Dari jam 6.45 sampai jam 11.25 pagi (25hb April)

Sudah dekat satu minggu saya tidak meyentuh blog. Bilamana saya buka dan cuba menjawabnya, tahu-tahu jam dinding sudah menunjukkan jam 11 pagi bermula dari jam 7 pagi, baru habis menjawab berbagai persoalan.

Saya kira hari ini tanggal 25hb April bersaman hari khamis. Saya amat teruja dengnan perkembangan kefahaman penulis blog. Ianya amat mengharukan saya, rata-rata didapati kefahaman terhadap ilmu mengenal Allah (makrifatullah) itu amat mengkagumkan!.

Rata-rata telah memberi komen atau ulasan yang padat dan jitu. Mengambarkan kematangan kefahaman tentan ilmu makrifat. saya terkejut bilamana membaca blog.

Dulu tidak da jawapan atau kefahaman seumpama itu. Cuma ada satu atau dua orang yang agak terkeliru, yang saya anggap suatu perkara terpencil. yang lain, saya dapati rata-ratanya teramat tajam, dalam dan tepat suluhan makrifatnya.

Disini saya ingin berseru kepada tuan-tuan diluar sana, mari kita sama-sama baca komen dari kalangan sahabat-sahabat kita. agar dapat kita buat kayu pengukur pada diri kita sendiri. Apakah kefahaman kita itu, sebagaimana kefahaman orang lain?.

Bacalah blog sehingga muka surat ke 7.

Jika lambat saya menjawab blog tuan, saya minta maaf kerana saya benar-bear tidak ada masa. demi menyiapkan kitab seterusnya.

Dalam melayari kehidupan di bumi Allah sebelum kembali balik kekampong asal kita(kerahmatullah). Ada dua pesanan dan dua amanat dari saya kepada semua. Hendaknya janngan dilupa biar sesaat dan hendaklah dibuat azimat serta harta kepada anak cucu kita.

SEBAB APA KITA DIHIDUPKAN (DICIPTAKAN)

Sebabnya kita dicipta atau dihidupkan ini, tujuannya tidak lain dan tidak bukan

1)”BAGI MENYATAKAN  YANG ALLAH ITU NYATA”.

Raja mencipta kita (hamba rakyat), bukan suruh kita jadi hambaNya. Tetapi bertujuan supaya rakyat mengaku yang Dia itu Raja!. Jika Raja tidak ada rakyat, siapalah nak mengata atau nak mengaku yang Dia itu Raja?.

Di jadikan rakyat, semata-mata bertujuan untuk menyatakan yanng dirinya Raja!. Jadi mengaklah bahawasanya hidup kita ini hanya bertujuan untuk kit mengaku atau untuk menyatakan yang segala–galanya itu, adalah raja yang punya. Diri kita inipun tidak ada, yang ada hanya Raja……………………Itulah yang dimaksudkan berdirinya Allah itu, dengan sendir!. Tanpa adanya sesuatu selain Allah…………..

2)”JANGAN SAMPAI TERLIHAT ADANYA DIRI”

Hidup ini jangan sampai terlihat adanya diri dan jangan sampai terpandang adanya sifat keakuan. Istilah aku atau  istilah diri itu, sebanrnya tidak ada. Hanya yang ada itu, adalah sifat bagi Allah. Sifat bagi kita itu, tidak ada!.

Saya berhenti disini dulu buat seketika, sampai ketemu lagi di lain kesempatan.Bermula dari jam 7 pagi,  sampai kesaat ini, sudah mencecah jam 11.20 pagi, sebenar-benarnya  saya belum bangun sarapan dan belum berganjak dari kerusi. Hampir 4 jam setengah saya duduk atas kerusi menjawab soalan dari pengunjung blog.

Teringat saya semasa dipusat pengajian tinggi dahulu. Menjawab hanya 4 soalan, masanya juga 4 jam. Masuk dewan peperiksaan jam 8 pagi sampai 12 tengah hari. Namun saya bahagia menjawab soalan hari ini kean asemuanya dari pelajar pintar.

Semoga tuan-tuan beserta keluarga, beroleh keberkatan dari Allah swt, amin drp hj shaari

Advertisements

One comment on “Dari jam 6.45 sampai jam 11.25 pagi (25hb April)

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s