Jawapan yang tepat dari Samsu bin Hasim. T.kasih drp hj shaari

Samsu bin Hasim
samsu_hasim@yahoo.com
175.143.177.49

Benarlah apa yang terkandung dalam surat Al-Baqarah ayat 30 yang bermaksud: dan (ingatlah) ketika tuhan mu berfirman kepada para malaikat, “aku hendak menjadikan khalifah “di bumi”. Mereka berkata, ” apakah Engkau hendak menjadikan orang yang merosak dan menumpahkan darah disana sedangkan kami bertasbih memujiMu dan menyucikan nama Mu?”. Dia berfirman, “sungguh, aku mengetahui apa yang tidak kamu ketahui. Jawapan malaikat (apakah engkau hendak menjadikan…….) adalah kiasan yang mempunyai rahsia disebaliknya semata. Mana munkin para Malaikat sudah tahu yang maknusia (khalifah) akan merosak dan menumpahkan darah di dunia sedangkan maknusia dan bumi belum wujud lagi.
Inilah sebahagian ajaran Makrifat Tok Kenali yang mengajar kita bahawa sebenarnya yang menjawab nya adalah Allah sendiri. Para Malaikat hanya melakon kan saja. Tidak lebih dari itu. Segalanya Allah jua. Dan pelakonnya bukan hanya para Malaikat malah segala sesuatu. Segalanya ada dalam ilmuNya. Jika maknusia ada dalam ilmuNya, siapakah kita? Tidak lain dariNya.
Tuan Guru Haji Shaari yang saya hormati. Saya ingin meminta maaf kiranya pencerahan saya ini silap dan mohon pencerahan dari tuan.
Sekian. Assalaamu’alaikum.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s