Apa Bezanya makrifat Tok Kenali dgn Makrifat lain?.

Syukur kepada Allah swt, kerana telah bertanya Tuan Fendi (019 62704990) akan soalan ini.

Tuan-tuan dan puan-puan yang drahmati Allah sekalian. Sebenarnya makna dan erti makrifat itu, adalah bermaksud mengenal. Manakala makrrifatullah pula, adalah bermaksdud mengenal Allah.

Makrifat dari segi makna, erti dan maksud, ianya adalah sama, yang berlainannya diantara makrifat Tok kenali dengan makrifat guru-guru lain itu, adalah samaada makrifat (mengenal) yang diajar itu sampai kepada tahap benar-benar mengenal atau tidak!.

Ramai orang dan ramai diantara guru yang mengelar dirinya seorang guru makrifat, tetapi pada kebanyakkan atau yang menjadi masaalahnya sekarang ini, ramai yang tidak mengenal Allah dengan sebenar-benar mengenal!. Mengaku guru makrifat (mengenal Allah) tetapi tidak mengenal Allah. Ramai yang ingin bercakap tentang mkrifat, tetapi ternyata diri guru yang bercakap makrifat itu, sebenarnya ternyata masih duduk dalam ilmu feqah. (bercakap makrifat tetapi duduk dalam syariaat), inilah kebanyakkan guru yang kita jumpa sekarang.

Soal: Bagaimana Cara Untuk Mengenal Guru Makrifat Yang Sebena-benar Mengenal Allah?.

Jawab:

1) Cara untuk mengenal guru yang sbenar-benar mengenal makrifat atau sebenar-benar guru megenal Allah itu, adalah bilamana seorang guru itu,  gaya, kaedah atau jalan ceritanya adalah sama dengan guru-guru makrifat yang lain. Iaitu tidak sedikitpun bercanggah seorang guru makrifat dengan guru makrifat yang lain!.

2) Untuk mengukur, megetahui atau untuk mengenal samaada ianya seorang guru makrifat yang benar atau tidak, tuan-tuan boleh lihat cara beliau berceramah atau berdakwah, lihat apakah bicaranya samaada menuju kepada berserah diri kepada Allah atau tidak!.

Guru makrifat sebenar, kaedah berceritanya hanya tertuju, tertumpu dan mengarah kepada menafikan keberadaan diri. Diri sebenar kita itu, adalah mati, binasa dan sebenar diri kita itu, adalah tidak ada dan mati sebelum mati (Al mutu kablaan Tamautu). Guru yang sebenar-benar makrifat itu, adalah guru yang hanya tahu bercerita tentang ilmu mati, bukan bercerita tentang ilmu hidup.

Untuk membezakan antara guru makrifat dengan guru makrifat itu, tuan-tuan boleh nilai atau tuan-tuan boleh lihat,

3) Kiranya guru itu masih berkehendak kepada pahala dari amalnya, itu tandanya guru syariaat atau guru feqah. Iaitu masih mengajar ilmu syurga, ilmu pahala, ilmu ganjaran dan ilmu balasan dihari kemudian itu, adalah petanda guru itu guru feqah (guru syariaat).

Seumpama dalam perkara ibadah. Guru yang tidak mengenal Allah atau guru yang bukan dari kalangan makrifatullah, ilmu yang diajar itu, pastinya ilmu yang hanya berkehendak kepada syurga, pahala,  ganjaran serta balasan nikmat Allah.

Seumpama berzikir, berzikit guru yang bukan dari kalangan orang makrifat itu, pastinya berzikir (ingat  kepada Allah) itu, berkehendak kepada jumlah bilangan. Samaada 11 ribu, 44 ribu dan 100 ribu sehari semalam.

Contoh ajaran ilmu dari guru makrifat;

4) Adapun zikir (ingat) kepda Allah bagi guru orang makrifat pula, tidak berkehendak kepada jumlah atau bilangan.

Perkataan zikir itu, adalah bahasa Arab. Bilamana diterjemahkan kedalam bahasa  Melayu, zikir itu adalah bererti, makna atau maksudnya ingat. Guru makrifat yang sebenar sampai kepada makam makrifat itu, adalah guru yang tidak mengalakkan muridnya berzikir (ingat kepada Allah) dengan berlandaskan jumlah, kiraan,  bilangan atau hitungan buah tasbih.

5) Sebenar guru makrifat itu, adalah guru yang mengajara ingat kepada Allah itu, hendaklah diketika berdiri, duduk atau baring (tidur), yang tidak mengikut hitungan buah tasbih. Ini sebagai contoh sahaja, bagi menjelaskan perbezaan diantara guru makrifat dengan guru yang bukan dari kalangan makrifat!.

6) Guru yang bukan dari kalangan orang makriaft itu, adalah guru kepada orang hidup, manakala guru orang makrifat itu, adalah guru kepada orang yang mati! (Mati sebelum mati). Itulah bezany antara guru makrifat dengan yang bukan makrifat!

7) Guru yang bukan makrifat itu, adalah guru yang hanya mengajar perkara-perkara yang menghitung pahala dan menghitung ganjaran syurga. Manakala guru makrifat pula, berpandangan bahawa yang mengerakkan kita beribadah, alim, rajin, taat, patuh dan sujud kepada allah itu, adalah dari kehendak Allah sendiri, bukannya hasil dari jerik, penat, lelah atau kemampuan kita.

8) Guru makrifat tidak mengajar supaya begantung kepada amal!. Sedangkan amal itu sendiri adalah milik Allah, bukannya milik peribadi kita!. Jika Allah tidak berkehendak supaya kita berdiri, masakan kita boleh bediri sembahyang?.

9) Guru makrifat beranggapan bahawa segala syurga atau neraka itu, adalah nikmat pemberian Allah kepada kita, bukannya boleh dipilih, dijangga atau didapati mengikut kehendak kita. Itu hak Allah yang akan hanya diberi kepada sesiapa yang dikehenaki Allah. Syurga atau pahala itu, bukan hak peribadi kita, kerana ibadah yang kita kerjakan itu, bukan atas daya upaya kita, jika tidak dikehendai Allah. Masakan kita boleh minta upah dari kerja orang. Masakana orang lain yang bekerja kita pula yang nak minta upah. Inilah yang diajar oleh guru makrifat.

10) Bilamana diri kita sudah mati, masakan kita boleh lagi bergerak untuk beramal?. Sebenar-benar diri kita itu, sebenarnya sudah mati sebelum mati. Sekiranya kita sudah mati, masakan kita boleh bekerja untuk melakukan ibadah dan apakah orang mati boleh bekerja dan apa lagi untuk minta upah?.

11) Guru makrifat itu, adalah seorang guru yang mati (orang yang mati sebelum mati). Ilmu yang mereka ajar itupun juga adalah berupa ilmu kepada yang mati (mati sbelum mati). Orang yang mati sebelum mati itu, adalah orang berserah diri secara total kepada Allah Taala.

Nanti kita sambung lagi, saya berhenti setakat ini, adalah untuk memberi laluan kepada komen tuan-tuan yang pastinya ada pro dan kontra. Kita akan sambung lagi untuk menceritakan bagaimana sebenar-benar guru makrifat menyampaikan ilmu……………………….jam 12.15 tanggal 6hb April. drp Hj Shaari

Advertisements

13 comments on “Apa Bezanya makrifat Tok Kenali dgn Makrifat lain?.

  1. assalamualaikum,

    sekadar perkongsian, mohon teguran ya tn hj..

    Makrifat adalah suatu topik yang sangat sukar untuk difahami, banyak orang tidak mengerti tetapi beranggapan faham,.. mereka beranggapan ilmu makrifat itu adalah Makrifat. Ilmu tidak sedikitpun menyentuh Makrifat, kerana apa,… kerana ilmu adalah yang berkaitan dengan alam. …alam yang dijadikan Tuhan dan alam bukan Tuhan.

    Sedangkan Makrifat adalah yang bersangkutan dengan Dzat Allah Yang Mutlak, iaitu Tuhan Semesta Alam. Sungguh jauh perbezaannya, contohnya orang yang mempunyai ilmu tentang kereta, sebut saja tentang kereta ia sangat faham tentang kereta,..tetapi malangnya dia sendiri tidak ada kereta, hendak pergi ke mana-mana pun terpaksa sewa teksi atau bas.

    Beginikah yang dikatakan Makrifat, tentu sekali tidak…Makrifat adalah berkaitan dengan pengalaman, hal, dzauk,..tetapi bukan yang berkaitan dengan ilmu.

    Seseorang yang bermakrifat, yang sungguh-sungguh dalam Makrifatnya kepada Allah, bukan sekadar teori semata, tetapi telah benar-benar meresapi Makrifat itu, …. malahan telah menjadi SATU dalam pandangan Tauhid.

    Maka, jika mereka mati, sesungguhnya mereka tidak mati, tetapi mereka hidup di sisi Allah dan mendapat Rahmat Nya.

    Allah mengharamkan cacing-cacing dan ulat-ulat tanah daripada memakan jasadnya yang telah dikuburkan itu, …walaupun telah dikuburkan beratus-ratus tahun, jasadnya masih tetap tidak binasa, malahan masih seperti baru dikebumikan. Segar tidak hancur dan tidak mengalami perubahan, kelihatan seperti orang yang dilamun mimpi indah dalam tidur.

    Sebahagiannya yang lain mendapat Rahmat Tuhan, dengan apa yang disebut “terbang burung terbang sangkar”, …. jasad dan ruh mereka kembali kepada Tuhan yang dikasihinya.

    HAI JIWA-JIWA NAN TENANG KEMBALILAH KEPADA TUHANMU DENGAN REDA DAN MEREDAI…

    MasyaAllah…

    Like

  2. Apa Bezanya Makrifat Tok Kenali dengan Makrifat Lain?

    Sejahteralah ke atas Diri yang empunya Diri !

    Hamba adalah peminat baru laman web; makrifattokkenali.com. Hamba amat tertarik di atas segala kupasan ilmu makrifat yang diterangkan oleh Yang Arif Tuan Guru Hj Shaari Bin Hj Mohd Yusuf. Setiap kupasan dan penerangan beliau berikan, membuatkan hamba tergamam tanpa kata-kata dek kerana baru faham akan ilmu ini. Tergamam kerana baru tahu yang ilmu makrifat ini sebenarnya AMAT mudah untuk difahami kerana tiada yang terselindung melainkan segalanya jelas nyata, cuma samada kita mahu mengambil tahu atau tidak akan segala apa yang nyata itu.

    Di kesempatan ini, hamba teringin untuk memberi pendapat di atas tajuk yang dibicarakan. Pendapat kosong yang datang dari diri yang tidak ber-diri, yang cuba mencari faham buat dirinya sendiri. Jika salah, harap ampunilah hamba dan mohon tunjukkan lah hamba akan kebenaran. Hamba budak baru belajar, diri jahil lagi kosong dan tidak tahu apa-apa, cuma menzahirkan apa terzahir.

    Soalan : Apa Bezanya Makrifat Tok Kenali dengan Makrifat Lain?

    Sebelum menjawap soalan ini, hamba ingin mengulas tentang jawapan yang dikupas oleh Tuan Guru Hj Shaari.

    Setelah membaca penerangan Tuan Guru Hj Shaari, hamba membuat rumusan bahawa Tuan Guru membezakan makrifat Tok Kenali dengan Makrifat lain dengan satu perbezaan, iaitu “GURU” makrifat itu sendiri. Penerangan Tuan Guru dari fakta No 1 hingga No 11 semuanya menyentuh tentang perbezaan dan ciri-ciri “GURU”.

    Hamba BERSETUJU di atas jawapan Tuan Guru !!

    Hamba baru belajar mengenali ilmu Makrifat Tok Kenali kurang lebih hanya SATU BULAN yang lalu melalui Buku “Mengenal Diri” Tok Kenali, yang secara tidak sengaja diajukan kepada hamba oleh seorang pemuda yang menjual buku dan minyak wangi di sebuah masjid, tatkala hamba selesai solat zohor. Sejak membaca buku itu, segalanya berubah. Kehidupan hamba binasa! Hamba tidak lagi dapat melihat, hamba tidak lagi dapat mendengar bahkan mata dan telinga itu juga telah hilang !! Baru hamba faham bahawa yang melihat bukan mata tetapi penglihatan dan yang mendengar bukan telinga tetapi pendengaran, namun penglihatan dan pendengaran itu juga baru hamba tahu yang ianya bukan dari hamba.

    Selepas membaca buku “Mengenal Diri ” Tok Kenali, baru hamba tahu dan baru hamba faham, sebaik-baik kaedah belajar adalah melalui kaedah “MATI” ! Bila telah mati, barulah faham! Bila faham baru KENAL, bila KENAL maka barulah ada keHIDUPan. Yang HIDUP selepas MATI itulah yang memberi faham !! Inilah yang diajar oleh Guru Ilmu Makrifat Tok Kenali, Hj Shaari Hj Mohd Yusuf yang hamba sendiripun hanya baru sekali bertemu beliau. Hanya melalui pembacaan buku karangannya, hamba mula fahammmm.

    Apa yang menarik, penyampaian dan penerangan yang disampaikan oleh Tuan Guru Hj Shaari amat simple, mudah difahami, tiada perkataan-perkataan Arab yang memeningkan, seperti yang terdapat dalam kebanyakan kitab seumpamanya, dan jika adapun, telah diberikan maknanya sekali. Tiada rahsia atau sorok-sorok dalam menyampaikan ilmu. Tiada bai’ah, Tiada zikir membilang angka, Tiada syarat, Tiada taksub, Tiada, Tiada dan Tiada kerana Tuan Guru ini mengajar Ilmu yang Tiada!! Disebabkan keTIADAan inilah hamba bertambah teruja dan begitu tertarik sekali untuk mencari ilmu yang Tiada ini kerana hamba merasakan seolah-olah dapat melepaskan rindu dendam terhadap diri hamba yang sudah terlalu lama terabai.

    Justeru itu, hamba sekali lagi menyatakan bahawa hamba bersetuju pada jawapan Tuan Guru Hj Shaari yang mengatakan beza ilmu makrifat Tok Kenali dengan makrifat lain ialah pada GURU nya. Melalui buku karangan Guru inilah hamba mengenal MATI dan jatuh cinta pada keMATIan.

    Namun, janganlah kita tersalah faham. Sememangnya guru yang mengajar memainkan peranan yang penting dalam memberi faham kepada pelajar. Namun, guru itu juga merupakan makhluk seperti kita, yang tidak berkuasa untuk melakukan segala sesuatu termasuk mengajar dan memberi faham melainkan Tuhan itu sendiri yang melakukannya melalui penzahiran guru. Justeru itu, jangan lah kita taksub mengatakan guru ini betul, guru itu salah, guru sini mursyid, guru sana tolol. Betul atau salah, mursyid atau tolol, semuanya dari Tuhan. Justeru itu, berlapang dada lah dalam berguru. Kalau faham pengajaran guru, tanda Tuhan yang memberi faham. Kalau tidak faham, itu juga kehendak Tuhan yang tidak mahu memberi faham.

    Guru yang Makrifatullah (Recognize/Kenal Allah) adalah guru yang Arif Billah (Know/Tahu Allah). Dua perkataan penting; Makrifat (Kenal) dan Arif (Tahu). Ini lah yang membezakan martabat seseorang guru. Ada guru yang Arif tetapi tidak Makrifat. Ada guru yang Makrifat tetapi tidak Arif tentang makrifatnya. Beruntunglah bagi mereka yang dapat menemui guru yang Makrifat lagi Arif !

    Tuan Guru dan para pembaca yang hamba kasihi,

    Hamba berpendapat bahawa Ilmu Makrifat (Ilmu Kenal) ini sama juga seperti bidang-bidang ilmu yang lain, yang mempunyai Dogma (Kepercayaan), fahaman atau aliran-aliran pemikiran tersendiri.

    Dalam bidang Ilmu Syariat misalnya, terdapat ribuan fahaman dan aliran yang cuba menegakkan kefahaman masing-masing berhubung soal Fiqh, Ibadah, Akhlak, Ekonomi, Politik, Sosial dan sebagainya. Hasilnya, maka tumbuhlah pelbagai dogma, aliran dan mahzab demi menyatakan pendapat-pendapat mereka kepada masyarakat seperti fahaman Ahli Sunnah Wal Jamaah, Syiah, Wahabi, Shafie, Maliki, Hanbali, Hanafi, Qadariah, Jabbariah, Mukthazilah dan pelbagai lagi.
    Di dalam bidang ilmu Tarekat pula, ada Tarekat Naqsyabandiah, Syattariah, Qadiriah, Al Arqam, Pemuda Kahfi, Ajaran Ayah Pin, Guru Yaya dan ribuan lagi.
    Di dalam bidang Ilmu Hakikat, ada fahaman Ilmu Hakikat Insan, Ilmu Hakikat Besi, Ilmu Hakikat Aimmah, Ilmu Hakikat Latiffah dan sebagainya.
    Ilmu Makrifat turut mempunyai guru dan pengikut-pengikut yang berbeza fahaman. Ada Ilmu Makrifat Tok Kenali, Ilmu Makrifat Syeikh Siti Jenar, Ilmu Makrifat Wali Songo, Ilmu Makrifat Tok Guru Peramu dan banyak lagi…

    Kepelbagaian fahaman ini tidak terhad di dalam agama Islam sahaja, bahkan ianya meliputi segala agama, meliputi segala ajaran dan meliputi segala pemikiran. Agama Islam, Kristian, Yahudi, Hindu, Ajaran Buddha, Ajaran Sikhism, bahkan dogma Freemason, Illuminati, dan ribuaan lagi, turut mempunyai pelbagai fahaman yang berlainan pengikut. Mereka yang tidak sealiran dengan fahaman ini akan dikatakan sesat oleh fahaman itu. Islam kata selain Islam itu kafir. Kristian kata Kristianlah yang benar, selain Kristian itulah yang kafir. Yahudi kata merekalah kaum pilihan Tuhan, maka Yahudilah yang benar dan selain Yahudi itu kafir ! Hindu pula kata, agama mereka adalah agama tertua, ia wujud sebelum agama-agama lain wujud, maka Hindulah yang benar, selain Hindu itu kafir !

    Kenapa pelbagai fahaman ini timbul dan apakah yang membezakan fahaman-fahaman ini?

    Fahaman atau aliran-aliran ini timbul kerana Kefahaman dan Pencapaian Ilmu yang berbeza, tidak kira samada fahaman itu dipelajari dari Guru atau dari kitab atau dari internet atau dari apapun. Yang membezakan fahaman-fahaman ini pula, hanyalah pada “Anggapan” atau “Perception” akal mereka. “Anggapan” ini bergantung kepada tahap kefahaman dan tingkatan ilmu dalam mencapai hal Arif (Tahu) dan dalam mencapai hal Makrifah (Kenal) kepada Tuhan.

    Contoh “Anggapan” dan perbezaan tingkatan ilmu yang dimaksudkan di atas adalah seperti berikut:

    Setiap agama menyatakan bahawa Tuhan mereka adalah Tuhan yang Esa, yang Maha Kuasa yang hanya SATU. Fakta ini diberikan dalil melalui setiap kitab-kitab suci atau scripture ajaran mereka.

    Islam :

    Surah Al-Ikhlas 1-4
    Katakanlah Allah itu SATU. Allah tempat bergantung. Tidak beranak dan tidak diperanakkan. Tiada sesuatupun yang dapat menyamainya.

    Hindu :

    Bhagavad-Gita 10:3/9:4
    Seseorang mengenalku sebagai Yang Tidak Dilahirkan. Sebagai Yang Tidak Bermula. Yang Maha Berkuasa seluruh alam semesta (9:4) Aku berada di mana-mana di seluruh alam semesta dalam bentuk Ku yang tidak terwujud. Semua makhluk hidup berada di dalam diriku, tetapi Aku tidak berada di dalam mereka.

    Kristian :

    Isaiah 44:6
    Thus said the LORD the King of Isreal and His redeemer the LORD of hosts; I (am) the first and I (am) the last; and besides me (there is) no God.

    Yahudi

    Deuteronomy 4:35,39
    Unto thee it was shown, that thou mightest know the the LORD He is God; there is none else beside him
    (39) know therefore this day and consider it in the heart, that the LORD he is GOD in heaven above and upon the earth beneath; there is none else

    Sikhsims (Sikh)

    Guru Granth Sahib Ji, 1
    God is One. He is Supreme Truth. He is creator, is without fear and without hate. He is immortal. He is neither born or does He die. By Guru’s grace shall He be met. Chant and Meditate on His Name. In the beginning, He was the truth. Throught the ages, He has been the truth. He is the Truth now and He shall be the Truth forever.

    Tuan-tuan yang dikasihi,

    Dalil di dalam kesemua kitab-kitab agama di atas menunjukkan bahawa Tuhan mereka adalah Tuhan yang Esa, yang Maha Kuasa yang hanya SATU. Dalil di atas ada 5 agama; Islam, Hindu, Kristian, Yahudi dan Sikh. Kalau 5 agama menyatakan Tuhan mereka SATU apakah bermakna sudah ada 5 Tuhan? Apakah dalil dari kitab suci Islam Al Quran itu salah? Begitu juga dengan agama-agama lain. Apakah dalil mereka salah? Kalau salah siapa yang betul? Kalau betul bagaimana betulnya?

    Perkara ini bukan perkara baru. Ia telah jadi perdebatan sejak dari zaman penciptaan manusia dulu. Pertikaian dan percanggahan pendapat ini berlaku kerana “Anggapan” dan perbezaan tingkatan ilmu pada setiap orang.

    Slogan “Paradigm Shift” atau “Anjakan Paradigma” biasa didengari oleh mereka yang belajar ilmu kemanusiaan. (Para = Tingkatan, Digm = Dogma/Kepercayaan @ Anjakan Tingkat-tingkat Kepercayaan). Jika kita membuat Anjakan Paradigma dengan merubah cara melihat “Anggapan”, pastinya kita akan faham akan apa yang ingin disampaikan oleh dalil-dalil itu tadi.

    Pada pandangan hamba, inilah yang cuba disampaikan oleh Tuan Guru Hj Shaari melalui pengajaran Ilmu Makrifat Tok Kenali. Lakukan Anjakan Paradigma ! Ubah cara kita melihat, mendengar, menyentuh, merasa, menghidu, menikmati sesuatu, bahkan cara bermimpi pun kita perlu ubah ! Anjakan itu perlu ada tempat sampai. Tingkatan itu perlu khatam. Tempat sampai dan khatam itu…. TUHAN !

    Berbalik kepada soalan di atas, dalil, agama dan Tuhan manakah yang betul ?

    Jawapannya :

    Betul atau Tidak adalah bergantung kepada “Anggapan” orang yang berfikir. Setiap diri mempunyai akal untuk berfikir, manakan sama fikiran hamba dengan apa yang tuan-tuan fikirkan. Pasti berbeza. Diri itu banyak, maka tentu juga fikiran pun banyak. Bila fikiran banyak, pasti tidak akan sama jawapannya. Ada yang akan kata Oooo… sebenarnya Tuhan inilah yang satu. Di satu pihak yang lain akan kata, Tuhan inilah sebenarnya yang satu dan pihak yang lain pula berpendapat, pada fikirannya, Tuhan agamanya lah yang satu. Makin banyak diri, makin banyaklah fikiran, makin banyak fikiran makin banyak lah jawapan. Namun, yang BANYAK itu bila diubah “Anggapan” atau sudut pandangannya, yang nampak jelas lagi nyata adalah, DIRI yang SATU itu juga! Yang SATU menampakkan yang BANYAK, yang BANYAK itu juga menampakkan yang SATU. Saling nyata menyata tetapi tidak sama.

    Umpama bila kita membilang jari yang ada pada tangan kanan. Nampak ada 5 jari, tetapi yang 5 jari itu menunjukkan diri ibu jari yang satu. Yang 5 jari itu, menampakkan jari telunjuk yang satu, nampak jari hantu yang satu, nampak jari manis yang satu, nampak jari kelingking yang satu. Yang nampak pada bilangan ada 5 jari, tetapi tetap menunjukkan diri-diri jari lain yang satu. 5 jari pun betul, 1 jari pun betul. 5 menunjukkan yang 1, yang 1 menunjukkan yang 5. Saling nyata menyata tetapi tidak sama. 5 bukan 1, dan 1 bukan 5, tetapi kesemuanya Jari.

    Apa Bezanya Makrifat Tok Kenali dengan Makrifat Lain?

    Jawapan hamba kepada soalan ini adalah :

    Tiada beza tetapi Tidak juga sama. Yang berbeza itu hanya lah pada “Anggapan” dan cara mana kita menafsirkannya. Kalau perbezaan yang kita cari, maka perbezaan lah yang dapat. Kalau persamaan yang dicari, maka persamaan lah yang dapat. Kalau Guru yang kita cari, maka Guru lah yang dapat. Kalau faham yang kita cari, maka faham lah yang kita dapat. Kalau Yang Memberi Faham yang kita cari, maka DIA lah yang kita dapat.

    Aliran Ilmu Makrifat manapun yang kita cari, fahaman Tok Kenali ke, fahaman Tok Peramu ke, fahaman Al Hallaj ke, Fahaman Syeikh Siti Jenar ke, semua kebenaran bergantung kepada diri orang yang mencari itu. Semua perbezaan bergantung kepada “Anggapan” atau sudut pandangan pemikirannya. Pelajaran Ilmu Makrifat memberitahu jangan berzikir membilang bilangan tasbih, tetapi kalau dengan membilang itu, tuan hamba dapat KENAL dengan Tuhan, kenapa tidak ? Kalau pun belajar Fekah, sebutlah bidang apa sekalipun, namun kalau dengan belajar itu Fekah itu, tuan hamba dapat mengenali Tuhan, kenapa tidak?

    Tuhan berada di mana mana. Pilihlah cara mana tuan-tuan hamba hendak mencariNya. Tepuk dada tanya selera. Kalau nak tepuk dada tanya iman pun boleh. Kalau tak nak tepuk dada dan tak nak tanya sesiapapun boleh.

    Tuhan itu bahasa Rasa BUKAN bahasa Kata-kata. Maka untuk KENAL kepadaNya, RASA Lahhhhhh…

    Ampun Maaf diminta kalau pandagan hamba ini salah.

    Like

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s