Mari kita sama2 beri pendapat?

hayat
aiharashid07@gmail.com
113.210.166.182

Assalamualaikum, sy amat bersetuju dengan tulisan tuan hj, namun sy masih belum faham sepenuhnya tentang ilmu makrifat ini. Saya ada satu kemusykilan, seorang sahabat yg mengaku dirinya makrifat telah mengamalkan zikir ini :”akulah sebenar-benar zat allah yg keramat di atas muka bumi ini”. Apa pandangan tuan hj tentang hal ini. Betulkan saya jika saya tersilap faham. Terima kasih

naz
nsaura56@gmail.com
183.171.168.172

salam guru..saya teramat dahagakan ilmu dr tuan guru…kdg2 saya slalo mendengar ceramah guru dr youtube..walaupon pendek videonya ,tapi terasa penuh pengisiannya…
sebab semenjak dua menjak ni..saya terasa dahaga ya amat sgt ilmu jiwa ni…..almaklum le nk beli minuman(kitab dan dvd guru) saya masih blum mampu lg…tk mengapa le kalo de rezki nti saya nk jugak dptkan minuman dr guru..wt sementara ni saya cuma mampu minum di blog ni…
saya mohon boleh tk guru bg pencerahan mengenai hakikat iblis semasa kejadian adam,apkah benar adam disyurga,kiasan sebenar rahsia iqra(bacalah),kiasan sebenar isra miraj,kiasan sebenar peristiwa nabi khidir dan musa,siapakah khidir itu..mohon pencerahan dr guru di blog ini…

nur
aiharashid07@gmail.com
113.210.166.182

Sy masih belum faham sepenuhnya tentang erti “kebahagiaan” yang sebenar-benarnya. Apa yg saya faham, bila kita ditimpa kesusahan,tekanan dlm hidup, kita tak perlu bersedih kerana itu semua dtgnya dr allah. Jadi haruskah kita berdiam diri shj tanpa perlu buat apa2 ,tunggu dan lihat shj apa akn berlaku seterusnya kerana semuanya telah ditetapkn ke atas kita. Apa pandangan tuan hj. tentang isu ini? Tolong bimbing saya utk sampai ke ilmu kebahagiaan hakiki ini. Terima kasih.

 

 

Md Sidek Mohamed Lam adalah
sidek_md@yahoo.com
183.171.167.142

Saya rasa cukuplah dulu setakat ini tn hj berkarya kerana byk ilmu yg disampaikan tidaklah bertaraf makrifat sangat melainkan hanya sekadar menganjurkan perkataan kita ini sudah mati..suatu fantasi yg amat sukar utk direalisasikan.Amalan2 tarikat dan makrifat tdk pernah tn hj anjurkan sedangkan benda inilah yg akan menghubungkan kerohanian kita dgn Allah.Guru yg sebenar guru akan mentauliahkan anak muridnya apabila khatam pengajian Makrifatnya dgn meninggalkan amalan pembukaan rohani utk menjadi teman muridnya.Saya percaya tn hj ada menerima pusaka ilmu ini dari arwah ayahnda tn hj.Saya juga percaya amanah memegang dan menyebarkan ilmu juga diberikan supaya jaminannya ( integriti) terjaga.
Kalau memasak nasi biarlah sampai berasnya jadi lembut dan masak.Kalau masak saperti biji limau,ertinya bukan lg masak namanya.Akibatnya org yg memakannya akan sakit perut.Jadi jgnlah mengajak orang yg lapar memakan nasi yg separuh masak…itulah sebab saya berani memberi pandangan ikhlas supaya ilmu makrifat ini terpelihara.Biarlah guru yg mursyid membuka rahsia makrifat ini krn beliau mempunyai autoriti yg besar dlm hal ini.
Kita kena berdepan dgn hakikat bahawa ilmu hakikat ini adalah pakaian wali2 dan orang2 mukmin yg kalau dicari mungkin ada disekitar kita.Salahkah kita kalau mengambil orang2 ini utk dijadikan guru secara formal dan bukan berkomunikasi secara siber.demi untuk menjaga ketertiban pengajian ilmu hakikat dan makrifat,Kalau nak hulurkan tali pun biarlah talinya itu betul2 kuat,dan utuh.Rahsia Ilmu makrifat ini bukan sebarangan dan bukan blh dijaja merata demi utk mencari populariri.Minta maaf byk2 tn hj kerana byk mengganggu dgn kririkan2 yg mungkin pedas atau kurang senang.Allah jua yg Maha Mengetahui,,,Wassalam

 

 

Advertisements

70 Replies to “Mari kita sama2 beri pendapat?”

  1. Salam untuk semua, terutama untuk Tuan Guru Haji Shaari. Saya rasa Tuan Guru telah menerangkan ilmu makrifat – sebenar benar makrifat. Jadi bila dah kenal, ikutlah RASA . Matikan diri untuk kenal ALLAH (ini jelas). Bila dah kenal DIRI SEJATI, maka selepas itu – mengenal ALLAH melalui ALLAH. Ikutlah RASA hati kerana segalaNYA ALLAH

    Like

  2. Salam, saya rasa apa yg Tuan Haji sampaikan cukup JELAS, kalau faham kerana ALLAH , tak faham pun kerana ALLAH . Segala HIDAYAH DATANG DARI ALLAH JUA….Tiada salah dan betul…………tapi kalau benar benar kenal maka DIAM itu terbaik KERANA ALLAH JUA.

    Like

  3. membuka mata qolbu bukan dengan teori,,akan tetapi dengan praktik..berguru akan menimbulkan banyak pertanyaan,,akan tetapi bermursyid akan menimbulkan banyak jawaban..carilah mursyid yang sebenar benar mursyid,,yang bisa membawamu bertemu Tuhan.

    Like

  4. assalamualaaikum..
    alhmdulillah d pangjangkan umur ,dgn izin ustaz harap oleh d kongsi pendapat anaknda yg bodoh lg hina ni..
    makrifat itu ilmu mengenal allah..
    makrifat tok kenali itu salah satu cabang kaedah..kaedah untuk mencari ilmu itu..
    kaedah ada bnyak cabang dan cara,selagi tidak bertentangan dgn hukum2 allah..sbb bila kita bercakap tentang nikmat ilmu allah..ia bersifat infinity.tiada penghujung untuk jln mencari allah..tp keterbatasan itu sesuai dgn fitrah kita sebagai manusia.yg dikurniakan nikmat akal..
    manakan setanding dgn yg maha pencipta..dgn mukjizat al quran..jauh sekali dr mereka2 yg terdahulu yg telah di angkat makamnya oleh allah.
    tp saya percaya ramai yg mencari faedah dr makrifat itu sendiri..
    ini bukan baru..saya percaya ramai d luar sama melihat ini dr kacamata dan pemerhatian sama mcm saya juga..
    ada yg mencari karamah..ilmu untuk alam ghaib..dan mcm2 lg..
    bg saya,foundamantal basic dan asas dlm makrifat,adalah untuk mengenal allah..melaluai mana2 kaedah sekalipun,untuk kita perhalusi tauhid dan keimanan kita kpd allah..
    krn ini asas iman kita kpd allah..
    rukun pertama mana2 ibadah fardu ain kita..iaitu niat..
    sempurna syahadah dan iman kita..insyaallah di angkat makam kita..di terima doa kita..
    ibadah kita akan sempurna..doa kita di terima..itu yg kita mahu sebenarnya.
    itu tujuannya..tiada yg lain selain mendapat keredaannya..mendapat keampunan dr allah.
    itu makna bahagia..
    bagi saya yg bodoh dan hina ini..itu bahgia yg saya cr..
    mencari keredaan allah..
    krn dgn mendapat keredaanya..bermakna saya jumpai bahagia saya.
    apa jua ilmu/makrifat/karamah yg akan saya jumpai di sepanjang perjalanan mencapai ilmu makrifat itu..adalah nikmat dan ujian dr allah untuk saya..itu lah kun fayakun..jd saya berserah hanya pd kekuasaannya bila d beri nikmat2 dan ujian2 itu..hanya dgn izin allah.
    semua itu untuk saya syukuri kebesarannya..supaya di tingkatkan lg keimanan saya kpd allah..
    maaf andai terkasar bahasa..
    dgn izin ustaz..betulkan saya andai pemahaman saya ini menyimpang dr yg sepatutnya..
    keterbatasan saya (d luar negara)tidak diberi keizinan dr allah lg untuk berguru dgn ustaz secara biasa iaitu dr muka ke muka kitab.
    harap ustaz sudi berkongsi dgn saya yg bodoh lg jahil ini.
    krn dr kacamata saya..apa yg ustaz sampaikan itu hanya basic syahadah dr byak lg ilmu makrifat..
    bertepatan dan sesuai dgn kaedah dakwah itu sendiri..
    dlm penyampaian mana2 ilmu sekalipun,peringkat pertama ni..apa jua jawapan kena sesuai dgn ilmu si penerima itu sendiri.
    br di perhalusi peringkat demi peringkat..saya percaya byk lg ilmu yg akn di kupas selagi di beri keizinan allah..
    sabar dlm menuntut ilmu itu satu nikmat sebenarnya..
    insyaalah.

    mohamad hakimi

    Like

  5. Salam Tn Guru.
    Persoalan mereka berat dan tak mampu saya nak menjawab kecuali berkongsi apa yang saya dapat dari air tangan Tn Guru.

    Amalan: tiada amalan, maka teruskan apa yang saya sedang amalkan. Zikir, wirid dan lain-lain. Namun Tn Guru sudah menerangkan bagaimana membawa amalan itu. Tn Guru telah menerangkan dengan wuduk, solat, sifat dua puluh, puasa ramadhan, dan banyak lagi. Boleh didapati dalam buku Hijau, Merah dan blog. Kesemuanya memantapkan amalan dan sesungguh tiadalah kita ini berupaya. Semua penerangan Tn Guru membawa kepada “matinya diri kita”. Ianya adalah matinya kehendak kita tetapi diganti dengan suburnya kehendak Allah.
    Terbaru yang amat penting ialah kita bermakrifat bukan untuk menjadi Allah. Kita bermakrifat kerana ingin kembali kepada fitrah.
    Dengan bermakrifat kita tidak perasan kita bagus atau kita wali kerana sekali pun ianya benar tetapi semua itu bukan milik kita. Ianya milik Allah secara total. Allah tidak juga meminjamkan pada kita akan sifat Dia. Tn Guru telah menerangkan ini.
    Seperti kata Tn Guru 4 Ulamak Ada 4 Pendapat dan 1000 Ulamak Maka 1000 lah Pendapat!
    Ya Allah berikanlah pada kami ilmu dan kefahaman yang dengannya luruskanlah jalan kami.
    Semoga Allah memberi Tn Guru kekuatan dan hikmah untuk terus meneguhkan jalan makrifat ini.
    Saya nampak dah bagaimana ilmu ini umpama telur dihujung tanduk. Kalau nak dunia dapat dunia, kalau hendak akhirat dapat akhirat, dan kalau hendak Allah pastilah dapat Allah. Beratnya tanggugan ….
    Salah silap mohon diperbetul dan janganlah dibiar. Walau pun dah tua tapi masih lagi mencari peneguhan.

    Like

  6. Banyak mulut banyak pendapat.. Bagi yang memahami begini pendapatnya.. Bagi yang tidak memahami begitu pula pendapatnya.. Muga Tn. Haji istiqomah dalam menyampaikan walaupun apa jua pandangan orang.

    Like

    1. Semoga Tuan guru terus berkarya. Bagi yang tidak faham dan tidak pandai menilai tu kita serahkan saja pada Allah. Bagi saya setiap ilmu yang tuan turunkan melalui blok tuan dan buku-buku karya tuan begitu berharga. Begitu lama saya menanti pencerahan ilmu Makrifat yang begitu jelas dan mudh untuk difaham. Semoga tuan tidak berpatah hati dan berhenti dari berkarya. Hanya Allah saja yang dapt membalas .

      Like

  7. Assalamualaikum kpd sahabat2 seperjalanan.
    Bismillahirrohmanirrohim, maaf terlebih dahulu kpd sahabat2 & Tuan haji, sebenarnya saya tak layak untuk memberi komen atau apa2 pun di ruangan ini, cumanya saya tergerak untuk mensharingkan mengenai kedapatan saya dalam perjalanan menuju kepadaNya. Sebenarnya setelah kita berjalan(di awali dgn kemahuan yg kuat untuk ke Allah), saya merasakan kita semua patut merendahkan diri di hadapan sang penguasa alam semesta dgn serendah2nya sehingga kita menjadi nol( zero), dgn kata lain matilah kita(tidak mengaku aku). Dengan merendah itu maka duduk diamlah kita(iktikaf) sambil menunggu jawapan dariNya, inshaAllah jika Dia berkehendak kita mempunyai urusan dgnNya, maka Dia akan merespon dengan sejelas2nya, lebih terang dari seribu bulan.
    Sesungguhnya bg diri saya, apa2 yang di sharingkan oleh Tuan haji di dlm blog ini adalah sesuatu yg bermanfaat, mungkin bagi sesetengah pihak, ia masih peringkat rendah atau apalah, tetapi ia adalah suatu yang saling melengkapi, bukankah sesuatau yang melengkapi itu menunjukkan kesempurnaan Allah yang maha agong? Seperti kanak2 yang belajar di sekolah, mula2 tadika, naik darjah satu, dua dan seterusnya. Takkanlah yang dah darjah enam menyalahkan yang darjah satu atau tadika? Apa2 pun saya menyarankan kembalilah kita kepada Allah.

    Ya Allah,Engkaulah yang merancang segala sesuatu, seandainya apa2 yang di utarakan oleh Tuan haji di dalam blog ini, mendatangkan manfaat untuk ummat manusia seluruhnya dan mendapat keredhoan Mu, maka berilah tuan haji untuk terus berkarya, dan seandainya mendatangkan keburukan, maka hanya kepadaMu kami berserah.

    Berkenaan guru, saya rasa Tuan haji pun tidak merasakan dia guru, maka bergurulah kita dengan guru yang maha mursyid iaitu Guru Penguasa Alam Semesta. Tuan haji hanyalah sahabat seperjalanan, yang secara kebetulan atau lebih tepatnya di kehendaki olehNya untuk menjumpai/ melalui jalan ini dahulu. Semuga Allah sentiasa merahmati Tuan haji dan salam hormat dari saya.
    Kepada sidek_md @yahoo.com, terima kasih dengan teguran kpd Tuan haji itu, sama2 kita ambil pengajaran, kerana teguran itu datangnya dari Allah jua. Apa yang diharapkan, hendaknya kita semua dijauhkan dari sifat ego/mengikuti nafsu dalam apa jua perkara pun. Sama2 kita jaga kesedaran kita kepada Allah. Berkenaan dengan amalan2, pada pandangan saya yang hina ini, tidak cukupkah kita beramal dengan rukun islam yang lima itu, bagi saya itu sudah amat berat untuk dilaksanakan. Apatah lagi amalan tersebut hendaklah dilaksanakan dengan khusyuk. Kekadang minta maaf cakap, saya dulu mengamalkan wirid2, bahkan wirid2 itu diamalkan dengan durasi yang panjang, tetapi apabila sholat lima waktu yang diwajibkan, eh kok sekejap saje. Jadi saya merasakan ada yang tidak kena dengan amalan saya, bahkan semasa berwirid itu tidak ada rasanya, cuma menghitung2 bilangan. Tapi alhamdulillah setelah mengenal ilmu makrifat ini, solatnya merasa enak, asyik bahagia, dan solatnya tidak sekadarnya saje, kekadang semasa solat air mata boleh berjurai, bukan kerana takutkan dosa atau apa, tapi tangisan yang belum pernah saya rasa sebelumnya, dan bulu roma akan meremang dan getaran2 di dada dapat dirasakan,penting. Bagi saya itu membenarkan ayat Quran yang lebih kurang maksudnya” orang yang beriman itu apabila dibaca ayat2 Allah/disebut nama Allah hatinya akan bergetar, kulitnya akan bergoncang, menangis tersungkur dan tersujud” .Cara pandang terhadap sekeliling juga sudah agak berbeza, lebih positif dan menenangkan. Inilah sekelumit rasa yang saya dapatkan dalam perjalanan ini. Kepada sahabat2 sekelian sama2 kita berdoa agar kita diberi oleh Allah kefahaman yang jelas untuk bermakrifat kepadaNya. Kepada Tuan haji, ikutilah apa2 yang yang dikehendaki olehNya….terima kasih Ya Allah telah menemukan saya dengan blog ini, dan terima kasih Tuan haji di atas perkongsian ilmu ini. Maaf terlalu panjang menulis.
    Untuk perkongsian sahabat2 dan tambahan ilmu sila lawati juga blog
    http://www.fuadlatip.com
    -www.dzikrullah.com
    -solospiritislam.com
    InshaAllah ada manfaatnya.
    Sekian, maaf sekali lagi dan terima kasih.

    Like

  8. Salam Tuan haji bagi pendapat saya yang faqir ini untuk soalan tersebut.

    1.Jika Kita telah Mengenal Diri yang sebenarnya Aku adalah allah segalanya . Kita Manusia Sudah Mati , lebur , Tiada yang ada semata-2 Hanya allah apabila kita sudah mati apa lagi nak keramat atau berkuasa tengok orang yang sudah mati nak angkat tangan pun tak boleh sedang anggota tangan itu ada .

    2. Manakala hakikat Iblis yang disuruh sujud kepada adam adalah hakikat bahawa allah suruh manusia kaji , teliti , terokai apa yang allah bagi kat kita ini iaitu Roh wafi an fusikum apala tuksirun . maka apabila kita kaji dan mengetahui Roh maka kita mengenal allah dengan nyata .maka apabila nyata allah maka segalanya allah kita tak mampu seperti orang yang mati . Iqra (bacalah) allah menyuruh nabi kita berpegang kepada satu suruhan atau pegangan yang tidak ada daya pemikiran Nabi menerima iaitu Allah dan makhluk Bercerai Tidak Bersatu tidak. Manakala israj Mikraj Adalah Tajalli allah kepada Makhluknya iaitu Roh yang allah jadikan, Manakala kiasan nabi musa dengan nabi Khidir adalah perumpamaan untuk menyatakan perbezaan pegangan atau ilmu yang mengunakan pemikiran makhluk dan ilmu yang mengunakan pemikiran atau Ilmu allah . iaitu ilmu yang diluar pemikiran manusia kita ini tidak ada daya melainkan allah.

    3. Kebahagian yang sebenar apabila kita menerima segala ketentuan allah dengan hati yang redha serta ikhlas samada Berbentuk kebahagian , kesenangan mahupun kesusahan . maka hakikat diri kita ini sudah tiada yang ada dan yang ada hanya allah semata- mata . Tuan – Tuan diri kita ini sudah mati diluh mahfus maka apabila allah turun ke alam ini untuk melakonkan apa yang tertulis dalam ketentuan allah. oleh itu terimalah segala ketentuan dengan hati yang ikhlas.

    4. Tentang ilmu yang diajar oleh tuan guru ini adalah satu ilmu rasa , ilmu rohani yang mana ilmu ini mengajar kita supaya merasai diri ini tidak ada daya kekuatan seumpama orang mati yang ada anggota tapi tak boleh digunakan . Ilmu ini mengajar kita berserah dan bertawakal kepada allah dengan sebenarnya.. Tuan _tuan Walaupun tidak ijazah atau amalan yang diberi jika kita pandai untuk meletak apa yang dikatakan oleh Tuan Guru Kita Insyallah kita akan menuju matlamat yang hakiki. Bagi saya apa pun fahaman yang penting kita yakin allah itu esa , satu, tunggal.

    Bagi saya yang faqir ilmu ini jika teliti, kaji dan jika dengan rahmat allah insyallah akan mengajr kita Mengenal diri sama Rata maka Kenal Allah Dengan Nyata.

    Maaf Tuan Haji Jika ada Kesilapan Saya Tak Boleh Tengok orang mempermai- mainkan Tuan Haji serta mempermainkan Ilmu allah

    Like

  9. Maafkan sy jika campur tangan …dalam maksud makrifat haram terkandung dalam hati yg sudah fana dan binasa itu kenal erti sedih atau terasa dengan kata kata yang mematahkan semangat kerana itu bg orang makrifat 1 kemanisan dan sy teringat pesan dan firman Allah sendiri..orang yang bijak adalah orang yang suka terima nasihat dan suka ambil tahu dan ingin belajar dan orang yang rugi di kalangan hamba KU adalah orang yang keras hatinya sedang itu adalah lebih baik baginya.tapi orang makrifat tahu itu adalah kehendak Allah tak akan marah punya sebab tak terpandang mahluk lg…apa pun tn hj teruskan berkarya sedangkan nabi sendiri di hina dan di caci oleh kaumnya apa kan lg kita..apa pun sy harap jika ada pembaca blog yang tak minat ilmu ini pergi lah berguru dengan Allah dan sy jamin jika ikhlas pasti mendapatnya kerana Allah sentiasa buka pintu rahmatNya…salah jika kita menghukum tanpa ada buktinya.maafkan sy tn hj kerana bg komentar …amin.

    Like

  10. Salam, Hamba yg serba kekurangan ini ingin bertanya kpd hamba yg menyuruh berhenti berkarya Tuan Guru Hj Shahri….apakah dgn amalan yg khusus akan dpt mendekatkan kita kepada Tuhannya tanpa ada penyerahan diri ?…apakah ayat yg memberi bekas ? mohon maaf atas pertanyaan sy yg kekurangan ini…

    Like

  11. Salam Sebenarnya Tuan Haji Mengajar Ilmu Makrifat Bukan Mencari Faedah Tetapi Mencari kaedah . Ilmu yang diajar oleh Tuan haji menunjuk cara untuk Mendapat Matlamat hakiki Kepada Allah bukan Mengajar jalan seperti guru- guru Yang Lain. Kepada Tuan Md Sidek Mohamed Lam supaya Membuka Matahati Tuan Kerana Matlamat Habis pencarian hakiki bukan disertai dengan amalan, ilmu makrifat , malaikat, rasul kita hendak datang kepada hati yang redho meredhoi dengan allah . Tali yang diberi oleh tuan haji pada pendapat saya Sudah Utuh , kuat , bagus , kukuh cuma cara pemahaman sahaja . Tuan Ini ilmu allah maka jika allah berkehendak kepada Tuan Untuk faham Faham lah jika tidak apa boleh Buat . Tuan Haji Hanya Menyampaikan yang nak bagi faham allah walaupun satu ayat Pun.

    Like

  12. Orang orang alim Berpesan Kepada Kita renunglah ”

    Orang alim itu berpesan, perhatikanlah alam sekeliling, di situ kamu dapat banyak ilmu yang tidak pernah diajarkan oleh sesiapa.
    Dengan membinasakan sekelian nan ujud, menjadikan yang Wujud hanya Dia.
    Dengan melenyapkan sekelian yang dzahir, menjadikan yang terdzahir, hanya satu dalam ke-Esa-an Wajah Nya.
    Dengan mematikan sekelian yang hidup, menjadikan yang hidup hanya kekal (baqa) dalam Dia

    Like

  13. aslkm wrbtkh…..sesungguhnya “AKU KOSONG……yang ADA hanya ALLAH”…….
    terlebih dahulu saya ingin mengucapkan ribuan terima kasih kepada Tok Guru kerana membantu membuka jalan saya mengenali diri saya seterusnya dengan izin Allah telah terbuka hijab berkaitan susur galur keturunan saya yang sekian lama kami gagal menjejakinya…..bulan ramadhan ini memang penuh dengan rahmat dan barakah. nota ini pun saya tulis setelah dapat perkenan tok guru shaari
    3 hari lepas sewaktu saya pergi menziarahi makam moyang saya iaitu sheikh hj manan di bukit jugra, Allah telah gerakkan hati utk saya bertemu dengan penjaga kunci makam sultan abdul samad (pegawai jabatan agama)….setelah bertanya maka beliau dengan lancar menceritakan susur galur keturunan saya…..alangkah terkejutnya saya apabila baru saya ketahui yang sebenarnya sheikh hj manan itu dulunya adalah guru agama kepada almarhum sultan….lebih memeranjatkan lagi pula, beliau sebenarnya adalah waris kepada Sunan Drajat dan cucu kepada Sunan Ampel (wali songo)….Maha Kuasa Allah di atas segala susunanNya…
    Maka terjawablah segala persoalan yang bermain di kepala saya tentang apa yang berlaku dengan diri saya dan keluarga….Saya sebenarnya adalah seorang Doktor Perubatan Moden (MBBS) yang kini mempunyai klinik sendiri di selayang setelah mempunyai pengalaman bekerja melebihi 10 tahun….cuma yang anehnya, saya diberi kebolehan oleh Allah di dalam perubatan spiritual semenjak umur belasan tahun lagi dan sehingga kini sudah ramai pesakit saya yang sembuh akibat masalah spiritual dengan izinNya. saya juga telah Allah ketemukan pelbagai perguruan hakikat dan makrifat sebelum ini sebelum saya diketemukan dengan perguruan Tok Kenali ini…Alhamdulillah….
    tujuan saya post nota ini adalah untuk berkongsi segala yang baik dari Allah dan sekiranya ada di sini dari salasilah keluarga saya ataupun bukan, bolehlah kita berkenalan dan berkongsi ilmu….wAllahua’lam…..hp 0129837005, fb : Agp DrAmir Gombak

    Like

  14. salam tuan guru dan rakan-rakan semua…….sy rasa ada diantara kita ini tidak mengikuti hasil buah tangan tuan guru satu persatu dlm mencari kafiat setiap ilmu itu……banyak sudah diterangkan….dalam hal bersolat……syahadah……puasa….junub….korban…..niat……dll…
    semua amalan/perbuatan itu diterangkan dengan jelas dan hala tujunya……beliau memberi contoh pada matabenda supaya mudah difahami…..”masuk parking kereta biar betul-betul dalam petak”,”menghantar surat biar ada alamat penerima”…..jadi apakah yg dimahukan lagi dr tuan guru???…..amalan khusyus???
    atau nak ilmu/amalan yg boleh dibawa keduniawi…boleh terbang dan sebagainya…bermakna diantara kita ini sudah tersalah blog…….dulu org kata hal ilmu tauhid/makrifat ini rahsia….rahsia diri…..macam mana tak rahsianya…kalau tidak dibuka……kini tuan guru telah dgn redhonya membuka tetapi pelbagai tomahan di lemparkan….
    tiada salahnya menggunakan medium terkini bagi menyampaikan ilmu…….kalau dulu benda-benda siber tiada…jadi,mereka yg inginkan ilmu ini terpaksa merantau…..mencari dan berdepan dgn guru…
    semuga tidak gugur bulu roma tuan guru dgn komen dr mereka yg tidak sehaluan…….wassalam…….

    Like

  15. Assalammualaikum Tuan Haji….
    Apalah sangat nak ambik kisah pada sesiapa yang mungkin tak faham apa yang tuan haji nak sampaikan. Saya percaya bukan senang nak menangkan hati orang ni. Sesungguhnya berbalik semula pada yang Satu. Hanya Dia yang bagi faham. Tak de orang lain. Masih ramai lagi yang dahagakan ilmu tuan haji tu. Saya tahu, dah dua kali saya ikut ceramah tuan haji dan tuan haji bukanlah sebarangan punya orang. InsyaAllah semoga Allah memberkati usaha tuan haji….amin…

    Like

  16. Demi afdalnya suruhan Ayahnda tuan guru dalam menjawab soalan maka ijinkanlah saya memberikan sedikit jawaban: mungkin kunci dari semua soalan ini adalah hanya 2. “Ingat” dan “Ikhlas”. Karena dengan selalu Ingat maka InsyaAllah kita akan paham bahwa aku lain daripada Dia, tapi sebenarnya Dia lah juga. Dan kita mesti sadar dan paham siapa sebenar diri kita ini… InsyaAllah orang yang “Ingat” tidak akan pernah berbuat yang menyalahi kaedah aturan yang baik/ yang berlaku… jika masih ada manusia yg mengatakan dirinya “Ingat” tetapi berperangai yg kurang baik maka sebenarnya dia (manusia) yang jahil (yg masih jauh akan Ingat kepada Allah).
    Ikhlas itu adalah kunci yang kedua…, apapun keadaan yang berlaku… Baik senang, baik susah, sakit, sehat, paham tidak paham Kita mesti selalu bersyukur atas nikmat, rahmat dan berkah atas limpahan Kasih dan Sayang – Nya…, Ikhlas bukan hanya berarti berdiam diri dan bertawakal… Ikhlas yang sebenarnya adalah juga berikhtiar… Saya ikhlas diberikan akan sakit, tapi bukan lantas saya tidak berikhtiar untuk berobat… Berobat Itu syaratnya… Tetaplah Allah jualah yg memberi kesembuhan… Begitu juga paham bukan karena buku / kitab yg memberikan kefahaman… Melainkan Allah yang Mutlak memberikan kefahaman… Melalui kaedah Guru maupun kitab, dan sebagainya… Apalah arti amalan dan apalah arti ibadah jika kita tak Ingat ??? biarlah diibaratkan saya Ingat dan Ikhlas hanya dengan merokok, menyapu, menyetrika, mencangkul asalkan Allah Ridha akan apa yang saya perbuat… Saya hanya berpesan kepada sahabat – sahabat diluar sana… Bukan maksud untuk memuja Ayahnda Tuan Guru dan sesiapapun juga… Marilah kita selalu ikhlas dan ingat, saling mencintai dan sayangilah sesama umat… Kepada anjing kita harus kena cinta dan sayang, kepada agama lain kita mesti hormat dan menghargai…, Apalagi terhadap Ayahnda Tuan Guru… Karena disitulah letak Ridha Allah melalui Ridha Ayahnda Tuan Guru… Perbedaan pemahaman adalah suatu yang Lumrah yang wajar dan biasa… Karena sesungguhnya disitulah letak KESEMPURNAAN ALLAH S.W.T.
    Maafkan saya Ayahnda Tuan Guru jika ada kesalahan dalam tulisan dan sahabat-sahabat sekalian diluar sana… Maafkan Jika ada kesalahan sekiranya sudilah untuk dibenarkan bagi mencari Ridha Allah…

    Like

  17. Benarlah kata org, selagi belum di beri Allah faham, ini lah jadinya…yg memberi faham itu Allah……semua dgn izin nya jua…..maafkan amba yg daif ini ya…..Terima-kasih kpd Tuan Guru Hj Shahri…teruskan berkarya…amba setia menanti buku baru Tuan Guru yg akan dtg…….

    Like

  18. Demi afdalnya suruhan Ayahnda tuan guru dalam menjawab soalan maka ijinkanlah saya memberikan sedikit jawaban: mungkin kunci dari semua soalan ini adalah hanya 2. “Ingat” dan “Ikhlas”. Karena dengan selalu Ingat maka InsyaAllah kita akan paham bahwa aku lain daripada Dia, tapi sebenarnya Dia lah juga. Dan kita mesti sadar dan paham siapa sebenar diri kita ini… InsyaAllah orang yang “Ingat” tidak akan pernah berbuat yang menyalahi kaedah aturan yang baik/ yang berlaku… jika masih ada manusia yg mengatakan dirinya “Ingat” tetapi berperangai yg kurang baik maka sebenarnya dia (manusia) yang jahil (yg masih jauh akan Ingat kepada Allah).
    Ikhlas itu adalah kunci yang kedua…, apapun keadaan yang berlaku… Baik senang, baik susah, sakit, sehat, paham tidak paham Kita mesti selalu bersyukur atas nikmat, rahmat dan berkah atas limpahan Kasih dan Sayang – Nya…, Ikhlas bukan hanya berarti berdiam diri dan bertawakal… Ikhlas yang sebenarnya adalah juga berikhtiar… Saya ikhlas diberikan akan sakit, tapi bukan lantas saya tidak berikhtiar untuk berobat… Berobat Itu syaratnya… Tetaplah Allah jualah yg memberi kesembuhan… Begitu juga paham bukan karena buku / kitab yg memberikan kefahaman… Melainkan Allah yang Mutlak memberikan kefahaman… Melalui kaedah Guru maupun kitab, dan sebagainya… Apalah arti amalan dan apalah arti ibadah jika kita tak Ingat ??? biarlah diibaratkan saya Ingat dan Ikhlas hanya dengan merokok, menyapu, menyetrika, mencangkul asalkan Allah Ridha akan apa yang saya perbuat… Saya hanya berpesan kepada sahabat – sahabat diluar sana… Bukan maksud untuk memuja Ayahnda Tuan Guru dan sesiapapun juga… Marilah kita selalu ikhlas dan ingat, saling mencintai dan sayangilah sesama umat… Kepada anjing kita harus kena cinta dan sayang, kepada agama lain kita mesti hormat dan menghargai…, Apalagi terhadap Ayahnda Tuan Guru… Karena disitulah letak Ridha Allah melalui Ridha Ayahnda Tuan Guru… Perbedaan pemahaman adalah suatu yang Lumrah yang wajar dan biasa… Karena sesungguhnya disitulah letak KESEMPURNAAN ALLAH S.W.T.
    Maafkan saya Ayahnda Tuan Guru jika ada kesalahan dalam tulisan dan sahabat-sahabat sekalian diluar sana… Maafkan Jika ada kesalahan sekiranya sudilah untuk dibenarkan. .. Karena semata-mata hanya mencari Ridha Allah

    Like

  19. Salam Tuan Haji, belajar makrifat bukan boleh jadi wali – kita yg ada anak anak perempuan InsyALLAH boleh satu hari nanti jadi wali. WALI ke ??? Rasul ke ?? Nabi ke ??? segalanya ALLAH pilih dan tentukan !!! Nak belajar makrifat tu pun sama, kalau tak faham, dah ALLAH tak mahu bagi faham, nak buat mcm mana. Penerangan TUAN GURU HAJI SHAARI JELAS. selagi tak matikan diri, maka tak akan nampak ALLAH. Bila nampak SEGALAnya ALLAH, mana diri ku ??? AKU TAK ADA….yg ada HANYA ALLAH. Wali , ALLAH pilih dan punya tugas – tugas yg tak dapat duit dan upah (yg ni saya tak mahu komen lebih lebih cukuplah siapa2 yg dah dipilih ALLAH faham ***saya stresskan – ALLAH pilih dan ada tugas yg tak dapat gaji dan upah). Kalau nak gaji dan upah – jadi USTAZ TV. ULAMAK ALLAH mana ada GAJI, segala nya MENGHAMBA DIRI kepada YG MAHA KUASA. Pada TOK GURU TUAN HAJI SHAARI Mengajar sampai matlamatnya. Untuk apa SIJIL ??? atau pengiktirafan !!! kalau belajar MAKRIFAT , MATLAMATnya ALLAH – maka ALLAH lah yg beri pengiktirafan. saya terus terang. saya tak peduli dengan populariti manusia. saya cari populariti ALLAH sahaja. AMIN

    Like

  20. terlebih dahulu saya memohon maaf,dan maaf zahir batin,….ada satu kisah seorang tua yg memberi nasihat,
    atau mengajar murid2nya tentang makrifat,kebetulan ramai juga tetamu yg hadir pada masa itu.orang tua itu
    bertanya macam mana membenarkan ketuhanan dlm ilmu,masing2 anak muridnya memberi jawapan.jadi
    singkat cerita sampai lah soalan itu pada saya, saya menjawab, ramai tetamu yg hadir ini tuan guru,tidak kah
    menimbulkan fitnah,…………lantas pak tua ”berkata dg lantang dan tegas ,KALAU DIA TIDAK FAHAM APA
    BOLEH BUAT,KALAU BODOH ,BODOH JUGA,JADI LEBIH BAIK LAH YG BODOH ITU MATI SEMUA.,…………………
    salam sayang pada tuan guru yang dikasihi ,lagi dihormati, perjuangan sampai keakhirnya,………..
    saya yakin tuan guru tidak terkesan pun oleh mereka2 ……………wassalam yg sentiasa dahagakan ilmu semporna boy

    Like

  21. Salam, jika ada dikalangan pembaca blog ini yg kurang bersetuju dgn hasil tulisan tn.hj (penulis blog ini) tlg jgnlh sehingga mengeluarkn kata2 g kurang enak didgr sedangkan ilmu yg tuan miliki itu juga dtgnya dari allah. Sesungguhnya allah itu maha kaya, maha berkuasa. Kita cuma ciptaannya yg tiada daya upaya melainkn dgn izinnya. Maka tak perlulh kita menuding jari kpd sesiapa, menyatakan yg ini salah dan yg itu betul. Ilmu makrifat ini bukanlh ilmu yg direka -reka tetapi berpaksikn kpd kebenaran yg nyata. Cuba kita fikir2 kn….cuma mungkin pendapat kita berbeza tetapi ianya dr satu sumber yg sama iaitu tiada lain melainkan ALLAH,allah,allah….

    Like

  22. Salam tn hj sekali lagi sy mengharapkan teruskan perjuangan kerana ada sebahagian di luar sana memerlukan air tangan guru hj saari…jika mereka buta melihat kebenaran alangkah buta di akhirat kelak apa pn setiap perkara yg membawa kebaikkan selalunya ada halangan jadi biarkan lah penghalang itu jadi halangan buat dirinya….teruskan perjuangan….jika mereka tak kenal siapa hj saari sebenarnya…Allah teramat mengenalinya…amin.

    Like

  23. Semoga usaha murni tuan guru ini tetap diteruskan demi mendidik umat sejagat dan sy yakin tn guru sedikit pn tidak tergugat dgn kata-kata mereka….semoga allah memberikn hidayah kpd mereka..

    Like

  24. Salam,,, Ilmu yang terpendam di lautan hati,teramat dalam untuk di perlihat dan teramat tinggi untuk di tafsir, malaikan melalui mata hati mereka-mereka yang mengenal Allah (makrikfat). Teruskanlah istiqamah Tn. Hj. ramai di luar dan di dalam sana dahagakan setitik makrifatullah. pada mereka yang arif tolong ajarkan kami tetang makrifatullah. jangan di tolak kemudahan yang ada ini gunakanlah! gunakanlah! gunakanlah! sebaik adanya… Wsalam.

    Like

  25. ASALAMUALIKOM….. USTAZ TIDAK PERNAH MEMINTA SESIAPA UNTUK BELAJAR DENGAN USTAZ ..JADI APA HAK BELIAU UNTUK TIDAK MEMBENARKAN BERKARYA DAN MENERANGKAN ILMU INI KEPADA YANG INGIN BELAJAR …ORANG MARIFAT YANG BENARBENAR [ MENGENAL] TIDAK AKAN PERNAH MRNYALAHKAN ILMU ORANG LAIN …SEBAGAIMANA YANG SELALU USTAZ INGATKAN ………..JANGAN SAMPAI TERLIHAT ADA NYA DIRI.. JANGAN ‘MEMBERHALA’ DIRI ………….

    Like

  26. assalammualaikum tuan guru yg saya hormati. ramai hari ni meletakkan ilmu di atas. Sedangkan ilmu kepunyaan Allah. Kalau ilmu itu kepunyaan allah , apa yang nak diherankan, kembalikan pada Allah. Ini ilmu rasa, ilmu rasa ini adalah hidayah dan hidayah bukan boleh dicari dgn amal, bukan boleh dicari dgn akal. org yang sangka dia cerdiklah yang bodoh . Org yang meletakkan dirinya bodoh itulah cerdik, sebab meletakkan dirinya itu tiada yang ada hanya allah. Adakah rasulullah kita dahulu bodoh. tiada belajar dgn sesiapa, cuma dgn mentauhidkan Allah dan Allah membuka ilmu padanya. tapi nak diceritakan pun itu adalah allah semuanya. kenapa meletakkan sesuatu itu di depan sepatutnya allah dihadapan. kalau Allah dihadapan siapa kita meletakkan apa yang dah dirancang. Adakah perancangan Allah itu salah. wujudkah kita, pandaikah kita, alimkah kita, hebatkah kita. Kalau masih terasa akan ada pada diri kita akan ini semua, masih lagi kita mewujudkan diri. Apa yang korang nak herankan kemulian pada keturunan sedangkan itu semua hanya lakonan pada watak yang telah dirancangkan. Berilmulah kamu, tapi jgn sampai ada pergantungan, beramallah kamu tapi jgn sampai wujudkan pergantungan pada amal. Sedangkan kita tiada macam mana nak kata kita buat tu semua. Ilmu x semestinya kena duduk depan guru, sebab satu guru x boleh bg kefahaman yg sama pada anak muridnya, tapi Allah jugalah yg boleh kenal Allah ,sapalah kita ni nak mengatakan kita mengaku kenal Allah. itulah rasa dan rasa itulah hidayah. Maaf atas kebodohan penulisan saya ini. Teruskan perjuangan tuan guru dalam menyampaikan makrifat ini. Semua ini atas Allah walaupun yang kita pandang itu adalah Tuan Md.Sidek Mohd Lam. Dia hanya watak utk menguatkan lagi ilmu makrifat yang telah disampaikan oleh Tuan Guru Shaari. salam ramadhan dari saya.

    Like

  27. salam semua,

    Mari kita semua belajar dari guru2 makrifat En Sidek yang bole kasi tauliah…sebab kata dia, Allah hanya perlu org2 yang mempunyai sijil!! Untuk jaminan ape, sy kurang pasti?

    Org2 sebegini lah yg menjadikan ilmu2 makrifat ini menjadi rahsia sehingga skrg.

    tn guru, disini izin sy mohon diteruskan perjuangan tn seperti nabi besar kita Muhammad S.A.W supaya kita tk dikelirukan dng org2 sebegini yg suka kumpul tauliah dari guru2 makrifat yg ade authority pulak??

    Sefaham sy yg bodoh ini, belum ade wali yang mengaku dirinye wali semasa hidupnye…..kalau ade yg mengaku sebegini, kita sepatutnye menjauhkan diri kerana inilah org2 yang belum kenal siapa dirinye sebenar…amin

    Like

  28. Salam tuan haji…..dari banting hendak ke kuala lumpur….terlalu banyak jalan…. (torikatnya)…semua jalan itu benar…yg tuan haji karangkn ini bukan cerita jalan…cantik nye jalan ini…beliku liku jalan ini….tapi yg tuan haji karang ini adalah indah nye kuala lumpur…cntik nye kuala lumpur…tuan haji nk bg tahu macam mane kuala lumpur itu….tp kebnyak org suka pada karangan jalan…cerita jalan…mengagungkn jalan…jalan ini la …jalan itu laa…yg terbaik bg mereka…tp hanya tahu satu jalan sahaja…sebenarnye terlalu bnyak jalannya….tuan hj bg semua jalan…sbb tuan haji bukan nk cerita jalan…tuan haji nak cerita kuala lumpur itu….ini kiasan org yg mecari mati….harap maaf tuan hj…andai kiasan ini jauh tersasar…..dr allah…kpd allah….

    Like

  29. Walaupun saya masih cetek dalam ilmu makrifat,secara peribadi saya cukup yakin dgn ilmu ini dan dgn cara apa sekalipun yg tuan hj sampaikan saya dapat memahami dan bertambah yakin..begitu juga dgn seorang sahabat saya yg mula mula membuka ilmu ini kepada saya.pendapat saya tidak kira apa bentuk samada di alam siber spt cara tuan hj.hatta dikedai kopi sekalipun tidak menjadi kesalahan menyampaikan ilmu ketuhanan.dari sedikit ilmu yg saya dapat..telah memberikan sedikit pegalaman yg dapat dirasai…..bilamana saya dapat merasai manisnya gula dan masinnya garam..begitu juga wajah dlm seyuman…demi hari apabila membaca ‘air tangan kekasih’bertambalah keyakinan ini.terima kasih..Alla mempertemukan dan membuka jalan ilmu makrifat..kepada saya yg fakir ini

    Like

  30. aku yang bodoh tak mengerti…
    Berkata aku dalam coretan ini…
    Jika taksud ilmu beramal ,byk tak tau lagi…
    Jika dlm mengaji ,jauh dari tamat lagi…
    Jgn mudah mimpi di siang hari…
    Krn malam silap gaya tk dpt kecapi…
    Guru arif ,penyampaian senang dipahami…
    Bukan berputar2 dlm ilmu itu ini…
    Jika andai paham dn ngerti…
    Tunjukkan jalan kaedah mudah memahami .,.
    Bukan meludah mulut ditutup jari…
    Krn rohani yg menilai amat tajam sekali…
    Jadi ,janganlah yg hitam mengecat kuku hitam lagi…
    Biar lah jendela ditutup sunyi.,.
    Daripada si buta mengeluarkan leher dijendela mau melihati…
    Kan itu kerja siaan dn rugi..
    Guru mencari kaedah mudah sekali ..
    Moga senang mgenal hakiki…
    Tapi ada yg tk senang di hati..
    Supaya kebenaran terus di sembunyi…
    Hakikat sebenar pandanglah ilahi..
    Krn Dialah dalang berteka -teki..
    Sembunyi segala dibalik pelayaran ini…
    Utk melihat keiklasan dn ketajaman hati….
    KU TAU HAKIKAT GURU …
    DLM KOMEN ITU IA MAMPU SEMYUM SELALU ..
    MENGAJAR DLM PELBAGAI SUDUT ILMU ..
    SUPAYA ANAK DIDIK MATANG DN TAU…

    Like

  31. Assalamualaikum Tuan Guru dan sahabat2.saya ingin bertanya tentang ayat ”
    Amalan2 tarikat dan makrifat tdk pernah tn hj anjurkan sedangkan benda inilah yg akan menghubungkan kerohanian kita dgn Allah

    Oleh en md sidek.apakah maksud beliau.
    Saya pernah bertanya pada seseorg tentang bagaimana utk mengenal tuhan kalau kita dah mengaji pun tak faham2.jawapan beliau ialah ikut cara org2 lama. Kaedahnya ialah dgn cara berzikir..mungkin smpi 70 ribu kali.jgn cakap byk..kena buat.rupanya tujuan adalah utk kita fokus..kosongkan fikiran..buang perasaan..hingga sampai “pengsan”.org pengsan hidup tapi mati. Begitulah ceritanya.
    Jika en md sidek bermaksud begitu..maka teruskan usaha dgn kaedah atau tatacara yg di ajarkan oleh guru beliau.kita di sini bersama2 dgn Tuan Guru Haji Shaari yg di kasihi.berlainan perjalanan..asalkan sampai tempat yg sama.t.k.

    *Jika komen saya ni x betul.mohon delete tuan admin.

    Like

  32. Kepada Tn Mohd Sidek Mohd Lam, terima kasih kerana menegur tuan haji.

    Pada pendapat sayalah isu ini ada benar ada tidaknya kerana yang mengerakkan tn hj utk menulis siapa?. Yg memberi ilham menulis siapa?. Yang memberi faham siapa?

    Kedua ilmu mengenal ini ada tahapnya. Pertama secara zahir melalui penyampaian ilmu atau kuliah. Ini yang dilakukan oleh tuan haji. Untuk memberi faham juga bukan tugas mudah. Tn hj diberi kelebihan untuk memberi faham yang mudah berkaitan marifat, maka teruskan sahaja tn hj.

    Kedua secara batin, kena ada penyerahan dan bimbingan. Setiap murid mesti ada pembimbing atau penjamin. Saya juga percaya tuan haji memiliki title itu. Cuma tn hj memainkan peranan menyebarkan pemahaman tentang marifat. Kalau awam sudah faham carilah guru di sekeliling yang hampir, malah mungkin juga menerima nasib seperti tn hj yg sentiasa difitnah. Malah kalau benar berhajat temuilah beliau secara zahir biar sempurna zahir dan batin. Biar ikrar murid dan guru itu ada ijab dan kabulnya. Tak kan dengar cerita aje pasal marifat. Tak kan nak duduk makam faham dan percaya. Melangkahlah untuk merasa erti dan makna disebalik ilmu yg tn hj curah. Saya yakin perjalanan tn hj amat sulit. Tapi dengan susunan bahasa yg mudah dan indah. Ramai yg faham dan dapat diterima. Berhajat merasai isinya silalah jumpa tn hj sendiri.

    Sayapun belumpun membaca kitab tulisan tn hj dan juga belum pernah bertemu dengan tn hj. Tapi penulisan tn hj memenuhkan sebahagian lompong-lompong pemahaman yang masih longgar dan kurang.

    Saya sokong tuan hj…..cuma belum dapat beli kitab-kitan tn hj…. Insyaallah akan saya miliki.

    Izinkan aku menimba ilmu daripada tn hj walau sekadar lewat blog atau alam maya ini. Halalkan tn hj… Selamat Hari Raya Maaf Zahir dan Batin. Menitis air mata tika mencoret ini kerana saya dapat merasa kegetiran yg tuan hj perlu tempuh dan lalui. Teruskan perjuangan sucimu tn hj.

    Like

  33. Counter comment for comment Submitted on 2013/07/26 at 6:21 pm

    SALAM………..
    Menuntut ilmu adalah untuk mendapatkan maklumat supaya kita maklum dan seterusnya menjadi alim. Adalah amat malang sekali bagi penuntut2 ilmu apabila tuan menutup sumber maklumat yg sangat bernilai dengan menyarankan Tuan Guru berhenti dari berkarya.
    Tuan Guru telah menganjak minda kita (anjakan paradigma) dari terus terkongkong dan bersangka2 dengan pahaman2 yg sudah ditanamkan sejak dari kita dilahirkan lagi. Disiplin menuntut ilmu mestilah dengan minda terbuka yg bebas, tidak terikat dan “kosong”…. Bukankah ilmu Allah tu luas? Haqiqat nya semua reality kejadian datangnya dari Allah dan tidak timbul sama sekali kita merealisasikanya, cuma angan2(fantasi) yg mengatakan/mengaku kita.
    Terbukanya pintu rohani bukan kerana amalan2 kita yg ditauliahkan tetapi adalah dengan mengosongkan diri (tiada diri) sahaja…..”kita tiada Allah ada, Allah tiada kita ada”….hanya Allah yg kenal Allah, hanya Allah yg nyata, hanya Allah yg perbuat, hanya Allah segala2nya…………….maafi kalbi ghairullah………..

    Telah sekian lama ilmu haqiqat dan makrifat ini dirahsia2kan pada hal ia adalah fardu ain yg wajib diketahui kerana ia termasuk didalam 4 peringkat ilmu:
    1. Syariat, 2. Tareqat, 3. Haqiqat dan 4. Makrifat. Kesempurnaan bukan ambilan sekerat2 atau terpilih2. Bagi saya “rahsia” Allah tetap ter rahsia dan terpelihara selagi bernama “rahsia” dan ilmu yg haq tetap bersinar walau pun didalam lumpur. Hanya ketidak sempurnaan ilmu yg menimbulkan sangsi dan fitnah.

    Perkembangan ilmu kena selari dengan keadaan semasa supaya tidak ketinggalan dan terperuk ditakok lama. Silap kalau menyangka untuk menonjol atau mempopularkan diri kalau kita mempergunakan kaedah media semasa bagi penyampaian ilmu yg“benar”, malah ianya sangat bertepatan kerana penyampaian nya menyeluruh dan tidak hanya berkelompok. Bukankah ilmu itu wajib di khabarkan?

    Bergurulah pada guru yg ada sifat Sidek, Amanah, Tabligh dan Fatonah, kerana sifat2 ini akan menjamin kemurnian ilmu yg diperolehi.
    Jauh disudut hati saya mengatakan Tuan Guru memiliki sifat2 tersebut.

    Like

  34. untuk saudara Md Sidek, disini saya salinkan komen dari salah seorang rakan kita daripa salah satu artikel diblog ini. saya berharap saudara fahamkan:

    death before die Says:
    November 30, 2012 at 7:13 pm

    apa yang kita tidak tahu jangan di kata salah,,
    apa yang kita tahu jangan di anggap mudah..
    oleh itu belajarlah apa yang kita tidak tahu
    supaya kita tidak terkeliru

    Like

  35. Daripada Anas r.a berkata:Rasulullah s.a.w bersabda:”Menuntut ilmu itu wajib atas setiap orang Islam. Dan orang yg meletakkan ilmu di sisi orang yg tidak ahlinya sama seperti memberikan rantai permata,mutiara dan emas ke leher babi”. H.R Ibnu Majah

    Like

  36. Assalamualaikum Tn Guru Hj Shaari yg dikasihi,para guru2,para sahabat2 sekelian.
    Saya ingin mengulas kenyataan Tn Md Sidek.
    Sebenarnya tuan tidak betul2 memahami apa yg tuan guru katakan ttg matikan diri,sebenarnya kata2 itu tuan guru petik dari kata2 nabi sendiri.Rasailah sendri kebenaran dan pengalaman andainya tuan Md Sidek mahu melepaskan kedua alas kaki tuan menuju ke pintu makrifat.
    Sebenarnya matikan diri itu kiasan sahaja,jgnlah ambil berat tetang sebutan itu,kerana kita sendiri belum mati lagi dan kita pun tak pernah mendengar lagi org mati membawa perkabaran berita mengenai mengenal diri.tetapi ada caranya,iaitu belajar ilmu tidur kerana tidur semua orang tahu dan semua telah mengalaminya.
    Umpama tidur,kita sendiri tidak tahu siapa diri kita,nama kita pun kita tidak tahu.
    Dlm tidur kita bermimpi,siapakah yg mendatangkan mimpi?Adakah kita sendiri yg mereka2 cerita ttg mimpi?
    Ketika mimpi kita berjalan jauh beribu batu,merentas hutan belantara,laut dan gunung.Pada ketika itu adakah kaki kita yg bergerak dan berjalan?
    Kita pula bermimpi berlawan dan bersilat,menyeru sekelian parajurit.adakah ketika itu kaki ,tangan kita bergerak? Adakah mulut kita dpat bercakap?
    Sekiranya tuan sudi merendahkan diri,buang sifat ego tuan,marilah kita bersama2 mencari ilmu dikampung Makrifat.Disana nanti akan kita ketemu berbagai2 cabang ilmu dan aliran anak sungai dan lautan yg sudah tentu dapat menghilangkan dahaga dan mencapai ketenangan jiwa yg selama ini kita tercari2.
    wallahua’lam

    Like

  37. SALAM TUAN HAJI,SAYA NAK TANYA APA KESIMPULAN DENGAN AYAT INI YANG SAYA ADA TERBACA DALAM BLOG TUAN HAJI.AYATNYA BEGINI,yang di tilik itu,adalah juga yang menilik,yang dilihat,adalah yang melihat,yang di panggil adalah yang memanggil.Apa ke simpulan ayat ni.saya harap Tuan Haji dpt menjelaskan kepada saya.sekian wassalam

    Like

  38. Aslkm Tg dan sdr2 yg d berkati allah. Syukur kpd allah serta Tlk buat Tn Gru H Shaari yg ikhlas gigih membberikn penjelasan yg sangat berguna. Sy peminat baru dlm bidang . Namun sy bersyukur kpd allah d atas segala limpah kurnianya Alhamdulillah . Tuan Guru sy keliru dan kurang faham tentang hukum qada dn qadar allah . Dgn ikhlas sy tdk bermaksud apa2 cuma sy musykil bagaimana allah menyuruh kita berdoa ….Minta lah kpd ku dengan ikhlas dn bersungguh2 nescaya akn aku perkenankn. Ini sy fahami bagini…skrip yg telah sedia dr luhulmahfuz itu boleh d ubah dan tdk keberatan bg allah sesuai dgn sifatnya Maha pemurah pengasih dan penyang. Pd fhmn sy selama ini Qada akn berlaku pd dn ketika spt yg tertulis sejak azali.Tetapi Qadar itu blh berubah mengikut hubungan kita dg allah d masa kejadian itu berlaku, jika kita lalai pd masa itu maka beratlah musibah yg dtrma tapi jika sentiasa menjaga atau tdk putus hubungan dg allah maka mmusibah yg d trma itu bagai d timpa daun kering shj .. Dlm Aquraan juga allah berkata .. Mintalah kpd Aku , jgn sekali2 kamu minta selain dr aku. Selagi kamu ingat kpd Aku . .maka kamu tetap dlm peliharaan Aku.. Bagitu juga fahaman sy tentang usaha kita, kerana yg bulat tdk dtg bergolek dan yg pipis blum tentu dtg melayang.Mohon pencerahan dr Tg , Tk juga kpd sdr yg lain yg sudi berkongsi pandangan. Assalammualailum.

    Like

  39. Assalamualaikum, Bapak Haji, apa yang anda sampaikan adalah benar! jangan ragu siarkan. Di sini, di Semarang Indonesia tempat saya tinggal pun saya dibilang “sesat” seperti anda. kita mesti juga belajar dari Nabi Muhammad, beliau juga dibilang “sesat”! karya anda sebuah pencerahan bagi hati yang memang 100% cerah (ada cahaya Illahi) jika saya boleh menyebutnya karya “master piece”. Maka jadi sabar dan shalat pada diri kita (Q.S 2 : 45). Yang bapak Haji sampaikan itu benar-benar dari orang yang berilmu (Q.S. 3 : 7). Ilmu seperti tok kenali saya dapatkan dari atuk angkat saya dari Medan. Saya mendapatkan banyak pelajaran dari anda. Ilmu ini yang saya sebut jika dalam filsafat ilmu di dunia universitas, ilmu filosofis mengkaji sampai ke akar-akarnya, saya juga seorang sarjana hukum jadi tahu bagaimana cara menafsirkan segala sesuatu karena yang diambil hakekat atau bapak haji sampaikan isi bukan kulit.
    berpikir di luar batas manusia tapi kesemuanya itu Allah bukan kita. Insya Allah, bapak haji sukses menyebarkan ilmu ini meskipun masalah hidayah itu Allah tugas kita hanya menyampaikan! Walaikumsalam, salam dari Danang, Semarang Indonesia.

    Like

  40. Saya sangat berterikasih pada guru atas semua ilmunya. Saya.mahfud. Dari sitobondo.jatim. Sebelumnya sya minta m’f, pada guru atas pertanyaku kli ini. Sya ingin nanya apakah orang yg ahli makrifat bisa menjamin atas keselamatan dirinya d hadapan tuhannya.muhun jawaban dari tuan guru.

    Like

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s