Saya bangga dgn jawapan2 drp peminat. Yg menampakkan kematangan dlm berilmu makrifat. syabas

zek komando
zekkomando@gmail.com
199.195.193.225
Submitted on 2013/09/23 at 12:02 am

Salam buat Tuan guru dan sahabat kalian mohon saya mencuba,

Pertamanya jika dikatakan telah mati maka persoalan ini tiada lagi timbul naik nya. Manakan ada dosa pahala lagi pada yang mati. Apa yang mati itu mampu mencuri kah? sedang bergerak nya pon tiada manakan lagi nak mencuri?

Pahala dan dosa itu jika diletakkan kepada pelaku nya, jika pelaku nya itu tiada lagi ada (tidak wujud) mana lagi nak disandarkan dosa dan pahala itu? letakkan dosa dan pahala pada Nya kerna Dia sahaja yang wujud.

Mungkin nanti akan bertanya, takkan lah Dia berbuat dosa? Jadi nya tanyakan kembali siapa yang telah siap menulis bahawa sa nya dosa itu akan terbuat di azali? jikalau terbuat seolah ada perbuatan. Sebelum dosa itu sendiri diperbuatkan, dosa itu sedari awal lagi sudah dicipta oleh Nya. Dosa itu juga adalah ciptaan (makhluk). Makluk itu sifatnya apa ya?

Mari kita lihat ini pula

Dosa pahala itu seolahnya siang dan malam. Betulkah ada beza antara siang dan malam? jika ya hanya dikhayalan akal atau pun dari segi bahasa, jika kita perhalusi lagi, di saat manakah bermulanya malam? 6.30 petang kah? 7.30 petang kah? 8.00 malam kah? nah, jikalau menjawab 6.30, habisnya itu 6.29 itukah siang? bezanya seminit tapi kondisi awan dan udaranya samakan? habis nya di mana malam itu bermula? Bukankah tiada beza…

jadi begitu juga pahala, di mana bermulanya pahala? contohnya ketika bersedekah… di manakah bermulanya ia? ketika mengeluarkan duit dari dompet? ketika mengisi duit itu ke dalam tabung sedekah? ketika melihat tabung? di mana mulanya? perkara yang berbeza harus ada sempadannya bukan?

Makanya tidak lah beza lagi keduanya jikalau ianya sama. maka satu jua adanya. Jika hendak di letakkan kepada perbuatan, perbuatan itu harus lah ada pembuat perbuatan, bagaimana hendak diletakkan kepada pembuat itu apabila pembuat itu telah mati dan lebih bagus lagi telah tiada. Maka dosa, pahala, segalanya ciptaan Nya itu tiada lagi. Jika masih mahu dibahasakan di mana mahu letak, letak lah pada Nya.

Mohon jawapan lebih tepat dari rakan sekalian,khususnya dari Tuan Guru sendiri, InsyaAllah.
Approve | Reply | Quick Edit | Edit | History | Spam | Trash

Advertisements

5 comments on “Saya bangga dgn jawapan2 drp peminat. Yg menampakkan kematangan dlm berilmu makrifat. syabas

  1. benar apa yang tuan2 semua tulis. Cuma kita kena ceritakan juga pahala dan dosa ataupun syurga dan neraka kerana Rasulullah SAW yang lebih tinggi martabat dari kita pun mengkhabarkan perkara yang sama kepada kita. Manusia tidak akan tahu perihal syurga dan neraka sekiranya bukan Rasulullah SAW yang khabarkan. Jadi dalam hal-hal keilmuan ini biarlah kita berlapang dada untuk bermuzakarah, kerana ilmu yang kita perolehi ini pun datangnya dari Rasulullah SAW juga

    Like

    • Benar syurga, neraka dan pahala itu, sebenar manapun syurga, neraka dan pahala, hendaklah kita letak pada tempat yang paling terkeblakang bukannya mendahului Allah. Semua mahu syurga dan pahala dan takutkan neraka. sayapun takut neraka dan mahukan syurga, apa yang sy ajar, afdalah meletakkan syurga dan pahala dan neraka itu, pada nombor 67 dan mari kita letak Allah pada tempat yang pertama!.

      Saya tidak pernah berkata yang kita tidak perlu kpd syurga. tetapi hendaklah letak syurga neraka itu pada nombor 67. Kadang2 kebanyakkan kita, selalu tersalah tangggapan terhadap karangan saya, kerana tidak baca dari mula. Mereka hanta baca tebuk sana dan tebuk sini, maka jadilah sebagaimana yang tuan agak itu. apapun saya ucap terima kasih kpd tuan kerana memberi pendapat secara baik dan berfatonah.drp hj shaari

      Like

  2. benar sekali jika hanya mahukan syurga dan takutkan neraka menjadi beban yang teramat berat dan menjadikan kedua-duanya di hadapan mendahului Allah SWT sendiri kerana ianya menjadi tujuan utama dalam beribadat, pada hal itu semua diciptanya sebagai imbalan kpd amal yang telah dikerjakan. sebagai imbalan…harus diingat…tetapi imbalan akan dianugerahkan kpd yang meletakkan Allah No. 1 melebihi segala-galanya……..bukan bermakna membelakanginya apatah lagi ketika mendalami ilmu makrifat……cuma jika telah tenggelam dalam lautan makrifat maka semua itu tidak bermakna lagi kerana apa yang hendak dikejar jika yang telah nyata menyata…..segala perbuatan dan perlakuan…

    Like

  3. selagi kita berkira-kira akan imbuhan atas segala amal ibadat yg dilakukan bererti melakukannya dikerana sesuatu kerana…..dan sentiasa mengunkit syurga/neraka seolah-olah Allah itu mungkir pada janji….jika itulah tujuan setiap amalan maka semakin teballah hijabnya….jika syurga yg tuan dambakan tanpa mengetahui yg empunya adakah layak untuk kesitu????begitu juga jika dambakan sufaat Nabi sedangkan tidak mengenalinya…yg dicam/kenal “min ha min dal”…nama sahaja…jd kena betul-betul kenal yg empunya amal ibadat….syurga/neraka…..tidak dinamakan solat selagi tidak merasai dipersolatkan….tidak dinamakan zikir selagi tidak merasai dizikirkan……..wallahualam…

    Like

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s