Segala ilmu itu, milik Allah. Saya hanya tukang sampai shj.

hamba pasrah
akupasrah@gmail.com
124.13.9.234
Submitted on 2013/09/25 at 5:46 pm

sdri zie
as salam…
benar tuh sya setuju. ramai guru2 yg tidak berani dan berasa bertanggungjawab utk memutuskan pengajian makrifat seseorang anak murid itu spt tuan guru hj shaari. kebanyakan hanya berlegar2 disekeliling 4 makam didasar permukaan sahaja dan dibiarkan anak2 murid2 menjadi tidak keruan, syak, zan dan waham pada pengajian itu sendiri.

masih teringat kata2 tuan guru kita “hari ini juga kita parking….”. sebab itu tuan guru kurang gemar menggunakan pelbagai istilah yg menyukarkan dan terus pergi kepada puncak pengajian dan kemudian beliau akan bawa dan bimbing menuruni anak2 tangga. dengan kata lain bila puncak dicapai yg lain2 senang digapai. kefahaman beginilah yg kita perlukan krn akhir zaman ini keadaan yg penuh pancaroba, sanggahan dan kesibukan.

banyak pengalaman sya rasa yg telah mengaji berpuluh tahun tidak kesampaian tetapi bila berjumpa tuan guru hj shaari dan membaca 2 kitab beliau, mendengar vcd beliau, banyak hijab terbuka dan kefahaman yg padat dan putus telah ditemui. ini adalah keberkatan ilmu wali Allah tok kenali dan juga karomah yg Allah telah berikan kpd tuan guru kita hj shaari utk umat akhir zaman ini.

apa pon semua ini adalah kehendak Dia Yang Satu Jua!!!!! sebab itu saya sendiri sering tertunggu2 hasil buah tangan tuan guru di blog ini untuk memantapkan lagi kefahaman saya ini. bukan kita menafikan jasa2 dan ilmu guru2 yg lain atau taksub pada tuan guru kita tetapi saya hanya menyampaikan apa yg saya rasa dari pengalaman dan pengamatan saya sendiri. guru2 adalah penyambung tugas nabi.

ikhlas

1
Unapprove | Reply | Quick Edit | Edit | History | Spam | Trash

10 Replies to “Segala ilmu itu, milik Allah. Saya hanya tukang sampai shj.”

  1. as salam
    terima kasih kpd tuan guru dan saya amat bersyukur kerana dapat berkenalan dan mempelajari ilmu ini dari tuan guru. penyampaian tuan guru adalah terbaik mengikut pendapat peribadi saya. orang lain saya tidak tahu. tapi bagi saya yg baru beberapa bulan sahaja mempelajari ilmu ini saya dapat kefahaman dan RASA yg membuatkan saya tidak mahu berganjak lagi!!!!

    saya katakan demikian dengan pengalaman diri saya sendiri yg saya tidak bisa lakarkan disini. biarlah ianya menjadi rahsia diri saya dan tuan guru. dengan pengesahan dari yang satu saya akan pegang hingga ke mati. kefahaman dan keyakinan ini dariNya jua.

    syukran lilahi taala

    ikhlas

    1

    Like

  2. Sememangnya bukanlah semudah yg disangka jika mengimbas kembali pahit maung semasa baru nak mengorak langkah mengenal diri…mudah setelah berada duduk di situ namun nak membawa khabar mengenai rasa itu tiada kata kata yg dapat di jdi kenyataan melalui perkataan malah ada yg mengganggap aku ni gila hanya nabi sja yg mcm tu setelah sedih menyelubungi rasa maka terbisik dihati kecilku bahawa usah aku merasa kecewa sedang yg di sana aku juga…redha lah aku dgn ketentuannya…pergilah aku kepada golongan yg tidak menolak sedikit pun pendapatku dan aku pun tdk menolak pendapat mereka.

    Like

  3. Kiasan seumpama pokok sering dipanasi pancaran matahari terik dimandi hujan begitula rutin setiap masa namun tak pernah mengeluh pd ketetapan utknya…tak juga pernah meminta ya Allah berilah aku pakaian kerana kesejukan oleh hujan mahupun panas matahari….
    Kita juga pokok itu…..
    Bahasa gagal menggambarkan perasaan… seperti tak cukup perkataan menjelaskan rasa…
    Syukur pd illahi kerana takdir nya aku DISINI…
    Terima kasih tn guru shaari penyampai perantaraan… penat lelahnya hanya tuhan saja yg tahu.. mudah-mudahan tuan guru didalam rahmatNya….
    Tiada pilihanku melainkan menuju kepasrahan….
    Aku berjalan di atas KETETAPAN..
    Menunggu ketetapan demi ketetapan…
    Tiada aku bersangkaan apa dipandangNya…
    Tiada aku bersangkaan pd bunyi yang didengarNya…
    Tiada juga aku bersangkaan setiap gerak lakuNya mahupun apa yg difikirnya…..
    BERSANGKAAN BAIKLAH PADANYA KERANA ITU ADALAH KEHENDAK DAN KEMAHUANNYA….
    firmanNya……
    Aku menciptakan manusia dan perbuatannya…..

    Like

  4. as salam…
    kpd zie dan segalanyaAllah – terima kasih sya ucapkan atas nukilan2 anda sebelum, kini dan mendatang. nukilan anda berdua banyak melayari kefahaman saya yang berombak2 ini tetapi tetap teguh bersama lautan tiada bertepi setelah bertemu tuan guru kita ini. terima kasih sekelian yg ada yg tiada lokek berkongsi ilmu rasa ini.

    ikhlas

    1

    Like

  5. Salam.Saya setuju dgn pendapat tu.ikhlas saya katakan pengalaman saya.sendiri.ustaz saarilahlah yang banyak membantu
    saya memahaminya.(makrifat).saya bertahun mencari orang sptnya.tambahan pula dgan buku tu yang penuh ilmu.saya minta sedikit ustaz bagi banyak ilmu.subhanallah.

    Like

  6. Hamba Pasrah – Saya tidak berkesempatan untuk membaca coretan saudara terlebih awal, baru saat ini saya diizinkan untuk membaca dan memberi komentar terhadap tulisan saudara. Memang benar apa yang saudara katakan. Apa yang terjadi kepada saudara juga terjadi ekpada diri saya.

    Pada tahun 1991 semasa saya berumur 21 tahun, arwah abang saya pernah bertanya kepada saya siapa diri awak? Macam2 jawaban saya berikan tetapi semuanya salah. Arwah kata carilah dan kenallah diri awak supaya awak boleh mengenal Tuhan dengan sebenar2 kenal. Sejak itu saya tertanya-tanya dan tercari-cari siapakah diri saya yang sebenarnya. Arwah abang saya tidak mahu mengajarkan ilmu makrifat itu.

    1992 Allah telah menghantar seorang lelaki (pelarian) daripada Aceh ke kampung saya dan menumpang di rumah saudara saya selama setahun. saya dan ahli keluarga yang lain belajarlah ilmu mengenal diri melalui kaedah belajar sifat 20. Kudrat, iradat, ilmu, hayat, sama’, basyar, kalam itu diri sebenar diri yang dinamakan ROH dinamakan MUHAMMAD. ROH itu dari Nur Muhammad dan Nur Muhammad itu dari Allah. Jasad ini dinamakan adam, tanpa memberikan penerangan yang putus. Setelah itu guru tersebut menyuruh saya membuat pengakuan “aku adalah ALLAH” di saat saya benar2 makrifat kepada diri dan Allah. Terkedu saya dibuatnya. sSetakat itu shaja pengajian saya tanpa putus atau sampai ke penghujungnya.

    Saya merasa ragu2 dengan pengakuan yang disuruh oleh guru itu. Akhirnya lama kelamaan saya tinggalkan apa yang belajar selama setahun itu.
    Akhirnya Allah ketemukan saya dengan ayahanda Hj Shaari pada 5.10.2013 untuk memutuskan pengajian saya tidak putus selama 22 tahun. Sekarang saya baru mengenal diri dan mengenal Allah. Terima kasih ayahanda atas ilmu yang diberikan.

    Like

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s