Jawapan yang tepat dari Samsu bin Hasim. T.kasih drp hj shaari

Samsu bin Hasim
samsu_hasim@yahoo.com
175.143.177.49

Benarlah apa yang terkandung dalam surat Al-Baqarah ayat 30 yang bermaksud: dan (ingatlah) ketika tuhan mu berfirman kepada para malaikat, “aku hendak menjadikan khalifah “di bumi”. Mereka berkata, ” apakah Engkau hendak menjadikan orang yang merosak dan menumpahkan darah disana sedangkan kami bertasbih memujiMu dan menyucikan nama Mu?”. Dia berfirman, “sungguh, aku mengetahui apa yang tidak kamu ketahui. Jawapan malaikat (apakah engkau hendak menjadikan…….) adalah kiasan yang mempunyai rahsia disebaliknya semata. Mana munkin para Malaikat sudah tahu yang maknusia (khalifah) akan merosak dan menumpahkan darah di dunia sedangkan maknusia dan bumi belum wujud lagi.
Inilah sebahagian ajaran Makrifat Tok Kenali yang mengajar kita bahawa sebenarnya yang menjawab nya adalah Allah sendiri. Para Malaikat hanya melakon kan saja. Tidak lebih dari itu. Segalanya Allah jua. Dan pelakonnya bukan hanya para Malaikat malah segala sesuatu. Segalanya ada dalam ilmuNya. Jika maknusia ada dalam ilmuNya, siapakah kita? Tidak lain dariNya.
Tuan Guru Haji Shaari yang saya hormati. Saya ingin meminta maaf kiranya pencerahan saya ini silap dan mohon pencerahan dari tuan.
Sekian. Assalaamu’alaikum.

Advertisements

9 Replies to “Jawapan yang tepat dari Samsu bin Hasim. T.kasih drp hj shaari”

  1. ISI AL-QURAN MENJADI BUKTIKU……. AKU BERADA DI TEMPAT YANG TERANG USAH DI RAGU HAKKU SUPAYA TIDAK TESESAT JALAN AYUH PULANGLAH ENGKAU KEDALAM DIRI KU UNTUK BERSEMADI DI AHAD KU…….PULANG MEMBAWA KEKOSONGAN BIAR AKU JADI PERISIAN AGAR ENGKAU TIDAK KECUNDANG……………

    Like

  2. Salam Tuan Guru Haji Shaari Dan Rakan Seperjuangan, Tuang Haji ada tulis ingkar iblis siapa yang cipta banyak kali sebut KITA IBARAT SARUNG , sarung itiu KOSONG. Maka kosong kan, balik KOSONG supaya DIISI itulah kiasannya. Mana aku ??? kan kosong . Rasa Tuan Guru dan sebut banyak kali dalam cerita iblis yang ingkar. salam AHAD di pagi yang dinamakan AHAD ini…

    Like

  3. ahad ada di semua kitab2 lain selain al-quran kalau kita mengkajinya. tiada satu kitab di dunia ini yg menyangkal akan hakikat ini. semua mengatakan tuhan yang satu hanya nama berbeza membuatkan kita berbeza pendapat fahaman dan rasa. hakikat ketuhanan yg satu ini sesungguhnya amat unik. hanya tertentu yg dapat menyingkapnya. kebenaran hakiki akan timbul atas kehendaknya jua bukan amalan dan ilmu. ilmu dan amalan hanya sandaran atau pengenalan sahaja. yg lain2 akan dibukanya sendiri. tanpa kehendaknya tidak akan bertemu jua. ilmu tok kenali ilmu penghujung rasa mengajar ilmu hakikat rasa pada pengamalnya. bersyukur kita kalau kita bertemu ilmu ini. ilmu yg diperjuangkan oleh tuan hj shaari sangat tinggi nilainya. boleh dikatakan pelengkap ilmu di dada sekiranya ada mengaji di pengajian2 lain.

    di pengajian lain mungkin banyak istilah digunakan. disini hanya mengajar “rasa” yang sangat jarang di ketengahkan oleh para guru yg lain. ilmu rasa ini sememangnya unik. ilmu huraian memang perlu dan bila dilengkapkan dgn ilmu rasa barulah terasa. jarang guru berkaedah demikian. apa jua sekalipun mari kita semua berterima kasih kpd sekelian guru2 makrifat yg membimbing kita menuju pada yang satu.

    moga kita semua menuju kepada yang satu!!!

    Like

  4. Salam semua;

    sememangnya tuan guru yang kita kasihi tuan hj shaari mengajar ilmu rasa. Setelah 15 tahun belajar ilmu makrifat, baru saya ketemu diri saya yang sebenar apabila saya membaca dan mengikuti kuliah nya. Baru lah saya sedar dan faham rupanya guru saya yang sebelum ini juga mengajar perkara yang sama, cuma kaedah atau approach nya saja yang berlainan,,,,yang pastinya, untuk sampai atau kuncinya “jangan ada wujud diri”.

    Like

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s