Hadis Makrifat!

Dikesempatan yang sempit dan terbatas ini, ingin saya kemukakan satu lagi Hadis. Hadis ini, adalah ubat kepada hati mereka yang makrifat kepada Allah Taala.

“Bertanya sahabat kepada Baginda Rasulullah, apakah amal yang paling afdhal ya Rasulullah?. Sabda Rasulullah, “makrifatullah”. Bertanya lagi sahabat kepada baginda Rasulullah, “Amal apakah yang terlebih afdhal pahalanya ya Rasulullah?. Jawab Baginda Rasulullah, “makrifatullah”. Bertanya lagi para sahabat, bertanya buat kali ketiga oleh sahabat itu, bukan lagi sekadar betanya tetapi membangkang!. “kami bertanya dari segi amal, kenapa engkau menjawab dari segi ilmu ya Rasulullah?. Menjawab baginda Rasulullah, “sedikit beramal denngan mengenal Allah (makrifatullah) itu, terlebih menafaat (terlebih afdhal). manakala banyak beramal dengan tidak makrifatullah (mengenal Allah)tiada menafaat (tiada afdhal)”.

Amal ibadah termasuk solat itu, hanya akan berfaedah, bermenafaat dan akan menjadi afdhal, sekiranya kita mengenal Allah!.

Sekali lagi saya ingin tuan-tuan tanya kepada diri sendiri, apakah kita sudah mengenal Allah?.Sekiranya bersolat atau beramal tanpa mengenal Allah itu apakah hukumnya, tuan–tuan jawablah sendiri……………………

Surah Al-Ma’un : 4

“Maka celaka bagi orang-orang yang solat, dimana lalai dalam solatnya”.

Daripada Hj. Shaari

Advertisements

18 Replies to “Hadis Makrifat!”

  1. Salam Tuan haji sebetulnya apabila kita dirikan sembahyang adalah perbuatan allah diri yang sebenar datangnya dari allah , maka apabila kita sudah kenal diri kita maka kita ini terkamil dengan allah . maka sembahyang yang sebenar yang menyembah dan disembah adalah dari allah jua.

    Like

  2. Assalamulaikum, Alhadhulillah,,, setelah Ambo mengikuti cerama(cd) dan membaca buku Makrifatullah Ustaz, ada banyak perubahan positif dalam hidup Ambo,,, Alhadhulillah,,,,

    Like

  3. bagaimana bisa mengingat Allah kalau belum pernah berjumpa??,,apakah anda bisa ingat saya kalau belum pernah bertemu dengan saya??

    Like

  4. Assalamualaikum ustaz..maaf..ada sahabat yg bertanya..ayat mane di dalam al-Quran yg menyuruh supaya kita cari..kenal..mengenal Allah..

    Like

    1. tidak ada satupn ayat Quraan suruh kita kenal Allah!. Krn Allah akan dikenal dgn sendiri setelah mengenal diri. Ilmu mengenal Allah teramat mudah sehingga tdk perlu dicari atau dituntut. Ianya akan datanng dgn sendiri melalui Allah. Kita hanya dpt mengenal Allah dgn Allah, bkn melalui guru, Quraan, mallaikat atau mana-mana……………..drp hj shaari

      Like

  5. apabila dlm ibadah tiada memandang allah ,dn hnya menandang dari kerja ibdah itu dari prbuatannya sendiri ,itu adalah prbuatan sia2 dan batil lagi syirik…

    Like

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s