Ini saya kempilkan tuduhan yang dilemparkan oleh pihak Jakim dan fatwa pada 4 tahun yang lalu:

[1-11 10:12 PG] i. Bertentangan dengan fakta sejarah

Dakwaan ilmu yang diperolehi adalah peninggalan ilmu Syeikh Daud al-Fatani yang diwarisi oleh dua ulama terkenal, iaitu Tok Kenali dan Tok Selehong adalah satu pembohongan, kerana kedua ulama tersebut tidak sempat berguru dengan Syeikh Daud Al-Fatani yang meninggal tahun 1846, iaitu lebih 22 tahun sebelum kelahiran kedua-dua ulama tersebut.

 

[1-11 10:12 PG] 3. Haji Shaari bin Mohd. Yusof tidak pernah mendapat pendidikan agama di mana-mana sekolah agama atau pondok. Beliau memperoleh diploma dalam bidang Pentadbiran dan Undang-Undang UiTM Shah Alam, Selangor dan pernah berkhidmat sebagai anggota Polis Diraja Malaysia.

 

[1-11 10:12 PG] (v)   Mohd Yusof Cik Wook tidak pernah menjadi tenaga pengajar di Pondok Kubang Bemban, Pasir Mas Kelantan seperti didakwa Haji Shaari.

 

[1-11 10:12 PG] Pluralisme dalam akidah dan tarikat. Menurut dakwaan Haji Shaari, Tok Kenali berpesan; bertarikatlah apa saja benar belaka, Tarikat Naqsyabandiah, Tarikat Ahmadiah semuanya menuju Allah. Muktazilah, Qadariah, Jabariah, Syiah, Wahabi dan lain-lain semuanya sama asalkan menuju Allah. Dakwaan ini jelas bertentangan dengan dasar yang telah disepakati oleh ulama Ahli Sunnah wal-Jamaah.

 

mrk hanya mendakwa saya sesat atas dasar fakta tarikh sejarah dan hal2 yg bersangkut paut dgn peribadi. ttp mrk tdk mendakwa atas dasar ilmu.

 

menjawab soalan 1-11-10.

sy nak bertanya tuan. tuan belajar ilmu imam ghazali, apakah tuan hidup sezaman nya?.

 

jgn kita berdepat atas perkara tarikh soalan pertama no 1-11-10. krn kita tdk hidup sezaman iman ghazali ttp kenapa kita ikut kitab2 iman ghazali. begitu juga tpk kenali dan tok selehong dan hj ahmad al fatani. mrk berguru dgn ilmunya bkn dgn batang tubuh syekh daul al fatani. sebagaimana kita skrg berguru dgn kitab2 ihya ulumuddin sedangkan iman ghazali dah lama pergi meninggalkan dunia ini.

 

soalan kedua 1-11.10.

apakah salah org yg tdk belajar pondok utk bercakap agama?. apakah agama itu utk org sekolah arab shj?. profesor Dr Mohaya dan dr fadilah kamsan pun tak pernah belajar arab dan tak pernah belajar pondok, kenapa tuan tdk persalahkan. srkurang2nya saya ada diploma pentadbiran undang2..yg tahu serba sedikit ttg undang2 syariah dan undang2 sivel. apalah semua org nak bercalap agama itu kena masuk universiti al azhar dahulu. ilmu agama Allah bkn milik pondok. bkn milik guru. bkn milik al azhar ttp ilmu allah itu adalah milik sesiapa yg dikehendali Allah. saya belajar undang2 jenayah di uitm  beserta dgn undang syariah bknnya undang2 jenayah shj. nak lulus diploma undang2. kena lulus subjek agama. apakah guan ada diploma spt sy?.

 

soalan ke 3. no: 1.11.1.: 12 PG(v)

mohd yusof mengajar dipondok kubang benban pasir mas kelantan pada sekitar tahun 1950han

manakala org yg menuduh mohd yusof cik wook tdk mengajar di.pondok itu, apakah mereka hidup srzaman itu?. cuba buktukan yg mohd yusof tak memgajar. fakta sejarah guru, ada yg tercatat dlmipatan senarah dan ada yg tdk ada dlm lipatan catatan sejarah. sejarah sultan2 dam raja2 melayu pun tdk ada catatan tepat dlm sejarah. apa lagi mohd yusof yg bukan raja. sy cabar sila buktikan yg mohd yusof cik wook bkn guru di pondok itu!.

 

soalan ke 4 no 1-1 10: 12 PG. yg mengatakan  hj shaari mengajar  pluralisme ( apa torikat benar belaka).   kambing panggil.anak dia dgn cara mengebek dan harimau panggil.anak dia dgn cara mwngaung dan itek panghil anak dia dgn kek kek. salahkah harimau dgn guna bahasa mengaung dan salahkan kambing guna bahasa mengebek dan itik dgn bahasa kek kek?. …..

 

kita berbeza dlm perkara ranting ttp kita ttp sama dlm perkara akidah. salahkah……

 

org arab (wahbi). org iran irak (syiah) dan kita malaysia ahli sunnah

apakah syurga itu utk org malaysia shj dan apakah arab, kran dan irak itu kapir dan masuk neraka semua?.

agama allah ini luas. sy tak pernah berkata ianya sama saya kata kita sama2 bertuhankan kpd yg satu iaiatu tuhan kpd Adam.

 

inilah jawapan drp hj shaari kpd pihak fatwa dan jakim dan menjawab terhadap tuduhan liar masyarakat ramai terhadap ilmu makrifat tok kenali

 

drp hj shaari hj moh yusof

 

sila sebarkan jawapan dan hujah sy ini kpd semua pihak. amin