Bagaimana Cara Ingat Kepada Allah?.

Bagaimana cara ingat kepada Allah?

Firman Surah, Ar-Rad;28

“Orang-orang beriman itu menjadi tenteram hatinya dengan ingat (zikir) kepada Allah. Ketahuilah bahawa hanya dengan mengigati Allah, hati boleh menjadi tenteram”.

Allah memberi jaminan kepada sesiapa yang ingat kepada Allah, hati kita akan menjadi tenteram. Tenteram itu, adalah merujuk kepada tidak takut kepada miskin, tidak ragu-ragu dengan ketetapan Allah, tidak berduka cita dengan apa yang terlepas dan tidak merasa bangga dengan apa yang ada!.

Hidup orang yang ingat kepada Allah itu, adalah hidup yang sederhana. Tidak banyak kebutuhan dan tidak belanja secara berlebih-lebih. Mereka hidup dalam keadaan selalu bersyukur, senang, tenang, aman dan damai hatinya bilamana dapat ingat kepada Allah. Orang yang ingat kepada Allah itu, hatinya ada menaruh atau tersimpan perasaan sabar dan selalu berserah kepada Allah Taala.

Ingat kepada Allah itu, adalah menjadi sendi dan nadi orang makrifat. Ingat kepada Allah itu, menjadikan pengerak atau pendorong untuk ita terus bekerja dan terus  berusaha dengan lebih gigih. Ingat kepada Allah itu, menjadi satu wadah kekuatan jiwa, ketahana mentel dan ketahan fizikal tubuh badan.

Ingat kepada Allah itu, boleh membawa kita kepada suatu tahap keyakinan dalam hidup, walaupun tanpa sokongan dari oran lain.

Nanti sy sambung bab ini!……………………..

14 Replies to “Bagaimana Cara Ingat Kepada Allah?.”

  1. Salam Ustaz ,

    Saya mohon penjelasan ustaz lebih mendalam apakah aktivti – aktiviti yang menguatkan dorongan mengingat Allah semata-mata.

    Like

  2. Salam Tuan haji Insyallah Allah kami akan ingat segala nasihat serta tunjuk ajar tuan haji . Kami yakin itulah destinasi terakhir bagi kami yang tidak tahu ini dari kosong kami datang kembali pun kosong. allah berserta orang yang sentiasa mengingatinya . terimakasih banyak2

    Like

  3. Tuan guru yg dirahmati Allah….saya juga bersendapat dgn saudara kamarul…..agar dapat kira tuan guru memberi tip2atau amalan2 yg khusus dalam mengingatiNYA…semuga panduan dari tuan guru secara berterusan dapat dimenefaatkan oleh kami pengkaji jalan”0″…mudah-mudahan dapat dirasai nafas yg keluar masuk…..nadi yg berdenyut…..jantung yg berdegup itu sampai keperingkat “FANA”……..merasai….menemui yg tidak berhuruf juga tidak bersuara……amin…….

    Like

  4. Salam,
    Saya sangat berminat untuk mendalami ilmu makrifat ini.Saya telah memiliki kesemua buku dan DVD keluaran ustaz.Oleh itu sekiranya berpeluang bersemuka dengan ustaz adalah lebih baik untuk bertanyakan segala kemuskilan tentang ilmu makrifat.Saya tinggal di lembah kelang .

    Like

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s