sebenar!.  Berkebetulan pada tanggal 27hn July 2013, saya pergi ke Ipoh Perah. Pada jam lebih kurang 5.oo petang, saya berhenti pada sebuah restaurant (berhadapan dengan Mahkamah Syariah Ipoh). Saya duduk-duduk direstaurat tersebut sambil menungu seseorang. Sambil itu, saya terlihat ada surat khabar Sinar!. Sementara menungu, adalah lebih baik saya baca surat khabar.

Alangkah terperanjatnya saya, apabila apa yang diperkhabarkan oleh ayahnda Mohd Yusof Cik Wook dan guru-guru terdahulu (Tok Kenali) itu adalah benar!.  Sinar dalam ruangan agama, saya terbaca ruangan agama. Disitu saya terjumpa terjemahan taubat oleh seorang penyelidiik dan pensyarah yang berbangsa Arab, yang telah memberi mentafsirkan bahawa taubat itu, adalah bererti kembali!. Tuan-tuan boleh layari enternet dan cari Surat Khabar Sinar bertarikh tersebut!.

Soal: Apakah yang hendak dikembalikan?.
Jawab: Adapun maksud penyerahan diri (penyerahan buruk dan baik) kepada Allah Taala. Itulah makanya, didalam mempelajari ilmu makrifat ( ilmu rohani), kita hendaklah terlebih dahulu benar-benar memahami erti, makna dan maksud sebenar taubat. Pengertian  taubat yang sebenar-benar mengikut penterjemahan Jakim dan sebenar-benar terjemahan maksud bahasa arab itu, adalah ertinya ‘kembali’, adalah ertinya ‘kembali’ dan adalah maknanya ‘kembali’. Ingat pesan saya! Sila rujuk maksud taubat yang sebenar-benar dalam bahasa Arab adalah membawa erti ‘penyerahan’. Sila rujuk kepada Jakim dan sila rujuk kepada pakar bahasa Arab. Barulah kita boleh menyelami erti sebenar maksud taubat!

Saya ingin berpesan kepada sekalian pembaca yang budiman. Tuan-tuan dan puan-puan, Muslimin dan muslimah yang dirahmati Allah sekalian. Jangan sekali-kali lagi menerima bulat-bulat tafsiran, erti , makna dan maksud yang dibuat dari  ilmu feqah. Kebanyakan ilmuwan feqah ini, mentafsir perkara taubat itu, sebagai memohon Allah mengubah ketetapan yang telah Allah buat ( taubat). Solah-olah memohon Allah memadam, menukar, membatal (cancel) tulisan yang sedia azali kepada tulisan baru ( buruk (mungkar) kepada baik ( makruf). Sedangkan ketahuilah wahai pembaca yang budiman sekalian, maksud sebenar taubat itu, adalah penyerahan (inilah maksud bahasa arab yang sebenar), Sila rujuk kepada JAKIM.

Begitu juga dengan maksud Iqra. Mengkut tafsiran feqah, iqra itu bererti baca. Adapun mengikut terjemahan bahasa Arab, erti, makna, maksud perkataan iqra itu, adalah ‘pengakuan’. Sila rujuk kepada JAKIM.

Begitu juga dengan maksud langit ( isra’ mikraj baginda Rasulullah). Maksud tafsiran feqah, Rasulullah berjumpa Allah di langit. Dilangit yang diatas kepala,di langit yang diatas awan, dilangit yang diatas matahari, dilangit yang diatas angkasa. Adapun maksud terjemahan bahasa Arab yang sebenar itu, adalah bererti ‘ketinggian’. Barulah tanggapan kita selama ini yang Baginda Rasullulah pergi berjumpa Allah diatas langit itu, bukanlah langit yang diatas angkasa, tetapi ‘langit ketinggian’ ( ketinggian ilmu). Dengan itu, tidaklah lagi kita beriktiqad Allah itu berada  dilangit. Tidak lagi beriktiqad Allah itu bertempat. Bilamana kita mengetahui maksud bahasa arab yang sebenar, terhindarlah kita daripada beriktiqad bahawa Allah itu berada di atas langit ( atasa awan biru atau diatas kepala kita). Sesiapa yang beriktiqad bahawa Allah itu bertempat, maka hukumnya kafir. Dengan mengetahui terjemahan bahasa arab yang sebenar, barulah kita terhindar daipada kafir, sebagaimana tafsiran yang dibuat oleh hukum feqah (mengatakan Allah itu diatas langit, langit yang diatas kepala).

Begitu juga dengan perkataan Buraq. Buraq dalam terjemahan feqah, dimengertikan sebagai kuda putih yang bersayap. Mengikut terjemahan bahasa arab yang sebenar, buraq itu ertinya kilat. Manakala pengertian mengikut ilmu makrifat, buraq itu erinya kilat.Manakala kilat pula  ertinya pantas,laju,cepat (buraq itu adalah ertinya kepantasan). Adapun yang dimaksud dengan kepantasan itu, bukanlah kuda putih yang bersayap. Kepantasan yang mengikut ilmu makrifat itu, adalah kepantasan ilmunya. Kecepatan ilmunya. Kelajuan ilmunya Baginda Rasullulah, bukannya kelajuan kuda!

Begitulah pengertian taubat mengikut suluhan ilmu makrifat. Taubat dalam suluhan ilmu makrifat itu, bukan bermaksud taubat yang tidak mengulangi kesalahan-kesalahan lama.Bukan bererti taubat yang menyesal kesalahan-kesalahan lepas, dosa-dosa lalu. Tidak bermaksud taubat untuk tidak mengulangi kejahan-kejahatan lampau. Taubat yang tidak bermaksud berjanji untuk tidak mengulangi kesalahan-kesalahan terdahulu. Adapun taubat yang  sebenar-benar taubat mengikut suluhan kacamata ilmu makrifat dari makna bahasa arab yang sebenar itu, adalah kembali, iaitu kembali kepada Allah Taala.

Persoalannnya disini, apa yang hendak dikembalikan (taubat)?. Sila beri jawapan………………………………………………………………………

Jawapan Dari Yang Berilmu Itu, Putus dan Bernas.

awabuhakutai
awabuhablog.wordpress.com x
awangbudih@gmail.com
39.211.211.19

osman1958
gravatar.com/osman1958 x
cheothman@prasarana.com.my
211.25.233.66

salam tuan guru dan rakan-rakan semua…….sy rasa ada diantara kita ini tidak mengikuti hasil buah tangan tuan guru satu persatu dlm mencari kafiat setiap ilmu itu……banyak sudah diterangkan….dalam hal bersolat……syahadah……puasa….junub….korban…..niat……dll…
semua amalan/perbuatan itu diterangkan dengan jelas dan hala tujunya……beliau memberi contoh pada matabenda supaya mudah difahami…..”masuk parking kereta biar betul-betul dalam petak”,”menghantar surat biar ada alamat penerima”…..jadi apakah yg dimahukan lagi dr tuan guru???…..amalan khusyus???
atau nak ilmu/amalan yg boleh dibawa keduniawi…boleh terbang dan sebagainya…bermakna diantara kita ini sudah tersalah blog…….dulu org kata hal ilmu tauhid/makrifat ini rahsia….rahsia diri…..macam mana tak rahsianya…kalau tidak dibuka……kini tuan guru telah dgn redhonya membuka tetapi pelbagai tomahan di lemparkan….
tiada salahnya menggunakan medium terkini bagi menyampaikan ilmu…….kalau dulu benda-benda siber tiada…jadi,mereka yg inginkan ilmu ini terpaksa merantau…..mencari dan berdepan dgn guru…
semuga tidak gugur bulu roma tuan guru dgn komen dr mereka yg tidak sehaluan…….wassalam…….

Demi afdalnya suruhan Ayahnda tuan guru dalam menjawab soalan maka ijinkanlah saya memberikan sedikit jawaban: mungkin kunci dari semua soalan ini adalah hanya 2. “Ingat” dan “Ikhlas”. Karena dengan selalu Ingat maka InsyaAllah kita akan paham bahwa aku lain daripada Dia, tapi sebenarnya Dia lah juga. Dan kita mesti sadar dan paham siapa sebenar diri kita ini… InsyaAllah orang yang “Ingat” tidak akan pernah berbuat yang menyalahi kaedah aturan yang baik/ yang berlaku… jika masih ada manusia yg mengatakan dirinya “Ingat” tetapi berperangai yg kurang baik maka sebenarnya dia (manusia) yang jahil (yg masih jauh akan Ingat kepada Allah).
Ikhlas itu adalah kunci yang kedua…, apapun keadaan yang berlaku… Baik senang, baik susah, sakit, sehat, paham tidak paham Kita mesti selalu bersyukur atas nikmat, rahmat dan berkah atas limpahan Kasih dan Sayang – Nya…, Ikhlas bukan hanya berarti berdiam diri dan bertawakal… Ikhlas yang sebenarnya adalah juga berikhtiar… Saya ikhlas diberikan akan sakit, tapi bukan lantas saya tidak berikhtiar untuk berobat… Berobat Itu syaratnya… Tetaplah Allah jualah yg memberi kesembuhan… Begitu juga paham bukan karena buku / kitab yg memberikan kefahaman… Melainkan Allah yang Mutlak memberikan kefahaman… Melalui kaedah Guru maupun kitab, dan sebagainya… Apalah arti amalan dan apalah arti ibadah jika kita tak Ingat ??? biarlah diibaratkan saya Ingat dan Ikhlas hanya dengan merokok, menyapu, menyetrika, mencangkul asalkan Allah Ridha akan apa yang saya perbuat… Saya hanya berpesan kepada sahabat – sahabat diluar sana… Bukan maksud untuk memuja Ayahnda Tuan Guru dan sesiapapun juga… Marilah kita selalu ikhlas dan ingat, saling mencintai dan sayangilah sesama umat… Kepada anjing kita harus kena cinta dan sayang, kepada agama lain kita mesti hormat dan menghargai…, Apalagi terhadap Ayahnda Tuan Guru… Karena disitulah letak Ridha Allah melalui Ridha Ayahnda Tuan Guru… Perbedaan pemahaman adalah suatu yang Lumrah yang wajar dan biasa… Karena sesungguhnya disitulah letak KESEMPURNAAN ALLAH S.W.T.
Maafkan saya Ayahnda Tuan Guru jika ada kesalahan dalam tulisan dan sahabat-sahabat sekalian diluar sana… Maafkan Jika ada kesalahan sekiranya sudilah untuk dibenarkan. .. Karena semata-mata hanya mencari Ridha Allah

 

 

 

 

Mari kita sama2 beri pendapat?

hayat
aiharashid07@gmail.com
113.210.166.182

Assalamualaikum, sy amat bersetuju dengan tulisan tuan hj, namun sy masih belum faham sepenuhnya tentang ilmu makrifat ini. Saya ada satu kemusykilan, seorang sahabat yg mengaku dirinya makrifat telah mengamalkan zikir ini :”akulah sebenar-benar zat allah yg keramat di atas muka bumi ini”. Apa pandangan tuan hj tentang hal ini. Betulkan saya jika saya tersilap faham. Terima kasih

naz
nsaura56@gmail.com
183.171.168.172

salam guru..saya teramat dahagakan ilmu dr tuan guru…kdg2 saya slalo mendengar ceramah guru dr youtube..walaupon pendek videonya ,tapi terasa penuh pengisiannya…
sebab semenjak dua menjak ni..saya terasa dahaga ya amat sgt ilmu jiwa ni…..almaklum le nk beli minuman(kitab dan dvd guru) saya masih blum mampu lg…tk mengapa le kalo de rezki nti saya nk jugak dptkan minuman dr guru..wt sementara ni saya cuma mampu minum di blog ni…
saya mohon boleh tk guru bg pencerahan mengenai hakikat iblis semasa kejadian adam,apkah benar adam disyurga,kiasan sebenar rahsia iqra(bacalah),kiasan sebenar isra miraj,kiasan sebenar peristiwa nabi khidir dan musa,siapakah khidir itu..mohon pencerahan dr guru di blog ini…

nur
aiharashid07@gmail.com
113.210.166.182

Sy masih belum faham sepenuhnya tentang erti “kebahagiaan” yang sebenar-benarnya. Apa yg saya faham, bila kita ditimpa kesusahan,tekanan dlm hidup, kita tak perlu bersedih kerana itu semua dtgnya dr allah. Jadi haruskah kita berdiam diri shj tanpa perlu buat apa2 ,tunggu dan lihat shj apa akn berlaku seterusnya kerana semuanya telah ditetapkn ke atas kita. Apa pandangan tuan hj. tentang isu ini? Tolong bimbing saya utk sampai ke ilmu kebahagiaan hakiki ini. Terima kasih.

 

 

Md Sidek Mohamed Lam adalah
sidek_md@yahoo.com
183.171.167.142

Saya rasa cukuplah dulu setakat ini tn hj berkarya kerana byk ilmu yg disampaikan tidaklah bertaraf makrifat sangat melainkan hanya sekadar menganjurkan perkataan kita ini sudah mati..suatu fantasi yg amat sukar utk direalisasikan.Amalan2 tarikat dan makrifat tdk pernah tn hj anjurkan sedangkan benda inilah yg akan menghubungkan kerohanian kita dgn Allah.Guru yg sebenar guru akan mentauliahkan anak muridnya apabila khatam pengajian Makrifatnya dgn meninggalkan amalan pembukaan rohani utk menjadi teman muridnya.Saya percaya tn hj ada menerima pusaka ilmu ini dari arwah ayahnda tn hj.Saya juga percaya amanah memegang dan menyebarkan ilmu juga diberikan supaya jaminannya ( integriti) terjaga.
Kalau memasak nasi biarlah sampai berasnya jadi lembut dan masak.Kalau masak saperti biji limau,ertinya bukan lg masak namanya.Akibatnya org yg memakannya akan sakit perut.Jadi jgnlah mengajak orang yg lapar memakan nasi yg separuh masak…itulah sebab saya berani memberi pandangan ikhlas supaya ilmu makrifat ini terpelihara.Biarlah guru yg mursyid membuka rahsia makrifat ini krn beliau mempunyai autoriti yg besar dlm hal ini.
Kita kena berdepan dgn hakikat bahawa ilmu hakikat ini adalah pakaian wali2 dan orang2 mukmin yg kalau dicari mungkin ada disekitar kita.Salahkah kita kalau mengambil orang2 ini utk dijadikan guru secara formal dan bukan berkomunikasi secara siber.demi untuk menjaga ketertiban pengajian ilmu hakikat dan makrifat,Kalau nak hulurkan tali pun biarlah talinya itu betul2 kuat,dan utuh.Rahsia Ilmu makrifat ini bukan sebarangan dan bukan blh dijaja merata demi utk mencari populariri.Minta maaf byk2 tn hj kerana byk mengganggu dgn kririkan2 yg mungkin pedas atau kurang senang.Allah jua yg Maha Mengetahui,,,Wassalam

 

 

Bess Tak Belajar Ilmu Makrifat Tok Kenali?

Sila tuan-tuan beri komen untuk menambahkan keyakinan dan untuk membakar semangat saya, supaya dapat bertahan untuk terus berkarya. sila kemukana komen, jika tak suka, saya boleh berhenti disini saja. Sayapun sudah letih dan penat………………………….

Belajar Makrifat Itu, Bukan Bertujaun Untuk Jadi Allah!

Submitted on 2013/07/25 at 6:40 am

Assallamualaikum Tuan Haji, seorang sahabat ada mengatakan:-

Kalau api itu bukan panas… Cuba letak tangan atas api nak tengok benar tak tahkik ketinggian makrifat anda bahawa api itu tidak panas dan membakar.. Macam bila nabi Ibrahim a.s berada dalam api Namrud… Kiranya tajam itu bukan mendatangkan luka.. Maka ambil pisau dan kerat tangan tu… Tengok luka atau tidak…. Kalau letak tangan atas api tangan melecur dan kalau kerat tangan dengan pisau masih luka… Makanya kata-kata tadi sekadar bual bicara tidak menjadi tahkik dalam makrifah seseorang… Jauh lagi perjalanan tu…

Apabila kita menggunakan kata-kata tahkik maka tahkik jugalah dalam amal dan perbuatan dan suasananya… Inilah sebenarnya yang dikatakan ahli haqiqat… Bukan omong kosong dalam istilah semata-mata…. Sebagai contoh seorang sahabat ana pernah ditembak berkali-kali oleh guru dia dari bahagian belakang sewaktu sedang berzikir dalam jarak dekat… Dan dia tidak merasa apa-apa dan tidak tahu pun dia ditembak dari belakang… Sehinggalah apabila dia menukar bajunya kelihatan beberapa lubang tembakan dibajunya… Bukan pula dia menuntut ilmu kebal yang merupakan perkara syirik dalam amalan…. Kata-kata haqiqat biasa menjadi istilah-istilah yang digemari oleh mereka yang mencari tuhan…. Namun isi haqiqat itu ramai yang tidak merasai dan menjiwainya makanya para wali itu tahkik mereka dengan segala istilah ketuhanan dan mereka berada dalam maqam KUN FAYAKUN.

Apa pendapat dan ulasan yang boleh Tuan Haji berikan tentang kenyataan sahabat saya itu?
Sekian salam dan maaf.

Salam kepada peminat blog makrifat Tok Kenali Kelantan, diseluruh Dunia yang mengikut perkembangan blog ini. Terima kasih dari saya Hj Shaari. Pada pagi bulan Ramadhan yang mulia ini, saya amat-amat tertarik untuk menjawab pertanyaan dari sahabat blog kita yang bernama  Noor  Azam yang bertarikh 25HB July jam 6.40 pagi waktu Malaysia, sebagaimana persoalan yang saya lampirdan yang saya paparkan diatas.

Tuan-tuan, puan-puan, muslimin dan muslimat  yang dirahmati Allah sekalian. Sebelum saya mengutarakan pendapat melalui, terlebih dahulu saya ingin mengajak tuan-tuan semua supaya memberi pendapat tuan-tuan tentang persoalan diatas!. Apa kefahaman, pendapat serta apa komen tuan-tuan tentang kenyataan dari sahabat kita itu?. Ini adalah satu hujah yang baik dan komen yang membena, yang harus kita ambil perhatian oleh semua kita. Dalam makrifat kepada Allah, dalam percaya dan dalam yakin kita kepada Allah itu, kita tidak boleh hanya sekadar bercakap, sekadar bahasa atau sekadar beristilah sahaja. Kita kena ambil kata putus atau jalan yang muktamat. Jangan hanya pandai bermain cakap dibibir sahaja.

Jika sekadar nak bercakap, nak menulis dan jika sekadar nak mengarang dalam bahasa dibibir atau dalam bahasa istilah,  semua orang boleh cakap (budak sekolah menengahpun boleh). Cakap orang makrifat itu, bukan sekadar cakap dari segi bahasa mulut atau sekadar bahasa istilah. Cakap orang makrifat itu, adalah cakap yang berlandaskan diatas dasar kebenaran yang benar dan pengalaman sendiri yang tidak boleh dijual beli. Bercakap orang makrifat yang sebenar itu, adalah percakapan yang putus, tamat dan muktamat (penamat)

Sebelum saya menjawab dengan panjang lebar, apa kata kita dengar dulu komen tuan-tuan (sahabat-sahabat blog kita dulu), sila kemukan segera, saya nak tahu dan saya nak ukur setakat mana kefahaman, pegangan atau keyakinan tuan-tuan dalam ilmu makrifat selama ini.

Kepada saudara Noor Azam, saya minta tuan pergi berjumpa semula dengan orang yang melontarkan komen itu, minta dia tunjukkan kepada tuan, bagaimanakah cara atau kaedah kefahaman sebenar makrifat beliau, yang dikatakan makrifat yang sebenar itu, bagaimana, sehingga boleh sampai kepada tahap tembak tak lut dan bakar tak hangus (minta dia tunjukkan kepada tuan makrifat yang sebenar)!. Saya khuatir, saya bimbang dan saya ragu, kiranya beliau juga adalah ahli makrifat yang hanya sekadar bermain istilah atau sekadar bermain makrifat dalam bahasa bibir juga!.

Jika beliau makrifat yang benar dan tidak sekadar hanya bermain bahasa atau istilah sahaja, suruh beliau tunjukkan kehebatan kebalnya dihadapan tuan. Suruh dia tetak tangannya dihadapan tuan dan suruh dia bakar tangannya dihadapan tuan (bakar biarlah lama bukan main gerak-gerakkan mancis api ditangan sahaja). Ataupun minta tuan sendiri yang bakar atau tetak tangan beliau!.

Sebelum saya menjawab pertanyaan blog Noor Azam, saya Hj Shaari bin Hj. Mohd Yussof bin Cik Wook bin Hussin bin Syaid Husssin, minta orang yang mengemukakan komen kepada Noor Azam itu, tampil untuk mengemukakan usul beliau, bagaimanakah cara  makrifat beliau kepada Allah Taala, yang sebenar-benar makrifat, iaitu makrifat yang bukan sahaja bahasa cakap dan yang bukan sahaja bahasa istilah. Suruh beliau terangkan dan nyatakan bagaimana makrifat sebenar!. Makrifat sebenar itu, bukan supaya menjadi seperti Nabi Ibrahim, sehingga tidak hangus bila dibakar.

Adapun kefahaman Agama Islam dan ilmu makrifat yang sebenar itu, hendaklah kita befriktikod, bahawa kita tidak boleh mempercayai yang api itu boleh membakar  (panas), yang membakar atau panas itu,adalah Allah. Nasi tidak boleh mengeyangkan kita, yang mengeyangkan kita itu, adalah Allah. Penadol (ubat), tidak boleh meyembuhkan, yang menyembuhkan itu, hanya Allah. Pistol, parang atau pisau, tidak boleh melukakan kita, yang melukakan kita itu, adalah Allah. Ini pegangan Agama Islam (bukan ilmu yang kita buat sendiri, ini adalah dalil dari Al-Quraan).

Bilamana kita masuk kealam nyata iaitu alam kehidupan kita seharian sekarang ini, ternyata ayat-ayat (firman) Allah itu, meleset dan lari jauh dari benarnya!. Ternyata api boleh membakar , pisau boleh melukakan kulit kita, peluru boleh memati, ubat boleh meyembuhkan penyakit atau keris boleh menembus jasad kita. Sedangkan Al-Quraan menyarankan supaya kita beriktikod (percaya dengan sebenar-benar yakin) bahawa yang mengeyangkan itu Allah bukan nasi, yang membakarkan kita itu Allah  bukan api. Tetapi kenyataannya pada kehidupannya sekarang ini,  api itu tetap boleh membakar kita dan penadol tetap boleh meryembuhkan penyakit pening kepala kita.

Dengan kenyataan itulah makanya ramai dikalangan kita sekarang ini, ingin menjadi kebal, tak lut tembak, tak makan api bila dibakar dan sebagainya. Seolah-olah sudah nak jadi Allah dan nak jadi Tuhan!.

Jika tuan-tuan diluar sana nak tahu makrifat sebenar Tok Kenali, yang bukan bahasa dan yang bukan istilah, tunggu komen saya. Tetapi dengan syarat!, syaratnya adalah, saya mahu tuan-tuan diluar sana, menghantarkan komen tuan-tuan terlebih dahulu. Setelah tuan-tuan kirim komen tuan-tuan, baru saya jawab komen tuan-tuan dan baru saya meyampaikan ilmu makrifat sebenar yang tidak sekadar bahasa dan ilmu makrifat yang tidak sekadar  ilmu istilah!.

Kepada sahabat kita yang memberi komen kepada Noor Azam itu, saya minta sila tuan beri kenyataan makrifat tuan, yang dikatakan makrifat sebenar!. Terima kasih Noor Azam kerana mengeluarkan persoalan yang bernas itu. Apa-apapun saya minta Noor Azam, pergi berjumpa dengan orang yanng mengeluarkan komen itu, minta beliau jelaskan atau minta beliau keluarkan kenyataan beliau, bagaimana makrifat beliau yang dikatakan sebanar (yang tembak tak lut dan yang bakar tak hangus). Jika perlu suruh dia tetak tangannya sendiri dan suruh dia bakar tanngannya sendiri dihadapan tuan. Saya nak tahu hangus atau tidak! Dan maklumkan kepada saya perkembangan itu, samaada hangus atau tidak dan harap maklum kepada saya. Jangan-jangan, beliau sendiripun setakat main bahasa cakap atau hanya sekadar mempermainkan bahasa istilah cakap sahaja?. Kerana ramai orang yang megambil kesempatan atas nama ilmu makrifat untuk mencari kelebihan.

Tetapi sekiranya benar berlaku sdemikian itu, adalah suatu perkara yang tidak mustahil. Allah boleh berhendak berlaku atau berkehendak tidak berlaku.

Bagi orang yang benar-benar makrifat itu,  adalah orang-orang yang tidak takut kepada peluru pistol, tak takut dibakar api dan tidak takut jika dibunuh. Jika tuan-tuan tak percaya, sila tuan-tuan cuba betul-betul tembak!. Silakan tembak, silakan tetak dan silakan bakar dia dihadapan tuan-tuan.   Orang makrifat sebenar tidak gentar dan sedikitpun tidak takut kepada makhluk, jika tuan-tuan tak percaya silakan buat betul-betul apa yang saya perkatakan!. Saya cabar tuan-tuan sekarang (yang belajar ilmu makrifat), sila ambil api bakar diri tuan-tuan, tikam orang makrifat dan tetak orang makrifat dengan pedang atau keris tajam, (nak tahu lut, terbakar dan mati atau tidak).  Jangan main cakap sahaja!. Saya mahu dan saya minta Tuan Noor Azam bawa orang yang bercakap itu  suruh dia pula bakar dan tetak dengan parang tajam kepada orang makrifat yang bercakap makrifat itu dihadapan tuan……………………………..

Ramai yang kita dengar, orang makrifat itu, selalu mengakuk kebal, saya juga orang makrifat, tetapi terbakar bila terkena api, luka tangan bila terkena pisau dan terkoyak lutut bila terjatuh motorsikal. Orang makrifat itu, ada yang miskin, sakit dan menderita kerana dipulau, sebagaimana baginda Nabi.

Dengar cakap saya ini, wahai anak didik saya Noor Azam. Dalam kita bermakrifat itu, kita tidak sedikitpun mencari faedah, pengajian makrifat itu, kita tidak mencari faedah tetapi kita mencari kaedah. Kita belajar ilmu makrifat itu, bukan bertujuan untuk jadi kebal, bukan bertujuan untuk jadi bakar tak hanguus dan bukan bertujuan untuk jadi tembak tak meletup. Belajar ilmu makrifat itu, bukan bertujuan untuk teranggkat badan semasa berzikir dan belajar ilmu makrifat itu, bukan bertujuan untuk jadi Allah (kun fayakun).

Sedang seorangn Nabi Besar Junjungan kita Muhamad Rasulullah sendiri, lagikan patah gigi dalam peperangan dan Baginda juga sakit deman dan miskin serta papa kedana macam kita juga. Baginda itu Nabi dan Rasul, apa kurangnya jika nak kepada ilmu kebal, apa kurangnya jika nak kaya dan apa kurangnya jika Baginda nak kepada ilmu kebal supaya tak lut bila dibunuh (dibunuh tak mati). Tetapi apakah itu yang menjadi tujuan Baginda Rasul? dan apakah itu tujuan tuan-tuan belajar ilmu makrifat!. Sila jawab?……………………………..

Mentang-mentang belajar ilmu makrifat, berebut-rebut nak jadi Allah dan nak jadi Tuhan!, supaya jadi KUN FAYAKUN!. Orang yang mengakuk boleh Kun Fayakun itu, adalah orang yang nak jadi dirinya itu sebagai Tuhan (Allah). Firaunpun tak berani mengaku, tapi apakah kita belajar makrifat itu, nak jadi lebih dari firaun atau nak jadi Allah dan nak mengaku Allah?.

Kita belajar makrifat itu, bukan bertujuan untuk bakar tak hangus, tembak tak lut atau zikir boleh teranggkat!. Kita belajar makrifat itu, adalah semata-mata bertujuan untuk menyatakan Allah. Menyatakan Allah itu, bilamana diri kita tidak lagi nyata. Setelah diri kita nyata, barulah Allah itu nyata!. Setelah nyatanya Allah, apakah tuan-tuan perlu lagi kepada kebal, tembak tak lut, tetak tak luka atau bakar tak hangus?. Cuba jawab……………………………………

Jika tuan-tuan masih lagi berkehendak dan masih lagi berhajat kepada kebal, tembak tak lut, tetak tak luka dan bakar tak hangus, bererti dan bermakna tuan-tuan belum lagi mengenal diri. Apa lagi untuk mengenal Allah, mengenal diripun masih lagi teramat jauh!.

Kepada sesiapa yang berhajat kepada Allah, singkir, buang dan kuburkanlah hajat untuk jadi bakar tak hangus dan tembak tak lut. Guru yang makrifat yang sebenar-benar makrifat itu, tidak akan sekali-kali menembak anak muridnya. Jika masih nak tembak muridnya, ertinya guru itu masih tidak percaya kepada Allah!. Masih nak uji, masih nak buat uji kaji dan masih nak berdalil-dalil dengan pistol, nak berdalil dengan api dan masih nak berdalil dengan keris lembing!.

Bagi pendapat saya yang bodoh ini, urusan nak luka, nak terbakar, nak jadi tak lut bilamana ditetak dengan parang tajam, itu adalah urusan Allah. Nak mati, nak hidup, nak luka, nak terbakar, nak tembak taklut, nak terbang atau nak………………………………itu semua urusan Allah, buat apa nak jadi kebal dan buat apa nak bakar tak hangus, seolah-olah kita nak jadi Allah!. Apakah tuan-tuan berhajat dan bercita-cita untuk jadi Allah?. Sifat Allah, biarlah Allah sahaja yang pegang, biarlah kita pegang sifat mati, sifat binasa, sifat  hangus, sifat luka, sifat patah gigi, sifat miskin dan yang penting sekali sifat tidak ada.

Biar sampai kepada tahap diri kita tidak ada. Bilamana diri kita tidak ada, siapakah lagi yang bersifat ada, jika tidak ada itu, adalah sifat bagi Allah Taala!.  Bilamana Allah Taala bersifa ada, kita selaku makhluk itu, adalah bersifat dengan sifat tidak ada!. Bilamana kita sudah bersifat tidak ada, apakah lagi tuan-tuan mahui kebal, tembak tak lut dan bakar tak hangus?, cuba jawab pertanyaan saya.

Bagi sesiapa yang berhajat nak mengaku Allah dan mengaku  dirinya Tuhan yang tembak tak lut, bakar tak hangus, rendam tak basas, gantung tak tinggi, tanam tak dalam, lontar tak jauh dan tetak tak luka itu, bawa berjumpa saya ,biar tangan saya yang bakar dan biar tangan saya yang tetak, nak tahu putus atau tidak dan nak tahu terbakar atau tidak?.

Ada orang yang bilamana belajar ilmu makrifat (mengenal Allah), mengaku dirinya KODIM. Bakar tak hangus dan tetak tak lut, jika benar-benar KODIM, kenapa kita masih lagi lihat mereka makan nasi dan kenapa kita lihat mereka juga masih berbini sampai 4 orang bini. Apakah Kodim itu kawin atau apakah kodim itu lapar? Cuba jawab pertanyaan saya………………………………………………………….

Mengaku Kodim, tetapi kenapa masih, kawin, masih makan nasi dan masih minum kopi di kedai mamak!. Orang yang menjadi kodim itu, sepatutnya tak perlu berbini (ini bini sampai 4, jika boleh nak sampai 9 orang bini), kenapa masih beranak (sehingga anak seperti anak tangga, ramainya) dan kenapa masih nak cari wang, tidakkahh kodim itu, kaya?. Cuba jawab pertanyyaan saya………………………………..

Oleh itu, nasihat saya kepada para pencari ilmu makrifat diluar sana dan kepada orang yang sudah mengaku makrifat itu, cukup-cukuplah dan henti-hentilah mengaku Allah (mengaku kodim) dan sudah-sudahlah mengaku tembak tak lut dan tetak tak luka. Kita belajat ilmu makrifat itu, bukan untuk nak jadi Allahh, bukan untuk nak cari faedah.

Belajar ilmu makrifat itu, adalah bertujuan untuk belajar supaya sampai kepada tahap “kita tidak lagi terlihat adanya kita. Dalam bahasa lain, belajar makrifat itu,  adalah bertujuan biar sampai kepada tahap “jangan sampai terlihat adanya diri”.

Bilamana sudah tidak ada diri, apakah tuan-tuan masih lagi berhajat kepada kebal, tembak tak lut atau bakar tak hangus?. Cuba jawab pertanyaan saya…………………………………..

Bilamana diri kita tidak ada, benarlah bahawasanya yang ada itu hanya Allah, Allah, Allah…………………………………………………………………

Menjawab pertanyaan Noor Azam, saya tidak tuju kepada seseorang, tetapi saya tuju kepada semua orang makrifat. Orang makrifat yang selalu megambil kesempatan dan yang selalu mencari faedah dari nama ilmu makrifat, hentikan dari mencari faedah melalui ilmu makrifat!. makrifat (ilmu mengenal Allah), tidak mencari faedah atau kelebihan atau keramat!.

Jangan sekali-kali mendakwa belajar ilmu makrifat itu, bertujuan boleh kebal!. Ingat itu………………………………….itu…………………….

Siapa Saksi Dan Siapa Yang Meyaksikan Syahadah Kita?

Alhamduliullah, sempena bulan niklmat, rahmat dan bulan barokah ini, saya terpanggil untuk menjawab solan dari blog  ZAINAL BIN IBRAHIM PADA TARIKH 24HB JULY JAM 11.36. Tentang siapa saksi dan siapa yang meyaksikan syahadah kita!.

 

PEYAKSIAN KALIMAH SYAHADAH

 

 Tuan-tuan dan puan-puan yang dirahmati Allah sekalan. Disini saya tidak bercadang untuk mengupas atau tidak bercadang untuk menterjemahan syahadah dalam bentuk kalimah tauhid atau kaliamah Rasul. Keranan kaimah tauhid dan kalimah Rasul,  tafsir panjang lebar sudah terkandung dan sudah terdapat didalam kitab mengenal makrifat (kitab mengenal Allah yang bewarna hijau), halaman 26 daripada muka surat 496  sehingga 530.

Dikesepatan ini, saya bercadang untuk membicarakan tentang peyaksian, iaitu apa maksud saksi dan apa makna meyaksikan!. Sebelum berkalimah syahadah, terlebih dahulu marilah bersama-sama kita memohon petunjuk dan hidayah dari Allah s.w.t, agar lafaz yang terkeluar dari kalam bibir kita itu, dipersetujui, diperkenan dan diredhai Allah s.w.t.

Bagi mendapatkan perkenan atau persetujuan Allah s.w.t, hendaklah terlebih dahulu kita tanya kepada diri kita sendiri, apakah kalimah syahadah yang telah berlangsung di kalam bibir kita itu, dihayati dengan sajian  ilmu atau berlangsung dengan sekadar dendangan alunan suara  bibir?. Hanya hati mereka-mereka yang ditunjuki, dianugerah dan yang   dikehendaki  Allah s.w.t sahaja yang dapat membuka simpulan iman yang tersembunyi di sebalik kalimah syahadah. Allah s.w.t sahaja yang dapat membuka simpulan iman itu dan hanya Allah s.w.t sahaja yang dapat  memberi petunjuk ke arah mengetahui rahsia di sebalik syahadah.

Simpulan iman yang tersimpul di sebalik syahadah itu, teramat sulit untuk dibuka oleh akal. Syahadah itu, tersimpul disebalik simpulan iman. Simpulan iman itu tersimpul di dalam  kalimah  “tahu“  tetapi tidak  “mengetahui” (kenal). Perkataan tahu itu, adalah  simpulan yang tersimpul di sebalik khayalan akal  atau hanya sekadar angan-angan.

 

 Tanya: Siapa saksi dan siapa yang meyaksikan?.

Jawab: Semasa melafaz dua kalimah syahadah, kita dikehendaki menghadirkan saksi dan mengadakan saksi. Barulah lafazan kita itu diterima pakai, jika kita melafazkan dengan tidak ada saksi, seumpama lafaz seekur burung tiung dan seumpama lafaz dari sebuah radio kaset. Lafaz kita itu tidak ubah seperti lafaz yang keluar dari bibir seorang kanak-kanak yang belum akil baligh.

 

Sebelum kita melafazkan kalimah syahadah, terutamanya di dalam solat, kita dikehendaki menghadirkan dan menyatakan wajah Allah terlebih dahulu di dalam hati. Setelah wajah Allah itu benar-benar hadir di dalam lubuk hati kita, barulah dua kalimah syahadah yang kita ucapkan itu, ada nilai, ada makna dan ada yang menyaksikannya. Jika Allah tidak dapat kita hadirkan, kepada Tuhan mana hendak kita persaksikan syahadah kita?.

 

Siapakah saksi dan siapakah yang menyaksikan di kala kita melafazkan kalimah syahadah?. Yang bersaksi (melafaz) kalimah syahadah kita itu, adalah roh, saksinya adalah Allah sendiri dan yang meyaksikannya atau selaku pemerhatinya, adalah anggota zahir dan makhluk alam seluruhnya. Oleh itu sebelum bersyahadah, kita dikehendaki menghadir dan menzahirkan wajah Allah terlebih dahulu, sebagai saksi ucapan syahadah kita. Barulah ucapan kita itu, boleh dikatakan dilafaz melalui saksi.

 

Jika kita tidak dapat menghadirkan Allah sebagai saksi, siapa lagi yang hendak menjadi saksi kita?. Tidak sah sesebuah kesaksian (perjanjian), bila kita yang melafaz, kita yang menjadi hakim dan kita juga yang menjadi saksinya.

 

Syahadah yang sah dan yang diterima Allah itu, adalah syahadah yang disertai dengan saksi. Saksi syahadah kita itu, adalah Allah sendiri, tidak ada perantaraan dengan yang lain selain Allah. Seandainya kita tidak mengenal Allah, bagaimana untuk menghadirkan Allah ke dalam hati, sebagai saksi!. Seandainya kita tidak mengenal diri, bagaimana pula untuk menghadirkan roh, bagi menyaksikan perjanjian syahadah kita, ketika mulut melafazkan syahadah?. Selaku orang Islam, jangan kita ambil mudah dan pandang ringan tentang syahadah, ianya adalah payung kepada segala ibadah.

 

Apabila kedua-duanya tidak dapat kita hadirkan diketika bersyahadah atau diketika sembahyang, apalah ertinya sebuah kalimah syahadah dan apalah maknanya sebuah ibadah sembahyang. Cuba  ajukan pertanyaan ini kepada diri kita sendiri, apakah ucapan kalimah syahadah dan sembahyang kita itu, sudah dihadiri oleh wajah Allah dan   roh?. jika jawapannya memihak kepada tidak, apalah ertinya, gunanya dan nilainya sebuah syahadah atau solat kita itu, tanpa kehadiran keduanya!. Seandainya kita tidak mengenal Allah, kita tidak akan dapat memahami apa ertinya sebuah kalimah tauhid (Laila hailallah). Manakala seandainya kita tidak mengenal diri,   kita tidak akan dapat memahami erti sebutan kalimah rasul (Muhamadul Rasulullah). Pokok pangkalnya di dalam sebarang ucapan kalimah syahadah yang kita lafazkan itu, ianya memerlukan kepada perkara mengenal Allah dan Rasulnya terlebih dahulu. Barulah segala ibadah dan segala ucapan yang kita lafazkan itu, penuh makna dan penuh erti serta diterima Allah Taala. Apabila kita melafazkan ucapan dua kalimah syahadah atau bersolat, hati kita hendaklah terlebih dahulu menghadirkan Allah. Setelah Allah itu hadir dengan jelas dan nyata di hati kita, barulah lafaz kita itu dianggap sah dan disertai sekali  dengan saksi dan yang menyaksikannya. Barulah syahadah kita itu, diperakui benar oleh Allah Taala.

 

Kita tidak perlu menghadirkan orang lain selain Allah bagi menjadi saksi  dalam berkalimah. Antara kita dengan Allah, tidak ada hijab, dinding, tembok, sempadan atau perantara. Segala makhluk tidak layak untuk menjadi saksi lafazan keramat syahadah, melainkan Allah sendiri. Bagaimana untuk menzahir dan menghadirkan Allah ke dalam hati kita!, cara dan kaedah untuk menzahir  dan menghadirkan wajah Allah ke dalam hati, adalah dengan belajar ilmu mengenal Allah (ilmu makrifat). Manakala semasa kita melafazkan kalimah rasul (Muhamad Rasulullah), kita dikehendaki mengenal diri (mengenal roh) terlebih dahulu. Bagi yang   tidak mengenal diri, bagaimana untuk menzahir dan menghadirkan roh untuk bersaksi (berjanji). Bagi sesiapa yang tidak dapat menghadir dan menzahirkan roh, siapakah lagi yang layak untuk menyampai dan mengucapan kalimah syahadah kita kepada Allah?.

 

Anggota zahir seumpama bibir mulut, hanya selaku pemerhati atau selaku menyaksikannya sahaja, tidak lebih dari itu. Diri kita yang zahir ini hanya selaku tukang sebut sahaja, seumpama kuli angkat barang. Selaku kuli, tugas kita hanyalah angkat, angkut dan pikul barang, manakala yang menerima barang itu, adalah majikan kita (roh), selaku tuan yang empunya barang, kita  selaku kuli hanya dapat penat dan dapat pandang sahaja, tanpa dapat rasa sedikit pun dari barang yang kita angkut. Inilah nasib kuli dan nasib orang yang kena suruh.

 

Apalah yang ada pada kita, selaku hamba abdi yang fakir lagi daif untuk menjadi saksi lafaz kalimah Allah Yang Maha Tinggi. Cuba kita gerak-gerakkan bibir orang yang sudah mati, anggota orang mati itu, boleh bergerak bila ianya digerakkan, sebegitu jugalah taraf dan kedudukan diri kita selaku seorang hamba Allah, selaku abdi dan selaku kuli yang fakir. Sudah tentu tidak layak menjadi saksi dan bersaksi dengan Allah, dalam melafazkan kalimah syahadah.

 

Yang melafazkan ucapan kalimah syahadah itu, adalah diri rohani (roh) yang berkedudukan tinggi dan bukannya lafaz dari sifat anggota diri jasmani yang berkedudukan rendah lagi kotor, apa lagi dari seorang diri yang tidak kenal diri dan mengenal Allah. Diri jasmani tidak ubah seumpama diri orang mati, yang tidak berkuasa melafazkan kalimah Allah Yang Maha Tinggi. Yang akan menyambut kalimah itu  nantinya, adalah dari kalangan yang tinggi-tinggi kedudukannya. Apabila yang menyambutnya berkedudukan tinggi, semestinya yang melafazkannya juga, seharusnya dari kalangan yang berkedudukan tinggi juga. Rohani (roh) kitalah sebenarnya yang melafazkan kalimah syahadah Yang Maha Tinggi itu.

 

Kalimah syahadah yang kita lafazkan itu, apakah bukan sekadar main-main atau sekadar lafazan dari seekor burung tiung atau dari bibir mulut seorang yang hanya tahu menyebut sahaja?. Apabila kedudukan yang melafaz itu berada pada kedudukan tinggi, barulah yang berkedudukan tinggi juga akan menyambutnya. Yang menyambut syahadah kita itu adalah Allah sendiri.

 

Setiap kali syahadah yang disebut, setiap kali itu juga bergegarnya tiang arash. Seandainya tiang arash Allah yang menjadi pasak bumi boleh bergegar bila mengucapkan kalimah syahadah, inikan pula hati kita yang lembut. Sudah tentu gegaran, getaran serta sentuhan lafaz kalimah syahadah itu, teramat hebat menerjah ke dinding hati.

 

Tidak ada yang dapat mengegarkan tiang arash Allah, melainkan kalimah syahadah.  Letupan gunung berapi dan laungan malaikat Israfil semasa meniup trompet sangka kala di hari kiamat, tidak sediki tpun dapat mengegarkan tiang arash, melainkan hanya kalimah syahadah dari hamba-hambaNya yang mengenal Allah. Begitulah besar, tinggi, hebat serta dahsyatnya ucapan kalimah syahadah itu, bila ianya dilafaz dengan pengetahuan ilmu mengenal Allah, sehingga ianya dapat mengegar dan mengoncang pintu hati dengan rasa yang amat hebat dan dahsyat. Kalimah syahadah yang keluar dari peti suara kita, janganlah sama dengan suara   yang keluar dari peti radio kaset atau dari peti suara seekor burung tiung. Untuk membezakan lafaz kita itu, berbeza dengan lafaz kanak-kanak yang belum akil baliqh atau lafaz burung tiung, kita hendaklah mengenal diri (roh) dan mengenal Allah. Barulah lafaz kita itu, benar-benar lafaz kalimah syahadah yang sebenar-benarnya berbeza dari mereka yang tidak mengenal Allah. Barulah lafaz syahadah kita itu ada saksi, bersaksi dan ada yang menyaksikannya.

 

Kalimah syahadahlah yang menentu dan membezakan apakah kita itu, benar-benar seorang Islam atau tidak. Apabila benar dalam bersyahadah, maka akan benarlah dalam sembahyang dan benarlah juga menjadi seorang Islam muslim  yang beriman.

 

Yang bersyahadah, yang berjanji dan yang bersaksi itu adalah roh. Yang menjadi saksi dan yang menerima penyaksian kita itu, adalah Allah sendiri, tanpa ada makhluk perantaraan. Manakala anggota tubuh dan makhluk sekalian alam ini, hanya bertindak selaku pemerhati  dan selaku menyaksikannya sahaja. Ingat itu!.

 

Sungguhpun begitu, tuan-tuan harus ingat, pengajian ilmu syahadah belum tamat dan belum putus disini!.  Tangga pengajian sebagaimana saya nyatakan diatas dan sebagaimana saya nyatakan dalam kitab pertama (mengenal makrifat atau mengenal Allah) itu, belum tamat dan belum putus. Pengajian dalam kitab pertama atau pengajian ilmu syahadah sebagaimana saya hujahkan diatas, itu adalah pengajian ilmu bagi mereka-mereka yang duduk pada anak tangga syariaat atau tangga torikat!. Penerangan ilmu pada peringkat itu, hanya baru berlegar dalam lingkungan  ilmu feqah. Saya belum sentuh lagi syahadah dalam bentuk ilmu hakikat dan makrifat!.  Manakala dalam kitab ketiga ini, akan saya nyatakan syahadah yang lebih tinggi!, menurut saluruan, menurut sudut pandang atau menurut kefahaman  ilmu hakikat dan makrifat!.

 

 

Soal:  Bagaimana hakikat syahadah menurut sudut pandang ilmu makrifat?.

Jawab: Tuan-tuan dan puan-puan yang dirahmati Allah sekalian. Lafaz syahadah yang sebenar mengikut sudut pandang ilmu hakikat itu, bukan lagi terletak pada saksi, diperaksi atau meyaksi lagi!. Sebutan bersaksi, saksi dan meyaksikan itu, adalah syahadah yang berada pada anak tangga ilmu syariaat. Iaitu sebutan atau lafazan yang terbit, yang keluar dan yang terzahir di bibir mulut itu, adalah sekadar bunyi yang keluar dari suara halkum!. Syahadah diperingkat ilmu syariaat itu, adalah syahadah lafah yang keluar bertujuan untuk meletakkan suara menjadi saksi!. Sedangkan suara tidak boleh menjadi saksi!. Kebanyakkan kita, secara tidak sedar dan secara tidak sengaja, telah meletakkan suara bagi menjadi saksi, bersaksi dan meyaksikan dalam bersyahadah!.

 

 

Soal: Bagaimana syahadah makam (tangga) orang Feqah (syariaat) atau syahadah orang awam?

Jawab: Orang syariaat menyebut kalimah syahadah “aku bersaksi atau aku naik saksi bahawa tiada Tuhan melainkan Allah”. Pada peringkat permulaan (peringkat syariaat), sebagaimana dinyatakan didalam kitab pertama  ( Kitab Mengenal Makrifat), pengarang telah meletakkan adanya   perkara bersaksi,  saksi dan meyaksikan. Iaitu roh itu bersaksi, Allah itu saksi dan tubuh badan sebagai meyaksi.

 

 

Soal: Bagaimana syahadah makam (tangga) orang torikat;

Jawab: Adapun syahadah peringkat orang hakikat bilamana melafaz perkataan syahadah itu, adalah lafazan yang disertai dengan “mengetahui”. Bukan syahadah yang berpaksi kepada ikar mulut, bukan berpaksi kepada bersaksi, bukan berpaksi kepada meyaksi dan tidak berpaksi kepada disaksikan!, tetapi berpaksi kepada mengetahui!.

 

Bilamana tingkatan ilmu sudah sampai kepada tangga hakikat, sudah tentu lafaz syahadah kita memberi pengertian yang lebih tinggi, berbanding tahao syariaat. Orang syariaat berpaksi kepada “suara atau kepada bunyi”, manakala orang torikat melafas kalimah syahadah pula, adalah berpaksi kepada “megetahui”, aku mengetahui bahawa Allah itu, adalah Allah”.

 

 

Soal: Bagaimana syahadah makam (tangga) orang hakikat dan makrifat;

 Tidak perlu kepada bersaksi, saksi dan tidak perlu lagi kepada peyaksian!. Tidak perlu lagi kepada apa-apa. Tidak perlu kepada perkara suara dan tidak perlu kepada perkara mengetahui. Syahadah makam orang hakikat dan orang makrifat itu, bukan lagi berhajat kepada niat “aku naik saksi” bahawa tiada Tuhan lain selain Allah tetapi lebih berhajat kepada “aku mengetahui” bahawa Allah itu, adalah

Allah!.

Orang hakikat atau orang makrifat itu, makam syahadahnya bukan lagi duduk pada sebutan mulut atau niat hati tetapi duduk kepada daripada Allah kepada Allah sendiri. Syahadahnya mereka-mereka yang mengenal Allah itu, adalah syahadah yang disertai dengan perkara “rasa”. Mereka-mereka yang mengenal Allah (makrifatllah) itu, tidak lagi perlu saksi, bersaksi atau meyaksi lagi. Bagi mereka-mereka yang sudah tamat dan sudah khatam dalam bidang ilmu makrifat itu, tidak ada lagi berdalil dengan mulut, suara, saksi, bersaksi atau meyaksikan!.

 

Cukuplah Allah itu, adalah Allah. Allah bagi orang makrifat itu, teramat jelas, terang dan teramat nyata, yang tidak perlu lagi berdalil dengan yang lain selain Allah!. Apa yang hendak saksi meyaksikan lagi, bukankah Allah itu nyata!. Setelah nyatanya Allah itu senyata-nyatanya, apakah masih masih memerlukan kepada saksi dan yang memerlukan kepada peyaksian  lain?.

 

Mereka-merea yang belum nyata Allah sahaja, yang masih lagi nak diadakan dalil–dalil lain, yang masih nak disaksi atau yang terpaksa dibenar, terpaksa disah atau terpaksa diiakan oleh orang lain. Apakah tidak cukupkah Allah yang membenarkan ucapan kita?. Terjemahan sebenar kalimah La Ila haillah” itu, adalah bermaksud “Aku mengetahui  tiada lain melainkan hanya Allah”. Jika tidak kita faham dan tidak kita ketahui  makna di sebalik maksud, seberapa banyak sekalipun kita menyebut perkataan bersaksi atau  kita menyebut perkataan naik saksi, tidak bermakna kita sudah bersyahadah!. Lafaz syahadah kita itu, hanyalah sekadar lafaz di bibir yang berangan-angan atau khayalan akal semata-mata!.

 

Lafaz syahadah dalam keadaan tidak mengetahui, adalah lafaz yang tidak terlafaz atau ucap yang tidak terucap. Syahadah dari bibir mereka-mereka yang dalam berkeadaan hilang ingatan, hilang akal, khayal atau dalam berkeadaan mabuk. Lafaz syahadah dari bibir orang  yang “tidak megetahui” itu, seumpama  garam yang tiada masin!. Lafaz yang tidak diterima Allah s.w.t!.

 

Maksud atau makna perkataan “mengetahui” itu, adalah merujuk kepada “mengenal”. Sekiranya kita tidak mengenal Allah s.w.t, apa kesaksian yang hendak kita persaksikan atau yang hendak kita  persembahkan kepada Allah s.w.t?. Cuba anda jawab pertanyaan saya?.

 

Setiap yang bersaksi, hendaklah terlebih dahulu mengenal antara satu sama lain. Sepatutnya yang bersaksi itu, mengenal dengan yang menyaksikannya!.  Sekiranya saksi tidak kenal kepada yang menyaksi dan yang menyaksi pula tidak mengenal kepada yang bersaksi, apakah ertinya bersyahadah?. Di antara mereka saling tidak kenal-mengenal di antara satu sama lain, apa yang hendak kita persaksikan?.

 

 

 

Kefahaman Mengenai Peyaksian Atau Kesaksian Semasa Bersyahadah Dua Kalimah Syahadah, Mengikut Suluhan Ilmu Makrifat

 

 Bagi mereka-mereka yang sudah mengenal diri dan mengenal Allah, tidak ada lagi perkara saksi, perkara bersaksi atau perkara menyaksi.

 

Diri kita, adalah sifat yang bersifat dengan sifat lebur, sifat binasa dan sifat tidak ada!. Bilamana segalanya sudah lebur, sudah binasa dan sudah fana, apakah lagi yang tersisa atau terbaki pada kita?. Setelah tidak ada lagi yang tersisa, tidak ada yang berbaki dan tidak ada yang tertingggal, apa lagi dan siapa lagi yang hendak meyaksi atau bersaksi?.

 

Sebagai makhluk, kita adalah bersifat dengan sifat binasa. Setelah binasa segala sifat makhluk, mana adanya lagi kita?. Setelah diri kita semuanya tidak ada, siapa lagi yang hendak meyaksi dan siapa lagi yang hendak bersaksi?. Cuba jawab?……………….

 

Setelah kita tidak ada dan setelah sifat kita binasa, siapa lagi yang hendak menjadi saksi?. Seandainya tidak ada saksi, mana mungkin untuk menyaksikan kesaksian!. Saksi itu roh dan yang bersaksi itu tubuh badan (bibir mulut), manakala yang menyaksikan kesaksian kita itu, adalah Allah s.w.t. Setelah roh dan setelah segala anggta tubuh badan kita telah selamat kita kembalikan kepangkuan Allah (mati sebelum mati), apa lagi yang hendak Allah tageh dari kita dan apa lagi yang hendak Allah tuntut atas kita?.

 

Cuba jawab pertanyaan saya, setelah segalanya (jiwa dan raga) telah tidak ada (semua telah kembali menjadi milik Allah). Apakah lagi yang hendak Allah tuntut?…………………………………

 

Seandainya sifat tubuh badan dan roh kita binasa, kemana lagi hendak kita hadapkan penyaksian kita?.  Itulah makanya bagi mereka yang sudah sampai kepada tahap makrifat, tidak ada lagi yang menjadi saksi, tidak ada lagi yang bersaksi dan tidak ada lagi yang menyaksi!…………………………..

 

Melainkan yang ditilik itu, adalah juga yang menilik, yang dililhat itu, adalah yang yang melihat, yang dipanggil itu, adalah juga yang memanggil dan ya meyembah itu adalah juga yang disembah!……………………..

 

Seumpama sifat garam sudah kembali pulang kedalam sifat masin. Tidak ada lagi sifat garam melainkan segala-galanya masin belaka!. Setelah segala-galanya masin, maka hilanglah ketulan garam dan leburlah sifat garam kedalam masin!. Setelah hilangnya garam dan setelah segalanya masin, siapa lagi yang hendak menyaksi siapa?. Cuba jawab?………………………..

 

Inilah yang dikatakan tangga atau martabat pelajaran ilmu makrifat!. Bicara ilmu makrifat ini, nampaknya seperti kasar, biadap atau bahasa yang tidak bersopan, tetapi inilah kenyataan dan inilah sebenarnya ilmu makrifat dan inilah cara kita bersyahadah yang sebenar-benar syahadah!. Selagi tidak binasa, tidaklah ia bersyahadah, melainkan sekadar angan-angan atau melainkan hanya sekadar hayalan atau mainan akal atau dalam bahasa orang sekarang menyebut dengan perkataan “syok sendiri”.

 

Bersaksi itu, bilamana ada dua sifat wujud. Iaitu bilamana wujud aku dan wujud Dia!. Setelah wujud diri yang bersifat majazi itu lebur, mana ada lagi wujud yang lain selain wujud hakiki (iaituAllah s.w.t)!. Maka yang lain akan dengan sendirinya menjadi lebur musnah, bilamana penglihatan mata hati terpandang akan wujudnya Allah s.w.t!.

 

Erti wujud itu, bermaksud ada. Sifat ada itu, adalah hanya bagi Allah s.w.t. Makhluk itu, adalah bersifat dengan sifat binasa!.  Setelah makhluk bersifat binasa, mana ada lagi wujudnya makhluk. Setelah tidak wujudnya makhluk, di situlah baru timbulnya sebenar-benar yang dikatakan Allah s.w.t itu wujud dengan sendiri. Tidak berkongsi wujudnya Allah s.w.t itu, dengan wujud yang lain selain dari Dia.

 

Bilamana sampainya kita kepada tahap itu, barulah boleh dikatakan bahawa saksi itu Dia, yang bersaksi itu Dia dan yang menyaksi pun Dia. Dialah seDia-Dianya. Allahlah seAllah-Allahnya Allah!. Tidak adalah yang wujud, yang ujud dan yang maujud di alam ini, selain Allah. Allah itulah Allah, Allah, Allah……………..

 

Inilah syahadah yang sebenar-benar syahadah, pengakuan yang sebenar-benar pengakuan dan tauhid yang sebenar-benar tauhid!. Pengakuan yang bukan sahaja putus setakat di bibir mulut, tetapi pengakuan yang beserta dengan tasdik hati yang ikhlas, jujur dan benar!.  Yang boleh dikatakan tasdik hati (pengakuan hati) yang ikhlas, benar dan jujur itu, adalah setelah kita campakkan garam ke dalam sifat masin. Campakkan diri kedalam lautan fana’ dan baqa’ Allah.

 

 

 

 

 

Apa Makna Dan Apa Gunanya Kita Naik Saksi, Jikalau Tidak Mengenal Siapa Saksi Dan Siapa Yang Meyaksi? (apa guna bersaksi, jika tidak mengenal Allah)!.

 

 Sekiranya anda masih tidak faham apa itu maksud saksi dan apa itu maksud yang menyaksi, mari ikut saya. Saya bawa anda masuk sekejap ke dalam mahkamah!. Saya mahu anda menjadi seorang saksi dalam satu kes rompakan bersenjata yang mendatangkan kematian. Secara kebetulan, anda melihat dan menyaksikan rompakan tersebut dengan mata kepala sendiri. Sebagai saksi, tuan hakim meminta anda mengenal pasti pelaku yang melakukan rompakan.

 

Hakim mengumpulkan beberapa orang suspek untuk anda kenal pasti, yang mana satukah perompak yang benar-benar melakukan rompakan tersebut. Cuba tuan-tuan jawab soalan saya, bagaimana sekiranya anda tidak dapat cam atau tidak dapat untuk mengenal pasti pelaku yang melakukan rompakan tersebut. Bolehkan anda disebut atau dipanggil sebagai seorang saksi?. Sebagai seorang saksi itu, hendaklah mengenal orang yang disaksikannya!.

 

Begitu juga halnya dalam soal kita berkalimah syahadah.  Kita mengaku untuk naik saksi bahawasanya tidak ada Allah lain selain Allah!. Cuba tuan-tuan jawab pertanyaan saya, bila masanya anda mengenali Allah s.w.t?.  Bila masanya anda pernah melihat Allah s.w.t?. Sekiranya anda belum pernah melihat Allah dan belum pun pernah mengenal Allah, bagaimana anda hendak menjadikan diri anda itu sebagai seorang saksi, sekiranya anda sendiri belum pernah menyaksikannya.

 

Seorang saksi yang belum pernah dipersaksikan (belum pernah diperlihatkan), mana mungkin dapat menjadi saksi bagi menyaksikan suatu kesaksian?. Cuba jawab, cuba jawab dan cuba jawab dengan hati yang jujur?.  Boleh atau tidak?. Jika jawapannya memihak kepada tidak, bagaimana kesaksian anda terhadap kalimah syahadah yang anda sendiri sebut dan yang anda sendiri lafazkan?. Tidakkah itu satu pembohongan atau satu penipuan?. Anda adalah seorang makhluk pendusta!.

 

Dusta pada Allah s.w.t, dusta pada pandangan masyarakat dan dusta juga kepada diri sendiri!. Apakah ertinya tuan-tuan dan puan-puan sebagai hamba Allah s.w.t yang berpaksi kepada kalimah syahadah?. Cuba jawab kepada diri sendiri!.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 Kefahaman Syahadah Itu, Bukan Mengikut Sebagaimana Kefahaman Akal!

 

 

Maksud atau makna mengenal itu pula, adalah merujuk kepada kefahaman Allah s.w.t, bukan datangnya dari kefahaman atau pengertian khayalan akal atau angan-angan!.  Setelah mengenal Allah s.w.t, barulah terbitnya perkataan sebutan bibir yang disertai dengan perkara “rasa“. Perkataan rasa itulah maksud mengetahui. Lafaz dengan mengetahui itulah, baru sah melafazkan kalimah syahadah.

 

Mari kita sama-sama melafazkan dua kalimah syahadah dengan mengetahui Allah s.w.t, bukannya dengan pengetahuan kita!. Untuk melafaz sambil mengetahui Allah s.w.t, terlebih dahulu harus kita faham apa itu pengertian perkataan “aku”!.

 

Bilamana menyebut perkataan “aku”, rujuklah kepada Allah s.w.t. Perkataan “aku” di situ,  bukannya merujuk kepada diri kita!. Diri kita bersifat tidak mengetahui. Hanya Allah s.w.t sahaja yang bersifat tahu dan mengatahui!. Bilamana menyebut perkataan “Aku mengetahui”, rujuklah bahawasanya yang mengetahui itu, adalah sifat Allah s.w.t. Allah itu, tiada lain selain Allah!. Aku itu, adalah Aku. Allah itu, adalah Allah!.

 

Selagi kita mengaku bahawa kita yang mengetahui dan kita yang tahu, berertinya kita belum lagi bersyahadah. Perkataan “Aku mengetahui” itu, adalah merujuk kepada Allah s.w.t. Yang mengetahui itu hanya Allah s.w.t!. Bilamana kita melafaz, tasdiklah di dalam hati dan ingatlah dengan perasaan akal yang lemah itu, bahawasanya yang boleh   mengetahui akan syahadah kita itu hanya Allah s.w.t. Yang mengerti dan yang faham akan syahadah kita itu, hanya Allah s.w.t. Setelah kita faham maksud mengetahui Allah s.w.t, barulah boleh kita tambah dengan perkataan aku bersaksi atau aku naik saksi. Sesudah kita faham akan duduknya makna yang tersirat itu, sebutlah apa sahaja perkataan yang terlafaz oleh bibir, ia tidak lagi memberi bekas. Kerana yang memberi bekas itu, adalah hanya Allah s.w.t.

 

Cakaplah apa pun yang kita sanggup cakap, ianya tidak sedikit pun memberi bekas kepada Allah s.w.t, kerana yang terlafaz, terucap dan terluah dari bibir itu, adalah dengan mengetahui Allah(dalam ilmu Allah)!.

 

Orang yang dalam berkeadaan tidak mengetahui itu, adalah sama dengan orang yang dalam berkeadaan mabuk, lalai, hilang akal atau hilang ingatan. Tidak tahu dari apa yang dilafaz atau tidak tahu dari apa yang diperkatakan. Sekadar sedap mulut untuk berkata!. Sekiranya sekadar sedap mulut, budak kecil atau kaset pun boleh mengucap sebagaimana lafaz  bibir mulut tuan-tuan!.

 

Apakah itu yang dimaksud atau yang ditakrifkan oleh syarak?. Mengucap sekadar lepas dari bibir, apakah itu yang disarankan oleh agama kita?. Cuba jawab pertanyaan saya. Jika tidak betul dari apa yang saya sangkakan, cuba anda ceritakan bagaimana lafaz syahadah yang sebenar?. Cuba anda jelaskan, apa yang hendak dinafi dan apa yang hendak diisbatkan.