Makrifat dan Syariaat selalu berlaku bertentangan.

Tidak mampu untuk sy mengajak tuan2 memahami ilmu makrifat. Biar apapun kata saya, tuan-tuan tetap menafikan dengan berbagai-bagai penafian. Malahan menuduh saya tidak benar!.

Sebelumnya saya nak bertanya kepada tuan-tuan, apakah Allah tidak tahu yang Iblis itu akan engkar kepada perintah Allah?. Perintah engkar itu, apakah iblis sendiri yg menciptanya?. Bolehkan iblis mencipta kehendak dan kemahuannya dirinya sediri, tanpa diketahui Allah?.

Allah menjadikan iblis itu, adalah bertujuan supaya menjalankan perintah dan ketetapan Allah, iaitu perintah tidak patuh. Ketidak patuhan iblis itu juga, adalah perintah Allah!. Iblis bukan engkar kepada perintah Allah. Sebenarnya iblis patuh kepada perintah ketetapan azali,sebagaimana tercatat.

Bila saya kata iblis patuh, org syariaat menuduh saya salah!. Org makrifat tidak memandang atau menuduh iblis engkar. Sebaliknya org makrifat itu memandang bahawa keengkaran iblis itupun juga, adalah dari ketetapan Allah (ketetapan engkar). Iaitu iblis menjalankan ketetapan ingkar!.

Ketetapan engkarnya iblis itupun juga, adalah dari karangan atau dari tulisan Allah juga!. Patuh kita katakan dari Allah, apakah engkar itu, ada Allah lain yang buat!. Cuba jawab?…………………

Banyak daripada ilmu makrifat itu, tidak diterima oleh oranng syariaat. Pertentangan serta percangahan ini, tidak akan habis sehingga kiamat!. Biar apa yang kita luahkan dalam ilmu makrifat, akan selalu mendapat tentangan.

Orang makrifat tidak melihat kepada patuh atau engkar tetapi melihat kepada pemilik patuh dan pemilik engkar!. Engkar dan patuh itu, Allah bukan suruh kita lihat kepada perkara buruk atau perkara baik. Buruk dan baik itu, adalah bagi tujuan Allah menyatakan diriNya disebalik buruk dan baik!…………………..

Apa-apapun yg mereka tuduh, saya telan dengan rasa manis. Asal saja mereka tidak meyentuh kebesaran Allah.

Mulai dari hari ini, wahai sekalian yg berfahaman ilmu makrifatullah (ilmu mengenal Allah). Jangan sekali-kali kita terlihat atau terpandang ciptaan tetapi lihat, tilik dan pandannglah kepada PENCIPTANYA!……………………….drp hj shaari

Apakah

189 Replies to “Makrifat dan Syariaat selalu berlaku bertentangan.”

  1. agak sepi shari dua ni……..agaknya sdr/i sdg asyik masyuk dlm gerak ada diam dlm diam ada gerak sehingga tiada kata tiada bahasa lg utk mencoretkan sesuatu….
    walaubagaimana pun apakata kita santai….”saja-saja”….mencari apa kaedah atau perkataan bagi mgantikan perkataan yg telah sewenang2nya telah digunapakai oleh makhluk iaitu…..”MAHA”….
    MAHAGURU…….YG MAHA MULIA!@#$%^…(maaf….xleh cakap……sensitif….)….supaya rakan2 kita yg baru melangkah ke jln ini tidak tertanya2/terbias/tersasul/terkeliru…dll “TER”…..
    begitu pun kita semua telah difahamkan yg segala nama/kias/perumpamaan dan sebagainya telah secara otomatik terlucut/tertanggal/tidak digunapakai oleh ALLAH….DIA tetap DIA….wassalam………

    Like

  2. agak sepi sehari dua ni…….agaknya sdr/i sdg asyik masyuk dlm diam ada gerak…..walau bagaimana pun apakata kita santai…”saja-saja”…..atas perkara yg biasa-biasa saja……iaitu”MAHA”…dimana ada segelintir makhluk telah mengambil dan gunapakai tanpa segan silu…sewenang-wenangnya…
    “MAHAGURU”…”MAHARAJA”….DULI YG MAHA MULIA@#$%^&^*(maaf…xleh sebut…sensitif…)..
    adakah sdr/i ku ada idea utk menukar perkataan ini dlm pengajian makrifat agar kita semua atau rakan2 yg baru mula menjinak kearah ini tidak terbias/tersasul/terkilaf dll…bermacam2″TER”…
    begitu pun kita semua telah difahami atas segala gelaran/ungkapan/contoh/perumpamaan/kias dan sebagainya telah secara otomatik tertanggal/terlucut/terhindar pd ALLAH…DIA tetap DIA….
    wassalam…..

    Like

  3. Assalamualaikum tn guru dan sahabat2…nama singkatan saya KT…. saya ini sgt baru dalam ilmu makrifat, masih teraba-raba mencari diri sendiri. Alhamdulillah, baru semalam terjumpa blog ini, mohon beri tunjuk ajar. Sangat seronok membaca blog yang selama ini saya tercari-cari jawapannya…..syukur pada Nya…kenal diri untuk kenal Pencipta diri!

    Like

  4. ……… tak sanggup aku menulis apa yang datang kedalam diri. Hanya diam dan airmata yang ada untuk orang yang faham ilmu jiwa.
    Subhanallah Maha Suci Allah dari segala apa yang makhluk banding-bandingkan Dia …….
    Terimakasih Tuan Guru Hj Saari semoga panjang umur dan curahlah air tangan mu buat bekal anak cucu di zaman penuh fitnah ini. Sesungguh ada banyak Tuan Guru tetapi tak banyak yang mampu berkarya ….. Teruskan Tn Guru … amin

    Like

  5. org makrifat selalu faham org syariat…tp org syariat selalu tak paham akan org makrifat….tp kebanyakkan org makrifat tak buat syariat…..pening-pening…jgn la bg bercerai syariat dgn hakikat…baru sempurna…fikir2 lah…Allahuakbar!!!!

    Like

  6. SALAM. hidup ni memang macam tu. baik pun tak kena, tak baik pun tak kena. yg elok tu macam2 tohmahan dan tuduhan. Tapi bagi mereka2 yg betul2 faham dia akan selami ilmu itu sapai ke dalam. untuk mendapat nur dan zat Allah masuk ke dalam diri dan jasmani bukanlah perkara mudah. kena belajar dan belajar. KITA DATANG DENGAN PEDOMAN, KITA KEMBALI DENGAN PEDOMAN.

    Like

  7. klu ada yang mengatakan bahwa syareat bertentangan dgn ma’rifat bearti perlu belajar agama lagi.,dlm kitab insan kamil mengatakan bahwa syareat tanpa hakekat bhatal sedangkn hakekat tanpa syareat sia-sia belaka,diharapkan tuan guru lebih mendalami apa kebersamaan dalam islam.mungkin tuan guru lebih banyak membuat pendapat dari pada mendapat,sbb wali2 allah tidak pernah bertentangan dengan orang syareat, diharapkan tuan guru lebih banyak diam karna diam itu emas dan cepat samoai kepada allah itu paling penting ya tuan guru< jgn sampai terjadi mengalungkan permata di leher anjing

    Like

  8. memang semuanya datang dari Allah.. saya pernah menyuarakan mengenai keingkarab nabi adam dan isterinya memakan buah khuldi(iaitu buah yang dilarang oleh Allah untuk memakannya).. saya mengatakan bahawa keingkaran nabi adam itu adalah kerana telah ditentukan oleh Allah dan bukan kerana hasutan iblis atau apa-apa sebab lain.. hasutan iblis adalah sebagai asbabnya sahaja.. ingatlah, allah pernah mengatakan jodoh dan maut itu adalah ditangannya.. apabila berlaku kemalangan dan salah satu dari pihak yang kena kemalangan tadi meninggal.. mesti ahli keluarga yang meninggal tadi akan marah kepada yang seorang lagi.. menyalahkan bahawa orang itu bawak kenderaan dengan laju atau dalam keadaan mabuk.. kebetulan juga orang itu mabuk.. jadi, memang nampak yang orang itu lah yang bersalah.. tapi kita kena ingat, tidak ada sesuatupun didalam dunia ini tidak dicatat oleh Allah dalam buku kehidupan, iaitu luh mahfuz.. termasuk daun yang gugur sekali pun.. atau pasir yang berterbangan.. semuanya telah dicatatkan oleh Allah sejak azali lagi.. kita semua hanya melakonkan nya sahaja.. sehinggakan apa yang terlintas dalam fikiran kita pun adalah daripada Allah.. baik yang bagus mahupun yang jahat.. kita hanya manusia dan kita adalah hambanya.. kita tidak ada daya melainkan dengan kehendak Allah..

    Like

  9. Bahasa yang disampaikan seperti

    ……apakah Allah tidak tahu yang Iblis itu akan engkar kepada perintah Allah?. Perintah engkar itu, apakah iblis sendiri yg menciptanya?. Bolehkan iblis mencipta kehendak dan kemahuannya dirinya sediri, tanpa diketahui Allah?……

    …….Ketetapan engkarnya iblis itupun juga, adalah dari karangan atau dari tulisan Allah juga!. Patuh kita katakan dari Allah, apakah engkar itu, ada Allah lain yang buat!. Cuba jawab?…………………
    (catatan “Perkataan itu sesungguhnya adalah Pengingkaran. Pertanyaannya: Apakah Ingkarnya itu atas kehendak Allah atau kehendaknya sendiri dalam mengucap ataupun menulis semua itu……????)…jawab….??

    PADA POKOK ini yang Mestinya dijawab,…. Benarkah Pendapat demikian…??
    Arah Pendapat itu, “Bahwa Allah lah yang Menjadikan Iblis itu Ingkar”…???
    “Apakah Allah tidak tahu yang Iblis itu akan engkar kepada perintah Allah…??

    Pendapat ini menjadi LUCU ditelinga kalau tidak boleh dikatakan TIDAK BENAR,

    Kita simak Al Qur’an
    Di antara manusia ada orang yang membantah tentang Allah tanpa ilmu pengetahuan dan mengikuti setiap syaitan yang jahat, yang telah ditetapkan terhadap syaitan itu, bahwa barangsiapa yang berkawan dengan dia, tentu dia akan menyesatkannya, dan membawanya ke azab neraka. [Al-Hajj: 3-4]

    Mengapa harus menyimak Al Qur’an…..Sebab .Bila menyatakan dirinya Islam tak akan terlepas dari Al Qur’an.

    Bahasa Pengingkaran manusia dan Pembelaan terhadap Iblis itu seperti:

    ……apakah Allah tidak tahu yang Iblis itu akan engkar kepada perintah Allah?. Perintah engkar itu, apakah iblis sendiri yg menciptanya?. Bolehkan iblis mencipta kehendak dan kemahuannya dirinya sediri, tanpa diketahui Allah?……

    …….Ketetapan engkarnya iblis itupun juga, adalah dari karangan atau dari tulisan Allah juga!. Patuh kita katakan dari Allah, apakah engkar itu, ada Allah lain yang buat!. Cuba jawab?…………………

    Sebab Apa dia telah Melepaskan dari “Kejadian/penciptaan dan Sifat”
    Kejadian/penciptaan dan Sifat Iblis

    Kejadian/penciptaan

    “Dan Aku tidak menciptakan jin dan manusia melainkan supaya mereka menyembah-Ku.” (Adz-Dzariyat: 56)

    “Dan Dia menciptakan jin dari nyala api.” (Ar-Rahman: 15)

    Dan (Ingatlah) ketika kami berfirman kepada para malaikat: “Sujudlah kamu kepada Adam”. Maka sujudlah mereka kecuali iblis, dia adalah dari golongan jin, maka ia mendurhakai perintah Tuhannya. Patutkah kamu mengambil dia dan turanan-turunannya sebagai pemimpin selain daripada-Ku, sedang mereka adalah musuhmu? amat buruklah Iblis itu sebagai pengganti (dari Allah) bagi orang-orang yang zalim. [Al-Kahfi:50]

    “Dan (ingatlah) ketika Kami berfirman kepada para malaikat: ‘Sujudlah kamu kepada Adam’, maka sujudlah mereka kecuali Iblis. Dia adalah dari golongan jin…” (Al-Kahfi: 50)

    Allah menegaskan dalam ayat ini bahwa iblis dari jin.

    “Iblis menjawab: ‘Beri tangguhlah aku sampai waktu mereka dibangkitkan’, Allah berfirman: ‘Sesungguhnya kamu termasuk mereka yang diberi tangguh.’

    Iblis menjawab: ‘Karena Engkau telah menghukumiku tersesat, aku benar-benar akan (menghalang-halangi) mereka dari jalan Engkau yang lurus. Kemudian aku akan mendatangi mereka dari muka dan dari belakang mereka, dari kanan dan kiri mereka. Dan Engkau tidak akan mendapati kebanyakan mereka bersyukur (taat).”
    (Al-A’raf: 14-17)

    APAKAH Akan dikatakan bahwa Ayat -ayat Al Qur’an diatas sebagai yang yang harus dibantah Sedang kita adalah manusia yang tidak Mengerti apa-apa sebelum Al Qur’an menyatakan seperti itu tentang kisah Iblis.
    Apakah dengan membantah itu kita menjadi benar….???

    Sesungguhnya orang-orang yang kembali ke belakang (kepada kekafiran) sesudah petunjuk itu jelas bagi mereka, syaitan telah menjadikan mereka mudah (berbuat dosa) dan memanjangkan angan-angan mereka. [Muhammad:25]

    Sifat Iblis,

    “Aku lebih baik darinya: Engkau ciptakan aku dari api sedang dia Engkau ciptakan dari tanah.” (Al-A’raf: 12)

    Sifat ini adalah sifat batil karena bertentangan dengan perintah Allah Subhanahu wa Ta’ala yang menyuruhnya untuk sujud. Sedangkan sifat jika berlawanan dengan nash, maka ia menjadi batil

    Iblis yang dari golongan jin ini Jelas Memiliki sifat kemauan dan nafsu menentang, mempunyai kehendak dan keinginan dari diri sendiri/

    MAKA Perkataan

    ……apakah Allah tidak tahu yang Iblis itu akan engkar kepada perintah Allah?. Perintah engkar itu, apakah iblis sendiri yg menciptanya?. Bolehkan iblis mencipta kehendak dan kemahuannya dirinya sediri, tanpa diketahui Allah?……

    Jelas merupakan Angan-angan yang mengatasnamakan Makrifat

    “Dan demikianlah Kami jadikan bagi tiap-tiap nabi itu musuh, yaitu setan-setan (dari jenis) manusia dan (dari jenis) jin, sebahagian mereka membisikkan kepada sebahagian yang lain perkataan-perkataan yang indah-indah untuk menipu (manusia).” (Al-An’am: 112)

    Like

  10. Salam wbt bismillahirahmanirahim bismillahX3 PERBEZAAN DI ANTARA 3 SEGI TAK TEPAT(Piramid) DENGAN 3 SEGI TEPAT NUBUWWAH hadiah dr(N)ama(Y)a(A)llah sempena HARI JUMAAT YG MULIA INI DAN HARI JUMAAT jugak akan menghancurkan dunia ini iaitu KIAMAT…

    Salam wbt saudaraku n crilah perbezaan 3 segi tak tepat(PIRAMID) dgn 3 segi tepat(Allah-islam) yg dipegang nubuwwah

    Kpd sesiapa yg memegang piramid dgn menyatakan dgn tertera diatasnya Alif Lam Lam Ha(dlm bentuk 3 segi itu bilangan ada 4 tak termasuk tapaknya yg berada dibwh yg berbentuk 4 segi tepat tak bertanda hanya kosong bermaksud ada yg tersirat dr yg tersurat keluar diatasnya itula dajjal yg digelar iblis putih yg cuba menunjuk allah dlm dirinya didunia ini bahwa dialah illah(ALLAH) ttpi sesiapa yg memegang 3 segi tepat yg tertera diatasnya Lam Lam Ha(dlm bentuk 3 segi itu yg terlihat jika terdampar ditanah manakala tapaknya yg berbentuk 3 segi jgk menunjukan ada kalimah yg tertapuk iaitu ALIF kpd yg memegang KALIMAH ALIF tidak akan menunjuk Allah didunia krn lihatlah yg ia tunjuk hanyala Lam Lam Ha x menunjuk akan kjelasannya ttpi cuba kamu angkat 3 segi dr dasar permukaan tanah nmpklah yg tersirat ALIF yg tertapuk menyatakan ALLAH berada dlm hati(N)ama(Y)ang(A)bdi itulah hamba(N)awaitu(Y)a(A)llah krn kbnykan yg islam mengaku islam ttpi hanya di mulut x dihatinya dipertunjukan kkuatan islamnya dimulutnya dgn melakukan solat diawalnya dgn jamaah n slalu mbaca al-quran tpi x jgk fhm2 krn mereka menutup matanya ttg kbesaran kkuasaan n kbenaran allah krn itu allah menutupi matahati mereka n memberi mereka ksesatan lgi dgn sgala yg ada didunia ini sperti mencari kekayaan kseronokan n kgembiraan yg ada pemiliknya yg mengelar dirinya iaitu tuhan/illah dialah iblis putih n menyangkala mereka da betul ttpi tidak krn mereka itula yg solat diawalnya dgn berjemaah n seringkali bertasbih dgn bnyknya dgn mengenakan pakaian putih n serban putih ditangannya tidak pernah lari dr tasbih menyatakan bahwa ia telah mengikut sunnah RASULULLAH ttpi x mengikuti perintah ALLAH didlm firman(N)ama(Y)a(A)llah AL-QURAN bahwa ugama islam adala agama yg Allah redha n agama yg harmoni dgn keamanan serta bahgia yg mbw kbenaran serta adil saksama n penegak kbenaran n islam itulah saudaramu ttpi lihatla kalimat allah terusik bila manusia itu memaksa hamba melafaskan kata2 dengarkanlah maksud ayat ini.. mereka berkata klu nak hidup lafazkan ayat ini iaitu ” LA ILA HA BASHAR lalu hamba(N)ama(Y)a(A)llah x nak mengikut perkataan syaitannya mereka itu dgn melafazan ayat yg mmg milik tuhannya iaitu illah(ALLAH) bahwa hanya ALLAH shj yg 1 tiada tuhan slain ALLAH dgn lafaznya LA ILA HA ILLALLAH.. diatas hambanya x mengikut si syaitan iaitu iblisnya mereka dgn x mengakui n x mengikut ayat mereka ttpi mengikut kalimah allah akhirnya dia dibunuh dgn timbunan pasir tanah mnjdi kubur kembalinya ia pd allah… kamu skalian yg muslim iaitu islam sggp membiarkan kalimah allah terusik n digunakan oleh jin syaitan iblis yg manusia itulah dirinya maknanya KUFUR lah skalian… ditambah lgi islam itu dgn cop “PENGGANAS/TERROIST” masih lgi kamu diam krn sblm itu kamu da PASIK n skalian masi melakukan ibadat soleh n didlm masa itu ada saudara mu yg islam itu dizholimi dikejami n ditindas n dibunuh tetap skalian diam mbisu krn seawalnya skalian sudah menjdi munafik maka berkatalah (D)ia(i)alah(A)llah stelah genap stahun HAMBA ABDI ALLAH diamkanlah dirimu maka janjiku pasti akan ku tunaikan iaitu KIAMAT…. jdi nantikanlah ia n jgn ditanya mengapa.. krn semua itu dari kamu skalian yg x fhm akan isi kandungan AL-QURAN lihatla n crilah adakah kata kalimat diatas itu bohong atau dusta dgn kata-kata(N)ama(Y)a(A)llah “MANA NIKMATKU YG KAMU DUSTAKAN” Surah Ar-Rahman 55 ditengah ttpi sbenarnya iaiah diawal iaitu bismillah(BASMALLAH) n ia jugak terakhir bila tika mana ALLAH HABIS MENDENDANGKAN BACAAN AR-RAHMAN semua ummahnya x puas mendengar dgn berkata Ya Allahx3 kami x puas mendengar maka berkata (i)a(A)llah tika ku mempendengarkan pd skalian tpi skalian da terlenapun beribu-ribu tahun di PERJUMPAAN PARA2 NABI & RASUL2 DGN RASULULLAH DI AL-QUDDUS wslm

    Like

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s