Jawapan Yang Cantik Dari Orang Seremban

 

Assalammulalaikum tuan. Saya tertarik dgn cerita diatas, izinkan saya memberi pendapat. Sekali pandang org akan ckp tuan @ guru makrifat itu ckp tak serupa bikin. Tetapi bagi saya apa yang berlaku itu telah pun berlaku di alam luh hul mahfuz dan tak dpt diubah2 lagi walaupun satu titik. Itu lah kelakuan yg allah nak tunjukkan dari kebesaran, kekuasaan dalam ilmunya. Tuan hanya menzahirkan sahaja kelakuan yang empunya kelakuan. Apa yang berlaku ditempat kejadian tersebut sudah berlaku sedari dulu, tidak ada satu pun yang tertinggal. Dah ceritanya dulu di alam mahfuz tuan lari, bila dizahirkan tetap kena lari. Ulang balik cerita lama, cuma dizahirkan sahaja. Itulah pandangan saya serba ringkas. Kita tidak bolih mengubah apa yang telah dikarang oleh allah. Dalam luh hul mahfuz tuan kena lari, bila tayang balik mesti kena lari. Tak boleh ubah-ubah lagi.

Yusof | yussaldiyusof@yahoo.com | 175.145.191.49 | 20/04/2014 jam 4:12 PM

Advertisements

9 Replies to “Jawapan Yang Cantik Dari Orang Seremban”

  1. Salam Tuan Guru Haji Shaari dan sahabat2 pencinta

    Tuan Haji selalu meningatkan, jangan ternampak adanya diri !!!

    Sebenarnya apa yang berlaku, kita tak tahu samada dia telah berlaku di LOH MAHFUZ, yang ini hanya ALLAH sahaja yang tahu….dan semasa mengajar itu yang kita RASA.

    Tetapi, kalau yang terlihat HANYA KEESAAN ALLAH, maka apa sahaja yang berlaku sebenarnya kehendak ALLAH.

    Pandanglah yang GHAIB, kita tak tahu apa yang dah ditulis di LOH MAHFUZ, untuk tujuan belajar sahaja ….

    Setelah yang terlihat hanya ALLAH….., segala yang berlaku kehendak ALLAH berlaku. Bila kita telah tertulis di LOH MAHFUZ itu cerita manusia mengatakan Qada dan Qadar….ini cerita masih terlihat diri. Setelah sudah tidak nampak diri….mana ada ceri LOH MAHFUZ , ceritanya…segalanya KEHENDAK ALLAH ….. ini cerita semasa bersuara…..tetapi setelah tak berkata mana ada cerita LOH MAHFUZ ini cerita perjalan manusia dengan RUKUN IMAN…….Bila yang terlihat ITU HANYA DIA….Cerita ALLAH……cerita LOH MAHFUZ….ALLAH nak tonggang terbalik kan pun bukan dapat ilmu kita ITU SEMUA KUASA MUTLAK ALLAH.

    Cerita loh mahfuz ini cerita budak baharu belajar….RUKUN IMAN…..baru baru mengenal. Dah nampak segalanya ALLAH, dah tak ada LOH MAHFUZ DAh….

    Like

  2. Salam Tuan Guru dan Sahabat sahabat, rasa nya perkara ini saya tak pernah share kerana cuma saya pernah dengan TUAN GURU sendiri !!! Budak baharu belajar atau permulaan , setiap perlakuan MAHLUK , kamu akan nampak cerita LOH MAHFUDZ ……fikir habis habis…

    Cerita HAKIKAT seterusnya MAKRIFAT, ini cerita mati sebelum mati…..

    Selagi tak nampak (masih tak nampak, maka akan ada cerita LOH MAHFUDZ)….

    Tapi kalau dah yang terlihat itu SEGALANYA dia, CERITA YANG MAHA KUASA – maka yang berlaku segalanya kehendak ALLAH. Maka bila kamu masih nampak mahluk aktif , kamu nampak cerita loh mahfudz…

    Tapi kalau dah nampak cerita DALANG , adake cerita ? loh mahfudz….kerana setiap detik adalah cerita DALANG , kalau masih berfikir dikotak fikiran mahluk, maka cerita LOH MAHFUDZ….

    Tapi kalau yang wujud HANYA KEESAAN ALLAH – nak terbalik ke, terlinggup ke ? tak ada persoalan sebenarnya……PANDANG ALLAH mana ada cerita loh mahfudz…itu cerita sesama kita aje….

    Like

  3. Assalamualaikum w.b.t…mohon maaf tuan guru..hamba allah yang jahil ini ingin bertanya..mohon jangan dimarahi…adakah kehidupan segala sesuatu di alam maya ini segalanya telah ditetapkan ataupun kerana Allah.S.W.T itu Maha Mengetahui maka ditulis dulu di Lauh Mahfuz..kerana kedua itu adalah perkara yang berbeza……telah ditetapkan berlaku maka ditulis atau kerana Allah S.W.T Maha Mengetahui maka ditulis dulu ( contoh : jika seseorang itu ingin menjadi kaya….maka dia pun berdoa untuk menjadi kaya maka dengan izin Allah S.W.T. menjadilah ia kaya…perkara itu sememangnya telah ditetapkan oleh Allah. S.W.T. atau kerana Allah S.W.T. Maha Mengetahui maka ditulis… sipolan ingin menjadi kaya maka selepas itu ia akan berdoa maka aku izinkan maka jadilah ia orang kaya..( memang keduanya tidak boleh diubah lagi kerana telah ditulis di Lauh Mahfuz..cuma inginkan kepastian sahaja. sudah ditetapkan akan berlaku atau kerana dia tahu apa yang akan berlaku maka ditulis dahulu.

    Like

  4. Ayahandaku Hj Shaari..anakanda Muhammad Ramli dari Pulau Pinang adalah murid kepada Nasir bin Ramli dan dia belajar ilmu makrifat ini dari ayahanda saya Ustaz Ramli Awang dan ayah saya belajar ilmu makrifat dari datok saya Tok Awang yang sewaktu hidupnya dahulu diceritakan dia ada beberapa karamah yang Allah anugerahkan kepadanya. Datok saya Tok Awang ambil ilmu ini dari anak murid Tok Kenali yang dikirimkan oleh Tok Kenali ke Penang supaya disebarkan ilmu ini. Tapi kami tak ada maklumat namanya. Dia telah serahkan ilmu ini kepada datok saya supaya sambung kerjannya.
    Kinisaya faham (bukan saya yang faham) erti binasakan, leburkan dan hancurkan diri. Kita disuruh oleh Allah supaya merendahkan diri sendiri. Kita perlu serahkan segalanya kembali kepada Allah. Punya nak rendahkan diri dihadapan Allah sehingga WUJUD pun kita tak mahu bubuh kepada kita. Lalu kita kata kita tak wujud sebenar-benar wujud. Rasa tak wujud itu bukan di akal tetapi di hati setelah hati dibersihkan dengan zikrullah daim.

    Like

  5. Salam sejahtera …..
    Apa yg terfikr tadi pasal dah tertulis di lauhmahfuz..ALLAH itu maha mengetahui..apa yg da tertulis di lauhmahfuz itu adalah sbb ALLAH maha mengetahui sblm berlaku bukan di sebabkan krn Allah mengatur rutin kita.kita yg mengaturkannya tp bila2 masa aje DIA hendak masuk campur,itu kuasaNya……nmpak mcm nak salahkan ALLAH di atas ape yg berlaku pada corak harian kita…perlu ke DIA uruskan kita @ kita yg patut uruskan diri sndiri dgn ape yg DIA dah bg pinjam?PINJAM…biasanya apabila dibagi pinjam,maksudnya pemilik serahkan kpd peminjam utk merasa..adakah pada masa itu pemilik perhatikan sntiasa..tentu tidak kan…..dan peminjam akan dipertanggungjawabkn slps dipulangkan kembali………minta nasihat dan semoga mendapat teguran membina..

    Like

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s