Semua mengaku mengenal Allah, tetapi siapa yang tengok Allah?

muhammad.sharif.merc18@gmail.com

113.210.128.132

Submitted on 2013/12/22 at 8:32 pm

Salam tuan guru….mengikut penilaian saya yg jahil ini apa lagi yg kita nak lihat Allah sesungguhnya Allah itu amat nyatadan jelas seumpama terangnya cahaya matahari terang lg wajah Allah dan dekatnye mata putih dan mata hitam dekat lg Allah. Sessungguhnye Allah itu tidak perlu dicari krna yang mncari itu juga yg dicari.

Allah itu ada dimana mana dan jelas sejelas_jelasnye.Dimana kamu brada disitu Allah itu jelas nyata.Bukankah begitu tuan guru yg ku cintai……?

LA MAUJUD BIHAQ KI ILAULLAH DAN FAINNAMA TUALLU AFSAHUM WAJHULLAH..

Buktikan kepada saya apakah tuan-tuan sudah mengenal Allah!!

2 View Post

Select comment               makrifattokkenali

makrifattokkenali.wordpress.com

makrifattokkenali@gmail.com

183.171.163.111

Submitted on 2013/12/23 at 3:25 pm | In reply to kereta burok.

Benar kata ananda itu, sedikitpun tdk salah. persoalannya disini, kita kata Allah itu terang, siapa yang nampak Allah itu terang. Kita kata Allah itu dekat, siapa yang nampak Allah itu dekat?. kita kata Allah itu hampir, siapa nampak yang Allah itu hampir. Benar, benar dan benar sehgala-galanya Allah, tetapi siapa yang nampak Allah sehingga boleh dikatakan yang ianya Allah……..drp hj shaari

Advertisements

28 Replies to “Semua mengaku mengenal Allah, tetapi siapa yang tengok Allah?”

  1. Assalammualaikum Tuan Guru…

    Kenyataan Allah yang lengkap ada di tubuh Adam. Oleh itu lihatlah pada diri sendiri maka Nyatalah Allah itu. Lihatlah juga disekeliling kita iaitu sekelian alam. Maka Nyatalah Allah.
    Namun mestilah diingat firman ” Allah yang menjadikan kamu dan segala perbuatan kamu”. Zahirnya kitalah yang memandang, hakikatnya Allah Taala sendiri. Tiada yang lain melainkan Allah, Tiada yang wujud melainkan Allah dan Tiada yang ada melainkan Allah. Jadinya biarlah Allah melihat diriNya itu Allah. Biarlah Allah saja yang mengenal diriNya itu Allah. Kita pun tak boleh mengaku yang kita memandang kerana Allahlah yang berbuat. Amin.

    Like

  2. Salam buat tuan guruku yg dikasehi. Sebenarnye pd jiwa2mereka yg tlh tiads keberadaan diri sahajalah yg boleh melihat Allah. Penghujong ilmu makrifat adalah sehingga tidak terlihat adanye diri ?. Semua yg ada pd diri tlah dileburkan kerahmat Allah. Msih adakah lg yg trsisa pd diri ? i.Pd mereka2 inilah yg dpat melihat Allah.Begitukah jawapannye tuan guru?Trima kaseh tuan guru….

    Like

  3. Yang mengenal Allah itu Allah dan yang melihat Allah itu Allah. Mustahil yang zahir melihat yang ghaib. Tidak kah kita sedar apabila kita bangun dari tidur kita lihat isteri atau anak kita. Sioapa yang melihat tu bukan DIA. Aku dah jadi bangang!!

    Like

  4. Sala Tuan Guru dan rakan rakan. Kerana yang ada dan hanya ALLAH. Maka lihatlah sekeling – itulah dia………….yang memandang dan dipandang, yang mencari dan pencari , tiada bezanya – yang dilihat itu melihat. Maka ALAM ini hanya dia

    Like

  5. Salam Tuan Guru dan rakan rakan, Kerana yang ada hanya Allah. Maka lihat lah sekeliling – itulah dia……………..yg memandang dipandang, yang dipandang memandang – ALAM ini semua penyataan NYA, tiada yang lain Hanya dia.

    Like

  6. Sewaktu berdoa kita lafazkan ya Allah Ya Tuhanku,jelas dan faham tak kita?kenal tak kita?yg mana Allah,yg mana Tuhan,yg mana uluhiyat, yg mana rohbubiyat.Firman Allah manusia dalam tiga kgelapan,kegelapan pertama sewaktu berada di sulbi bapa,kegelapan yg kedua semasa berada dalam rahim ibu bertambah gelap dalam tiga lapisan rahim ,perut,airketuban,bila keluar ke dunia pun gelap krn tidak kenal Tuhan ,apatahlagi Allah.-us fahmee

    Like

  7. بسم الله الرحمن الرحيم
    تبرك الذي بيده الملك وهو على كل شئ قدير
    اسيات الله والقران الحكيم في سبيل الله
    رب المشرق والمغرب لا اله الا هو فاتخذه وكيلا
    Dengan nama Allah Roh Pengasih Roh Penyayang
    Maha suci Tuhan di Tangannyalah kerajaan dan Dia berkuasa di atas segala sesuatu.
    Allah itu turun dari langit ke bumi,Dialahwali dan Quran,Dialah Hakim,dalam diri manusia hendaklah disabilkan (disucikan) barulah bertemu Allah,Dialah Rohbul Masrek wal Maqhrib,semata2 Dia yg wujud,serahkanlah urusan hidup kita kepadanya.
    Inilah ayat panji kerajaan Allah Taala,Allah itu berkerajaan dan berkuasa atas segala sesuatu dalam kerajaannya,bagaimana nak kenal Allah kalau tak kenal kerajaannya dahulu,di situlah kerajaan Roh di bawah naungan Allah,di situlah kerajaan Allah Taala di bawah naungan Rohbul Masrek wal Maqhrib,dikurniakan kerajaan yg besar kpd nabi Sulaiman sehingga kepada nabi Muhammad s.a.w,nabi berkerajaan , tidak berpolitik dan tidak berparti,sila sebut apakah nama parti nabi? tiada kan,itu buktinya nabi berkerajaan dengan kerajaan Allah Taala,diwasikan pulak kpd Ali karomawajhah sehinngalah kpd wali songo yg menyampaikan islam ke seluruh nusantara,sehinggalah kpd Tok Kenali sekalipun,itulah jasad2 yg terpilih menceritakan dan menyatakan Allah,bagaimana kita nak menyatakan Allah sebelum kita menyatakan kerajaannya terlebih dahulu?-dr us fahmee

    Like

  8. Allah itu memang terang bagi yang telah menyaksikannya “Allah cahaya langit dan bumi….(surah An Nur : ayat 35)”
    Allah itu sangat dekat bagi yang betul2 mengenalNya “Sesungguhnya Kami telah menciptakan manusia dan Kami mengetahui apa yang di bisikkan di dalam hatinya, dan Kami dekat kepadanya lebih dekat dari urat lehernya..(surah Qaaf : ayat 16)”
    baca ayatnya,dan renungkan hakikat ayat tersebut..

    Like

  9. Asal air sungai adalah dari air laut. Bila waktu tengah hari matahari memancarkan cahayanya kepermukaan laut lalu berlakulah pemeluapan. Wap naik ke udara dan bertemu awan lalu awan mengendung air dan angin membawa awan ke bukit lalu bertemu bukit dan pecah berguguran air hujan lalu masuk kedalam sungai dan mengakir ke muara dan masuk semula ke lautan menjadi air laut semula. Sewaktu jadi wap, jadi air hujan dan jadi air sungai tidak disebut sebagai lautan. Jika disebut lautan maka sesatlah siapa yg kata air sungai itu sebagai air laut. Begitulah kejadian diri kita zahir dan batin. Semuga mendapat teguran ayahanda Tuan Guru jika meleset

    Like

  10. Saya umpama patung baju kat shopping mall. Tiba2 ada tali dipasang kat tangan,kaki,badan seluruhnya lah. Lepas tu tali tadi dipasang kat servo motor yg dikawal oleh komputer. Bila butang ‘ on’ ditekan maka saya pun begerak mengikut komputer yg mengawal servo motor tadi. Saya buat pergerakan baik, pelanggan suka. Saya buat pergerakan buruk, pelanggan benci. Tapi bukan saya yg bergerak. Komputer yg set saya mcm tu. Jadi, dlm kes ni. Saya hanya patung je. Tapi yg kena maki saya. Yang kena puji pun saya. Lepas setahun dua ada patung baru. Maka saya disimpan kat dalam almari yg gelap dalam stor. Patung yg kedua pula mainkan peranan mcm saya dulu2. Diikat tali dan dikawal dgn komputer. Dan proses itu pun berterusan. Sampaila shopping mall ditutup dan diruntuhkan utk dibina shopping komplek yg baru. Masalahnya sampai ke sudah, saya sbg patung tak dapat melihat mcm mana rupa komputer yg mengawal saya. Sbb saya dikawal dari jauh.

    Jadi, persoalan saya, adakah Allah itu dekat atau Allah itu jauh?
    Soalan kedua pulak, kalaupun saya dah paham Allah la yg kawal saya hari ini. Kenapa saya masih tak ‘nampak’ Allah.
    Soalan ketiga pulak, rasul dah bg tau. Kalau kita ihsan, kita buat kerja seoalah2 kita nampak Allah. Ataupun kalau kita tak nampak maka kita buat seolah2 Allah nampak kita.

    Mohon penjelasan dari tok aji dan sahabat2 seagama tentang keraguan,kebutaan terhadap wujudnya Allah.

    Like

  11. Jawapannya tidak bersuara bergirim dan berjisim.mana mungkin nak kenalkan diri pada diri sendiri. Aku dah tahu cuma aku yg ada , nak kadi tahu sama siapa diri ini, tiada lain cuma aku ja yg ada. So tak petlu bersuara dah nyata. Betul tak.

    Like

  12. Jawapannya tidak bersuara bergirim dan berjisim.mana mungkin nak kenalkan diri pada diri sendiri. Aku dah tahu cuma aku yg ada , nak kasii tahu sama siapa diri ini, tiada lain cuma aku ja yg ada. So tak perlu bersuarakan dah nyata senyata nyatanya, Betul tak.

    Like

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s