Mulanya Digelar Al-Amin, Setelah Menjadi Rasul, Digelar Pendusta!

 

Pada mulanya Baginda Rasulullah digelar Al-Amin (dipercayai), setelah bergelar Rasulullah, kenapa Rasulullah digelar pendusta, penipu, ahli sihir, pembelot dan perosak agama, kenapa?

Sebabnya adalah kerana Rasulullah mengajar ilmu rohani. Bilamana mengajar ilmu rohani, ramailah yang di antaranya tidak faham. Bilamana tidak faham, maka dituduhlah dengan tuduhan pendusta, pembelot, penipu, ahli sihir, sesat, salah dan sebagainya. Begitu juga dengan para guru makrifat, guru makrifat itu, adalah guru yang mengajar ilmu rohani, itulah makanya selalu dituduh sesat atau salah. Ilmu rohani itu, adalah ilmu yang hanya dapat dimengerti oleh rohani, bilamana ilmu makrifat dimengerti dengan menggunakan ilmu akal, itulah makanya dituduh sesat atau salah. Ilmu makrifat itu, adalah ilmu rohani, untuk itu, hanya rohani sahaja yang memahami bahasa rohani.

Nanti sambung lagi, saya tersangat sibuk untuk menyiapkan kitab keenam.

Advertisements

2 comments on “Mulanya Digelar Al-Amin, Setelah Menjadi Rasul, Digelar Pendusta!

  1. Bagi yg mencari Allah akan berjumpalah akan Allah…
    Dan bagi yg tidak berhenti di situ…
    dan bermohon akan Ahad akan ketemulah akan Ahad.

    Jalan Allah itu masih kabur dan bergabus berselirat akan pecahan2nya dan dengan kehendakNya terlihatlah akan pendustaan, perbedaan fahaman2, salah menyalahi dan sebagainya… maka disitu masih ada saki baki hijab alam, adam, agama, kaum, umat, istilah, bahasa dan sekeliannya….ianya masih ternampak syariat, thoriqat dan hakikat yang berbeda. Oleh kerana itu sebutan pendustaan itu lazimnya terpakai kpd sekelian pembawa kebenaran.

    Jalan Ahad pula terus menuju makrifat tanpa mengendahkan perkara2 di atas dan seikhlasnya akan membenarkan sekeliannya. Setelah mengenal Ahad maka binasalah sekelian pendustaan. Berlari keluarlah segala perbedaan. Akhirnya terjawablah pada sekelianNya – Benar! Dan benar itu akan pulang ke pangkuan kebenaran.

    Menyelami Allah itu umpama selautan…
    Menjumpai Ahad itu hanyalah TITIK!

    Ikhlas

    1

    Like

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s