29 Replies to “Martabat tujuh (7)”

  1. Menyebarkan apa yg tahu harus melalui adab-adab tidak cara terlalu keterbukaan sememang jika ilmu yg kita di sampaikan itu membawa kebaikkan dan tiada yg menimbulkan fitnah kerana tidak fahamnya mereka bukan kah itu tiada manafaat.Allah melaknati ..katakan lah tidak lg ada kebimbangan dalam hati hanya Allah yg bisa memberi faham.saya tidak begitu khuatir kerana apa pn yg ALLAH atur di alam maya atas kebijaksanaanNya.dah kenal itu lah AKU.

    Like

    1. Lapisan nafsu itu masih diperingkat bawah, masih ada lapisan yang lbh tinggi dr itu. nanti akan saya karang bilaberkesempatan. sekarang sy tersangat sibuk untuk menyiapakn kitab ke tiga dan keempat. Apa kata tuan beli dvd ceramah ilmu tok kenali dgn tuan sms kan alamat tuan, nanti sy kirim dvdnya.amin drp hj shaariamin drp hj shaari.

      Like

  2. Seorang guru harus kasyaf dalam menyebarkan pengetahuan.bila ada kasyaf segala rahsia yg penuh rahsia akan tersimpan dan tersebar di tempat yg sepatutnya.itu lah amanah ALLAH SWT.

    Like

  3. Saya faham tn hj menerangkan ilmu halus yg tidak terjangkau oleh akal…ia hanya di miliki kpd siapa yg Dia kehendaki..sebenar benar ilmu mati atau tiada wujud diri yg kasar ini baru lah mencapai diri yg fana sebab di situ insan ini tidak lagi membicarakan apa pn kecuali berkehidupan biasa.tahu rahsia …sudah kenal diri mahu membawa org lain faham sedangkan yg tak faham tu siapa???

    Like

  4. salam…maafkan saya yang kerdil lagi cetek ini tuan guru..saya benar2 tidak tahu martabat 7. tapi jauh di sudut hati saya ingin mendalami ilmu makrifatullah ini..TQ…

    Like

  5. martabat 7 itu adalah merupakan rahsia ALLAH yang terkandung dalam surah AL-IKHLAS. iaitu:

    ulhuwallahu Ahad – Ahdah
    Allahushomad – Wahdah
    Lamyalidd – Wahdiah
    Walamyuladd – Alam Roh (Alam Malakut)
    Walamyakullahu – Alam Mithal (Alam Bapa)
    Kuffuan – Alam Ijsan
    Ahad – Alam Insan

    Mohon maaf jika ada kesilapan dan juga mohon pencerahan dari Tn. Hj.

    Like

    1. Al-Ikhlas itu cuma ada 4 ayat bukan 7 ayat. Perumpamaan yang tuan tulis itu, hanya satu istilah sahaja.Apa-papun tiidak menjadi kesalahan. Cuma belum jumpa tempat parking yang betul.

      Terima kasih keana sekurang-kuragnya tuan berani untuk cuba menjawab!. Nanti akan saya jawab daam blok. cumasekrang ini saya tidak berkesempatan.amin drp hj shaari

      Like

  6. Salam Tuan Haji untuk menyatakan allah dengan Terang maka setiap manusia seharusnya mengetahui bahawa dirinya telah kamil mengkamil denngan allah . manusia bukan Allah tetapi tidak lain dari allah . Oleh itu martabat 7 itu untuk menyatakan Semua ciptaan Tuhan ditempatkan pada Tubuh La Ta’yin atau Tubuh Maharuang atau Tubuh Allah. Inilah dikatakan setiap makhluk itu bertubuhkan Allah . Allah jadikan 7 pancaindera yang ada di tubuh kita ini adalah untuk menyatakan allah seterang – terangnya . oleh itu untuk Melihat Allah Lihat lah pada diri kamu dengan cara mematikan segala pacaindera yang telah diberikan oleh allah .Kalau kita sudah Faham ini. Jangan ragu lagi. Cukup dengan keyakinan kita pandang Tubuh Kita ini adalah Tubuh Allah ( allah meliputu semua alam )

    Like

  7. Salam Ustaz.
    Ada hamba Allah yang bertanya. Sekiranya segala yang berlaku pada mahluk telah ditetapkan oleh Allah dan ditulis di Loh Mahfuz, jadi apakah gunanya Allah menjadikan syurga dan neraka? Adakah hamba yang masuk syurga dan neraka itu telah ditetapkan oleh Allah juga di Loh Mahfuz? Jika demikian, tidakkah kelihatan seperti Allah itu kurang bijak sedangkan Allah itu terhindar dari sifat-sifat kekurangan.

    Like

    1. Kejadiam makhluk itu, bukan untuk Allah suruh kita berhenti melihat atas sifat makhluk!. Makhluk (syurga atau neraka) itu, dijadikan supaya kita nampak Allah disebaliknya bukan suruh kita duduk atas sifat syurga neraka!.

      Allah suruh dan Allah jadikan makhuk itu, adalah bertujuan untuk menyatkan sifat diriNya itu supaya kelihatan sebagai Allah. Dijadikan sekalian makhluk (syurga neraka) iru, adalah supaya kita nampa diriNya!. Bukan suruh nampak atau suruh kita masuk syurga atau neraka!. masuk atau keluarnya kita kedalam neka atau syurga itu, itu adalah urusan Allah yang tidak perlu kita fikir!. Yang hendak kita fikir atau yang hendak kita ingt itu adalah Allah. Syurga neraka itu makhluk, kita tidak perlu ingat kepada makhluk, mari kita menuju ingat Allah!.

      Dijadikan syurga neraka iu, adalah bertujuan supaya kita ingat kepada Allah, bukan suruh ingat syurga atau neraka?. amin drp hj shaari

      Like

  8. Assalamualaikum..perkara martabat 7 itu :

    Allah
    Nur Allah
    Nur Muhammad
    Roh
    Nafas
    Sifat
    Afa’al

    Mohon pencerahan dr tuan haji sekiranya ada kesilapan..

    Like

  9. salam tuan haji.. martabat 7 itu perjalanan diri kita, dari awal sehingga terwujudnya diri kita y ini.. tolong diberi penjelasan lebih lanjut tuan haji. terima kasih atas tunjuk ajar tuan.

    Like

  10. Assallamualaikum, martabat tujuh itu adalah seperti berikut:
    1- Allah
    2- Nur Allah
    3- Nur Muhammad
    4- Roh
    5- Nafas
    6- Sifat
    7- Afaal

    Untuk memperkenalkan dirinya ALLAH maka diciptakan NUR MUHAMMAD.
    Untuk mmeperkenalkan dirinya Nur Muhammad maka diciptakan ROH.
    Untuk memperkenalkan dirinya ROH, ia menzahirkan dirinya dalam bentuk NAFAS.
    Untuk mempererkenalkankan dirinya NAFAS, ia menzahirkan dalam bentuk SIFAT.
    Untuk mempererkenalkankan dirinya SIFAT, ia menzahirkan dalam bentuk AFAAL.

    Mohon diperbetulkan sekiranya tersasar.
    Salam dan maaf.

    Like

  11. Maryabat 7 mula dr martabat la takyun(ahadiah)..takyun awal(wahdah)…takyun thani (wahdiyah)..bukan 7 lapis bumi dn langit…..saloh tu….

    Like

  12. Apakah amalan zikir yang dipakai oleh ahli makrifat?
    Bagaimana nk mentauhidkan zat allah?
    Apakah yg dimaksudkan dosa mengikut ahli makrifah?

    Like

    1. jawapan itu, tidak terjawab hanya mnelalui sms. jawapannya da termuat dalam koleksi dvd ceramah saya. ada dalam bentuk dvd dan ada dalam bentuk mp3. jika berhajat sila sms ketalian fon sy no +6019 4444 713 hj shaari

      Like

  13. as salam.. Alhamdulillah.. untuk lebih memahami ilmu makrifat perlu ada guru yg murshid(yg boleh bmbing kita dengan kaedah rohani sehingga kita ada rasaan rohani). dan perlu tahu yg diri kita ada jin keturunan ke tidak. sekiranya ada perlu diputuskan terlebih dahulu sebelum belajar makrifat kerana, jin ini akan block kita. itu salah satu punca bila orang belajar makrifat bila sampai satu masa dia jd kurang siuman. allah lebih mengetahui.. alhamdulillah

    Like

  14. saya rasa saya sudah kenal dan faham.tapi ia amat jauh dari diri saya .saya menangis bila memikirkan .dan saya amat merindui sangat .perasaan sukar saya gambarkan.saya selalu berkata itu hak dia dia berhak memilih sesiapa yang dikenadaki.bila saya rasa ada rasa saya rasa mcm nak mati ketika itu.\dalam pandangan hati saya selalu nampak cahaya berlapis lapis .memancar .tapi bukan dgn mata kasar .saya akan kelihan mcm kaku dan bingung ..bukan semudah yang dikatakan kita mengenali dia

    Like

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s