Aside

Aidiladha baru seminggu meninggalkan kita, peristiwa peyembelihan, masih tergambar diruangan mata dan lidah juga masih lagi terasa manis dan lazatnya daging kurban. Namun sayangnya ramai dikalanngan kita yang tidak tahu maksud atau  pengertian sebenar disebalik peristiwa korban!.

UPACARA KORBAN SUDAH BERLAKU SEMASA ZAMAN SEBELUM ISLAM LAGI!

Upacara korban ini, bukan sahaja dizaman kita, semasa zaman Tok Adam pun sudah ada istilah korban. Usah kata kita orang Islam, zaman sebelum Islam, iaitu zaman Firaun lagi, korban ini sudah ada!. Tinggal lagi cara atau kaedah sahaja yang berlainan!. Kalau dulu orang bekorban dengan menjadikan nyawa atau tubuh badan atau jasad manusia sebagai pertaruhan korban. Adapun sekarang ini dipertaruhkan kerbau, lembu, kambng atau unta untuk dijadikan bekorban.

DARI MANA PUNCA BERLAKUNYA HARI RAYA KORBAN?

Untuk memahami pengertian kurban, hendaklah kita hayati terlebih dahulu cerita Nabi Allah Ibrahin dengan anaknya Ismail.

Ramai yang bertalipon supaya saya jawab bab hakikat hari raya korban. Saya akan jawab setelah selesai bab CARA MENGAJAK ORANG KAFIR MASUK ISLAM.  Selepas itu, baru saya jawab bab korban. Sekarang jam 1.45 pagi tanggal 2hb. Nov bersamaan pagi jumaat.Saya tinggal dulu bab ini ya!. Sy nak mengarang bab lain dulu!

 

Pengertian atau maksud korban yang sebenar akan saya ulas kemudian, buat sementara waktu ini saya beri secara umum. Untuk megentahui secara umun bacalah jawapan saya dibawah ini. Maaf belum lengkap sebab kesuntukan masa. Saya terpaksa jawab biar sedikit kerana ramai yang menalipon bertanya akan jawapan korban. Jam sudah menunjukkan pukul 10.49 tanggal 2hb Nov,  Saya kena bersiap untuk ke penang, bagi menghadiri ceramah di Hotel Jawi Sungai Bakap penang esuk tanggal 3hb Nov dari jam 9 pagi sampai 4.30 petang. Jadi cukup dulu sekadar itu, buat pengubat dahaga pengemar ilmu makrifat sekalian!. Amin.

Karangan ini, adalah sedutan dari jawapan saya kepada penulis blog “Sa 050285 (yang bernama Tuan Hamzah Abdullah).

Kalau tak salah saya, blog sa 050285 itu, adalah blog  milik sahabat saya,  seorang guru dari Sungai Buloh yang selalu saya gelarkan beliau dengan nama Tok Kenali.  Maafkan saya kiranya saya tersalah orang.

Upacara korban itu, bagi mengajar kita bahawa, yang dikorban itu, hendaklah dari yang bernyawa. bukan dari yang mati!. Ini mengambarkan atau menkhabarkan kpd kita bahawa kiasan korban itu, mengajar kita supaya terlihat nyawa, terpandan nyawa dan tertilik kepada perkara nyawa. Korban itu mengajar kita supaya megambil iktibar atas perkara nyawa!.

Hari raya aidilfitri mengajar kita korban atau “menyerah” tujuh anggota. Fitri ertinya fitrah. Manakala erti fitrah itu pula adalah bermaksud semulajadi, maka hari raya fitri itu, menyedarkan kita supaya kita megembalikan diri ( tujuh anggota) kepada kpd Allah iaitu balik semula diori kita itu kepada yang asal atau kepada fitrah semulajadi.

Hari raya korban pula mengajar kita supaya bekorban atau mengajar supaya kita “menyerah diri sampai kepada tahap nyawa”. Setelah penyerahan kita itu sudah sampai kpd tahap nyawa, bererti itulah sebenar-benar pengertian korban!. Korban itu, megembalikan segala sifat yanng tujuh termasuk “nyawa” kepada Allah. Sehingga sampai kepada tahap tidak adalah apa-apa lagi yg hendak dikembalilkan kepada Allah Taala. Nyawalah tempat kembali yang penghabisan penyerahan, barulah kita itu dikatakan suci zahir dan batin, suci dari di dunia sampai akhirat dan itulah yang disabit atau dikaitkan dengan hari raya haji atau hari raya korban. Korban dan haji tidak boleh bercerai kerana bilamana korban (menyerah) barulah dikatakan ahji (suci). Suci bilamana menyerah diri sehingga sampai kepada tahap nyawa (korban). Itulah baru betul-betul yang dikatakan suci dari sekalian dakwaan dan itulah haji yang sebenar-benar haji yang sebenar mabrur. Suci atau haji sampai kpd tidak ada apa lagi yang hendak dikembalikan kepada Allah dan tidak ada apa lagi yang hendak diserah kepada Allah Taala. Itulah maksud atau pegertian hari raya haji atau hari raya korban!!. Syabas kerana masih melihat blog saya, walaupun larut malam! Drp Hj. Shaari.

Karangan ini, saya sedutan dari jawapan saya kepada faridinfinity (infinityrich 3699 @gmail.com

Hari raya adil fitri ertinya megembalikan fitrah (sifat semulajadi) atau (sifat asal) kepada Allah Taala. Sifat semulajadi kita itu, adalah sifat tujuh anggota. Iaitu megembalikan tujuh anggota kita kepada fitrah asdal. Fitrah asal atau sifat semulajadi kita adalah Allah, maka kembalikan sifat tujuh itu kepada tuan yang asal, tuan punya yang asli dan balik kita kepada semulajadi kita, iaitu Allah. Itulah hari raya fitri atau hari raya fitrah atau hari raya semula jadi!.Jadi hendaklah megembalikan sifat semulajadi kpd tuannya yang asli, iaitu Allah Taala.

Manakala hari raya korban pula adalah megembalikan bukan sahaja tujuh anggota, tetapi hendaklah megembalilkan sampai kepada tahap nyawa (roh) kepada Allah. Itu sebabnya kita korban binatang yang bernyawa dan tidak yang mati. Sebabnya adalah kerana binatang yang mati tiada nyawa. Kiasan korban binatang yang bernyawa itu, adalah simbolik kepada penyerahan sampai kpd tahap nyawa.

Apa salahnya jika kita belil sahaja daging lembu dari pasar raya dan beli kaki lembu biar sampai 10 batang. Lagi banyak kaki dan lagi banyak daging, semampu yang kita mabu, tetapi kenapa tidak dibolehkan beli dari pasar raya?. Sebabnya adalah kerana lembu dipasar raya itu, tidak ada nyawa!. Korban itu hendaklah berdasarkan kepada yang bernyawa, disitu mengambar dan mengkhabarkan kepada kita bahawa korban itu, adalah simbolik kepada penyerahan sampai kepada tahap nyawa.

Begitu juga Nabi Ibrahim dan Ismail, peristiwa korban atau sembelihnya Nabi Ismail itu, adalah bagi memberi tahu kepada kita bahawa bekeoban atau berserah diri kepada Allah itu, hendaklah sampai kepada tahap nyawa!. Ertinya disini bahawa kita hendaklah menyerah diri sampai kepada tahap nyawa. nanti saya sambung bab hari raya korban dalam bab korban. rujuklah disana kiranya mahu penerangan lanjut.
Teriama kasih tuan yang mengajukan persoalan ini.Amin dr Hj Shaari

Maksud Atau Pegertian Korban!

Advertisements

19 comments on “Maksud Atau Pegertian Korban!

  1. korban kan sifatsifat keduniaan agar perjalanan menuju allah tidak terhijab sesungguh nya allah nyata pada segala sesuatu

    Like

    • Korban dunia itu, kecil bagi Allah, korban yang besar bagi Allah itu, adalah korban sampai kepada tahap penyerahan nyawa!. T.kasih atas penjelasan tuan, semoga mendapat lebih pencerahan.Amin drp Hj Shaari.

      Like

  2. Pengorbanan Nabi Ibrahim dan Nabi Ismail itu membawa maksud sanggup berkorban hingga ketahap penyerahan nyawa demi kerana hanya Allah semata-mata. Demikianlah mengikut firasat saya.

    Like

  3. Salam muhibbah kpd Tuan Guru..pertamanya sy sgt bersyukur krn Allh beri peluang utk dijumpakan dgn Ilmu ini..ilmu yg trsgt2 pnting..
    Trime kasih tuan guru ats usaha yg xkenal erti putus asa..tajuk yg trsgt pnting..PENGORBANAN..
    Izinkan sy yg fakir ini ingin meluahkn rasa
    yg brada dlm lubuk hati ini yg brbicara tntng
    pngorbanan..maaf sekiranya trsasar..mohon bimbingn tuan guru..
    Ekstrak daripada kisah Nabi ibrahim dan Nabi ismail adelah ULTIMATE kepada ERTI PENGORBANAN menyatakan BUKTI KESETIAAN CINTA seorg hmba kpd Allh..Tiada selain Allh
    melainkn hanya Allh..Sanggup bergadai
    nyawaDemi Allh..NYAWA adalah milikI
    Allh..kisah nabi ibrahim dan nabi ismail
    jelas Allh mmberi tahu kita tidak memiliki
    apa apa..tidak punya apa apa..segala galanya Allh..KORBAN..kembalikn segala galanya kpD

    Allh..korbankn segala yg selama ini mengaku milik KITA..
    Hakikatnya adalah milik ALLH…
    Bermulanya kita dengan ROH..maka BERNYAWALAH kita…BERNAFASLAH

    Like

    • Hari raya adil fitri ertinya megembalikan fitrah (sifat semulajadi) atau (sifat asal) kepada Allah Taala. Sifat semulajadi kita itu, adalah sifat tujuh anggota. Iaitu megembalikan tujuh anggota kita kepada fitrah asdal. Fitrah asal atau sifat semulajadi kita adalah Allah, maka kembalikan sifat tujuh itu kepada tuan yang asal, tuan punya yang asli dan balik kita kepada semulajadi kita, iaitu Allah. Itulah hari raya fitri atau hari raya fitrah atau hari raya semula jadi!.Jadi hendaklah megembalikan sifat semulajadi kpd tuannya yang asli, iaitu Allah Taala.

      Manakala hari raya korban pula adalah megembalikan bukan sahaja tujuh anggota, tetapi hendaklah megembalilkan sampai kepada tahap nyawa (roh) kepada Allah. Itu sebabnya kita korban binatang yang bernyawa dan tidak yang mati. Sebabnya adalah kerana binatang yang mati tiada nyawa. Kiasan korban binatang yang bernyawa itu, adalah simbolik kepada penyerahan sampai kpd tahap nyawa.

      Apa salahnya jika kita belil sahaja daging lembu dari pasar raya dan beli kaki lembu biar sampai 10 batang. Lagi banyak kaki dan lagi banyak daging, semampu yang kita mabu, tetapi kenapa tidak dibolehkan beli dari pasar raya?. Sebabnya adalah kerana lembu dipasar raya itu, tidak ada nyawa!. Korban itu hendaklah berdasarkan kepada yang bernyawa, disitu mengambar dan mengkhabarkan kepada kita bahawa korban itu, adalah simbolik kepada penyerahan sampai kepada tahap nyawa.

      Begitu juga Nabi Ibrahim dan Ismail, peristiwa korban atau sembelihnya Nabi Ismail itu, adalah bagi memberi tahu kepada kita bahawa bekeoban atau berserah diri kepada Allah itu, hendaklah sampai kepada tahap nyawa!. Ertinya disini bahawa kita hendaklah menyerah diri sampai kepada tahap nyawa. nanti saya sambung bab hari raya korban dalam bab korban. rujuklah disana kiranya mahu penerangan lanjut.
      Teriama kasih tuan yang mengajukan persoalan ini.Amin dr Hj Shaari

      Like

  4. Bermula kita dengan roh..maka bernyawa..terus bernafas..tetapi bermula ROH itu dari Allah
    ROH MILIK ALLH..

    Sekiranya melalui NYAWA kita boleh mendapat Jawatan/Pangkat/kereta/rumah/isteri/anak/wang/dan apa saja yg kita ada hari ini didunia..

    Renung kembali..semuanya bermula setelah bernyawa NYAWA=ROH..ROH milik Allh..Harta Allh..lalu..segala galanya yg kita perolehi setelah kita bernyawa adalah MILIK ALLH..
    Korbankn..kembalikan segala galanya kepada
    PEMILIK HAKIKI..LA ILA HAILLALLAH ALLAH HU AKBAR..
    maka BERTAKBIR la nabi IBRAHIM DAN NABI ISMAIL setelah mngenali HAKIKAT dan Pengajaran langsung DARI ALLH…ALLH minta NYAWA..brmakna..dari Allh kita dtg..kepada Allh kita kembali…maafkn sy sekiranya trlebih..sekadar luahan..mohon bimbing tuan guru..

    Like

    • Benar kata mu itu, wahai pencinta ilmu!. Tuan telah karam dalan cahaya Allah, makanya tuan beroleh nukilan sedemikian rupa. Mari kita matikan diri dan memulangkan diri sampai kepada tahap nyawa!. itulah makna hari raya korban. iaitu megembalikan diri sampai kpd nyawa!. Sembelih lembu kerbau itu, simbolik kepada megembali nyawa (roh) kpd Allah, bukan untuk darah atau daging lembu!.Amin drp hj Shaari.

      Like

  5. salam Muhibbah kepda Tuan Guru…
    izinkan sy ingin berkongsi luahan dr lubuk hati tatkala berbicara mngenai KORBAN…
    Maaf sekirannya ianya tidak mncapai maksud atau pn tersasar atau pn terlebih…mohon bimbingan drpd Tuan Guru yg budiman…

    EKSTRAK daripada kisah Nabi Allah Ibrahim dan Nabi ISMAIL adlah ULTIMATE kepada bukti kesetiaan CINTA seorang hamba kepada PENCIPTA…kisah Nabi ibrahim dan Nabi ISMAIL mnjelaskan kita tidak memiliki apa apa….apabila NYAWA mnjadi pertaruhan….HAKIKATNYA kita tiada..segala galanya ALLAH…

    Kembalikan segala galanya pada ALLH..kORBANkan..tekad didalam LUBUK HATI..segala gala yang kita ada hari ini ADALAH ALLAH PUNYA…
    HAKIKATNYA…bukan milik kita…
    bermula kita daripada ROH…MAKA BERNYAWALAH…BERNAFASLAH….TETAPI BERMULA ROH ITU DARI ALLH…

    Sekiranya Melalui NYAWA kita boleh mendapat
    JAWATAN/PANGKAT/KERETA/RUMAH/ISTERI/ANAK/WANG/ dan apa saja yg kita ada hari ini DI DUNIA…

    Renungkan kembali…..semuanya bermula setelah kita BERNYAWA…NYAWA=ROH..ROH= MILIK ALLH..Harta Allah
    Lalu..segala gala yg kita perolehi hari ini setelah kita berNYAWA semua nya MILIK ALLH…
    KORBANKAN…SERAHKAN SEGALA GALANYA KEPADA PEMILIK HAKIKI…
    Maka BERTAKBIR nabi IBRAHIM DAN NABI ISMAIL setelah mngenali HAKIKAT dan pelajaran langsung terus dari ALLAH….dari ALLH kita datang..kepada ALLAH kita kembali…wallahu alam….

    Like

  6. Salam Tuan Guru..nak berkongsi pengalaman kpd Tuan Guru…sy dh beli kedua dua kitab pd tahun 2010..pertama kali sy baca..terus mengubah perspektif sy kepada yg lebih luas….terus sy berniat nk berjumpa dgn Tuan Guru..ALHMDULILLAH…Allh dorong akhir nye..walaupun blum lagi berjumpa..akhirnya sy ditemukan dgn Tuan Ishak Sri Gombak tahun ini..dibulan 10…Alhmdulillah sungguh sy xsangka..akhirnya ALLah dorong jua setelah 2 tahun menunggu ingin berjumpa dgn Tuan Guru..,,insyaALLH ketemu nanti ya Tuan Guru…

    Like

  7. sesungguhnya sampai pada perengkat sudah tidak ada lagi korban mengorban lagi antara khalik dan makhlok ini lah pengertian yang saya faham tks

    Like

    • upacara korban itu, bagi mengajar kita bahawa, yang dikorban itu, hendaklah dari yang bernyawa. bukan dari yang mati!. Ini mengambarkan atau menkhabarkan kpd kita bahawa kiasan korban itu, mengajar kita supaya terlihat nyawa, terpandan nyawa dan tertilik kepada perkara nyawa. Korban itu mengajar kita supaya megambil iktibar atas perkara nyawa!.

      Hari raya aidilfitri mengajar kita korban atau “menyerah” tujuh anggota. Fitri ertinya fitrah. Manakala erti fitrah itu pula adalah bermaksud semulajadi, maka hari raya fitri itu, menyedarkan kita supaya kita megembalikan diri ( tujuh anggota) kepada kpd Allah iaitu balik semula diori kita itu kepada yang asal atau kepada fitrah semulajadi.

      Hari raya korban pula mengajar kita supaya bekorban atau mengajar supaya kita “menyerah diri sampai kepada tahap nyawa”. Setelah penyerahan kita itu sudah sampai kpd tahap nyawa, bererti itulah sebenar-benar pengertian korban!. Korban itu, megembalikan segala sifat yanng tujuh termasuk “nyawa” kepada Allah. Sehingga sampai kepada tahap tidak adalah apa-apa lagi yg hendak dikembalilkan kepada Allah Taala. Nyawalah tempat kembali yang penghabisan penyerahan, barulah kita itu dikatakan suci zahir dan batin, suci dari di dunia sampai akhirat dan itulah yang disabit atau dikaitkan dengan hari raya haji atau hari raya korban. Korban dan haji tidak boleh bercerai kerana bilamana korban (menyerah) barulah dikatakan ahji (suci). Suci bilamana menyerah diri sehingga sampai kepada tahap nyawa (korban). Itulah baru betul-betul yang dikatakan suci dari sekalian dakwaan dan itulah haji yang sebenar-benar haji yang sebenar mabrur. Suci atau haji sampai kpd tidak ada apa lagi yang hendak dikembalikan kepada Allah dan tidak ada apa lagi yang hendak diserah kepada Allah Taala. Itulah maksud atau pegertian hari raya haji atau hari raya korban!!. Syabas kerana masih melihat blog saya, walaupun larut malam! Drp Hj. Shaari.

      Like

  8. assalamualaikum..Tuan Guru, ingin bertanya dan tahu, apa itu yang dimaksudkan tujuh anggota?ape dia tujuh anggota itu?

    Like

  9. dalam sifat dua puloh tujuh sifat itu ada lah HAYAT ILMU SAMAK BASAR KALAM KUDRAT IRADAT itu yang saya tahu

    Like

  10. askum betul haji ckp tu masa keluar air mani tu sesape pun lupa,ini pendapat sy je jikalau seseorg itu ahli makrifat dia tidak akan lupa sbb penjunuban pun mestila didlm makrifat,.

    Like

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s