Segala-galanya sudah terlaksana dan sudah putus sedari azali

118

Salam benar tuan guru yang ada allah.

Select comment ajlus setiawan
100006114520655@facebook.com
91.203.96.35

SALAM TUAN,saya mau mengeluarkan sedikit pendapat.apa-apa yang berlaku hanya ALLAH,semua istilah sudah tidak berlaku lagi.inilah yang disebut maqam penelanjangan tuhan.mohon dibetulkan kalau salah.

Select comment makrifattokkenali
makrifattokkenali.wordpress.com
makrifattokkenali@gmail.com
120.139.126.39
Submitted on 2013/08/24 at 11:41 pm | In reply to ajlus setiawan.

Semua ketetapan Allah itu, sesungguhnya sudah berjalan, sudah terjadi dan sudahpun berlaku sedari dulu. Sekarang ini, bukan lagi zaman berjalan ketatapan Allah. Berjalan atau berlakunya ketetapan Allah itu, adalah sudah berlalu dan sudah berlaku semasa azali lagi. Adapun zaman ini, ketika ini, masa ini, saat ini dan hari ini, adalah zaman keyataan Allah. Iaitu zaman nyatanya Allah pada sekalian makhlukNya.

Zaman dulu, siapa nak menyatakan Allah (siapa yang hendak mengatakan yang Allah itu ada). Zaman dulu alam tidak ada, kita tidak ada dan makhlukpun tidak ada. Bilamana semuanya tidak ada (Tidak wujud dan belum wujud), siapa yang hendak menyatakan yang Allah itu ada, biarpun Allah itu benar-bennar ada!.

Lalu berkatalah Allah Taala dengan perkataan “kun” maka Fayakunlah segala-galanya dengan berkeadaan siap.Kita belum lahir kedunia, sebenarnya Allah dah lahirkan kita kedunia diLoh Hul Mahfus, kita belum mati, Allah dah matikan kita diLoh Hul Mahfuz, kita belum melakukan pekerjaan atau perbuatan baik atau pekerjaan buruk, sebenarnya Allah dah lakukan baik dan buruk itu di kitab azali (luh Hul Mahfuz) dan kita belum sembahyang, sebenarnya kita sudah disembahyangkan oleh Allah diLoh Hul Mahfuz begitulah seterusnya.

Kerja Allah itu, sesungguhnya sudah selesai dan sudah siap!. Kerja Allah sudah terlaksana sedari azali. Terhadap kita dan kepada seluruh alam, zaman ini adalah masa untuk menyatakan Allah, bukan masa atau bukan zaman untuk menyatakan perbuatan atau kelakuan baik atau buruk!..

Zaman ini, bukan lagi zaman perlaksanaan perintah Allah. Perintah Allah telah berjalan dan sudah berlaku sedari zaman “kun Fayakun”. Zaman ini adalah zaman untuk menyatakan Allah, menyatakan Allah dan menyatakan Allah………………………..

Ingat pesan saya ini, selama-lamanya hendaklah diingat dan diyakini!. Segalanya sudah siapa berlaku. Zaman ini bukan zaman uji kaji Allah atau bukan zaman (eksperimen) Allah. (maaf saya tak pandai nak eja perkataan “eksperiment” dalam bahasa orang putih, janji ada bunyi seakan-aakn orang puithpun jadilah ya!.

Allah tidak payah dan Allah tidak perlu nak buat kita sebagai tempat uji kaji, dengan berbagai-bagai cobaan, dugaan, bencana, kemiskinan, kesusahan,cabaran atau suka duka yang kita alami itu, bukan bertujuan Allah untuk menjadikan kita sebagai tempat uji-kajiNya. Allah tidak perlu untuk menguji tahap keimanan atau tahap ketahanan kita. Sebelum Allah ujipun, Allah dah sedia maklum dan sudah sedia tahu akan daya ketahana kita. Allah dah tahu akan kesangkupan kita sedari mula-mula Allah ciptakan kita (tak perlu Allah uji menguji kita). Jika Allah masih bersifat nak menguji kita, seolah-olah Allah itu, belum tahu keupayaan, ketahanan atau kesangggupan kita. Seumpama Allah itu masih tak tahu daya tahan kita, samaada beriman atau engkar!.

Zaman ini adalah zaman kenyataan Allah (zaman nyatanya Allah). Bahawa Allah itu nyata. Dijadikan jin dan makhluk manusia itu, adalah bertujuan untuk menyatakan Allah, bukan dijadikan kita itu, bertujuan untuk dijadikan tempat uji kaji Allah.

Selepas tuan-tuan baca karangan hasil nukilan daripada titik peluh air tangan saya (peninggalan Tok Kenali dan Mohd Yusof Cik Wook) ini,
Jangan lagi tuan-tuan mengatakan yang segala musyibah, penyakit, percobaan dan penderitaan yang kita alami, yang kita tangggung dan yang kita lalui itu, merupakan ujian Allah. Allah tidak perlu menguji kita, kerana Allah sudah sedia tahu!. Pokoknya segala peristiwa dan setiap perkara yang berlaku itu, adalah bertujuan untuk menyatakan bahawa diriNya adalah Allah Rabbbul alamin!.

Akhir sekali, apa-apa yang berlaku itu, sudah tidak lagi berlaku, apa-apa yang terjadi itu, tidak lagi terjadi. Segala-galanya sudah siap berlaku dan sudah siap terjadi, sudah siap, sudah siap dan sudah siap………………………………..

Air tangan dari orang jahil!.amin drp Hj Shaari

Advertisements

13 Replies to “Segala-galanya sudah terlaksana dan sudah putus sedari azali”

  1. salam tuan haji.benar apa yang anda paparkan apa yang kita lakukan itu ALLAH sudah tetapkan apa yang terjadi pada hari ini hari yang akan datang.

    Like

  2. Tuan guru saya teramat bingung, saya belum mengerti tentang kenyataan hidup kita sekarang ini, yang saya pikirkan, jika pada akhirnya kita mati juga, untuk apa bekerja, berobat ketika sakit atau pun melakukan sesuatu (ikhtiar) dan jika semua ini hanyalah sia-sia belaka atau pun beruntung pada akhirnya, untuk apa semua ini dilakukan, apa lebih baik diam duduk dan tidak melakukan apa-apa, karena hidup kita tidak punya pilihan sama sekali, maaf pertanyaan saya yang bodoh ini..
    Kalo saya boleh memilih saya mau mati sebagai orang yang khowas (tidak tau mau pakai istilah apa ) yang nanti tau jalan pulang menujuNya, Saya takut salah dan takut berbelok yang menjadikan penghalang menujuNya nanti.

    Like

    1. Berserahlah seperti burung.Burung tidak hinggap didahan sepanjangn harai. pasti terbangnya untuk mencari makan itu, adalah atas usaha dan atas ikhtiar Allah bkn atas kehendak burung, burung tidak ada kebun dan tidak ada dusun untuk dbercucuk tanam. dia ada kebun dan ladang Allah………………………………….

      Begitu juga obat bilamana sakit. Obat itupun juga Dia, jjadi kenalah makan obat jika sakit (serahlah dgn penyerah)………..drp hjk shaari

      Like

      1. Beristiqomah menyadari diri tiada pada asal muasal sebelum segala sesuatu ada, lebih tinggi kesadaran yang di sampaikan oleh Nabi Muhammad, melalui dalil utama LA ILAHA ILA ANA bukan HUWA, tapi ANA.. Dia Tuhan bernama Allah itu pun belum ada pada saat itu.. Yang ada hanya AKU sahaja.. Hanya AL INSANUU SIRRIHI yang dapat meng’AKU’i asal Usulnya ANA SIRRUHU. @ Selawat dan Salaam.

        Like

      2. Dia Tuhan bernama Allah itu pun Tiada di Zaman Azali. Ada nya sebutan Allah itu Tuhan dan Tuhan itu Allah hanya ada pada Zaman Kuno Arab Yahudi dan Arab Nasrani serta kaum Arab jahiliyah, sebelum Kehadiran Rasullun Muhammad bin Abdillah. Yang kita ketahui sekarang ini iaitu junjungan besar Nabi kita iaitu Nabi Muhammad Salallah Alaihi Wasallam.

        Like

  3. Seharus dan sebenarnya terus-terusan mengikuti apa2 yang telah ditentukan keatas diri kita
    Tidak perlu berkeluh kesah kerana semuenya sudah sedia siap , lengkap sempurna sudah
    segalanya….
    Tidak ada lagi istilah tangguh , tukar ganti dan bagainya , kerana dakwat yang ditulis tidak pernah akan terpadang ato mengalami kecairan..
    Jika mengerti akan sedianya Allah , maka sepatutnya semua harus sedia tanpa ada lagi perubahan2….semestinya akan datang perasaan iklas yang sebenar-benarnya. . .

    Like

  4. Beristiqomah menyadari diri tiada pada asal muasal sebelum segala sesuatu ada, lebih tinggi kesadaran yang di sampaikan oleh Nabi Muhammad, melalui dalil utama LA ILAHA ILA ANA bukan HUWA, tapi ANA.. Dia Tuhan bernama Allah itu pun tiada di sa’at itu.. Hanya AL INSANUU SIRRIHI yang dapat meng’AKU’i ANA SIRRUHU. Selawat dan Salaam.

    Like

  5. Beristiqomah menyadari diri tiada pada zaman azali lebih bermanfaat lagi selamat mengikuti pahaman Nabi Muhammad yang memiliki Kesadaran yang paling Tinggi lagi Abadi. Kesemuanya makhluk dan seisi alam semesta pun tiada, termasuk rohsuci dan roh jahat pun tiada di zaman azali. Sebutan Dia Tuhan bernama Allah itu pun Tiada di zaman azali. Ada nya Tuhan itu Allah, dan Allah Itu Tuhan berada pada zaman Arab Yahudi dan Arab Nasrani serta kaum Arab Arab Jahiliyah.

    Like

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s