Hubungi Kami

Assalamualaikum waramahtullahi wabarakatuh.

Tuan-tuan dan puan-puan serta muslimin dan muslimat yang dikasihi dan dirahmati Allah sekalian.

Bagi membolehkan anda menghubungi kami melalui emel, sila isikan dengan lengkap borang yang terdapat di bawah ini berserta dengan komen, pertanyaan atau tempahan kitab yang ingin dibuat dan seterusnya hantarkan kepada kami.

Terima kasih.

Amin.

Advertisements

602 Replies to “Hubungi Kami”

  1. Salam tuan yang dirahmati Allah. Alhamdulillah, buku dah saya terima pagi ni, terima kasih yang tak terhingga. Saya dah beritahu suami supaya masukkan duit hari ini (Dua buah buku dan 6 keping CD).

    Like

    1. salam ustaz..sy amat tertarik dan berminat untuk terus menerokai ilmu makrifat yang ustaz cube sampaikan..mudah2an di permudahkan allah,,sy teringin nak berjumpa ustaz secara live jika diizinkan allah.. sekiranya ustaz ade membuat kelas pengajian di sekitar shah alam mohon inform atau msg pada saya ye..013 2616742 terima kasih
      mastuni puncak alam

      Like

      1. Untuk mendapatkan 2 naskah kitab Tok Kenali dan vcd ceramah hj shaari, Sila sms alamat melalui fon 019 4444713. nanti akan saya kirim. Harga 63,00 senaskah dan sekeping vcd adalah 10.00, vcd ada 12 keping, terpulanglah kepada tuan-tuan nak berapa.amin drp hj shaari

        Like

      2. assalamalaikum tuan guru haji shaari…..syukur kpada Allah dengan izinnya saya secara xsengaja baru2 dapat bkerja ditempat yang ada jaringan internet dan dengan xsengaja lagi terlihat dan mendengar ceramah tuan guru haji shaari yang dapat menepati citarasa saya yang saya cari selama ini didalam youtube….haha….sbnarnya saya ada hajat sikit ni nk mtok tulong bantuan tuan guru jahi shaari…kesohnya mcm ni…sejak 2tahun yg lepah saya pun xtahu la bakpo dan knape fkiran saya ni bertanyakan bende hok yang pelek2 sokmo…banyok persoalea yg pelek2 mari,dan telah pun saya terjawab dengea xsengaja,kecuali ada satu soalea yang saya simpan selama 2tahun lebeh xdapat djwab sehingga ke hari ini wlaupun tlah banyak orang saya brtanyakannya,dan hampir2 2tahun lebeh laa jugok saya hidup daleam ketakutan krana xmenjumpai jawapannya…jadi di kesempatan ini saya ingin meminta bantuan dan nasihat dan bimbingan drpada tuan guru tentang satu persoalan saya tadi…tetapi malangnya saya tidak berani untuk bertanyakan soalan itu kepada tuan guru hj shaari di khalayak ramai,kerana saya bimbang takot2 mereka yang mendengar persoalanan saya ini akan menjadi seperti saya…jadi,,,bagaimanakah caranya saya dapat menghubungi tuan guru haji shaari?…email say xdok,,,email yang ada pum xpayet doh…

        Like

      3. saya ni muhammad yang bertanyakan soalan yang saya xleh nok jawap selama 2tahun lebeh tadi….xingat nok bagi nombo tepong tadi….kalau xkeberatan ni nombor telefon saya 0133873506…miskol lah,,,nati saya tepong balik,,,

        Like

      4. assalamualaikum tuan haji blh sy dpatkn buku tok kenali,dan bagaimna cara utk sy mndapatknye

        Like

      5. Assalamu’alaikum Tuan Haji, saya ingin mendapatkan ke-5 naskah/kitab dan semua DVDnya, bagaimana caranya, berapa biayanya dan ke bank mana saya kirim tuan haji ?. Alamat saya di Kalimantan Timur – Indonesia.

        Like

      6. assalam..tuan..sy nasirr,sy berminat sangat2..nk belajar,mengenal diri..,cuma sy xde asas ilmu,sy nk jmpa tuan mengajar mgkin sy x mampu, boleh ke sy nk dapatkn ilmu ni melalui dengar ceramah melalui cd ceramah tuan,kalau boleh sy nak dapatkn cd ceramah tersebut..tlong..

        Like

      7. Assalamu’alaikum Wr.Wb.
        Mohon informasinya bagaimana caranya agar saya dapat memperoleh buku2 Warisan Imu Tok Kenali Kelantan ( 9 buku) dan 19 keping DVD. Saya betul2 ingin belajar sampai mengenal bahwa diri saya memang tidak ada.

        Berikut adalah info tentang saya:

        Nama : Yusrizal
        Alamat: Perumahan Griya Harapan Baru Blok A No.9, Jl. Sabokingking, Kel. Sie. Buah, Kecamatan Ilir Timu II Palembang, Sumatera Selatan-Indonesia.

        Mohon bimbingannya untuk hamba yg dhoif.

        Wassalamu’alaikum Wr. Wb.

        Yusrizal

        Like

      8. “Belajarlah mengenal Allah, supaya kita dapat mengenal Allah dengan Allah. Nabi musa bukan melihat Allah dengan mata tetapi melihat Allah dengan ilmu. Persoalannya disini, ilmu itu apa dan ilmu itu siapa? Dalam sifat 20 mengatakan bahawa ilmu itu adalah sifat AllahBelajarlah mengenal Allah, supaya kita dapat mengenal Allah dengan Allah. Nabi musa bukan melihat Allah dengan mata tetapi melihat Allah dengan ilmu.”….

        menurut saya Allah tidak perlu apapun untuk bertemu dengannye,, yg diperlukannya cuma CINTA, KASIH, dan KERINDUAN untuk duduk berdua menikmati indahnya kebersamaan.

        terima kasih.

        Like

      9. assalamu’alaikum tuan Hj. Shaari,,,,saya Mad Ali Yusni dari Riau Indonesia,,mau tanya bagaimana caranya mendapatkab buku-buku dari Tok Kenali,,trims

        Like

      10. assalamualaikum tuan,

        saya berhasrat nak buat seminar motivasi tentang kerohanian. boleh tuan cadangkan tajuk yang bersesuaian dan bagaimana cara mudah untuk saya hubungi tuan.

        terima kasih.

        Like

      11. Assalamualaikum tuan.. adakah ada apa2 zikir yg boleh membantu saya untuk Allah buka kan pintu rezeki yang banyak. Tujuan untuk membayar hutang yg berjumlah ratusan ribu(RM) akibat di tipu.

        Like

  2. Buku ni kalau saya nak beli macam mane caranya.
    Tolong kirim ke alamat no 31,jalan pju 6a/3,kayu ara business park47400 petaling jaya,selangor. No telefon saya 019 2132634. Terima kasih.

    Like

  3. As Salam Tn.Hj.- Terima kasih kerana telah menjawab e-mail saya tempoh hari, alamat rumah saya adalah spt berikut:
    No:30 Jalan Sri Damak 57, Taman Sri Andalas,42100 Klang Selangor. Bayaran akan saya kredit kedlm akaun tuan, oleh itu saya memerlukan no.akaun bank tuan, klu bolh MayBank.
    Dalam kita mencari perjalanan untuk balik, lazimnya orang yg tidak kesampaian akan membuat tomahan2 yg tidak difahami mereka sendiri. Mereka juga tidak jelas mengenai tujuan kehadiran mereka didunia ini dan segala tomahan adalah merupakan ujian dari Allah buat yg telah kesampaian mahupun yg sedang mencari jalan kembali. Oleh itu saya berdoa agar tuan berserah saja kpd Allah dan teruskan usahan tuan , krn Dia yg akan menentukan kemana akhirnya destinasi kita. Wasallam TK. M.Noh

    Like

    1. Terima kasih atas sokongan tuan terhadap perjuangan saya. Kiranya saya tidak keseorangan, t.kasih kiranya masid ada org seumpama tuan,yang meyokong rumah yang sedang condong. Sya minta nombor fon tuan utk penghantaran esuk drp hj shaari

      Like

  4. Assallamualaikum Tuan Haji, bolehkah diletakkan widget Komen Terkini di sidebar untuk memudahkan pengunjung blog membaca komen terkini yang dihantar oleh pengunjung lain. Komen terkini tidak semestinya berada di post terkini. Ini sebagai satu cadangan untuk kemudahan pengunjung blog. Terima Kasih.

    Like

  5. Assalamualaikum ustaz, saya ingin mengetahui bagaimana carenye saya ingin membeli buku2 tulisan ustaz? Harap ustaz dpt membalas, Jazzakallah Khairan Kathira

    Like

    1. sila tuan smskan alamat nanti sy pos. kiatb 63.00 sebiji sepasang mengenal diri dan mengenal Allah 126.00 dan pos laju harganya 24.00 pos biasa 12.60. kiranya berminat dengan vcd ceramah sy, harga 10.00 sekeping. 2 jam ceramah dlm satu vcd. Didlm vcd ada maklumat yang tdk terdapat dlm kitab. banyak ilmu didalamnya. sy ada 12 kpg. terpulang kpd tuan nak berapa keping.amin hj shaari

      Liked by 1 person

      1. 1-1-19 kedai putra ria,jln pp30seksyen 2,taman pinggiran putra 43300 seri kembangan selangor.

        Like

      2. sms alamat kepada 019 4444713, nnti saya pos, bayar boleh melalui bank in. Harga 126.00 untuk dua naskah + pos laju 9.00 jumlah 135.00 ini akaun may bank hj shaari no 164472319197

        Like

      3. Saya dah membelinya dikedai buku, cuma vcd tiada…boleh bagi pencerahan oasal vcd dan harga termasuk pos

        Sent from my ASUS

        Like

      4. Dvd ada 19 keping yang beharga 190.00 + pos laju 6.00. Jumlah 196.00. ini akaun may bank j shaari ni 164472319197. banyak ilmu terdapat dlm dvd berbanding dalam kitab.

        Like

    1. Salam muhammad ; Jangan cari bukunya tetapi minta cari tau cara mengenal Diri pada gurunya,buku itu benda mati dia tidak bisa bicara,hehehhe

      Like

  6. Syukur kepada Allah. Kitab dan CD dah sampai, dan pembayaran dah pun dibuat semalam. Halalkan saya beramal dengan kitab tersebut.

    Like

  7. akum… boleh saya tahu apa tajuk cd dan apa pengisian yg ada di dlm.
    saya cari juga cd yg di maksudkan dlm laman blog ni spt gambar…
    tp x jumpa… sebelum saya membeli saya nak tahu apa pengisian yg ada dlm 12 cd tu adakah ianya berbentuk ceramah berkenaan kitab Tok Kenali? Sebab kalau saya membaca kitab tu tanpa guru saya takut saya akan keliru utk memahaminya… tapi bila ada guru yg mengajar x kiralah melalui cd insyallah saya mungkin boleh memahaminya sbb utk mencari guru yg benar2 guru pd zaman sekarang adalah susah… lebih2 lagi saya ni perempuan x mungkin saya gi musafir spt lelaki utk mencari ilmu makrifat………… ilmu allah…..

    Like

      1. asalamualikum tuan guru saya dari indonesia weast borneo sambas
        bagaimana caranya nak tempah VCD dan kalau boleh berapa harganya sampai ke indonesia

        Like

  8. Assalamualaikum w.b.t tuan. Saya berminat sangat dan ingin mendapatkan kedua-dua buah kitab (sepasang Mengenal Diri dan Mengenal Allah) serta sekeping VCD. Harapan semoga tuan dapat beritahu saya cara mendapatkannya. Terima kasih.

    Like

      1. Assalamu Alaikum Wr Wb……..,
        Ayahanda Hj.Shaari Saya Muhammad Suriansyah dari Jakarta Indonesia saya mau tanya dimanakah Alamat Ayahanda Hj.Shaari saya mau ketemu saya mau ikut sama sahabat sahabat belajar Ilmu mohon petunjuknya

        Like

  9. Salam tuan, boleh tuan beri saya alamat rumah tuan? Sebab hari tu saya mendapat 2 buah kitab dari tuan, dan saya hanya memesan sebuah sahaja dan saya ingin memulangkan yang sebuah lagi. Sekiranya diizinkan, bolehkah tuan sms saya alamat rumah tuan pada nombor ini 012-3443193.

    Like

  10. Salam Tuan Guru. Ada beberapa orang sahabat dari Pantai Timur berhajat untuk bertemu Tuan Guru. Bolehkah jika dengan izin Allah untuk saya aturkannya. Amin.

    Like

      1. assalamu’alaikum..,hj shaari
        sy awal fajri dri indonesia,,minta nak punye buku tok kenali dgn judul ” mengenal diri dan mati sebelum mati beserta 1 keping vcd ” berapa biaya mahar buku tersebut + ongkos kirim ke indonesia pak hj shaari ?
        alamat lengkap sy adalah :Jl.Shiwa Blok M No.8 komplek widya graha 1 kecamatan tampan, kelurahan Delima , kota pekanbaru kode pos 28294 Provinsi Riau – Indonesia. Hp.0813 6555 1988
        InsyaAllah Ta’ala sesampai buku dan vcd sye transfer ke accaount pak hji.
        tolong smskan account pak hji beserta nama bank.
        Kitab Hakikat syuhadah sudah sya punya dri tuan guru hj othman yaakub.

        Like

  11. Assalamualaikum Tuan Haji. Saya cadangkan Tuan Haji create satu page atau satu post baru bertajuk Koleksi DVD Ceramah. Kemudian Tuan Haji senaraikan DVD ceramah yang ada berdasarkan tarikh dan lokasi agar mudah untuk membuat pesanan. Ini lebih mudah bagi mereka yang telah memiliki beberapa DVD ceramah agar tidak terbeli DVD yang sama. Sekian, salam dan maaf.

    Like

    1. Ajaran Ilmu Makrifat (Mengenal Allah/Diri) Oleh Mohd. Yusof Cik Wook Yang Disebarkan oleh Haji Shaari Mohd Yusof
      Akidah Muzakarah
      419 reads ShareThis

      Keputusan
      Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia Kali Ke-106 yang bersidang pada 21 – 22 Oktober 2014 telah membincangkan Ajaran Ilmu Makrifat (Mengenal Allah/Diri) Oleh Mohd. Yusof Cik Wook Yang Disebarkan oleh Haji Shaari Mohd Yusof. Muzakarah telah membuat keputusan seperti berikut:

      1. Setelah meneliti fakta-fakta dan hujah-hujah yang dikemukakan, Muzakarah mendapati bahawa Ajaran Ilmu Makrifat (Mengenal Allah/Diri) yang disebarkan oleh Haji Shaari bin Mohd Yusoff melalui buku “Mengenal Diri Ilmu Peninggalan Tok Kenali Kelantan”, “Mengenal Allah Ilmu Peninggalan Tok Kenali” ceramah-ceramah yang disampaikan, DVD siri ceramah dan Laman Sesawang yang digunakan untuk menyebarkan ajarannya mengandungi perkara-perkara yang mengelirukan dan menyeleweng seperti yang berikut:

      i. Bertentangan dengan fakta sejarah
      Dakwaan ilmu yang diperolehi adalah peninggalan ilmu Syeikh Daud al-Fatani yang diwarisi oleh dua ulama terkenal, iaitu Tok Kenali dan Tok Selehong adalah satu pembohongan, kerana kedua ulama tersebut tidak sempat berguru dengan Syeikh Daud Al-Fatani yang meninggal tahun 1846, iaitu lebih 22 tahun sebelum kelahiran kedua-dua ulama tersebut.

      ii. Membawa fahaman Mujassimah, Jabariyyah dan Muktazilah
      Jumhur ulama telah bersepakat bahawa fahaman ini adalah bertentangan dengan akidah Ahli Sunah Wal Jamaah.

      iii. Membawa fahaman Liberal dan Pluralisme agama
      Fahaman ini juga didapati menyeleweng dari aspek akidah dan syariah seperti mana telah diputuskan dalam Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Agama Islam Malaysia Kali Ke-74 yang bersidang pada 25-27 Julai 2006.

      iv. Membawa fahaman Wahatul Wujud
      Doktrin wahdatul wujud ini adalah menyeleweng dari pegangan Ahli Sunnah Wal-Jamaah

      v. Mentafsir nas-nas agama seperti al-Quran dan Hadis mengikut logik akal dan tidak merujuk kepada kitab-kitab muktabar.

      2. Sehubungan itu, Muzakarah bersetuju memutuskan bahawa ajaran Ilmu Makrifat (Mengenal Allah/Diri) yang dibawa oleh Haji Shaari bin Mohd Yusof adalah sesat dan menyeleweng dari ajaran Islam yang sebenar berlandaskan pegangan Ahli Sunnah Wal Jamaah.

      3. Oleh itu, semua bentuk pengajaran, penerbitan dan pengedaran bahan-bahan ajaran beliau melalui apa jua medium hendaklah dihentikan dan diharamkan serta-merta.

      4. Muzakarah juga menggesa semua pihak berkuasa agama negeri-negeri dan JAKIM serta agensi-agensi lain yang berkaitan supaya mengambil tindakan segera menyekat kegiatan dan penyelewengan Ajaran Ilmu Makrifat ini.

      Like

  12. Salam sy stuju dgn cdgan tu.dan kalau boleh tn tmbahkn tajuk utk cd tu supaya lebih mudah kami bt simpanan dan semakan serta pembelian..tq

    Like

  13. Assalam hj…saya berminat untuk mendapatkan buku dan vcd dari hj.. boleh sekiranya hj berikan no. Phone atau email hj…supaya kita dapat berurusan…jazakallah..

    Like

  14. Kitab mengenali allah dan kirab mengenali diri nie ada terdapat di pesta buku antarabangsa yang berlangsung sekarang…? Dan boleh saya tahu publisher yang mengeluarkannya supaya saya senang untuk mencari nanti di pesta buku…

    Like

    1. Ajaran Ilmu Makrifat (Mengenal Allah/Diri) Oleh Mohd. Yusof Cik Wook Yang Disebarkan oleh Haji Shaari Mohd Yusof
      Akidah Muzakarah
      419 reads ShareThis

      Keputusan
      Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia Kali Ke-106 yang bersidang pada 21 – 22 Oktober 2014 telah membincangkan Ajaran Ilmu Makrifat (Mengenal Allah/Diri) Oleh Mohd. Yusof Cik Wook Yang Disebarkan oleh Haji Shaari Mohd Yusof. Muzakarah telah membuat keputusan seperti berikut:

      1. Setelah meneliti fakta-fakta dan hujah-hujah yang dikemukakan, Muzakarah mendapati bahawa Ajaran Ilmu Makrifat (Mengenal Allah/Diri) yang disebarkan oleh Haji Shaari bin Mohd Yusoff melalui buku “Mengenal Diri Ilmu Peninggalan Tok Kenali Kelantan”, “Mengenal Allah Ilmu Peninggalan Tok Kenali” ceramah-ceramah yang disampaikan, DVD siri ceramah dan Laman Sesawang yang digunakan untuk menyebarkan ajarannya mengandungi perkara-perkara yang mengelirukan dan menyeleweng seperti yang berikut:

      i. Bertentangan dengan fakta sejarah
      Dakwaan ilmu yang diperolehi adalah peninggalan ilmu Syeikh Daud al-Fatani yang diwarisi oleh dua ulama terkenal, iaitu Tok Kenali dan Tok Selehong adalah satu pembohongan, kerana kedua ulama tersebut tidak sempat berguru dengan Syeikh Daud Al-Fatani yang meninggal tahun 1846, iaitu lebih 22 tahun sebelum kelahiran kedua-dua ulama tersebut.

      ii. Membawa fahaman Mujassimah, Jabariyyah dan Muktazilah
      Jumhur ulama telah bersepakat bahawa fahaman ini adalah bertentangan dengan akidah Ahli Sunah Wal Jamaah.

      iii. Membawa fahaman Liberal dan Pluralisme agama
      Fahaman ini juga didapati menyeleweng dari aspek akidah dan syariah seperti mana telah diputuskan dalam Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Agama Islam Malaysia Kali Ke-74 yang bersidang pada 25-27 Julai 2006.

      iv. Membawa fahaman Wahatul Wujud
      Doktrin wahdatul wujud ini adalah menyeleweng dari pegangan Ahli Sunnah Wal-Jamaah

      v. Mentafsir nas-nas agama seperti al-Quran dan Hadis mengikut logik akal dan tidak merujuk kepada kitab-kitab muktabar.

      2. Sehubungan itu, Muzakarah bersetuju memutuskan bahawa ajaran Ilmu Makrifat (Mengenal Allah/Diri) yang dibawa oleh Haji Shaari bin Mohd Yusof adalah sesat dan menyeleweng dari ajaran Islam yang sebenar berlandaskan pegangan Ahli Sunnah Wal Jamaah.

      3. Oleh itu, semua bentuk pengajaran, penerbitan dan pengedaran bahan-bahan ajaran beliau melalui apa jua medium hendaklah dihentikan dan diharamkan serta-merta.

      4. Muzakarah juga menggesa semua pihak berkuasa agama negeri-negeri dan JAKIM serta agensi-agensi lain yang berkaitan supaya mengambil tindakan segera menyekat kegiatan dan penyelewengan Ajaran Ilmu Makrifat ini.

      Like

  15. Assalamualaikum, ustaz. saya berminat membeli buku mengenal diri. 0126839521. saya baru ketinggalan untuk berjumpa ustaz di kuala pilah. Ada perkara yg saya ingin bertanya pendapat ustaz. Harapan saya mendapat info tentang kunjungan ustaz di mana2 kawasan selangor, kl, dan negeri sembilan. facebook: Muhammad Fansuri Khusaini

    Like

      1. Assalamulaikum Tuan,

        Saya berkeinginan utk mendapatkan Kitab Megenal Diri & Mengenal Allah…

        Mohd Afzahailmi Bin Ahmad Farouk
        Lot 1243, Taman Bunga,
        Jalan Klinik,
        17500 Tanah Merah,
        Kelantan

        011-29240966
        afzahailmie@gmail.com

        Like

      2. Assalamu’alaikum tuan guru mohon ijin saya membaca dan menyimpan tulisan tulisan tuang guru diblog ini semoga menjadi amal tuang guru sekian terima kasih

        Like

  16. Assalamualaikom ust, saya ingin mngajak ust mngajar di surau tempat saya tinggal, iaitu di AU5D Lembah Keramat, saya asa ada 2-3 sahabat ust, tinggal di situ, spt dato Azizan, sdr Bad dan Atan. Kalau boleh Ust ajar yg asas dulu…jazakallah kasiran.

    Like

    1. Biarpun ramai anak murid dilembah keramat, tetapi jika tidak dikehendaki Allah, sedikitpun tidak memberi bekas dihati mereka!. biarpun ramai, mereka itu hanya belajar ilmu tahu dan bukan belajar ilmu faham!. Tidak seorangpun dari yang ramai itu, bertanya khabar. Saya kira cukuplah saya mencurahkan ilmu dilembah keramat!.

      Ilmu ini, adalah ilmu sesat, ilmu salah, ilmu tak betul. buat apa tuan nak belajar!. Cukuplah dengan amalan yang sedia ada itu, buat apa lagi nak mencari yang salah!. Apa lagi yang tuan cari?. Nanti tuan akan jadi sebgaimana sahabat-sahabat dilembah keramat, yang akhirnya menolak ilmu makrifat!.
      Apa-apapun sy ucap terima kasih, atas jemputan tuan itu!.

      Like

  17. SALAM ustaz ! saya Ustaz Muhammad bin Ramli dari Kepala Batas Pulau Pinang sedang tunggu DVD 14 siri dari Ustaz Tak sampai hari ini. ini : Ni alamat saya :
    Muhammad bin Ramli
    No. 14, Lorong Bertam Permai 5,
    Taman Bertam Permai
    13200 Kepala Batas

    Like

  18. mana nya tu mohmmad iatu nyawa pd.kita.jika tidak mengkaji atau mengenal nya mcm.mana nak kenal tuhan.maaf kan sy. di sini sy ingin berkongsi sadikit ilmu yg sy.faham PA ALIF tu menjadi pasak dan paku n.mohd. erti nya paku dan pasak tu jikalau tiada n.mohd tu tiada lah tetap sekelian alam ni saperti bumi dan langit krn. mohd. tu saolah2 tiang arasy iatu lah dinamai pasak dan paku krn.tiang arasy tu pd.hakikatnya rahsia allah jikalau tiada arasy tu nescaya tiadalah tetap bumi dan langit nescaya runtoh lah sakelian alam ni.demikian lah n.mohd. tu tetap pd.dunia sampai akhirat awal sampai akhir tiada lah terkuncup2 lagi adanya zat nya sifatnya ismaknya afal nya melai kan n.mohd.tu jua tetap salamanya.demikian sekelian arifbillah saperti mohd tu juga adanya.ini paham sy.minta maaf byk.2 sakira tersilap pd. tulisan ni.menganai imu makrifat tu terus kan pembelajaran.assalam mualaikom warhmatullah.

    Like

      1. tiap2 yg.hidup tu ada allah, mohd,adam.maksud nya bapa sekelian tuboh tu adam.bapa sekelian nyawa tu mohd.>mohd tu d namai sifat allah.dan sifat mohd tu afal allah yg.qadim azali abadi.krn.nabi mohd.s.a.w.tu pakaian tuhan menjadi “yadal”yg,sabenar2nya tiada lain krn. sabda n.mohd. “ana yadrul ilmu” erti nya aku menjadi ganti merintah sekelian alam ni.(allah ghaibul ghuyub) harap dpt. faham. ini dpt.kongsi bersama. minta maaf sakira nya dlm.penyampaian.assalam mualaikom warahmatullah

        Like

  19. huruf JIM ALIF menjadi dtg.sekelian nabi2 aulia2 wali2dan mukmin2dan sekelian alam ni dan roh dan jasadnya dan sekelian perbuatan zahir dan batin dtg nya drp. n.mohd.tu belaka sekelian huruf nya krn. mohd. tu asal nya sekelian alam ini saperti sabda n,mohd,s.a.w annihayahu rujuunbidayati ahadan erti kesudahan2 mengenal pulang kpd.asalnya iatu asal pd.mohd belaka adanya bagini lah org2.ahli sufi pun saperti mohd. tu jua adanya. ni dapat lah kita kongsi bsama.minta maaf klau ada kesilapan assalam mualaikom warahmulllah

    Like

  20. BERKENAAN MENGUCAP2 KALIMAH SHAHADAH.1.aku naik saksi tiada lain disembah melainkan allah,dan aku naik saksi nabi mohammad tu persuruh allah.ni bagi org2 shariat. 2.aku bershahadah tiada salain drp. allah(melainkan allah)aku bershahadah mohammad tu persuroh allah.ni bagi org.2 tarikat dan hakikat. 3aku bersaksi tiada nyata melainkan allah,aku bersaksi mohammad diri yg,zahir tu adalah penyata rahsia allah ni bagi org2. makrifat 4.bersaksi lah aku tiada yg.nyata kecuali allah,bersaksi lah aku bahawa diri mohammad yg.zahir adalah penyata rahsia allah.maksud nya tiada diri ku melainkan allah,mohammad tu penyata rahsia allah.ni org2 khasaf. pertanyaan pihak tuan mcm.mana pd.pandang sy. walau apa iktikad shariat tarikat hakikat makrifat dan khasaf salagi tak lari drp. akidah islamnya tiada lah salah.maksud sy. tinggalkan yg.tegah ,amalkan disuruh.minta maaf sakira nya salah penyampaian ni. assalam mualikom warahmatullah.

    Like

      1. Maaf tuan saya baca tuan mengajak mario sama-sama mencari ilmu menyatakan Allah, saya simpulkan berarti Tuan masih dalam perjalanan alias bertarikat?

        Like

      2. Asalamualaikum..ustd dgn nma allah yg mha pngsh lg mha ksh syg.sya mhon agar dptlh sya mmbli smua bku2 dan cd2 ceramah ustd.mhon ustd brikn no tlfon ustd agr mdh bg sya berurusan dgn ustd.inilh ptma kli dlm hdp mncri ilmu allah sya rsakn btptan dan bsesuaian dgn mksd sbnr2nya ilmu mngnl dri dn mngnl allah.

        Like

  21. di dlm sy.baca makrifat tok guru peramu tidak menerangkan 9wajah didalam diri kita. contoh,sifat isa,roh isa. usulmakrifat ada 7pecahan semuanya ada dlm.quran minta percerahan. minta ampun dan maaf.tentang pertantaan ni.assalam mualaikom warah matullah

    Like

      1. tak apa lah maksud 9 wajah ada di dlm diri kita sakira dikaji serata2nya.jadi kena lah kita halusi pd.diri kita.sbb.serupa jua dng.roh adam sifat adam .9 wajah ni di panggil manusia.siratul anisa(annas)
        allah ghaibul ghuyub.jadi roh isa sifat isa 1contoh mansuril kiaboh(sedap dengan tak sedap).ni usulludin makrifat tuan maaf kan sy. sakira terlanjur cakap atau pun menunjok ni yg. sy faham.tiap2. 9wajah ada 7 pecahan semua ni di panggil roh allah

        Like

      2. maaf tuan, sy tidak pernah belajar dan tidak pernah dengar sebagaimana tuan ilmu yang tuan belajar. Setahu saya itu, hanyya bilangan anak tangga.Kita bukan lagi diatas anak tangga. Kita sudah ketahap melihat kepada wajah yang satu.amin

        Like

  22. Assalam’mualaikum Tn. Guru,

    KISAH NABI YUNUS DITELAN IKAN NUN

    Difahamkan dari Al Quran bahawa Nabi Yunus kecewa dakwahnya kepada bangsanya tidak berjaya kerana hanya 2 orang sahaja yang beriman dan Nabi Yunus bertekad meninggalkan bangsanya . Akhirnya Allah telah memerintah seekor ikan nun untuk menelan Nabi Yunus.

    Persoalannya :

    1. Bagaimana Nabi Yunus tidak wafat setelah ditelan ikan nun ?
    2. Apakah maksud yang yang tersirat di balik perkisahan Nabi Yunus ?

    Pohon pencerahan Tn. Guru. Terima kasih.

    Like

    1. Bukan gelap dalam perut ikan, kiasannya adalah gelap dalam diri sendiri. Sebab orang yanng gelap dalam dirilah yang membuatkan umat nabi Yunus hanya ada 2 org pengikut!. tetapi dari segi pengajian makrifat, Yg beri fahampun Alah dan yanng tidak fahampun Allah.

      Like

  23. Assalamu’alaikum tuan haji … saya berminat dgn kedua buku tersebut… saya dari palembang-sumatera selatan indonesia ..

    Like

    1. sila sms alamat penuh beserta no talian talifon. Kitab harga RM 63.00 senaskah. Dua naskan mengenal diri dan mengenal Allah harganya RM 126.00 dan kos pos keIndonisia adalah RM 26.00. Sila masukkan bayaran keakaun saya Haji Shaari Mohd Yusof melalui bank May Bank.Yang bernombor 164472 319197 May Bank.amin

      Like

  24. Assallamualaikum, Kepada sahabat-sahabat yang mempunyai akaun facebook, apa kata berikan link di sini, semoga dapat mengukuhkan lagi silaturrahim dan mudah bertukar maklumat serta berkongsi ilmu.
    Facebook saya: facebook.com/ardzham
    Terima kasih.

    Like

  25. Menurut saya tuan-tuan/Puan-puan mempelajari ilmu hakikat lagi makrifat tidak bisa dengan buku nanti jadinya menghayal yang bukan – bukan baiknya tanyakan langsung pada Guru lagi Mursyd jalan yang singkat dan mudah untuk membuka mata kalbu maka anda bisa melihat Hakekat yang sebenarnya

    Like

  26. Assalamualaikum, kepada tuan penulis kitab PUSAKA ILMU TOK KENALI berjudul Makrifatullah

    Alhamdulillah buku ini telah membuka minda masyarakat untuk mengenal ALLAH melalui kaedah yang mudah di fahami, mudah-mudahan ALLAH akan memberi kefahaman kepada kita.Walaubagaimana ada beberapa kesilapan yang boleh membawa kesesatan dan tergelincir aqidah ahlis suluk yang biasa di alami oleh beberapa masyarakat melayu atau para murid di harap teguran ini dapat diperbetulkan.

    Kata. penulis PUSAKA TOK KENALI pada halaman 147

    ” Walaupun ALLAH tidak dapat di letak di hadapan kain sejadah semasa sembahyang, sebagaimana patung agama-agama lain, sesunguuhnya Allah itu tetap ada dan tetap nyata DI MANA -MANA. ALLAH ada di hadapan, di kiri, di kanan, di atas, di bawah di tepi, di tengah, dan ada di mana-mana. Barng ke mana kita alihkan muka kita, di situlah wajah ALLAH, kerana ALLAH itu meliputi sekelian yang ada”

    Di halaman 148 juga menyebut hal yang sama : Allah tidak perlu di masukkan ke dalam hati ………………“Allah itu ada di mana-mana”

    Ungkapan ini bukan ungkapan ahli sufi tetapi ungkapan orang yang sesat. Menurut Jumhur ulama ahlis sunnah dan para ulama sufi menyatakan Allah itu tidak bertempat. Perkataan ” ALLAH BERADA DI MANA-MANA” menunjukkan ALLAH itu bertempat padahal ALLAH WUJUD TANPA TEMPAT الله وجود بغير مكان atau menafikan yakni menidakkan ALLAH berjihah ( tempat).

    Kata Maulana Hamzah Fansuri dalam kitabnya Syarabul ‘asyqin شراب العاشقين yang telah saya tahqiq dan tanslit pada manukrip di Bab Yang Ke 4 Pada Menerangkan Mengenali ALLAH berbunyi halaman 24:

    “Sekelian Ahli Suluk dan Hukamak dan Ahli Kalam Muwafiq (sepakat) tetapi terlebih ( lagi) ahli suluk mengatakan bahawa
    Dia (Allah) tiada berhingga dan
    tiada berkesudahan dan
    tiada di atas akan Dia dan
    tiada di bawah akan Dia dan
    tiada kanan akan Dia dan
    tiada kiri akan Dia dan
    tiada hadapan akan Dia dan
    tiada belakang akan Dia.
    Yakni ( DIA) suatu wujud yang TIDAK BERENAM jihat [atas, bawah,depan,kiri, kanan dan belakang] seperti laut yang tiada berhingga dan tiada kesudahan”

    wallahu ‘alam

    daripada
    al-ghazali

    Like

  27. Assalamualaikum Tuan Hj,
    Saya sudah ada membeli 2 buah kitab dari kedai buku di KL..tapii kulit muka yg depan tak sama dengan yang di pamer dalam blog ni.
    Ada kah kitab2 yg saya beli itu asli.
    Kulit muka depan yg saya beli tu ada gambar wajah Tok Kenali.
    Sekian terima kasih.

    Like

  28. Salamun Tuan Guru :
    Saya mohon kirimkan buku mengenal Allah ke alamat saya :
    Syofyan,
    PT. Sepatim Batamtama
    Jl. Lumba-lumba No.01 Batu Ampar – pulau Batam,Kepri
    Indonesia,
    Terima kasih sebelumnya,salamun

    Like

  29. ustaz saya berminat untuk membeli kitab mengenal diri dan mengenal allah dari tuan..bagaimana caranya..??
    ini alamat saya :
    SYOFYAN
    PT.SEPATIMBATAMTAMA
    JL. LUMBA-LUMBA NO 1 BATU AMPAR – PULAU BATAM
    INDONESIA

    Like

    1. sila bank in wang pembayaran melalui Western Union kepada Hj.Shaari bin mohd Yusof kartu penduduk 600101-03-5085 . kos pos rm 38.00. sepasang kitab mengenal diri dan mengenal Allah 126.00 (dua biji). Jika nak siri dvd ceramah harga sekeping RM 10.00 sekeping (semua ada 17 kpg). Alamat 168-01-12 Sentul utara 111, jln Sentul, Sentul 51000 K. Lumpur Tel 109- 4444 713. jika sudah kirim harap maklum untuk proses penghantaran. amin

      Like

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s