Sikap Atau Cara Hidup Orang Makrifat Yang Sebenar !

Tuan-tuan dan puan-puan yang dirahmati Allah sekalian, Jika sebelum ini, kita hanya membicarakan soal pokok (makrifat), pada kesempatan ini, mari saya ingin mengajak tuan-tuan dan puan-puan menjadi orang makrifat yang sebenar.

Makrifat itu, bukan sahaja bertujuan untuk mempelajari pelajaran pokok, pelajaran bungapun perlu juga diambil berat!. Kita selalu terlepas pandang perkara-perkara kecil!. Sedangkan sekecil-kecil perkara itulah yang nantinya yang akan menjadi perkara besar!. Sekiranya kita tidak pelihara atau tidak menjaga perkara-perkara kecil, tuan-tuan tidak akan dapat sampai kepada perkara-perkara besar (makrifat).

Pesan ayahnda Mohd Yusof Cik Wook, yang diterima dari Tok Kenali kepadanya dan dipesan pula kepada saya, petua untuk menilai atau untuk melihat atau untuk mengukur orang yang benar-benar berilmu makrifat itu, hanya satu perkara sahaja!. Bukan lihat pada amal ibadatnya dan bukan lihat pada pakaiannya, tetapi lihatlah pada perbuatan “sekecil-kecil perbuatannya”.

Lalu Tok Kenalipun beri contoh; Cuba tuan-tuan semua fikir, dalam masa kita punggah timbunan batu, mana yang kita ambil dahulu?. cuba jawab………….. Apakah kita ambil yang tengah-tengah dahulu atau kita ambil yang tepi-tepinya dahulu?.

Tentunya kita ambil yang kecil-kecil dahulu, yang ringan-ringan dahulu, baru disusuli dengan yang berat atau yang besar. Kita bermula dengan megambil batu-batu yang kecil-kecil (ringan) dibahagian tepi dahulu. Setelah ambil yang ringan dan yang tepi, baru boleh diambil timbunan batu yang dibahagian tengah dan yang besar!. Sekiranya tidak diambil yang tepi dan yang kecil terlebih dahulu, bagaimana mungkin nak ambil batu besar yang berada dibahagian tengah ?.

SEKECIL-KECIL DAN SERINGAN ILMU

Begitu juga dengan ilmu makrifat!. Sebelum kita  berilmu makrifat yg besar, kita tidak boleh tinggal ilmu-ilmu yg kecil!. Ilmu yang kecil itu, bukan merujuk kepada sembahyang sunat, bukan merujuk kepada sembahyang fardhu, puasa, zakat atau haji. Perkara seumpama sembahyang, puasa, haji, zakat dan sebagainya itu, adalah perkara-perkara ilmu yang besar dan perkara ilmu berat. Yang dimaksudkan perkara ilmu yang kecil-kecil itu. adalah seperti sifat;

Sabar, tawakkal, penyayang, pemurah, pembersih, pemaaf, k iri hati, jaga tingkkah laku, sikap berbudi pekerti, adat sopan, hormat orang tua, sayangi kanak-kanak, jaga kebersihan diri, jaga kebersihan kampong, kebersihan rumah, kebersihan pakaian dan lain-lain!.

Kebanyakkan dari kita, hanya mementingkan ilmu-ilmu yang besar, dengan meninggalkan yang kecil. Sedangkan yang kecillah sebenarnya yang menghidupkan yg besar. Seumpama kita tidak pernah meninggalkan pekerjaan sembahyang lima waktu, Puasa bulan Ramadhan dan puasa suanat. Namun dalam masa yang sama sebagai contoh,  kita mencaci jiran, dalam masa yang sama kita melakukan zalim kepada binatang dan sebagainya!. Kita anggap megumpat, mengata orang, menzalimi binatang, membuang sampah merata-rata, melangar lampu isyarat, memotong digarisan berkembar, tidak bertanya khabar terhadap adik beradik, tidak menjaga pakaian, tidak mengosok gigi dan biarkan mulut berbau busuk. Itu semua, tidak diambil kira oleh kebanyakkan kita.

Kita hanya mementingkan ilmu yang besar dan ibadah besar, sedangkan ibadah yanng kecil dan ilmu yang kecil, tidak tuan-taun perhatikan. Seumpama tandas masjid, tandas restauran dan sebagainya. Pada suatu hari, saya sengaja duduk dimasjid untuk memerhatikan karenah dan sikap orang-orang yang dikatakan beragama Islam.  Saya lihat dengan mata kepala sendiri, seoarang lelaki yang berpakaian jubah labuh, beserban dan membawa kereta yang agak mewah singgah dimasjid untuk membuang air kecil. Saya lihat beliau masuk kedalam tandas masjid tanpa menanggalkan kasut. Sedangkan disitu tertulis perkataan “tanggalkan kasut” . Selipar jepun serta terompah banyak disediakan dihadapan pintu tandas.

Berkebetulan datang sebuah kereta orang yang berbangsa Cina. Sebelum baliau dan anak beranaknya masuk ke tandas, saya lihat mereka masing menanggalkan kasut dan memakai selipar dan terompah yang disediakan.  Biarpun anak-anak mereka yang pada perkiraan saya dalam lingkungan sekolah rendah atau sebaya sekolah menengah, tetapi mereka pakai selipar untuk masuk kedalam tandas masjid tanpa disuruh oleh ibu bapa mereka!.

Saya begitu teruja dan terharu melihat sikap orang Islam berbanding dengan orang kafir!.

Suatu petang setengah tahun yang lepas, semasa saya dijemput untuk memberi ceramah diMasjid Tmn. Eveniupark Kucai Lama Cheras Kuala Lumpur. Semasa itu hujan lebat, saya berteduh disebuah sesyen minyak (saya lupa stesyen minyak apa), jam sudah menunjukan waktu sembahyang magrib. Saya tidak boleh nak pergi kemesjid yang bertempat bersebelahan dengan petrol pam, sebab hujan lebat.

Saya bertanya kepada penyelia yang berada didalam patrol pam, apakah ada payung untuk saya pinjam? . Saya bertanya kiranya boleh dipinjam payung atau jika ada yang boleh saya beli. Saya berkata bahawa saya sanggup tinggal wang sejumlah 50.00 sebagai cagaraan, kemudian payaug ini akan saya kembalikan, untuk saya ke Masjid dan saya akan berpatah balik kesini untk memulangkannya kembali.  Sedang masjid bersebelahan dengan patrol pam. Namun tidak ada siapa yang memberi kerjasama.

Semasa saya berdiri diluar perkarangan patrol pam, sedang meninjau-ninjau bagaimanakah caranya untuk kemasjid (untuk memberi ceramah selepas solat magrib). Tiba-tiba datang seorang perempuan Cina, menghulurkan payung. Mungkin dia mendengar perbualan saya bertanyakan payung semasa didalam patrol pam. Lalu saya berkata yang suruh dia tunggu sekejap, untuk saya kembalikan payung itu, dia berkata “tak mengapa pak cik”. Saya menghulurkan wang 20.00 untuk membayar harga payung, namun dia berkata “tidak mengapa, saya bagi pakcik”. Dengan itu, dapatlah saya pergi ceramah tepat pada waktunya.

Saya nak berkongsi satu lagi cerita ini kepada saudara-saudara. Pada suatu hari sedang saya duduk berbual-bual dengan beberapa orang sahabat. Tiba-tiba datang seorang yang berpakaian ala Afghanistan bersalaman dengan dua orang sahabat yang bersebelahan saya. Sedang saya berada disebelah, tidak dihulur tangan untuk bersalam. Apa salahnya bersalaman dengan saya biarpun bukan sahabatnya!. Pakaiannya ala Islamik, tetapi  budi bahasanya tidak Islamik. Nama sahaja Islam tetapi, dimanakah nilai-nilai keislaman?.tuan-tuan nilailah sendiri!.

Ada lagi satu cerita. Saya masuk restaurant untuk makan nasi. Disebalah meja saya, ada beberapa orang yang masing-masing sedang menunggu makanan. Selain orang lain, ada seorang pemuda sekitar umur 20 han disebelah meja saya, makanannnya sampai dahulu, mungkin di datang awal dari saya.

Sebelum dia makan, sempat juga mempelawa saya makan, dengan berkata “makan pak cik”. Begitu terharu saya mendengar perkataan “makan pak cik” yang terkeluar dari seorang anak muda Melayu!. Saya merasa cukup berbangga dan berbesar hati sekali pada hari itu. Sedang dimeja lain, bersebelahan saya, ada orang lain yang makan, langsung tidak ada nak mengatakan “mari makan” . Sedangkan yang lain-laiin itu, lebih beumur dari pemuda tersebut!..

Perkara ini, pada anggapan tuan-tuan mungkin ianya suatu perkara kecil. Namun bagi orang makrifat itu, perkara-perkara yang sekecil itulah yang diamati dan diprektikkan dalam kehidupan seharian. Berbohonglah seseorang itu, bilamana buat yang besar, jika tidak berbuat yang kecil. Mana mungkin timbunan bongkah batu, dapat diambil yang besar, kiranya tidak terlebih dahulu tidak membuang atau meganggkat yang kecil.

Satu lagi cerita, mungkin cerita ini dialamai sendiri oleh tuan-tuan. Semasa saya sedang memandu kereta, saya cuba memasuki lorong tengah dari lorong kiri nak kelorong kanan untuk membelok masuk ke lorong sebelah kanan. Sudah lama saya memberi lampu isyarat untuk membelok, namun tidak ada yang mengindahkannya. Kerata dihadapan saya, langsung tidak beri peluang kepada kereta saya. Sedangkan jika dia pergi sekalipun, dihadapan nya jalan jem, kereta dihadapan nya tersankut (jem), bererti kereta mereka pun tidak boleh bergerak kiranya diberi laluan kepada saya!. Daripada sama-sama tidak boleh jalan, Apa salahhnya memberi peluang kepada saya untuk masuk!.

Mereka rela halang atau blog saya dalam erti kata sama-sama tidak boleh berjalan, daripada mengamalkan sikap betolak ansur.. Apa salahnya diberi lorong kepada saya. Tetapi dia masih memilih sikap tidak mahu bertolak ansur!. Yang saya sedihnya, orang yang blok dihadapan kereta saya itu, adalah orang Melayu Islam!.

Cuba tuan renung-renungkan sejenak, kiranya tuan-tuan berada ditempat saya!. Mungin cerita yang saya paparkan ini, tidak meyentuh hati tuan-tuan, kerana tuan-tuan juga sebagamana mereka!. Cuba cerita ini dibaca oleh orang yang bermakrifat!. Pasti hatinya merasa kesal dengan sikap anak bangsa Melayu (bangsa kita sendiri), betapa rendahnya nilai kasih sayang, nilai tolak ansur dan nilai yang tidak ada tertanam buudaya serta sifat  tatatertib didalam jiwa bangsa Melayu. Kita orang Islam, lebih memandang ibaddah yang besar-besar dengan langsung tidak ambil kira yang kecil-kecil.

Untuk itu, kirnya tuan-tuan berhajat kepada ilmu makrifat, saya sarankan besih terlebih dahulu sifat-sifat yang kecil. Mari kita sama-sama kembali belajar ilmu yang kecil, iaitu ilmu;

BERSYUKUR

Kerana tidak tahu untuk menghargaai perkara syukurlah, makanya ramai dikalangan kita tersasar jauh dari agama, dari berbudi bahasa, dari beradap sopan dan bertimbang  rasa!.

Advertisements

76 Replies to “Sikap Atau Cara Hidup Orang Makrifat Yang Sebenar !”

  1. Rahsia Tuhan Tidak Boleh Di Sebar Begitu Sahaja….Menjadi Fitnah Bagi Mereka Yang Belum Memahami…Namun, kalau sudah tahu akan akibatnya, terus dan hadapi sahaja….kerana yang menanggung Dia juga.

    Like

    1. Assalamualaikum…Tn Hj Shaari & sahabat sahabat sekelian….
      Saya cadangkan supaya website ini ditutup sahaja.Sebab sebabnya adalah saperti berikut:

      1. Sebab takut dilambung ombak.Cerita orang Fekah dan cerita orang Makrifat yang tiada penghujungnya.Saya rasa tak perlu nak sibuk tentang mereka mereka ini.
      2.Kenapa hal hal yang tiada berkaitan di paparkan dalam website ini.Sebagai contoh kenyataan En Ishak berkaitan Ustaz Ghazali dari N9 dan Al Attas dari Janda Baik….semua orang kenal…kalau nak layan pun tengok oranglah…takkan orang makrifat tak kenal orang….ini semua membuang masa dan tidak sedikit pun mendatangkan faedah…lemahnya pemikiran tuan @ nak cari glamour…
      3.Kejap ada kejap tak ada.macam biskut….hari ni baca ada besok baca tak ada…kalau takut dilanda badai dan ombak ganas yg tak mengenal mangsanya fikirkanlah sendiri apa yg patut dilakukan…..sekian terima kasih….

      Like

      1. terima kasih atas teguran tuan. dlm hal bermakrifat ini, kita kena mengguna kaedah berfatonah dan berhati-hati. fikiran, karenah serta cita rasa org berbeza-berbeza, tdk sama dan bermacam-macam !. Saya tdk mampu untuk memenuhi semua cita rasa .

        Sy tapis kenyataan tuan-tuan, bkn bererti sy takut, tetapi demi menjaga fatonah. setelah dipertimbangkan yg ianya tdk mendatangkan faedah, itu makanya sy keluarkan dr paparan.

        Mustahil dgn perkara-perkara ranting dan kecil itu, sehinggakan web ini hendak ditutup.

        apa-apapun sy mengucapkan termak kasih atas saranan tuan amin drp hj shaari

        Like

      2. Assallamualaikum Tuan Guru dan sahabat-sahabat.

        Menutup blog ini bukanlah satu jalan penyelesaian kepada semua permasalahan.
        Biarpun blog ini macam biskut, sekejab ada dan sekejab tak ada tetapi ianya sangat bermanafaat bagi yang hendak mengutip ilmu di sini.

        Benar kata Tuan Guru, kita kena mengguna kaedah berfatonah dan berhati-hati. Fikiran, karenah serta cita rasa orang berbeza-berbeza. Pro dan kontra kepada sesuatu isu itu hendaklah dipandang sebagai kesempurnaan dan bukan sebagai kekurangan.

        Sesungguhnya berbeza pendapat itu tidak salah bahkan ianya menjadikan hidup ini semakin indah.

        Sekian, salam dan maaf.

        Like

  2. Alhamdulillah…faham isi kandungan yang tersurat dan tersirat, tuan Ishak Ahmad….dengan kelakuan dan sifat orang seperti ini kita dah tahu dan sedia maklum, tidak akan mendapat Ilmu yang BENAR ini…Jiwa Qolbu beliau dipenuhi kotoran memang susah hendak dikikis, Diri itu sendiri yang menghukum tidak mendapat Ilmu yang diwarisi oleh para wali2 dan aulia ini..Hatinya terhijab dek kerana suka memandang akan kelakuan orang…buruk orang….merasa diri sendirilah yang mulia, yang tidak sesat, tidak syirik, walhal hanya ‘Jauhari yang mengenal Maknikam’…..sejarah seperti ini telah ada ceritanya di dalam Alquran ; sprti peristiwa perjalanan Nabi Musa berasa Dirinyalah yang lebih berilmu tiada tandingan dari para Nabi yang telah ada sehingga diperintah oleh Allah supaya berguru dengan ‘Nabi Hidir’ namun cerita didalam Alquran itu tidak mahu dibawa muhasabah kedalam Diri yang mengaku beriman….islam….adakah kita islam ‘Indallah’ atau islam ‘Indannas’….fikir fikirkan wahai sahabat-sahabat semua.

    Like

  3. Salam Tuan Hj…teman saya ada mengutarakan spt berikut:-
    Konsep wahdat al wujud ni hanyalah utk kita ambil tahu, ianya hak Allah semata. Bukan utk dibuatkan kpd perbandingan kepada makhluk. Dlm surah al-ikhlas dah terang nyata pasal bab ni.

    Yg zahir takkan lenyap selagi Allah tak lenyapkan mengikut sunnatullah-Nya. Takkan lah kita nak menafikan akan wujud zahir kita. Makan minum kencing berak semua benda zahir. Cuma senang kita fahamkan bahawa semuanya terima binasa. Ianya tak berkekalan buat selama²nya.

    Dosa pahala pun satu benda yg batin (halus). Jika yg jasad tu bathil….bagaimana dgn keseluruhan cerita kejadian Adam sehingga ke sekarang yg telah Allah ceritakan dlm Al-Quran? Kita lebih lantang dari kata² Allah kah? Menafikan sesuatu yg Allah kata ada? Bagaimana pula batin (dalaman) org² yg kufur ingkar? Benarkah?

    itulah ungkapan dr sahabat teman…bagaimana ya Tuan Hj?

    Like

  4. Satu lagi Tn Hj,
    Bagaimana pula tuan tentang ayat² Allah yg mengatakan bahawa kulit tubuh manusia yg jasad ni menjadi gentar….bagaimana boleh gentar jasad jika jasad tu tak kenal akan pencipta? Cara faham manusia ni unik dan pelbagai. Cuma jika kita tak salurkannya ikut channel yg betul…iaitu berlandaskan Al-Quran….ada banyak masalah akan timbul.

    Jika ruh itu satu, bolehkah atas kesudian tuan menampilkan bukti yg terang nyata dari kata² Allah?

    itulah yg ditanya sahabat tu…mcm mana ya Tn Hj?

    Like

  5. Assallamualaikum Tuan Haji dan sahabat-sahabat sekelian.
    Baru malam minggu yang lepas kami berlima (salah seorang darinya adalah yang menerima sms dari Ustaz Ghazali Khamis) bertemu untuk bermuzakarah di Parit Jawa, Muar dan kes ini adalah sebahagian cerita yang kami bincangkan. Dalam hal ini kami percaya bahawa segalanya adalah ketentuan Allah.

    Fitnah dari golongan fekah memang telah menjadi asam garam dalam kehidupan orang makrifat. Sedangkan Nabi sendiri pun dalam berdakwah dibaling najis, dibaling cerca dan nesta apatah lagi zaman sesudah kewafatan Nabi ketika ini. Mudah-mudahan setelah hal ini terungkap kepada umum di blog, para pencinta makrifat lebih berhati-hati.

    Saya percaya Ustaz Ghazali Khamis juga membaca blog ini. Hal ini bermula bila seorang sahabat bertanya kepada Tuan Haji Shaari melalui sms tentang khasyaf, kemudiannya Tuan Haji Shaari menjawab dalam bentuk post di blog dengan tajuk “Apa Ertinya Khasyaf?” Tuan Haji telah meletakkan nombor telefon sahabat saya di post itu dan peluang itu digunakan oleh Ustaz Ghazali Khamis untuk menghubungi sahabat saya.

    Oleh yang demikian, saya mencadangkan kepada Tuan Haji Shaari, agar tidak meletakkan nombor lengkap pemanggil atau penghantar sms kerana ini akan membuka peluang serangan dari dalam. Sekian salam dan maaf.

    Like

    1. PERHATIAN KPD SEMUA PEMBACA BLOG HJ SHAARI MENGENAI FITNAH HJ. GHAZALI

      Tentang fitnah dr hj ghazali terhadap saya itu, mari kita semua mengucap syukur kpd Allah, krn sekurang2nya ada juga kita temui org yang spt hj ghazali dalam dunia ini. Yang bergelar hj, tetapi hidupnya hanya tahu menabur fitnah. Orang seremban sudah kenal siapa hj ghazali, bukan sy shj yg difitnahnya, kawan2 sy diserembanpun ramai yg difitnahnya. sahabat2 sy dari seremban tlh memaklumkannya kpd sy, yg Hj Ghazali itu, adalah salah seorg, org yg suka bangkang org (org lain semuanya salah,dia shj yg betul). Dgn fitnah yang ditabur kpd sy itu, sebenarnya tlh membuka aib dirinya sendiri, bkn membuka aib sy. Org yg suka menfitnah org itu, sebenarnya dialah sebenar2nya yg tercela dan yag dicelanya itu, adalah dirinya sendiri!.

      Biarkanlah hj. ghazali nak tabur fitnah kpd sy, dengan cara dia itu, sebenarnya dia menfitnah dirinya sendiri. Kita sebagai org yg mengenal Allah dan yg berilmu makrifat, kita tdk dibolehkan sekali2 membalas menfitnah org, biar org fitnah kita, tetapi kita sebagai yg berilmu makrifat, tdk boleh terikut2 dengan rentak dia (hj,ghazali). Jika kita balas, ianya lagi menjadi-jadi, oleh itu, lbh baik kita diam. Dulu sy mendapat cela dari blog ikhwan.

      Seandainya saudara hj Ghazali ada membaca blog ini, sy minta dgn nama Allah, hentikanlah niat tuan untuk terus memasuki blog-blog kami. Sahabat2 kami, tidak memerlukan pandangan tuan. Kehadiran tuan kedalam blog ini, menambahkan kesesatan kpd org yg baru nak berjinak-jinak dgn makrifat!.

      Hj.Ghazali juga tlh menggunakan no talian talipon yang sy papar mealui web ini, tlh digna oleh Hj Ghazali untuk menghantar sms mencela saya. Celaan beliau itu, tlh difoword semula kpd sy. Ttp saya tdk pernah membalasnya. Tuan-tua nilailah sendiri, siapa hj Ghazali!.

      Pun begitu, sy tdk benar sahabat-sahabat, kembali mengutuk atau mencela hj ghazali. Sebenarnya bukan Hj Ghazali yg mengutuk sy, kutukkan hj ghazali sebenarnya, telah tertulis oleh Allah sejak di luh hul mahfuz!. Maafkah hj ghazali.

      Terima kasih atas kesudian tuan dlm memberi pandangan tentang hj ghazali. Pesan sy, jgn kita balas apa yang org buat atas kita, anggplah itu sebenar-benarnya dr Allah jua. Jadilah sebenar-benar org makrifat, jgn jadi org “mak belipat” sebagaiman org lain. amin drp hj shaari.

      Like

  6. Assalamualiakum……. Tuan Haji……
    jgk sekalian hambah-hambah ALLAH yg dikasihiNYA….
    sesuatu yg terjadi dgn izin ALLAH SWT jua…
    mungkin ada hikmah kpd sesetengah pihak.. kita kena yakin serta percaya sesuatu yg ALLAH lakukan itulah yg terbaik…
    sebagai kiasan..” yg manis jgn trus ditelan kadang-kadang yg manis itulah racun, yg pahit jgn pula dibuang kerana kadang-kadang yg pahit itulah penawar”
    kembali sahaja kpdNYA…
    “INNALILLA WAINNA ILAII RAJIUN”

    Like

    1. assalamualaikum…. tuan guru…
      kami berharap tuan guru akan meneruskan blog ini…
      dan teruslah berjuang hanya satu matlamat..
      lillahi ta’ala

      Like

  7. Assalamualaikum…
    Dgn Qudrat dan Iradat Nya, izinkan sy berkongsi sedikit mngenai perjlnan sy dlm mencari yg dahulunya sy tdak fahami…
    Dgn Iradat Nya, sy pernah tercari2 sesuatu yg sy sndiri tdak tahu dan akhirnya brjmpa dgn seorang hamba Allah tanpa d sengajakan dgn aturan prjlnan Nya..
    Dlm prtemuan trsebut (pemahaman sy masih dlm syariat), dia bertanya “Di mana suci pd Al-Quran sehinggakan org membawanya kesna kemari, mbawa tdur, d gendong2, dan memohon prtolongan dr ayatnya?, dia jg mnyarankan kpd sy agar jgn terlalu bnyk berzikir (sy berzikir beribu kali sehari), kerna bkn itu yg sptutnya.. “…
    Stelah mndengar kata2nya ktika itu sy merasakan bhawa org trsebut blm memahami ataupun sesat dr jln yg lurus. Ini disebabkan nabi sendiri menyarankan utk membaca Al-Quran dan berzikir…
    Alhamdulillah, faham hnya milik Allah, stelah mendapat faham perkara tsbut sbnrnya, 1 perkara dpt d lihat melalui berbagai sudut mengikut kehendak yg melihat, terpulang la kpd yg melihat apa yg ingin d lihatnya. Tapi yg teramat penting, dari sudut mana pun pnglihatan, “Ingatlah Allah”..
    Apa pun ilmu, ujian, baik, jahat, kaya, miskin, musibah, agama, syariat, hakikat dan lain2 perkara yg bercanggah atau tidak, semuanya betul.. kenapa??.. kerana Allah yg mengaturnya dan kpunyaan Allah segalanya…
    Maaf kpd smua kerana menukilkan pngalaman sy d blog ini.. Tujuan sbenar sy sndiripun tdak tahu sbb yg tahu hanya Allah..
    Satu Perkara penting yg sy Ingin nyatakan “Di manapun tahap pemahaman yg Allah bukakan utk kita, Ingatlah.. Demi Masa! Sesungguhnya manusia itu dalam kerugian, Kecuali orang-orang yang beriman dan beramal soleh, dan mereka pula berpesan-pesan dengan kebenaran serta berpesan-pesan dengan sabar.”
    Tahniah bt Hj Shaari sbb berani menyatakan kebenaran..
    Maaf sekali lagi…
    AllahuAkbar..
    Wassalam… 😉

    Like

    1. Tuan yang empunya blog yg bernama azree,, sesunggunya tuan adalah seorg makrifat yg sebenar-benar faham!. Dlm keadaan tuan yg tdk faham, sudah dpt merasakan titik rasa yg Esa (satu), apa lagi bilamana tuan dlm berkeadaan faham.

      Org feqahpun tdk blh berkata sebagaimana kata tuan. Benarlah seagaimana yang tuan katakan itu. sy memperakui yg kata-kta ta itu benar dan tidak lain dr benar!. Kepada pembaca diluar sana sy minta dibaca dan ditilik blog azree ini sekali lg dgn cermat. t.kasih drp hj shaari

      Like

  8. Assalammualaikum tuan guru, bismillah hirrahmaa nirrahim,Alhamdulillah hirabbill a’lamin. ana harap tuan tidak menutup laman web ini kerana Allah.kerana SEGALA YANG BERLAKU SUDAH TERTULIS DI LOHMAHFUZ,KITA HANYA MELAKUNKAN SEMULA. PENGARAH NYA YANG MENCIPTA JALAN CERITA DAN PELAKUN2NYA..Benarkan tuan guru.? jadi kita sama2 lemah ,daif,faqir,hina dan kekurangan,tuboh ni diciptakan dengan air yang hina pada pandangan,walau pun air itu suci(maaul hayat).kmdn jadi segumpal darah,kemudian segumpal daging.satelah sempurna kejadian,dikeluarkan melalui lubang yang hina pula.lubang kencing. tetapi kerana di kurniakan Roh(sifat maani yang bersandar dengan zat) kita di bekalkan a’qal,nafsu,jiwa,(perasaan). kerana kita ini MA’NUSIA.(al ma’ bermaana air, nasia bemaana lupa) manusia adalah air yang lupa. kerana manusia (kita semua ini selalu lupa dan terlupa)atau di lupakan dengan kehendaknya(Allah) maka dihantarkan Rasul,kitab (alquran dan sunnah) untok mengingatkan kita semula kenapa kita dijadikan. kita di perentahkan membersihkan nafsu kita,dengan mengenal yang menciptakan kita,(Allah)kita di bagi tahu dengan alquran BAHAWA RASULLULLAH ITU SEBAIK2 CONTOH.DALAM SEGALA HAL(BERKENAAN BERGAUL DENGAN MASHARAKAT,MENDIDIK ANAK2 DAN ISTERI,BERSIFAT PEMAAF,TIDAK MEMENTINGKAN DIRI,BERKASIH SAYANG DENGAN SEMUA MAKHLOK ALLAH,SAMA ADA MANUSIA DAN MAKHLOK YANG LAIN.ALLAH TELAH CIPTA MAKHLOK YANG BERNAMA MANUSIA YANG JAHIL DAN ZALIM .DAN MEMBERIKAN AMANAH.SEDANGKAN AMANAH ITU TELAH DITAWARKAN KAPADA LANGIT ,BUMI DAN GINONG2. MEREKA TAK SANGGUP MENERIMA NYA. ALLAH SENDIR MENGATAKAN MANUSIA INI JAHIL DAN ZALIM. KENAPA TUAN GURU? ILMU YANG KITA DIKURNIAKAN HANYA SADIKIT.YANG SADIKIT INI LAH KITA NAK MEMBERSIHKAN NAFSU KITA YANG TAK PERNAH PUAS DAN TAK PERNAH KENYANG.BERBAHAGIALAH ORANG2 YANG MEMBERSIHKAN NAFSU NYA.DENGAN KEHENDAK ALLAH ORANG ITU MENJADI HAMBA2 ALLAH YANG DIREDHAI NYA DIDUNIA DAN AKHIRAT. SEMUA TELAH DI SEBUTKAN DI DALAM ALQURAN DAN ALHADITH NABI S.A.W. OLIH ITU ANA MENYERU SEMUA UMAT MUHAMMAD AKHIR ZAMAN INI,MARILAH SAMA2 KITA KEMBALI KAPADA ALQURAN DAN SUNNAH.BERAGAM MENGIKUT YANG DI BAWA OLIH RASULLULLAH S.A.W. BELIAU MAKSHOM,KEKASIH ALLAH,MARI KITA MEMUSHAHADAH NUR MUHAMMAD.HAKIKAT MUHAMMAD SAMA2 KITA KENALI,YANG WAFAT CUMA DIRINYA YANG BERNAMA MANUSIA.SEDANGKAN HAKIKAT DIRI NYA SENTIASA BERSAMA DENGAN MAKHLOK.BAGAIKAN AIR DENGAN TUMBOH2AN.KERANA NUR MUHAMMAD DARI NUR ZAT ADALAH DALAM ERTI KAT QADIM,PADA HADRAT/MARTABAT WAHDAH.YANG NYATA SECARA MUJMAL DAN TERURAI PADA ASMA’PADA MARTABAT WAHIDIAH. APABILA KITA SENTIASA MEMUSHAHADAHKAN AKAN NUR MUHAMMAD,MAKA BERTAMBAH TERANGLAH TAJALLI MAKRIFAT PADA PANDANGAN NYA.TANPA MUHAMMAD S.A.W SASAORANG TIDAK AKAN TERBUKA BAGINYA RAHSIA2 YANG TINGGI.PADA GEDONG NUR KENABIAN ITU LAH TERSIMPAN SEGALA KHAZANAH ILMU KETUHANAN. MAAF TUAN GURU,AS SAM U’WAT THAA’TU HAQ QUL MAIR MUSLIM.AHABBA AU KARIHA.MA LAM YUKMAR BI MAKSIATI,FA IZA U MIRA BI MAKSIATIN WALA SAM A’ WALA THA AH’.BERMAKSUD.MENDENGAR DAN TAAT WAJIB ATAS ORANG2 ISLAM,SAMA ADA SUKA ATAU BENCI,SELAGI TIDAK MENYUROH KAPADA MAKSIAT.JIKA DI SUROH PADA MAKSIAT MAKA TIDAK WAJIB DI DENGAR DAN DI TAATI. MARI LAH SDR2 SAPERJUANGAN SDR2 KU SAGAMA,ANA SAYANG PADA SDR2 KERANA ALLAH,SAPERTI ANA SAYANG KAPADA DIRI ANA SENDIRI.MARI SAMA2 KITA BANTU TUAN GURU MEMPERJUANGAN AGAMA INI.DENGAN BERPANDUKAN KITABBULLAH ALQURAN DAN SUNNAH NABI S.A.W. KERANA SUNNAH PERJUANGAN YANG LEBIH BESAR DARIPADA SURGA ALLAH. KITA BERAMAL DENGAN SYARIAT ALLAH.DENGAN MEMAKAI ILMU HAKIKAT DAN MAKRIFAT,KERANA RINDU DAN CINTA DAN RINDU KITA KAPADA ALLAH DAN RASULLAH. MAAF TUAN GURU,ANA INGIN SAMA2 BERKERYA DI LAMAN WEB TUAN INI. WALAU PUN TANPA MEMINTA IZIN, KERANA INI GUNANYA INTERNET(LANGIT TERBUKA.)INI HAQ ALLLAH , SAMA2 KITA GUNAKAN UNTOK MUNAFAAT AGAMA DAN SDR2 KITA DILUAR SANA. HARAP MAAF, SEMUA TERTULIS DI LOHMAHFOZ,KITA HANYA MELAKUN KAN SEMULA MENGIKUT HUKUM HAKAM ALLLAH. TAK PERLU KITA BERBALAH DAN BERSENGKETA TIADA UNTONG NYA. YANG UNTONG ADALAH IBLIS (MAKHLOK PERTAM YANG ENGKAR PERINTAH ALLAH)ADAM MAKHLOK PERTAMA YANG MELANGGAR LARANGAN ALLAH.

    Like

  9. berlapang dada dan berfikiran terbuka ada lah kunci menambah ilmu.Jika tidak faham mana mana cabang ilmu bertanya lah kpd ahli nya.saling hormat menghormati itu yg wajib.didahulukan.Ibarat tengok TV tak suka canel tukar saja canel lain yg menjadi sukaan kita.Boleh gitu sahabat semua.

    Like

  10. futuragenda1 sy pun nak mencadangkanlah agar saudara yang tidak sepatutnya berada di website ini..ini adalah gelanggang makrifat bercerita tentang makrifat bukan nak bercerita tentang ilmu feqah..cari website lain yg memenuhi citarasa saudara..dan adalah hak TuanGuru Hj Saari utk menapis mana² komen yg tidak seiringan dgn isi kandung yg terdapat dlm website ini..t.ksh

    Like

  11. Assalamualikum sdr2 seperjuangan,waktu sekarang menujokan 12.45 tgh mlm. selepas bersantai dengan sahabat dan keluarganya(anak2nya) untok motivasi pelajar beriman cemerlang dalam pelajaran akademik dan bersukor kapada guru ,ibubapa,serta besukor kapada Allah dan Rasul. ana memberi nasihat tujuan belajar,matlamat yang terbaik bila berjaya didalam pelajaran hingga ke Universiti.apa formula jika ingin berjaya. satelah sahabat dengan anak2 balik
    ,kesunyian malam terasa di rumah ini.
    Alhamdulillah, dengan membaca berulang kali tulisan tuan guru Hj Shaari, tertarik ana menyambong coretan nya tentang ilmu yang kecil yang disarankan nya.ilmu BERSUKOR. PERSOALAN NYA KENAPA KITA WAJIB BERSUKOR ? APA YANG DIKATAKAN BENAR2 BERSUKOR? Tuan guru ana minta izin untok memberi pandangan dalam laman web tuan ini,tentang bersukor mengikut al quran dan sunnah.SHUKOR adalah bahasa arab,maana melayu nya BERTERIMA KASIH.
    Pertama. Bagaimana bersukor kapada Allah? mari kita lihat firman Allah di dalam surah Ibrahim ayat 7; WA IZ TA AZ ZANA RABBUKUM,LA IN SHA KAR TUM LAA AZI DAN NA KUM,WA LAA IN KAFARTUM IN NA AZAABI LA SHADID. Bermaksud;dan ingatlah tatkala tuhan mu memberitahu,demi sesunggohnya,jika kamu bersukor,nescaya aku akan tambahi nikmat ku kapada mu,dan demi sesunggohnya jika kamu kufur(engkar)sesunggoh nya AZAB KU SANGATLAH BERAT. DI AYAT KE LAPAN bermaksud; dan Nabi Musa berkata” kALAU KAMU DAN SIAPA JUA YANG ADA DIMUKA BUMI SELUROHNYA,BERLAKU KUFOR ENGKAR,MAKA HAL YANG DEMIKIAN ITU TIDAK MERUGIKAN ALLAH.KERANA ALLAH ITU MAHA KAYA LAGI MAHA TERPUJI.
    bahawa Allah tidak menjadikan jin dan manusia untok BERIBADAH KAPADA NYA, TIDAK DIJADIKAN PANCAINDERA KT MELAINKAN UNTOK MELAKUKAN KETAATAN KAPADA NYA, DIJADIKAN HATI MELAINKAN UNTOK MENGINGATI NYA.DAN TIDAK BERPALING SELAINNYA.DI JADIKAN A’QAL MELAINKAN UNTOK MEMIKIRKAN KEBESARAN NYA,TIDAK DIJADIKAN LIDAH MELAINKAN UNTOK MENYEBUT NYA.TIDAK DIJADIKAN TELINGA MELAINKAN UNTOK MENDENGAR KALAM NYA,KALAM RASULNYA,KALAM AULIYA’ NYA.DAN SETIAP PERKARA YANG MENYAMPAIKAN KAPADA NYA. INI LAH MAKSUD BERSUKOR KAPADA ALLAH. dalam hadith qudsi di sebutkan. IZA ZAKAR TANI SHAKAR TANI,WA IZA NASI TANI KAFAR TANI BERMAKSUD; APABILA INGAT KAPADA KU,MAKA IA BERSUKOR KAPADA KU.APABILA LUPA KAPADA KU,MAKA IA ENGKAR KAPADA KU. Bershukor hendak lah dengan mentaati segala perentah Allah didalam AlQuran dan sunnah, dalam ingat kapada Allah, bukan dalam keadaan lalai dan lupa. mana munkin jika dalam keengkaran kapada perentah Allah dikatakan bershukor.mana munkin hannya dengan setakat ingat sahaja tanpa amalan Syariat Allah hendak dikatakan bershukor kapada Allah.
    jam telah 1.30 pg. ana nak berehat(Tidor)insaallah ada usia ana sambong lagi ,bagaimana bersukor pada Rasullullah dan kapada ibubapa dan pada a’lam.

    Like

  12. Assalammualikum sdr2 ku,kita sambong lagi tazkirah kita ye ? insaallah bolih kan.
    Bershukor kapada Rasulullah. kenapa perlunya kita bershukor kapada Rasulullah?
    mari kita renong hadith ini (kata2 yang di lafazkan olih Rasulullah semasa hayat beliau 1434 tahun hijrah.
    beliau katakan pada sahabat2 beliau ,pada umat islam zaman itu.tujuan mendidek,mengajar,dan menyampaikan nya kapada kita umat akhir zaman yang beliau cintai(IKHWAN)kerana kita beriman hanya dengan mendengar cerita ada nya Rasul didalam rukun iman.walau pun kita tak pernah bertemu muka dengan Rasullah. para2 sahabat beriman ,mereka bersama dengan Rasulullah memperjuangkan Agama ini
    tujuan hadith ini antara lain agar kita diajar cara untok bershukor .(INNA LI RABBIKA ALAIKA HAQQAN.WALI NAFSIKA A’ALAIKA HAQQAN,WA LI AH LIKA ALAIKA HAQQAN,FAKTI LI KULLI ZI HAQQIN HAQQAH) bermaksud; bahawa sanya bagi TUHAN ENGKAU ATAS ENGKAU ADA HAQ,(TANGGONG JAWAB) BAGI DIRI ENGKAU ATAS ENGKAU ADA HAQ, BAGI KELUARGA ENGKAU ATAS ENGKAU ADA HAQ.MAKA TUNAIKAN BAGI TIAP2 YANG MEMPUNYAI HAQ AKAN HAQ NYA.
    HAQ TUHAN atas kita ialah mengenal nya,mentaati segala perentahnya,meninggalkan segala larangan nya,menyerukan agama nya, berkasih sayang dengan semua makhlok nya.menegakan segala hukum nya pada diri,pada keluarga,pada masharakat dan pada negara.kerana semua itu miliknya dan akan kembali kapada nya.
    HAQ DIRI.wajib kita mengetahui dan mengenal rahsia diri kita supaya kita mengenal Allah,sate;lah kenal wajib kita beribadah kapada segala yang di perentahkan allah,sama ada ibadah khusus atau ibadah umum.wajib kita sentiasa mengingati Allah(zikirullah) walau dimana kita berada.kerana bila kita mengingat Allah, Allah akan ingat pula kapada kita,wajib kita memelihara dir kita meninggalkan perkara2 yang dilarang Allah,wajib kita menjaga kesihatan kita.agar mudah kita melakukan ibadah fardu dan sunnat ,wajib kita berakhlak mulia sesama manusia mencontohi Rasullullah.wajib kita berkata benar,kerana ia adalah menzahirkan rahsia kalam Allah.Wajib kita mencintai Allah,mencintai Rasullullah melebihi kita cinta kapada yang lain,walau pun diri kita. wajib kita jangan sekali kali berlaku kufur satelah kita beriman.wajib kita mencintai sasaorang kerana allah.wajib kita mencintai sunnah Rasullullah saperti berjanggut, berserban,bertongkat,berkahwin pada yang mampu (sunnah yang sunat)apa lagi sunnah yang wajib sprt solat 5 waktu,puasa bulan ramadan,bayar zakat,menunaikan fardu haji,wajib kita,wajib kita macam2 lagi.ini lah bukti kita rindu dan cinta diri kita kapada Rasullullah s.a.w.
    HAQ AHLI: Ahli keluarga,ahli jamaah,ahli sekampong, Ahli keluarga kita wajib kita beri pendidekan iman,(Ilmu feqah,ilmu Tauhid,Ilmu Tasauf) bagi pendidekan akademik untok dunia nya.ilmu rumah tangga. jika kita sebagai suami didek isteri kita menutup Aurat,tegah dia jangan bersalam dengan lelaki yang bukan muhrim(haram hukum nya)bagi pendidekan agar ahli keluarga kita mematohi Syariat Allah,jika kita membiarkan ahli keluarga kita melanggar Hukum Allah(peratoran Allah) maka kita dikata DAYUS,ORANG YANG DAYUS DIHARAMKAN MASOK KE SURGA.KERANA TIDAK MENJALANKAN TANGGONG JAWAB AMANAH YANG DI AMANAHKAN KAPADANYA. ORANG YANG LALAI.Satelah kita beri pendidikan,kita ingatkan,kita pesan kan.kemudian kita serahkan kapada Allah.Terpulang kapada Allah ,kerana semua nya telah tertulis di loh mahfoz.Allah lbh mengetahui segala2nya.
    Bagitu juga Haq kapad jamaah kita,haq kapada sdr saagama,kita serukan perkara yang bersesuaian dengan AlQuran dan Sunnah mengikut tahap a’qal mereka.sampaikan apa yang membawa kesadaran baik nya beragama,baik dan sempurna nya jika mengenal Allah dan mengingati nya,ajarkan dengan sempurna teknik2 ber zikir,beribadah saperti solat khusuk.kelebihan bermurah hati(bersedekah)memuliakan anak2 yatim,orang miskin,kelebihan menbantu orang2 yang berjuang untok Agama.suborkan rasa hormat menghormati dengan kasih sayang Allah. dan berbagai2 lagi.
    SAUDARA2 ku, rasanya belum cukup lagi,kerana sifat SHUKOR ini barkait rapat dengan sifat TAKWA,SABAR,ZUHUD,KHAUF,TAWAKKAL,IKHLAS.MUHABBAH DAN LAIN2 SIFAT YANG TERPUJI OLIH SYARAK DAN SIFAT2 YANG PERLU DI MILIKI OLIH ORANG2 YANG MENGAKU BERIMAN YANG SEBENAR BENAR BERIMAN DAN BERMAKRIFAH AKAN ALLAH.INSAALLAH KITA HARAP TUAN GURU MENERUSKA LAMAM WEB INI, DAN MENERANGKAN LEBIH DITEIL LAGI SIFAT YANG ANA SEBUTKAN ITU,INSAALLAH BOLIH TUAN GURU .KAMI DAHAGA KAN ILMU DARI GURU MAKRIFAT SAPERTI TUAN. MAAFKAN ANA,ALFAQIR ILALLAH.ust hj Ghazalli ANSARULLAH.AAAMIIN.

    Like

    1. Terima kasih ayahnda guru Hj.Ghazali. Dgn penerangan yang bernas dan baik.

      Tulisan taun yang paling baik sekali, adalah dalam perenggang terakhir yg bertulisan huruf besar!. Syukur itu, sebenarnya berkait rapat dgn takwa, sabar, zuhud……………….dan lain-lain. Inilah yang hendak saya terapkan dan yang hendak saya sarankan. Terima kasih atas penerangan tuan guru!.

      Adapun tulisan atau ayat-ayat yang diperenggang atas itu, itu adalah cerita lama (sudah biasa diperdendangkan oleh ulamak sebelum kita), yg mana semua org tahu!. Org blh kutib cerita itu dimana-mana majalah!.

      Tetapi ayat pada baris akhir ayahnda itu, itulah isi yg sebenar. T.kasih atas jawapan yg menarik.amin drp hj shaari

      Like

  13. Salam, teruskan sahaja jgn ditutup web ini, jikalau kita dijalan yg benar maka benarlah kita…. inilah web yg boleh membicarakan tentang ilmu makrifat yg sebenar dan mudah utk difahami serta di pelajari… sepatutnya kita sokong usaha Hj. Shaari ini…. yg sudah tenggelam di akhir zaman ini….

    Like

    1. Terharu sy bila mendapat sokongan tuan. Sayangnya sesetengah org, bukannya memberi sokongan, malahan menentang dan melemahkan semangat. Itulah jika tdk mendapat hidayah Allah. Sy tlh mendpt dugaan lebih dr itu, namun berkat sahabat2, sy gagahi jua.bab kata pepatah melayu, patah sayap,paruh akan ku tongkat jua. drp hj. shaari

      Like

  14. Assalamualaikum…Tn haji,tak perlu tutup web ini..kerana disinilah kami mengutip ilmu -ilmu yang sukar dicari di lain lain web. Web yang aktif dengan syarahan menarik dn sentiasa dikemas kini. Teruskanperjuangan .kami sentiasa menyokong.

    Like

    1. sy juga manusia biasa seperti kebanyakkan org, ada kalanya terasa amat tersentuh hati bilamana mendapat tentangan hebat dari org diluar sana yang tdk faham makrifat!. Namuin berkat dari sokongan org seperti puan membuat sy bersemangat kembali utk terus berkaria! t.kasih drp hj Shaari

      Like

  15. Salam, saudara2 yg meminati blog Tn. Hj. Shaari Ilmu yg mengajar kita dgn sejelas-jelanyas tentang erti sebenarnya ilmu makrifat ilmu mengenal Allah SWT, penjelasan tanpa berselindung yg Tn. Hj. Shaari kemukakan, tidaklah sy atau saudara2 yg dahagakan ilmu ini dpt memahami dan mendalami lagi ilmu yg kian dilupai ini. Bukan sy memuji, setakat ini belum pernah sy temui Guru yg dpt memberi penerangan dalam bahasa kiasan yg moden dan boleh difahami dan diikuti. Berbanding dari buku2 yg terdahulu yg menggunakan bahasa dahulu amat dalam maknanya, byk berkias dan berselindung, pandai2lah kita utk memahaminya. Syukurlah adanya kurniaan sebegini, jd jgnlah kita melepaskan peluang belajar selagi Tn. Hj. Shaari belum undur diri dari berkarya… nanti kita akan RUGI……………………………………..

    Like

    1. Salam Tuan Guru Hj Shaari,Saya juga berharap Tuan Guru masih dpt berkarya dan menurunkan ilmunya didalam blog ini..kerana ilmu ini adlh ilmu org2 trdahulu dan amat sukar utk mencari Guru yg faham dan boleh menurunkan ilmu ini. …saya yg dahagakan ilmu ini sudah pasti tidak akan melepaskan mengutip ilmu yg diturunkan oleh Tuan Guru Hj Shaari…tidak sesekali saya berpaling dari blog ini…boleh dkkatakan setiap ari pasti ada yg akan mengunjungi blog ini…
      Saya tahu Tuan Guru akn tetap berkarya…beruntunglah bagi mereka yg inginkan ilmu rahsia ini…petanda akhir zaman yg benar dijauhi org…

      Like

      1. tidak ramai yang berpendirian sebagaimana tuan pada zaman sekarang. Org zaman sekarang lbh kepada mencari pahala, syurga dan takut kan neraka berbanding mencari tuan yanng empunya syurga dan tuan yag empunya pahala dan tuan neraka!. Bilamana kita menceritakan ilmu disebalik itu, maka tuduhan sesat dan salah menyusuli dan mendahului ilmu kita!

        Sykurlah kira nya tuan org yang faham.amin drp hj shaari

        Like

    2. Terharu bilamana membaca tulisan puan. Sy tidak sanggka, kiranya masih ada org yg suka kpd tulisan sy. T.Kasih atas kesudian melontarkan pendapat. Membuatkan sy bertambah semangat utk terus berkaria.t,kasih drp hj shaari

      Like

  16. assalamulaikum Tuan… saya mohon penerangan berkenaan dengan WAHDANIAT / SALBIAH /NAPSIAH/MA’NI/MAKNUYAH.. saya amat berterima kasih di atas kesudiaan Tuan memberi penerangan dalam email saya… Terima Kasih Tuan…

    Saya yang baru belajar… Asshari Arip Pekan Pahang.

    Like

  17. Salam, Tn. Hj. Shaari sy amat beharap agar tn. hj. tidak behenti dari berkarya…. kekuatan kita kerana ilmu mati sebelum mati, maka tidak akan berganjak dan takut akan melandanya ombak ….. kerana terbukanya khasyaf di depan mata… terbuktinya kewujudan dan keberadaanya Allah SWT yg nyata lg terang… amat rugilah bagi mereka yg menolak dan menuduh sesat pada ilmu yg sepatutnya dituntut…. sy sentiasa menyokong usaha murni Tn. Hj. Shaari,,, kami tahu tn. hj. sibuk membuat ceramah hinggakan tidak berkesempatan menulis di blog ini… namun kami tetap setia menunggu…. demi ilmu yg benar ini,,,,amin…

    Like

    1. Terima kasih krn ananda peminat dan penuntut setia Unuversiti Qalbu.Memang benar sebagaimana sangkaan ananda, sy memang sibuk sangat!. Sy bkn kurang mkn, tetapi kurang tidur. Jika tdk ceramah, sy berkaria menyiapkan kitab ke 3 yg akan keluar tidak lama lagi. Skr sy berada disurabaya dengan sahabat bagi menyiapkan kitab ke tiga. Tanggal 27 hb Jan sy blk kekuala lumpur dan akan keSandakan dgn kadar segera.t.kasih drp hj shaari

      Like

  18. Tuan..teruskan berkarya,setiap hari saya buka blog ini…inilah satu-satunya universiti makrifat yang Tuan tubuhkan yang telah menjadikan saya sebahagian dari mereka yang bersama di dalam bahtera yang tiada bahtera seumpamanya…..Inilah universiti dan bahtera yang saya cari selama ini dan akan saya ikuti dan beserta dengan mereka….sehingga saya benar-benar kosong…terimakasih..

    Like

  19. Assalamualaikum wr wb,

    Tuanku Guru…. tak banyak yang ku ucapkan… Lanjutkan !, badai pasti berlalu…….. dan sebaliknya bagi yang kurang merasa berkenan dengan Web ini, sebaiknya ABAIKAN saja, jangan saling silang…..

    Salam hormat Tuan Guru…

    Like

  20. Salam sahabat-sahabat semua…..Ibarat, kalau benih yang baik…bila jatuh kelaut akan menjadi Pulau…..dan bila jatuh kedarat pula akan tumbuh sepohon kelapa, Tuan Hj Shaari diibaratkan sebuah pulau tempat naungan sesiapa yang tersesat dilautan ILMU….pohon kelapa pula ibarat sesiapa yang dahagakan ILMU Makrifah ini menumpang seteguk air dikala kehausan……marilah kita sama-sama menyokong beliau yang diibaratkan lagi sebutir bintang yang menyinar diantara bintang- bintang yang ada, semoga dipermudahkan segala urusan dan dalam Rahmat Allah senantiasa…..Amin.

    Like

    1. Saya hanya sekadar bintang yang tiada cahaya dan kelapa yang tiada isi.Saya ikan yang tiada masin. Saya amat bangga dgn makrifat puan Latifah Harun. Biarpun perempuan, tetapi kemakrifatan hatinya tersangat2lah terang.
      Satu shj pesan sy, selagi ikan tidak mati, selagi itulah dirinya tidak dapat dimasinkan, walau seribu tahun berada dilautan masin! drp hj shaari

      Like

  21. Assalamualaikum Tuan Haji Shaari dan rakan2 sekelian.

    Saya rasa mesti ada cara lain daripada menutup website ini. Perjuangan Tuan mestilah diteruskan walaupun akan menerima berbagai2 rintangan. Yang menyokong Tuan adalah lebih ramai dari yang menentang. Mengikut sejarah, ahli makrifat seperti Shaykh Mustafa Alawi, Mansur Al Hallaj dan Sheykh Siti Jenar, banyak menerima tentangan dari pihak2 tertentu. Bahkan, Al Hallaj dan Siti Jenar telah dihukum bunuh oleh pemerintah.

    Saya berdoa supaya Tuan terus memimpin kami dan bilakah Tuan akan datang ke Kuala Lumpur? Kami mengalu2 akan ketibaan Tuan. Salam.

    Like

  22. Assalamualikum tuan guru Ust Hj Shaari, ayahanda ingin meneruskan tazkirah ini,keran tajok yang di berikan bagitu hebat”SIKAP DAN CARA HIDUP ORANG MAKRIFAT YANG SEBENAR” sikap dan cara adalah perkara yang berlaku disebabkan adanya unsor2 Ghaib yang orang2 makrifat terlepas pandang. ayahanda ingin berbicara tuan guru,seandainya tersilap haraplah di bagi nasihat,kerana orang saperti ayah ini belajar tak sampai ke Universiti.tapi kerana minat dan berniat nak sama2 berjihat untok menolong Agama Allah,sprt Firman Allah yang bermaksud: SESUNGGOH JIKA KAMU MENOLONG ALLAH(MENEGAKAN AGAMA NYA)PASTI ALLAH AKAN MENOLONG KAMU(DIDUNIA DAN AKHIRAT)DAN MENETAPKAN PENDIRIAN KAMU(MATI DIDALAM IMAN,HUSNUL KHATIMAH) Ayahanda menulis berdasarkan pengalaman yang ayahanda lalui dalam perjalanan Makrifat ini. bukan mudah untok kita meletakan diri kita sabagai umat Muhammad dan untok sentiasa tidak terhijab untok suhud kapada Rahsia Allah.bagitu juga untok sabar dan Redha atas apa yang di takdirkan dalam hidup kita.untok itu ayahanda nak menerangkan KENAPA KITA,KADANG2 TERLANJOR DALAM PERBUATAN YANG KURANG BAIK,SEDANGKAN KITA TAHU DAN MENGERTI ,BAHAWA PERKARA ITU ALLAH LARANG DAN ALLAH TIDAK REDHA PADA ORANG BERIMAN DAN ORANG2 YANG MAKRIFAT DENGAN ALLAH. BENAR, SEGALA2 NYA TERTULIS DILOH MAHFUZ,KITA HANYA MELAKUNKAN SEMULA. PADA ALLAH SWT TIDAK ADA SEBAB MUSABAB. TETAPI PADA MAKHLOK YANG BERNAMA MANUSIA ADA ASBAB MUSABAB NYA. CONTOH KENYANG SEBAB MAKAN,BUKAN NASI ITU YANG MENGEYANGKAN,YANG MENGENYANGKAN ADALAH ALLAH.JIKA KATA NASI YANG MENGENYANGKAN SIRIK KITA DENGAN ALLAH.NASI CUMA ASBAB UNTOK MANUSIA MENDAPAT KENYANG. BAGITU JUGA KELAKUAN KITA,ADA PENGAROH JAHAT DARIPADA MAKHLOH GHAIB YANG LAHIR SEKALI DENGAN KITA, SEBAB rASULLULLAH TELAH BERSABDA (RIWAYAT AHMAD DAN MUSLIM)
    SETIAP KAMU ADA QARIN DARI BANGSA JIN,DAN JUGA QARIN DARI BANGSA MALAIKAT,”mereka bertanya.”ENGKAU JUGA YA RASULLULLAH”?sabda nya “YA,AKU JUGA ADA,TETAPI ALLAH TELAH MEMBANTU AKU,SAHINGGA QARIN ITU DAPAT AKU ISLAMKAN,DAN HANYA MENYUROH AKU DALAM HAL2 KEBAJIKAN SAHAJA.
    Pada umum nya,qarin yang kafir ini(bangsa jin) yang mendampingi diri kita ini,sentiasa kerjanya MENDORONG KITA membuat kejahatan,DIA MEMBISIKAN PERASAAN WAS WAS,MELALAIKAN SOLAT WAJIB,BERAT NAK MEMBACA AL QURAN,MALAS NAK BERIBADAT YANG SUNAT2 DAN LAIN2 LAGI. DIA BEKERJA SEKUAT TENAGA MENGHALANG KITA MENERIMA KEBENARAN DAN MEMBUAT KEBAJIKAN.
    uNTOK MENGIMBANGI USAHA QARIN DARI BANGSA JIN ITU,ALLAH UTUSKAN QARIN BERBANGSA MALAIKAT,YANG DIA MEMBISIKAN,HAL2 KEBENARAN,DAN MENGAJAK KITA MEMBUAT KEBAIKKAN.MENGAJAK KITA MELAKUKAN IBADAH DENGAN IKHLAS KERANA ALLAH,BERSUKOR DIATAS SEGALA NIKMAT ALLAH YANG DIBERIKAN KAPADA KITA.
    MAKA TERPULANGLAH KAPADA SETIAP MANUSIA,MEMBUAT PILIHAN MENGIKUT PENGAROH QARIN MANA YANG LEBIH KUAT.WALAU BAGAIMANA PUN ORANG BERIMAN YANG SEBENAR,MAMPU MENGUASAI DAN MELEMAHKAN PENGARUH QARIN BANGSA JIN ITU HINGGA DIA MENJADI LEMAH, DENGAN CARA YANG DISEBUTKAN OLIH ALLAH DALAM ALQURAN,
    FAZKURNI AZKURKUM WASKURULI WALA TAKFURUN,BERMAKSUD INGATLAH KAMU KAPADA KU(ALLAHA)DENGAN MEMATOHI SYARIATKU,NESCAYA AKU INGAT KAPADA MU,BERSUKORAH KAMU KAPADA KU(NIKMAT2 YANG AKU BERIKAN KAPADAMU,JANGAN KAMU KUFUR KAPADA KU(MENGENKARI SEGALA PERENTAH KU. DENGAN KITA SELALU INGAT UNTOK,
    MEMBACA BISMILLAH HIRRAHMAA NIRRAHIM BILA HENDAK MEMULAKAN SESUATU KERJA. BANYAKAN INGAT KAPADA ALLAH,(ZIKRULLAH)DIDALAM HATI.DALAM JIWA.INGAT ALLAH KETIKA BERKATA KATA.INGAT ALLAH KETIKA MELIHAT,INGAT ALLAH KETIKA MENDENGAR,INGAT ALLAH KETIKA BERDIRI,DUDOK DAN BERBARING BARING. HATI MENJADI TENANG DAN TENTERAM(HILANG TEKANAN PERASAAN) SENTIASA MENGEKALKAN WUDUK DILUAR WAKTU SOLAT.iNSAALLAH SDR2 AKAN MENDAPAT BIMBINGAN DAN BISIKAN QARIN DARI JENES MALAIKAT YANG DI PANGGIL MALAIKAT MULHIM,(MALAIKAT YANG MEMBERI ILHAM).

    Like

  23. Assalamualaikum Tuan guru Hj Saari..maaf dan izinkan sy mengulas sedikit tentang ilmu makrifat yg telah sy fahami..utk menyatakan Allah itu setelah tidak nyatanya diri..utk ingat kpd Allah itu setelah tidak ingat nya pada keberadaan diri..selagi masih nampak diri itu ada selagi itulah kita tidak akan nampak dan dapat menyatakan Allah..sifat ujud hanya bagi Allah makhlok itu bersifat tiada,jika masih nak mengatakan mahlok itu pun bersifat ujud kita telah menduakan sifat Allah,makanya kita tidak akan terlepas dari syirik khafi, syirik halus yg tidak terampun dosanya terhadap Allah s.w.t.nauzubillahiminzalik..untuk menghindarkan dari syirik halus itu jgn sesekali adakan mahlok barulah kita dapt mengadakan ujudnya Allah..ujudnya mahlok itu hanya sekadar bayang² sahaja..bayang² itu palsu tidak boleh berdiri dgn sendiri tanpa adanya tuan empunya bayang..oleh itu untuk terus mentauhidkan Allah dgn sebenar²nya jgn berdalil² lagi..jgn adakan bayang dan jgn adakan mahlok teruslah beriktikad bahawa yg ada itu hanya Allah..sbb itulah org yg tidak kenal diri akan sentiasa di goda oleh iblis,syaitan,qarin,jin dan bermcm² jenis lagi bkn saja waktu solat malahan dlm kehidupan seharian krn mereka masih menyerahkan kuasa kpd mahlok bkn kpd Allah..wallahuaklam..

    Like

    1. Alhamdulillah, syukur sy kpd Allah Taala, krn telah mengutuskan dua org wali Allah, kasih dan walisongo!. Kedua-dua wali ini, sudah memuncak dan sudah tembus khasyafnya. Dari kata2 yg lahir dari kedua tangannya melalui email, sy perakui yang ianya sudah menunjang kebumi akarnya dan menjulang kelangit pucutnya, harap ananda kasih dpt membaca web side walisonga. Itulah jawapan dari org yg benar-benar mengenal diri da mengenal Allah!.T,kasih anan kedua

      Like

  24. Salam, mohon maaf seribu kemaafan dan jikalau pendpt sy ini tidak menyenangkan, dan sy berharap Tn. Hj. Shaari tegurlah sy dan ajarilah sy, memang benar setiap manusia diutus oleh Allah SWT mahluk yakni Qarin… pun begitu sy tidaklah mengkaji sedlmnya tentang Qarin ini walaupun ada sy terbaca kisah2 qarin ini, sbb sejak sy ingin mencari Allah SWT sy tidak ingin mahluk2 ghaib mendekati sy atau mengajar sy samada baik mahupun jahat. Yg sy harapan hanya Allah SWT, sy tidak mahu ada perantaraan diantara sy dgn Allah SWT… sbb itu jikalau sy bertemu guru yg melibatkan Qarin…sy akan menjauhi diri…mohon maaf ya… sy tidak ingin belajar… bagi sy apabila Allah SWT yg memberi bimbingan … Qarin tidak diperlukan lagi…. cukuplah Allah SWT kerana Dialah tujuan ku dan Dialah yg aku Mahu, makanya sy mahu Allah SWT yg mengajar sy demi utk bertemu dan melihat wajahnya di akhirat nanti …sbb waktu sy takut tesesat dan tersalah pilih jalan… sungguhpun Nabi SWT ada mengatakan sehinggakan Qarinnya diislamkannya dan mengajaknya kearah kebaikan sahaja… bagi sy ada rahasia yg tersembunyi disebalik bicara Nabi SWT tentang Qarin yg perlu kita cari…. sesungguhnya setelah memahami ilmu…. ……MATI SEBELUM MATI….FANAKAN DIRI.. menyerahkan diri secara muthlak kepada Allah SWT, maka memang benarlah apa yg cari selamainya ini, hanya Allah SWT yg membimbing sy sudah terbukti.. ilmu ini telah membawa sy menyingkap rahasia yg Allah SWT sembunyikan dari mahluknya. Dan sy bersyukur kpd Allah SWT memberi kelebihan kpd sy utk melihat secara Khasyaf … siapakah mahluk- mahluk ciptaan Allah SWT.. itu… mohon maaf …dgn apa yg sy tulis ini… dan syukur teramat bersyukurnya sy kerana Allah SWT temukan sy dgn blog Tn. Hj. Shaari… dan bertemunya secara life di Sandakan baru2 ini… maka dptlah sy lebih memahami akan ilmu ini… amin…YA ALLAH KERANA MU AKU HIDUP…

    Like

    1. Harap ananda kasih lihat, web wali songo. itulah jawapan yang tepat. Salam sy buat adinda Faridah, sy sekarang berada di surabaya. tanggal 27hb sy kembali keMalaysia kerana 28hb, sy ada ceramah dikelang. Sy akan kesandakan secepatnya.amin drp hj shaari

      Like

  25. Alhamdulillah.
    Indahnya yg kecil-kecil itu… bersulam-sulam, nampak simple tapi kemasannya rapi.
    Adab & akhlaq …tawassuf adalah foundation yang teranyam rapi.

    Apa guna berilmu tinggi, jika akhlaq & adab di pandang sepi.
    Di FB sendiri, jika lihat group2 yg berdegar-degar cakap & bicara bab-bab ‘ketuhanan’ sembangnya rancak, berbahas-bahas, cabar-mencabar, kutuk-mengutuk. Akan tetapi bila diletak sebaris ayat soal tawadhu, soal adab… terbiar sepi… tak bersahut….

    Salam.

    Like

    1. banyak blog yg saya baca, tetapi hati sy terhenti untuk menjawab blog tuan. Benar, tepat dan betul kata tuan itu. Org sekarang kerjanya hanya tahunya asyik tuduh menuduh, keji mengeji dan caci mencaci,tetapi tdk ada utk melontarkan buah butir.tahunya hanya utk ajak bergaduh,apa salahnya kita sama-sama melontarkan buah ilmu yg benas, supaya sama-sama dapt makn,tetapi ramai yg hanya melontar tuduh menuduh, caci dan konpelen.

      t.kasih atas kesedaran tan. sy doakan moga Allah mempermudahkan kefahaman tuan .amin

      Like

  26. Itulah feel dan kelakuan Allah.Allah nak tajaali dzaynya sifatnya asmanya dan afaalnya tak kira dimana dan sapa. setiap saat Allah dalam urusan.

    Like

  27. Assalamualaikum. Tulisan tuan ini “Sikap Atau Cara Hidup Orang Makrifat Yang Sebenar ” ini mesti jadi wajib baca pada pengunjung blog ini, atau sesiapa yang nak blajar ilmu makrifat ini. …..Kalau tak baca,.. takut….dikhuatiri akan men jadi kismis sebelum anggur…. mudah-mudahan ramai orang dapat faham apa yg saya cuba maksudkan disini…..

    Like

  28. Salam,cerita tn.hj byk memberi kesedaran kpd diri sy sendiri dan mayarakat umumnya. Namun sy ingin bertanya, apakah pula pandangan tn.hj tentang orang makrifat yg meninggalkn rukun islam seperti solat dan puasa? Mohon penjelasan.

    Like

  29. Alllah. .. Semoga tuan guru haji shaari bertabah menghadapi saya adalah peminat tegar kepada tuan guru kerana ilmu yang tuan guru sampaikan bukan hanya di dalam cd tapi bagi org atau pengikut tuan guru yang memahami dan hadam ilmu yang tuan guru ajar kan maka sesungguhnya mereka merasai apa yang di namakan ilmu hakikat /makrifat. … Ini la penamat segala ilmu yang ada. .. Alhamdulillah syukur terima kasih atas ilmu yang di berikan tuan guru semoga Allah merahmati perjalanan dan kehidupan tuan guru Aamiin

    Like

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s