Mana Sebenar Burung dan Mana Sebnar Sangkar?

Garam itu, hanya sekadar sarang, sarung, rumah atau sanggkar bagi masin!.

Gula itu, hanya sanggkar kepada manis!.

Siapa sangkar dan siapa burung ?. Siapa garam dan iapa masin. Siapa gula dan siapa manis?

Saya tunggu jawapan tuan-tuan, selain dari jawapan Tuan Guru Ishak (Johor Baharu). Tuan Guru Johor Baharu, bukan Tuan Guru (Sri Gombak) Dahhhhhhhhhhhhhhhhhhhh!.

31 Replies to “Mana Sebenar Burung dan Mana Sebnar Sangkar?”

    1. zahir itu apa?. Sedangkan yang zahir, yang batin, yang awal dan yang akhir itu Allah……………..mana ada zahir dan mana ada batin lagi……………….cuba jawab lagi mana tahu betul…………..

      Like

      1. yg zahir itulah wajah sangkar, yg menjadi bayangan kepada sangkar… burung itu burunglah. Walaupun tidak dapat nak menyatakan Allah, tapi Allah telah pun ternyata, nak tak nak terimalah hakikat kenNyataanNya dan memandang bahawa segala yg terzahir, terlihat bahkan yg melihat itu sendiri adalah kenyataannya…apa lagi yg ada pada diri ini, hanya sangakr…nak pulangkan pun orang tak nak terima.

        Like

      2. sedih saya membaca rintihan tuan.jika kena pada tempatnya pasti orang terima!. ini jawapannya,

        Sebenar-benar syariaat Allah itu, adalah roh (rohlah syariaat Allah). Adapun tubuh badan kita itu, adalah perbuatan syariaat (perbuatan roh). roh adalah bertujuan bagi menyatakan Allah manakala jasad pula, adalah bertujuan bagi menyatakan roh!.Syariaat itu roh dan perbuatan syariaat itu, adalah jasad.

        Syariaat bukan jasad, jasad kita itu, adalah perbuatan syariaat (perbuatan roh), rohlah sebenar2 syariaat Allah!.Roh itu umpama garam dan Allah itu umpama masin. mana mungkin masin dan garam berpisah. Mana mungkin Allah dengan syariaatnya berpisah.

        Like

  1. Assalam, Tuan guru yang mulia. Burung itu adalah diri Rohani kita, manakala sangkar pula diri jasad. Begitu juga dengan garam dan masin, gula dan manis. Betulkah begitu?

    Like

    1. garam itu roh dan burung itu Allah (perumpamaan). Sangkar itu bukan jasad. sangkar itu adalah garam (roh).Ramai yang meyanggka sangkar itu jasad.Cuba potong kaki orang makrifat dan campakkan kedalam tong sampah, dan pergi esuk cuba tuan pergi lihat , pasti ada jika tidak dimakan anjing.

      Ada atau tidaknya jasad kita, tidak perlu kita persoalkan, krn itu kerja Allah. Cuma pada kebiasaannya, roh org makrifat itu pergi sekali dengan bayang sangkarnya.Tetapi tidak satu kemestian. Jasad hanyalah bayanng sangkar. sebenar-benar sangkar itu, adalah roh. Jgn fikir ada atau tdk jasad kitasesudah mati. Yang jasadnya tidak ada itu, adalah anugerah Allah.

      Like

      1. Salam terimakasih atas kupasan yang menyentuh hati yang didalam , apalah ada lain jika kita tiada sudah mati hanya roh sahaja yang ada yang pasti bertemu allah

        Like

      2. Sebenar-benar syariaat Allah itu, adalah roh (rohlah syariaat Allah). Adapun tubuh badan kita itu, adalah perbuatan syariaat (perbuatan roh). roh adalah bertujuan bagi menyatakan Allah manakala jasad pula, adalah bertujuan bagi menyatakan roh!.Syariaat itu roh dan perbuatan syariaat itu, adalah jasad.

        Syariaat bukan jasad, jasad kita itu, adalah perbuatan syariaat (perbuatan roh), rohlah sebenar2 syariaat Allah!.Roh itu umpama garam dan Allah itu umpama masin. mana mungkin masin dan garam berpisah. Mana mungkin Allah dengan syariaatnya berpisah

        Like

  2. Salam Sesungguhnya jalan mengenal allah apabila bila kita tidak nampak jasad kita lagi seumpama hendak dapat masinnya campak garam ke dalam air dapat masin , nak dapat manisnya campak gula dalam air dapatlah manisnya . oleh itu apabila kita sadari diri jasad seumpama (sangkar ) dan burung umpama roh maka kita akan balik ke kampung halaman kita yang kosong . iaitu dari kosong kita datang maka dari kosong kita kembali kepada allah maka campaklah sangkar bersama2 burung (kita ini tiada yang ada allah .allah..allah)

    Like

    1. Sebenar-benar syariaat Allah itu, adalah roh (rohlah syariaat Allah). Adapun tubuh badan kita itu, adalah perbuatan syariaat (perbuatan roh). roh adalah bertujuan bagi menyatakan Allah manakala jasad pula, adalah bertujuan bagi menyatakan roh!.Syariaat itu roh dan perbuatan syariaat itu, adalah jasad.

      Syariaat bukan jasad, jasad kita itu, adalah perbuatan syariaat (perbuatan roh), rohlah sebenar2 syariaat Allah!.Roh itu umpama garam dan Allah itu umpama masin. mana mungkin masin dan garam berpisah. Mana mungkin Allah dengan syariaatnya berpisah.

      Like

  3. Sejahtera keatas tuan guru. Saya Ada satu kemusykilan. Benarkah mayat (orang yang telah meninggal) itu wajah Allah jugak menurut pandangan makrifat. Kerana apa yang saya tau dari ajaran tuan Allah itu mengandungi dan melitupi segala sesuatu. Harap dapat kepastian tuan. Terima kasih.

    Like

  4. Assalamualaikum tuan haji…
    sila betulkan penjelas si binasa ini..
    burung adalah asma,afaal,sifat (ALLAH)..
    sangkar menjurus kpd KETUNGGALAN (zat)

    Like

      1. Maaf tuan hj…kenapa dikatakan zat itu masih makhluk..? Allah itu bukan ke nama bagi Zat?..maaf sekiranya persoalan sy masih budak budak. =)

        Like

      2. Anasir (unsur atau perkara) kejadian makhluk itu, ada 4 anasir (4 unsur dan 4 perkara). Iaitu perkara zat, sifat, afaal dan asma’. Ramai orang yang mengaku bahawa perkara sifat, asma’ dan afaal itu, adalah sifat bagi makhluk. Jika 3 itu sifat makhluk, kemana tuan nak buang perkara, unsuratau anasir zat?.

        Saya nak tanya tuan-tuan, kemana tuan-tuan nak buang perkara zat?. Kenapa zat kita nak letak atas Allah. Jika makhluk ada zat dan Allah juga ada zat, apa bezanya Allah dengan makhluk?.

        Allah itu Allah, tidak umpama dengan seumpama. Kenapa nak letak zat kepada Allah?. inilah yang ramai tersalah faham!. ingat pesan saya, Allah itu Allah!……………………….

        Like

  5. Pak haji .assalammuallaikum. saya mau Tanya.apabila Roh telah bersareat Dan sudah meninggalkan jasaat dengan perjuangan yg tetatih tatih.kemudian mata bat in melihat sesuatu peristiwa.yg tidakk pern ah says merasakan sebelumnya.tetapi peristiwa ITU TDK bisa sy sampaikan disini.yg saya tanyakan APA arti peristiwA yg saya salami ITU karena sy hanya bisa melihat dgn terang benderang dgn mata bat in saya.karena dia TDK bersuara

    Like

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s