Mana Duduknya Guru Makrifat ini?

 

Setelah mendapat kebenaran daripada tuan yang empunya badan, makanya cerita ini dikarang sendiri oleh tuan yang empunya badan untuk dipaparkan kepada khalayak umum. Semoga mendapat komen dari kalangan pembaca blog makrifattokkenali.com.

Tuan-tuan yang dirahmati Allah. Di sini inginlah saya minta teguran, kritikan, pandangan, pendapat, ulasan, pendirian atau pegangan tuan-tuan tentang cerita yang akan saya sampaikan di bawah nanti. Ceritanya begini:

Pada suatu hari, ada seorang guru makrifat yang kononnya pada masa ini, bolehlah dikatakan amat terkenal dan termasyhur, telah melakukan perkara yang telah dianggap bertentangan atau berlawanan sama sekali dengan ajarannya. Guru makrifat itu, mengajar lain manakala perbuatannya telah dianggap lain, yakni bertentangan dengan ajarannya.

Ceritanya begini, pada suatu hari tanggal 02 Mac 2014, selepas guru makrifat tersebut selesai memberi ceramah di sebuah dewan di Sri Kembangan, Selangor, lebih kurang jam 7.30 petang, berangkatlah guru makrifat tersebut dari Raub, Pahang balik ke Kelantan melalui jalan Gua Musang. Di kesuyian malam yang agak suram, berlalulah guru makrifat itu keseorangan menyelusuri jalan sempit yang penuh berliku menuju ke arah Negeri Cik Siti Wan Kembang. Keretanya kelihatan sekali laju dan sekali perlahan membelah kesunyian malam dengan ditemani silaunya kereta yang bertentangan haluan.

Sunyinya malam, sesunguhnya sunyi lagi hati seorang guru makrifat, berkenderaan berseorangan membelah kedinginan malam, sambil menghitung-hitung berapa orangkah dan berapa keratkah orang yang akan hadir untuk mendengar ceramahnya esok. Maklumlah ceramah dari seorang guru makrifat itu, selalunya tidak mendapat perhatian orang, tidak seperti ulama lain di medan forum perdana yang melaut orangnya, tidak seperti ceramah orang makrifat. Namun, dalam hatinya selalu mengharap yang baik, moga-moga mendapat sambutan yang meriah.

Lebih kurang jam 10.00 lebih malam, setelah hampir 3 jam memandu secara berseorangan, guru makrifat tersebut terasa penat bercampur mengantuk, lalu beliau mengambil keputusan untuk berhenti rehat di sebuah restoran di Gua Musang, kedai makan ini bersebelahan dengan stesen minyak Shell. Niat pada awalnya, beliau bertujuan untuk singgah minum di sebuah warung yang berhampiran dengan stesen minyak Shell, yang jarak di antara Shell dengan kedai makan lebih kurang 90 kaki atau lebih kurang 3 atau 4 kali panjang bas.

Entah apa sebabnya, guru makrifat tersebut telah mengubah pendirian untuk tidak minum di restoran tersebut dan secara tiba-tiba telah mengubah niat dan mengambil keputusan untuk minum di warung yang berhampiran jalan raya. Warung ini, jaraknya hampir 120 kaki atau sekitar 4 atau 5 kali panjang bas, warung ini agak jauh sedikit dari stesen minyak Shell berbanding dengan warung yang mula-mula tadi.

Pada malam itu, kelihatan pelanggan yang berhenti makan agak lengang dan tidak berapa ramai berbanding hari-hari hujung minggu, berkemungkinan hari tersebut bukan jatuh pada hari minggu dan bukan jatuh pada musim perayaan atau musim cuti sekolah, itulah sebabnya kelihatan agak lengang.

Guru makrifat tersebut telah mengambil keputusan untuk singgah minum di kedai makan yang berhampiran jalan raya. Sambil minum teh o, guru makrifat tersebut terlihat periuk sup tulang yang sedang berasap (mendidih), serta bau aromanya sangat menyelerakan, lalu timbul keinginan pada hati guru makrifat tersebut untuk makan sup tulang. Lalu diordernya semanggkuk sup tulang. Sambil menunggu sup tulang disediakan, yang agak lama sedikit dihidangkan, beliau menghirup teh o panas, sempat juga melepaskan pandangan ke suasana sekeliling.

Sesampainya sup tulang, kelihatannya dimakan dengan agak gelojoh, mungkin kelaparan agaknya, maklumlah beliau baru teringat bahawa sebenarnya dari tengah hari beliau belum makan. Dikeranakan badan terlalu penat dan letih, kadang-kadang makanpun tak ingat. Tambahan pula sup itu agak sedap. Dikeranakan sedapnya sup tulang itu, belumpun habis semangkuk, diorder lagi separuh, diminta tambah sup tulang lagi separuh. Setelah selesai makan sup tulang dan sementara nak menghabiskan sisa air teh o, dengan tiba-tiba terdengar dan terlihat suatu letupan kuat, dan lanjutan dari letupan itu, terlihat api menjulang lebar yang sangat besar dan dahsyat.

Selepas letupan pertama, disusuli pula dengan letupan kedua, ketiga, keempat tong gas dan letupan deretan kereta yang di parking berhampiran warung, dan mana-mana kereta yang di parking sekitar lalun naik dari warung ke stesen minyak Shell. Didengar dan dilihat satu demi satu tong gas meletup dengan pantas, menjulang dan menjilat kenderaan sebuah demi sebuah menuju ke arah stesen minyak (Shell). Kebakaran atau letupan itu, bermula dari bawah meja burger, kerana di masa itu ada penjual burger sedang memasak burger.

Api sangat pantas merebak menuju ke stesen minyak (Shell), setelah guru makrifat tersebut melihat api sedang menuju ke stesen minyak (Shell), dengan tidak berfikir panjang, guru makrifat yang dikatakan mengajar kita supaya berserah diri kepada Allah dan yang mengajar kita jangan takut kepada selain Allah, iaitu jangan takut kepada api, jangan takut harimau, jangan takut peluru dan sebagainya itu, telah mengambil jalan lari lintang-pukang menyelamatkan diri dan kereta volvo.

Dengan tidak berfikir panjang, guru makrifat yang dikatakan hebat itu, telah lari meninggalkan meja makan, lari untuk menyelamatkan diri dan untuk menyelamatkan kereta jenis VOLVO. Lari guru makrifat itu, seumpama tak cukup bumi, jika boleh diumpakan lajunya kapal terbang jet, adalah didapati laju lagi larian guru makrifat tersebut menyelamatkan diri dan menyelamatkan kereta. Start enjin kereta lalu memecut laju bagi melarikan kereta dari terbakar dijilat api yang menyambar dahsyat. Dia mengajar kita supaya jangan takut kepada makhluk yakni jangan takut selain Allah, tetapi ternyata dia lari terlebih dahulu dari orang lain. Apakah hendak kita hukum atau hendak kita tafsirkan guru seperti itu? Cuba tuan-tuan beri komen. Tidakkah didapati guru makrifat itu “cakap tak serupa bikin?”.

Sebelum lari, guru makrifat itu sempat juga melihat orang yang lari dengan keadaan badan iaitu pakaian baju dan seluarnya terbakar, lari keluar dalam usaha menyelamatkan diri. Kalau tak salah yang sedang lari terbakar itu, adalah pemuda yang sedang memasak burger. Dalam keadaan kelam kabut itu, sempat juga guru makrifat itu, menyabarkan orang yang cedera terbakar dan ramai yang didapati menangis kesakitan dan menangis terkejut. Sebelum api itu sampai ke stesen minyak Shell dan sebelum Shell itu terbakar dan meletup, pada pendapat guru makrifat itu, adalah lebih baik beliau menyelamatkan diri. Tidakkah perbuatan guru makrifat tersebut telah “bercakap tidak seperti bikin”, cuba jawab?

Sesudah memindahkan kereta agak jauh dari stesen minyak, beliau datang semula ke tempat kebakaran tersebut, tetapi berada agak jauh sedikit dari stesen minyak. Kelihatan anggota bomba datang dengan cepat untuk menyelamatkan keadaan, kebetulan balai pomba terletak berhadapan dengan tempat kebakaran. Setelah didapati keadaan telah dapat ditangani, beliau (guru makrifat) itu memaklumkan kepada bomba bahawa di dalam semak sebelah Shell itu, ada orang terbakar. Dalam kegelapan malam dan setelah sambungan elektrik dipadamkan, suasana menjadi bertambah gelap, lalu dengan pantas anggota bomba menuju semak dan didapati ada seorang yang sedang meniarap menahan kesakitan dan empat lima orang lagi sedang menangis menahan kesakitan kesan terbakar.

Setelah diamati, didapati ada sebuah lori tangki yang sedang mengisi minyak di stesen minyak tersebut. Memandangkan stesen minyak itu berada di atas bukit iaitu tempat tinggi, didapati minyak yang sedang diisi itu, melimpah dan mengalir turun ke arah kedai yang sedang membakar burger. Sesampainya minyak itu di meja pembakaran burger, di situlah bermulanya letupan kuat dan menyambar tong gas dan deretan kereta. Kebakaran itu, boleh dianggap bernasib baik kerana minyak yang sedang diisi itu adalah minyak desel dan bukannya minyak petrol. Kiranya limpahan itu adalah minyak petrol, tidak tahulah apa nak kata sesudahnya. Guru makrifat itu, dulunya adalah bekas anggota polis, jadi dengan pengalaman yang ada itu, digunakan untuk mencari punca kebakaran.

Sebelum itu, pasukan bomba belum tahu punca kejadian. Dengan pengalaman guru makrifat yang dulunya adalah anggota polis, lalu guru makrifat tersebut menyarankan kepada bomba supaya jangan benarkan lori tangki tersebut dialih, kerana ini adalah bahan bukti. Lalu, saran guru makrifat itu diambil perhatian oleh ketua bomba. Seandainya lori tangki itu sempat dialihkan, maka hilanglah bukti punca kebakaran berlaku. Pada mulanya semua orang menyangka kebakaran itu berpunca dari warung. Setelah mendapat saranan dari guru makrifat tersebut, maka lori tangki itu, tidak dibenarkan dialih.

Petugas yang mengisi minyak ke dalam tangki bawah tanah stesen minyak cuba menafikan kebakaran itu berpunca dari limpahan minyak dari lori tangki. Namun akhirnya setelah disiasat, ketua bomba tidak membenarkan lori tangki itu dialih. Ramailah yang kehilangan kenderaan akibat kebakaran itu dan nasib baik tidak ada orang di dalam kereta semasa api sedang marak. Guru makrifat amat terkejut bimbang ada orang di dalam deretan kereta yang terbakar.

Pada kebiasaannya mengikut pengalaman kita, semasa berhenti rehat, suami turun minum, sedang anak atau isteri masih ada dalam kereta, ada yang tidur dalam kereta tidak mahu ikut ayahnya minum kerana mengantuk, setengahnya ada yang menyusukan bayi dalam kereta. Seribu kemungkinan yang bermain di kepala guru makrifat. Syukur kepada Allah tragedi malam itu, tidak ada sesiapa yang berada di dalam kereta yang terbakar. Namun keesokan harinya setelah membaca surat khabar, terdapat 4 orang yang cedera parah dan sedang kereteker (kritikal), maaf ejaan kereteker tak seperti bahasa inggeris tetapi seakan-akan bahasa inggeris orang Kelantan. Orang Kelantan bila bercakap bahasa inggeris, lidahnya agak pendek sikit berbanding orang Kuala Lumpur.

Dalam rentetan cerita di atas, saya ingin bertanya kepada tuan-tuan sekalian. Guru makrifat yang dikatakan terkenal itu, telah mengajar orang ramai supaya jangan takut, jangan lari kepada harimau, jangan takut kepada keris lembing dan jangan takut kepada hantu syaitan. Sekalian makhluk katanya tidak boleh memberi bekas, melainkan dengan izin Allah. Tahu-tahu beliau sendiri lari lintang-pukang menyelamatkan diri dari api yakni makhluk.

Jadi di sini, inginlah saya mendapat pandangan, teguran, saranan atau pendapat tuan-tuan sekalian tentang iktikad, pegangan atau duduknya “guru makrifat” tersebut. Dia mengajar orang supaya jangan takut kepada makhluk (api), tetapi tiba pada dirinya, dia lari menyelamatkan diri. Sekarang saya hendak tahu jawapan dari tuan-tuan sekalian, di mana hendak kita letak pendirian guru makrifat ini? Cakap tak serupa bikin!

Dari jawapan tuan-tuan itu, nantinya akan saya buat penilaian dan di situlah nanti akan dapat saya ukur untuk dibuat kesimpulan, setakat mana ilmu makrifat tuan-tuan. Sila kemukakan pendapat.

Harus diingat, saya tidak mengumpat mana-mana guru makrifat, cerita ini adalah cerita yang ditulis sendiri oleh tuan punya badan itu sendiri (guru makrifat itu sendiri) dan beliau telah bersetuju untuk dipaparkan kepada umum untuk melihat atau bertujuan untuk menyukat setakat mana kefahaman tuan-tuan terhadap makrifat!

89 Replies to “Mana Duduknya Guru Makrifat ini?”

  1. Soalannya Mana Duduknya Guru Makrifat ini? Siapa yg tanya soalan? Siapa yg jawab soalan?
    Duduknya guru makrifat tu tiada tempat duduknya… macam mana nk duduk, tempat duduk & tuan empunya badan pun tak ada… yg ada hanya Allah

    Dari mana datangnya ayat Cakap Tak Serupa Bikin? dari siapa & kepada siapa ia ditujukan? adakah dari manusia yang masih tidak mengenal diri? adakah dari dirinya sendiri?

    Dari cerita tersebut didapati siapa yg mengubah niat? adakah berubah niat? siapa yg berkehendak? siapa yang mendengar & melihat letupan kuat? siapa yg lintang pukang? siapa yg ketakutan? siapa yg membakar? siapa yang dibakar? siapa yang memberi sakit? siapa yang sakit? siapa yang terkejut? siapa yang bimbang?

    Ini menggambarkan kita tidak sedikit pun daya upaya, tidak sedikit pun berkuasa, tidak sedikit pun punya apa-apa dan kita tiada. Semuanya bukan benda yg baru & sudah tertulis di Luh Mahfuz utk menyatakan pada yang satu. Nyatanya Allah pada yg wujud, ujud & maujud.

    Maaf jika tersalah atau terlanjur dalam berbahasa…

    Like

  2. Jika benar makrifat, Api itu boleh di had kan, kebakarannya, jika Makrifat tak patut lari, bersama Allah, berkuasa menyelamatkan keadaan

    tentulah tidak perlu melakukan aksi seperti, ‘bomoh malaya’ kerana Ilmu di amal kan, bukan perlu di tulis tulis atau di buka langkah silat, inshaAllah

    namun demikianlah akibat mengaku Makrifat, baru di uji sedikit, lari menyelamatkan kereta sendiri, itu yang lebih di utamakan dari menyelamatkan orang lain

    sedangkan Rasulullah dan sahabat empatnya, suka untuk menyelamatakan orang lain, bersama sama

    subhanallh

    Like

  3. Gerak dan Diam itu daripada Allah, hanyalah benar, kepada orang yang Ikhlas sepertimana Muhammad saw, buktinya Allah menyatakan, tiadalah ia berkata melainkan wahyu yang di wahyukan

    dalam pada itu, yang belum mencapai Ikhlas, adalah menurut hawa nafsunya sahaja

    sebab itu, boleh tergopoh gapah, sedangkan untuk solah itu di larang kita tergesa gesa, boleh juga kita menangguh nangguh – tunggu dulu

    sebab itulah ada Darjat Amal, Ada Darjat Ilmu, setiap detik kita di uji Allah

    dan ini zaman, paginya beriman, malamnya tidak, silih berganti, umat macam BUIH, siapakah yang berani mengaku, telah Makrifat?

    semoga di peliharalah diri, tidak menjadi ‘kawan karib syaitan’ seperti mana maksud ayat 36 dan 37 surah az zukhruf

    inshaAllah

    Like

  4. kuasa Allah yg brkehendak, bila kita baca cerita ini terasa akan bisikan syetan penilaian buruk akan guru ma’rifat krn seolah-olah takut akan ini itu, tdkkah siapa yg brbuat demikian, bukankah Allah yg menggerakn itu smua, bgtu nyatanya Allah itu.
    maafkan sy tuan2, sy jwb apa yg trbesit dihati aj, sy msh ingin bnyak belajar lg ma tuan2, utk bpk hj. shaari kiranya brkenan mengarahkan jika ad yg salah dlm penyampaian sy,

    Like

  5. Assalamualaikum tuan guru yg dikaisihi dan dibawah rahmat Allah selalu hendaknya..jawapan sy hanyalah jawapan yg biasa..bkn jawapan jg sebenarnya..hanyalah utk kt fikir brsama..sy ambil kisah baginda rasulullah sewaktu perang uhud..sewaktu baginda berundur dr medan perang..adakah bermaksud baginda takut pd musuh?..sedangkan baginda rasulullah adalah org yg paling mengenali Allah s.w.t..yg merupakan kekasih Allah..yg sentiasa dlm lindungan Allah..adakah baginda rasulullah menyalahi ajaran baginda sendiri..pd sy dr kisah ini..itu adalah tanda kasih syg Allah dgn menggerakkan guru itu menyelamatkan dr..Allah telah menyediakan yg terbaik utk hambanya..tidak terjadi sesuatu tanpa izinNya..hanya Allah jg yg mengetahui..

    Like

  6. Asallamualaikum wr.wb

    Seandainya Mau (atas ijin alloh) hamba alloh itu tinggal berkata Kunfayakun
    hai api aku seru kamu, padam lah….!

    “doa mu sulit AKU tolak”

    tpi ingat km telah merubah takdir AKU…. dan tunggulah KONSEKUENSINYA ….

    Hidup di dunia yang fana ini karena adanya SEBAB dan AKIBAT

    Walaikumsalam WR WB

    Like

  7. Semasa kejadian di mana “letak diri” guru tersebut? Akal? Nafsu? Allah? Samalah juga, semasa bersolat, di mana “letak diri” seseorang itu? Lalai? Leka? Kusyuk? Sekiranya guru itu rasa telah capai makrifatullah….maka saat itu telah jatuh syirik kerana lari dari makhluk…….(mohon maaf, sekadar pendapat, Bukannya tuduhan)

    Like

  8. Salam tuan guru,

    Pemahaman sy yg penting dimanakah penyerahan tuan guru tersebut semasa itu? Adakah berserah kepada Allah atau takut kepada api?

    Berserahlah kepada Allah dlm apa jua keadaan dgn sebenar benar penyerahan samaada sedang menyelamatkan diri atau menghadapi kebakaran tersebut.

    Mohon tuan guru ulas pandangan saya.

    Like

  9. gerak hati guru makrifat yang seolah olah nampak kejadian akan berlaku sebelum ianya berlaku menjurus kepada pendapat guru makrifat di lindungi Dia secara terus .Berlari lintang pukang menyelamat kan diri adalah layaknya seorang hamba.Juga berlaku keatas para rasul.

    datang semula untuk menolong adalah kewajipan sesama makhluk.
    Tidak memberitahu yang lain sebelum berlaku kejadian ialah menyembunyikan rahsia Allah dan tidak menggangu takdir.

    Like

  10. Apa yang berlaku itu telah pun sedia ada bahkan tertulis di Luh Hul Mahfuz yang tidak bolih di ubah ubah lagi. Guru Makrifat lari menyelamatkan diri nya! ya siapa yang mengerakkan kaki nya bahkan siapa yang mengerak hati nya untuk bertindak demikian jika tidak Allah. Ini ada lah “rakanman lakonan” yang telah di rakamkan terlebih dahulu.

    Like

  11. Sebagai tambahan- Tidak kah Anak Adam itu di anugerahkan akal dan ikhtiar olih Allah untuk di pergunakan sehabis habis nya SEBELUM bertawakkal kepada Allah. Tentu nya gerak hati untuk berbuat demikian juga datang nya dari Allah. Skian lah penjelasan dan koen saya Wallahu ‘alam

    Like

  12. Assalamualaikum wbt tuan, izinkan saya cuba menjawab persoalan di atas dengan pengetahuan saya yang agak cetek ini. Saya akan cuba memberi jawapan dalam dua bentuk penjelasan.

    Bentuk pertama,

    Perbuatan guru makrifat tersebut menyelamatkan diri dengan “melarikan dir”i itu sebenarnya tidak bersalahan dengan keyakinannya yang mengatakan bahawa makhluk (yakni api) tidak memberi bekas kepada makhluk lain (yakni manusia), hanya yang boleh memberi bekas dan mendatangkan bekas itu tidak lain dan tidak bukan hakikatnya ialah Allah swt jua.

    Jadi dalam kejadian tersebut, mengapakah guru makrifat itu menyelamatkan dirinya walhal dia sepatutnya tunggu bahkan patut cuba masuk ke dalam api jika benar dia yakin bahawa “makhluk tidak dapat memberi bekas”?

    Pada pendapat saya, guru makrifat tersebut menyelamatkan diri ketika itu kerana bukan api/letupan (makhluk) itu yang dilihat oleh guru itu, tetapi yang dilihatnya itu ialah af’al atau pekerjaan Allah swt yang tersembunyi di sebalik letupan yang berlaku. Memandangkan perkara (letupan) itu merupakan af’al Allah swt (manifestasi nama Allah -al-Jabbar, yakni Yang Maha Perkasa) yang dizahirkan dengan jalan hukum sunnatullah (api itu membakar), sudah tentu ia akan memberi bekas dan kesan ke atas makhluk. Bahkan, dalam sanubarinya itu tertanam satu keyakinan bahawa tidak ada suatu jua pun makhluk yang mampu bertahan dengan af’al Allah swt yang Maha Perkasa itu.

    Dari sudut dalaman perasaannya pula, perasaan takut yang dialaminya itu juga merupakan gerak hati yang diilhamkan Allah swt kepadanya supaya dia menyelamatkan dirinya. Jadi, perbuatan guru ini menyelamatkan dirinya itu juga, adalah atas dorongan dari Allah swt. Takutnya tuan guru itu adalah setelah melihat ia akan keperkasaan Allah swt yang Maha Hebat yang dizahirkan dalam bentuk letupan api. Dari sudut ini, “larinya” guru makrifat itu seolah-olah menyamai “larinya” Nabi Zulkifli a.s, Nabi Yahya a.s dan Nabi Isa a.s ketika mereka dikejar oleh kaum-kaum yang zalim seperti yang tercatat dalam sirah para anbiya’. Dan jika beraninya guru makrifat itu untuk menunggu di situ juga pun adalah atas dorongan perasaan yang dicampakkan oleh Allah swt ke dalam hatinya, seperti mana beraninya Nabi Ibrahim a.s tatkala dibakar hidup-hidup..

    Kesimpulannya, perbuatan guru makrifat itu “lari” menyelamatkan diri sebenarnya tidak boleh dinilai secara lahiriah semata-mata. Tindakan tuan guru itu menyelamatkan dirinya bukan bermaksud “cakapnya tidak serupa bikin”, bahkan sebenarnya guru itu “cakapnya serupa bikin” kerana yang dilihatnya bukan makhluk (api) yang boleh memberi mudarat kepadanya, tetapi af’al Allah swt Yang Maha Hebat itu jualah yang boleh memberi bekas (mudarat) terhadapnya dan makhluk-makhluk lain.

    Jawapan Bentuk Kedua,

    Perbuatan guru makrifat itu “melarikan” dirinya tidak bersalahan dari sudut agama. Apa yang dilakukan beliau itu ialah melarikan diri dari satu takdir Allah swt ke satu lagi takdir Allah swt yang lain.

    Ini sama seperti apa yang dilakukan oleh Saidina Umar Al-Khattab r.a sewaktu negerinya dilanda taun. Sewaktu Saidina Umar r.a ingin berpindah (melarikan diri) ke tempat lain bagi mengelakkan jangkitan taun, para sahabat bertanya “Mengapakah dikau melarikan diri dari takdir Allah?”

    Jawab Saidina Umar r.a’ “Aku hanya lari dari takdir Allah (mudarat) ke takdir Allah yang lain pula (keselamatan)”.

    Jadi, dalam hal ini, perbuatan guru makrifat itu melarikan diri sebenarnya “melarikan” dirinya ke takdir Allah swt yang lain jua. Dia tidak ke mana-mana sebenarnya, kerana ke mana jua pun dia melarikan diri, dia tetap tidak dapat melarikan dirinya dari Allah swt. Bahkan Allah swt berfirman, “Ke manakah (manusia) hendak melarikan diri?” (Surah Al-Qiyamah:10), “Mereka pula tidak akan dapat melarikan diri daripadanya”. (Surah An-Nisa’:121). Yang menunggu tetap menghadap Allah swt, bahkan yang “melarikan” diri itu juga pun tetap menghadap Allah swt.

    Sekian jawapan yang cetek dari saya yang lemah ini. Jawapan tuan jualah yang saya tunggu-tunggu. Wallahu’alam.

    Like

  13. memang setelah saya baca cerita daripada guru makrifat tersebut diatas,serupa tak seprti bikin,tetapi mari kita pahami daripada ajaran tuan guru.karena didunia yang pana ini kita cuma belakon saja.sebelum guru makriat tersebut letih memandu dia dah letih dah diluh hul mahfuz.sebelum dia letih memandu,dia rehat direstoran digua musang,lalu mengubah niat untuk minum diwarung yang berhampiran jalan raya.semua sudah terjadi di luh hul mahfuz.. dan saya mengucapkan terimakasih yang sedalam-dalamnya kepada tuan guru hj shaari,yang telah berbagi ilmu kepada saya via blog dan video,yang sangat bermanfa’at bagi saya

    Like

  14. Dah skrip drama Gerak Khas tu memang begitukan ayahanda…tak berubah sedikitpun…Sampai saat masanya (ACTION)..Siap ada letupan lagi tu..Ada juga watak hero…ada juga watak orang berlari ketakutan…ada juga stuntman…Ada polis.(Cut)..takkan lah kita nak salahkan pelakon-pelakon tadi walaupun sebelum ini dia duk canang kat orang bahwa dia pelakon yang berbakat..Duk canang kalau berlakon kita kene buat macam ni…buat macam tu..tapi bila sampai giliran dia sendiri punya skrip jadi tang lain ..PENGARAH dah nak macam tu..ikut je lah skrip tu..buat apa nak salahkan pelakon hebat tadi.takkan nak salahkan PENGARAH pulak…Itu menunjukkan skrip tadi boleh menjadi antara skrip Drama Terbaik yang dikarang di PENTAS SKRIP…Dikenang sepanjang hayat…Silap-silap Pelakon tu dapat Anugerah Pelakon Lelaki Terbaik nanti..Insyaallah…Kalau pelakon tu datang K.L lagi mintalah dia singgah lagi di Sup Saleem Sentul ya…Amin

    Like

  15. GURU AKAN DUDUK SEPERTI MANUSIA BIASA ORANG AWAM,TIDAK SEKALI-KALI MENZAHIRKAN KERAMATNYA ITUPUN DENGAN KEHENDAK ALLAH.YANG DIKATAKAN JANGAN TAKUT TU TAKUT NI TU NISBAH KEPADA PEGANGAN.SEBENAR-BENAR GURU MAKRIFAT SUSAH UNTUK DIKENAL DAN CUKUP PAYAH SEKALI KERANA DIA DUDUK SEPERTI ORANG AWAM.APA TAH LAGI GURU MAKRIFAT YANG PINDAH ALAM YANG 4 5 KALI PINDAH LAGILAH SUSAH.PADA PANDANGAN SAYA BIASA LA TU , TANGGA ORANG AWAM

    Like

  16. Dari Allah kita datang kepada Allah kita kembali. Apabila sudah mati bukan kita, tetapi Allah jualah yang menggerakan dengan Qudrah dan IrahdahNya Sifat hanya melakunkannya.

    Like

  17. Allah lah yang mengerakkan semua nya.Tiada lain selain Dia.Apa yang berlaku itu sudah pun berlaku di Luh Mahfuz Apa yang berlaku itu hanya lah untuk di nyatakan
    betapa berkuasanya ALLAH .Segala baik dan buruk itu datang ALLAH.
    Benar kah itu Ustaz.

    Like

  18. Assalamualaikum,tuan,semoga sentiasa dalam lindungan allah swt,membaca kisah diatas dengan judul “MANA DUDUKNYA GURU MAKRIFAT INI”SAYA YG BODOH INGIN BERBAGI PENDAPAT,kalau salah tolong betulkan,sebenarnya memahami apa yg dibuat oleh guru makrifat tersebut,beliau menilik pd hilang diri,yg lari lintang pukang menyelamatkan diri dr api,bermakna masih ada diri…..,guru makrifat tdk lg ada diri,dan diapun tdk tau siapa yg menyelamatkan dr api tsb.dah tertulis diluhmahfuz….,aamin

    Like

  19. Apa yang berlaku adalah ketetapanya…bahawa kesempurnaan dirinnya…di ibaratkan..syariatin dan hakikotun..sesungguhnya…dalam kita mempelajari ilmu makrifat jangan lah di lupakan syariat..seperti kereta telah di parking.ditempatnya..itu penyerahan total,berlarinya guru itu untuk menyelamatkan kereta dalah syariatnya…stinggi mana pun ilmu kita jangan lah dipisah2kan ilmu itu…kerana ilmu Allah jua..

    Like

  20. Tindakan yang diambilnya betul pada ketika itu kerana hanya diri kita sendiri boleh mengubah keadaan diri kita, bukan orang lain. Tuhan tidak akan mengubah nasib seseorang itu kecuali orang itu sendiri mengubah dirinya sendiri Wallahhuaklam

    Like

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s